Yamaha RX-V1700/2700 surround reciever - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 478
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RX-V2700 + Toshiba HD-XE1 = :-)

Har testet litt ut på Tigers 2700, og kan bekrefte at den tar TrueHD og andre "HD-formater" over HDMI som MPCM. DSP kan også brukes da, slik at en får EX/ES, selv med TrueHD 5.1.

HDMI inn - HDMI ut 720p funker uten noen synlig degradering av bildekvalitet (den kjøres vel "through", tenker jeg).

Ellers synes jeg oppskaleringen og deinterlacingen av TV-signaler til 720p er bra (for gode kanalsignaler, de dårlige suger uansett (TV3, TVN etc.)).

Lydmessig synes jeg også den er bra, mer detaljert og/eller bedre kanalseparasjon enn Primare SPA21, god dynamikk, men jeg har ikke lyttet til 2-kanals musikk enda.

SPØRSMÅL 1: YPAO gir forskjellige resultater mht. avstand, delefrekvens og volumjusteringer for hver gang jeg kjører den. Med andre ord: kan jeg stole på at den "optimerer"? Hvorfor blir i så fall ikke resultatene de samme hver gang? Lydmessig hører jeg ikke forskjell, men skal måle med Radioshacken på et senere tidspunkt.

SPØRSMÅL 2: Går det an å koble ut, for senere å koble inn igjen, YPAO-settings (f.eks. første måling, andre måling etc.). Hvordan gjør jeg det?

SPØRSMÅL 3: Går det an å bytte mellom forskjellige PEQ-modi? Hvis ja, hvordan?

Ja, jeg har lest manualen :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm.1: Hos meg så måler den ganske likt hver gang. Det betinger at møbler og anet står på samme plass hver gang, og at jeg forlater rommet når YPAO kjører. Dersom man sitter på ulike plasser i rommet når YPAO kjører vil jeg tro man kan få ulike resultater av den grunn.

Spm. 2: Når du har kjørt en YPAO (som jo kun tar 2 minutter, eller mindre) så lagrer du den i minneposisijon 1. Neste kan du jo lagre i posisjon 2. Du kan jo når som helst hente alle de 6 minneposisijonene tilbake. På den måten så har du 6 ulike RQ tilgjengelig for "instant comparison".

Spm. 3: Du kan ikke veksle mellom "Natural", "Flat" og "Front" direkte, men dersom du har dem lagret på hver sin minneposisjon så er du jo reddet.

PS: Flink gutt. Jeg ser at du har testet med 6. og 7. lydkanaler. Jeg hadde satt opp bi-amp i "Advanced Menu", slik at surround back ikke ga lyd. Du fant tydeligvis ut av det og rettet dette opp i "Advanced Menu" selv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Spm.1: Hos meg så måler den ganske likt hver gang. Det betinger at møbler og anet står på samme plass hver gang, og at jeg forlater rommet når YPAO kjører. Dersom man sitter på ulike plasser i rommet når YPAO kjører vil jeg tro man kan få ulike resultater av den grunn.
    Samboeren løp litt rundt. Skal kontrollere denne faktoren neste gang :-)

Spm. 2: Når du har kjørt en YPAO (som jo kun tar 2 minutter, eller mindre) så lagrer du den i minneposisijon 1. Neste kan du jo lagre i posisjon 2. Du kan jo når som helst hente alle de 6 minneposisijonene tilbake. På den måten så har du 6 ulike RQ tilgjengelig for "instant comparison".
    OK. Tror du må rydde litt i setup når du får den i retur ;-)

Spm. 3: Du kan ikke veksle mellom "Natural", "Flat" og "Front" direkte, men dersom du har dem lagret på hver sin minneposisjon så er du jo reddet.
    Hvordan velger jeg Natural og Front? Alle YPAOene mine er Flat.

PS: Flink gutt. Jeg ser at du har testet med 6. og 7. lydkanaler. Jeg hadde satt opp bi-amp i "Advanced Menu", slik at surround back ikke ga lyd. Du fant tydeligvis ut av det og rettet dette opp i "Advanced Menu" selv.
    Takk. Man har da litt innstillings- og menymanøvreringserfaring etterhvert, men det var ikke bare bare å finne løsningen på dette (måtte inn i manualen) :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvordan velger jeg Natural og Front? Alle YPAOene mine er Flat.
    Du velger dette under punkt 9 ifbm. kjøring av Auto Setup.

Stereo bør ikke kjøres i Flat. Muligens Natural, helt sikkert Front. Aller helst kun "Pure Direct". IMHO

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm.1: Hos meg så måler den ganske likt hver gang. Det betinger at møbler og anet står på samme plass hver gang, og at jeg forlater rommet når YPAO kjører.
    Kjapt innpå: Hvorfor "må" en forlate rommet når romkorreksjon pågår? Er det ikke best å la romkorreksjonen ta høyde for den "plassen" kroppen din opptar og påvirker klangmessig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever små hakk i musikken fra tid til annen ved bitstream over SPDIF eller HDMI til DACen i 2700. Er dette et vanlig problem?

2700 er ikke dårlig på musikk. Men sjelen Primare legger i musikkformidlingen forsvant :-( Skal forsøke mer siden. Bruker både 2-ch stereo, Straight og Pure Direct. Med Pure Direct får jeg ikke brukt suben. Er det innstillingene som ikke er optimalisert, eller kobles bass management ut ved Pure Direct?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jo at du ikke får tilgang til suben i Pure Direct. Hele poenget her er jo at signalstrømmen skal gå utenom de digitale kretsene og fungere som en "ren" tokanals forsterker. Stereo Direct/Straight (eller noe lignende) vil nok gi deg tilgang til sub.

(Har ikke selv testet 2700, og derfor usikker på benevnelsene).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kjapt innpå: Hvorfor "må" en forlate rommet når romkorreksjon pågår? Er det ikke best å la romkorreksjonen ta høyde for den "plassen" kroppen din opptar og påvirker klangmessig?
    Resonnementet ditt holder stikk det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jo at du ikke får tilgang til suben i Pure Direct. Hele poenget her er jo at signalstrømmen skal gå utenom de digitale kretsene og fungere som en "ren" tokanals forsterker. Stereo Direct/Straight (eller noe lignende) vil nok gi deg tilgang til sub.

Riktig det. "Straight" gir deg sub, mens "Pure Direct" kutter ut subwoofer og lar fronthøyttalerne spille hele frekvensspekteret i 2-kanals musikk.

Til film (5.1 lyd) så vil "Pure Direct" medføre at subwoofer spiller.

Dropouts: Har aldri opplevd det, Hellnoob.

Når det gjelder "sjelen" i musikken så er mitt inntrykk at ingen av de flerkanalsdingsene jeg har hatt hjemme har formidlet det samme som Primare. Eneste er vel Marantz, som i mine ører kan ha litt "sjel".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2700 har både 2ch stereo og Straight, i tillegg til Pure Direct. Jeg vet ikke enda forskjellene på de to første. Tiger?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    When this unit is in the “STRAIGHT” mode, 2-channel stereo sources are output from only the front left and right speakers. Multi-channel sources are decoded straight into the appropriate channels without any additional effect processing.
    "2-channel stereo" er for å downmixe mulitkanalslyd til stereo.

Med andre skal det ikke være forskjell på 2CH STEREO og STRAIGHT når kilden er 2-kanals musikk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YPAO måler konsekvent feil level mellom Front L og Front R i forhold til hva som er "riktig". Hos meg skal L være 2dB lavere enn R for å få korrekt stereoperspektiv, YPAO gjør nøyaktig motsatt.

YPAO påstår også at det er fasefeil i begge frontene, noe som er feil. Ved å bytte om ledningene på høyttalerne, forsvinner feilmeldingen, og leveljusteringen blir nesten lik mellom de to høyttalerne (L 0.5dB lavere enn R), men dette er heller ikke riktig.

Argh. Stoler ikke helt på RK...

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    YPAO måler konsekvent feil level mellom Front L og Front R i forhold til hva som er "riktig". Hos meg skal L være 2dB lavere enn R for å få korrekt stereoperspektiv, YPAO gjør nøyaktig motsatt.

YPAO påstår også at det er fasefeil i begge frontene, noe som er feil. Ved å bytte om ledningene på høyttalerne, forsvinner feilmeldingen, og leveljusteringen blir nesten lik mellom de to høyttalerne (L 0.5dB lavere enn R), men dette er heller ikke riktig.

Argh. Stoler ikke helt på RK...

Jeg opplever også at det er fasefeil når jeg kjører yapo, noe det ikke er. Jeg lurer også på hvorfor det står at frontene mine er small i "imformation" i autooppsettet når jeg kjører yapo, enda jeg har stilt høytalerne mine manuelt i "basic" til large alle som en, og crossovern er satt til 200, enda jeg stilte den manuelt til 120. Det ser ut som det er langt å gå for yapo til de når Pioneers MCACC system som alltid er "spot on" hos meg ihvertfall, enda min pioneer er 3.5 år, man skulle tro at en ny receiver i denne prisklassen som tross alt 2700 er skulle greie å kjøre autooppsettet uten noe særlig etterjusteringer

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver har jeg mye erfaring med fra 1500/2600. Underlig at de ikke får til dette.
    Pioneer har aldri tatt feil derimot...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasefeilen kan jeg leve med. YPAO stiller HT-størrelsen riktig, crossover også.

Det som er skremmende er nivåfeilen (level). Skjønner ikke at den kan ta så feil som 4dB (den legger på 2 men skulle trukket fra 2 på Front L). Har ikke sjekket de andre HT enda.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos deg så har du vel en dempematte ved venstre fronthøyttaler?

Tipper det er derfor YPAO legger til dB på "Front L". Hos meg er det samme sak når en høyttaler står nær en absorberedne flate mens den andre ikke gjør det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos deg så har du vel en dempematte ved venstre fronthøyttaler?

Tipper det er derfor YPAO legger til dB på "Front L". Hos meg er det samme sak når en høyttaler står nær en absorberedne flate mens den andre ikke gjør det.
    Riktig. Dempematten demper de øverste frekvensene.

Det kan tyde på at YPAO er mer ukritisk til hvilke frekvenser den mottar (dvs. likeveier hele frekvensspekteret når den skal justere nivå) enn hva ørene mine gjør. Forsåvidt ikke et problem, og dette illustrerer bare hvor viktig det er å la ørene avgjøre, ikke matematikken & algoritmene.

YPAO gir også +4dB til suben, mens "riktig" kalibrering tilsier +1dB. Lurer på om ikke jeg må komme og lytte litt til den "velintegrerte" suben din når du får 2700 tilbake.

Kommer nok til å skrive en oppsummering av 2700 vs SPA21 i tråden min om ikke lenge.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan gi meg en logisk forklaring på hvorfor yapo stiller mine Infinity kappa 600 til small og mine kappa surround til large???????????

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr alt dette at ingen er fornøyd med rx-v 2700???

Skal liksom kjøpe en imorgen, har solgt en av mine AX2.

Dag

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Betyr alt dette at ingen er fornøyd med rx-v 2700???

Skal liksom kjøpe en imorgen, har solgt en av mine AX2.

Dag
    Liksom? Skal du. eller skal du ikke? Jeg var inne på tanken på en 2700 før jeg kjøpte AX4`ern min. Det som jeg var misfornøyd med på 2600 ble tydeligvis ikke utbedret. Heldigvis kjøpte jeg en som er dønn stødig på alt jeg bruker den til.

Tenker du tviler etter de siste kommentarene jeg

Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •