Hvor mange watt trenger man... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Einis har hatt en slik siden den kom.

Jag spiller på 2x30 watt. Hadde demo her på fredag, og akto, Flageborg og et par til synes det ble litt høyt til tider. Da sto forsterkeren på klokka 10... Altså omtrent 10 watt.... Høyttalerne mine har en følsomhet på 91dB.
    Så fremt det låter helt likt når man "vrenger opp" som det gjør når man spiller lavt, så skulle det ikke være noe problem. Men på mange anlegg forsvinner kontrollen i bass, og diskanten blir veldig fremtredende når man spiller høyt. Resultatet er at det er "slitsomt" å høre på.... Høyt trenger ikke være vondt å høre på om lyden er fremstilt 100% kontrollert.

Digresjon: Hørte på en relativt ny Densen 60w forsterker (20k?) på et par Audio Physic høyttalere, og etterpå ble den byttet ut med en KAV400 fra Krell. Krell hadde hørbart bedre kontroll ved høye volum, uten noe som helst "slitsom" lyd. Mao klarte vel ikke Densen å holde effekten konstant pga for dårlig strømforsyning (?), eller så peaket effekten over 60w. Nå skal det sies at dette var en god del høyere enn hva som regnes som "normalt" lyttenivå for de fleste...

Ved høye volum er det kanskje greit å ha litt "headroom", selv om høyttaleren er lettdreven?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Einis har hatt en slik siden den kom.
    Jag spiller på 2x30 watt. Hadde demo her på fredag, og akto, Flageborg og et par til synes det ble litt høyt til tider. Da sto forsterkeren på klokka 10... Altså omtrent 10 watt.... Høyttalerne mine har en følsomhet på 91dB.

Synes det var en litt interessant tolking av hva kl.10 på volum kontrollen betydde for antall watt....

Det som vel ofte er problemet når man spiller for høyt i slike situasjoner, er ikke at antall dB (W/m2) blir for høyt, men at utstyret begynner å forvrenge i mellomtone og diskant området, og det kan høres skikkelig høyt og ubehagelig ut. Vet ikke om det var tilfelle for den situasjonen du beskriver C. Alshus, men det er vel ofte sånn at har man et meget kompetent hifi utstyr, kan det oftere være et problem at man spiller høyere og med mer watt enn det man med ørene tolker det som.

Har ikke så mye mer å tilføre i denne tråden annet enn at jeg kan anbefale litt søking rundt temaet her i forumet, og det med forsterker effekt og kontroll er et interessant tema. les f.eks litt av hva Snickers-is har skrevet om det i denne tråden.

Edit: Ser du kom meg litt i forkjøpet her HåkonN, og kan bare si meg enig i det du angir rundt dette temaet.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    man kan ikke spille høyere enn hva forsterkeren gir
    Hva? jeg trodde man kunne spille minst fire ganger så høyt som forsterkeren gir.
    så en forsterker kan ikke ha bedre kontroll enn en annen på samme lydnivå bare pga oppgitt effekt...
    Har du ikke skjønt det? jo mer oppgitt effekt, jo mer kontroll.

På mine høyttalere må jeg ha bra med strøm for å kunne spille høyt uten at det blir anstrengende. Hadde tidligere en Primare A30.1 som ble for liten, den ga seg ganske fort i det resultat at bassen ble lite kontrollert og diskant/mellomtone ble stikkende.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har ikke så mye mer å tilføre i denne tråden annet enn at jeg kan anbefale litt søking rundt temaet her i forumet, og det med forsterker effekt og kontroll er et interessant tema. les f.eks litt av hva Snickers-is har skrevet om det i denne tråden.
    Dette innlegget til SnickersIS syntes jeg hørtes fornuftig ut i denne sammenheng....

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Musikk inneholder mange ulike lyder. Trommeanslag og liknende er effektkrevende, mens for eksempel en fløyte er en mer kontinuerlig lyd som krever langt mindre effekt.

Det vanligste forholdstallet man bruker er 9dB headroom, eller 1/8 av makseffekten som er nøyaktig det samme. Det vil si at en 800W forsterker i snitt leverer 100W, men den omsetter 800W i transientene OM MAN SPILLER HELT PÅ MAKS. Den leverer selvsagt mindre om man skrur ned volumet.

Om man har en 10W forsterker og en 1000W forsterker, og kobler disse på en ren 8 ohms høyttaler med 90 dB følsomhet og spiller på nøyaktig 90 dB betyr det at begge forsterkerne leverer ut et signal med en spenning på 2,83 Volt RMS og en effekt på 1W RMS.

Om man drar på til 100dB er man oppe i 10W. Drar man på til 110dB har 10-watteren for lengst takket for seg da effektomsetningen er på 100W, og drar man på til 120dB er man på grensen til at 1000Watteren takker for seg også.

Forsterkeren leverer spenning ut, mens høyttaleren omsetter denne spenningen til watt ved å trekke strøm (ampere).

Men hva er så bedre med en større forsterker?

2 ting:
    1: Om man hører på musikk med en effekt rundt 37,5W, og forsterkeren har en maksimal effekt på 150W vil man kun ha et dynamisk headroom på 6dB. Har forsterkeren 600W vil det dynamiske headroomet øke til 12dB.

Husk da også på at 37,5W nominelt er høyt.

Om man skal spille med tilstrekkelig dynamikk med en rørforsterker på 40W må man finne seg i å ikke overstige et par watt nominelt. Det vil si ca 90dB på en gjennomsnittlig høyttaler.

2: Når en forsterker på 100W pumper ut 100W er den på grensen til hva det meste i forsterkeren kan levere. Man har da høyt spenningsfall i strømforsyningen og har man i tillegg en normalt tungdreven høyttaler får man også maksimalt med energitap i utgangstransistorene. Dette fører til dynamisk kompresjon. Med andre ord kan man ikke påregne å bruke forsterkeren ved sin maksimale effekt uten å få mye forvrengning.

Dette er en type forvrengning som produsentene av forsterkere ikke liker å vise målinger på, for da blir alle de andre tallene plutselig så ubetydelige. Derfor kan det i blant virke som om det ikke er noen sammenheng mellom tall og praksis.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hva? jeg trodde man kunne spille minst fire ganger så høyt som forsterkeren gir.

Har du ikke skjønt det? jo mer oppgitt effekt, jo mer kontroll.

På mine høyttalere må jeg ha bra med strøm for å kunne spille høyt uten at det blir anstrengende. Hadde tidligere en Primare A30.1 som ble for liten, den ga seg ganske fort i det resultat at bassen ble lite kontrollert og diskant/mellomtone ble stikkende.
    lol du motsir degselv.
    man kan ikke spille 100db og 100watt med en forsterker og 100db med 10watt på en annen. hallo?
    går en høyttaler flatt til f.eks 50hz spiller det null rulle om du har en 500watter eller 50 så lenge du holder deg innenfor lydtrykket på den minste.
    kvalitet, kvantitet.
    f.eks vincent233 vrenger godt i diskanten uansett volum og effekt den pumper ut helper ikke med 200watt da. særlig ikke når det er mer enn den ampen noen gang vil komme til gi med normale høyttalere...
    kontroll kommer ann på forsterkerdesignet. kombinert med høyttaler. ikke watten, sier segselv!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du virkelig at jeg mente det jeg skrev i de to første setningene?

Vincenten er en grei og billig forsterker og den spiller bedre på mine høyttalere enn den dyre og gode Primare A30.1, så enkelt er det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har et par høyttalere som til sammen gir 90dB ved 2,83V i lytteposisjon (ganske representativt), og man ønsker å kunne spille 102dB nominelt med 12dB headroom er man akkurat på grensen når man har 256W RMS@8 ohm.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har et par høyttalere som til sammen gir 90dB ved 2,83V i lytteposisjon (ganske representativt), og man ønsker å kunne spille 102dB nominelt med 12dB headroom er man akkurat på grensen når man har 256W RMS@8 ohm.
    Er det sånn at men vinner 6dB ved å bruke to høyttalere, for så å miste 6dB for hver dobling av lytteavstand?

Frode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summeringen stemmer. Man vinner 3dB på å doble membranarealet, og man vinner ytterligere 3dB på at man dobler effekten.

Når det gjelder avstandsregnestykket ditt kan det bli veldig feil. Tenk deg at man måler 1cm fra høyttalerne og øker til 2cm. Man mister ikke 6dB på det. Hvor mye man taper pr avstandsenhet er kraftig avhengig av hva slags spredningsmønster man har og hvilke bølelengder man skal gjengi. Dette er derfor noe som en konstruktør må ta hensyn til for å få en fornuftig lydbilde ved ulike avstander.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder avstandsregnestykket ditt kan det bli veldig feil. Tenk deg at man måler 1cm fra høyttalerne og øker til 2cm. Man mister ikke 6dB på det. Hvor mye man taper pr avstandsenhet er kraftig avhengig av hva slags spredningsmønster man har og hvilke bølelengder man skal gjengi. Dette er derfor noe som en konstruktør må ta hensyn til for å få en fornuftig lydbilde ved ulike avstander.
    I et rom som er 100% dempet (eller i friluft?) må man vel skru opp endel mer for å få samme volum i lytteposisjon, som i et lite rom der man har mye refleksjoner/"hjelp fra rommet", ergo så er vel regnestykket uhyre vanskelig, om ikke umulig om man skal ha en helt nøyaktig kalkyle på forventet lydtrykk i lytteposisjon?

Når man måler følsomheten på en høyttaler (for eksempel 90db/1w), blir det ikke da målt med "white noise", altså via hele frekvensområdet i et lyddødt rom...?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis to høyttalere gir 108dB(antar 1m avstand for å gjøre det hele enklere), vil det da si at man vil være på grensen med 4 watt?

Frode

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •