Videoprosessering i receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer reh sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videoprosessering i receiver

Sitter og vurderer blant annet Denon AVR-4306 receiver. En av elementene som "låter" bra i specen er hvordan man med Faroudja videoprosessor og HDMI muligheter kan få alle videokilder over på plasmaskjermen i tilnærmet HD kvalitet. HVvrdan fungerer dette i praksis? Med tanke på at det signalet man f.eks får inn via en standard Canal Digital tuner og parabol er temmelig begrenset, er det mulig å videoskalere dette til noe mye bedre? Ser at Yamaha og Pioneer også har dette i modellene i samme prisklassen, men har da lest at Faroudja prosessoren som Denon benytter skal være veldig bra. Leste vel en kommentar fra Jfinnerud på en tråd vedr en toppreceiver fra Pioneer, der han sa et eller annet om at selv bildet fra Canal Digital tuneren ble overraskende bra (ikke ordrett her, men etter et gullfiskliknende minne). Så, folkens, noen erfaringer? Tenkte at om dette var fakta, så kunne det kanskje være verdt å legge 17 laken på bordet, når man da kunne få knall bilder i tillegg til god lyd.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg passe fornøyd med Denon'ens bilde-oppkonvertering, i alle fall til 720p som jeg kjører inn på PJ'en min. Det ble et markant løft, men jeg vil vel si at det er ikke lett å lage gull av gråstein, så ekte HD er det ikke.

Selv får jeg TV-signalet fra Lyse sin Kreatel dekoder, et signal som er ganske bra i seg selv. Dette kjører jeg nå innpå Denon'en via S-video. Kvaliteten på signalbehandlingen er adskillig bedre enn den jeg får ut av Panasonic'ens egne kretser.

Bonusen med at en trenger bare en kabel (HDMI) er også verd litt. Det er nok kabelkaos så enhver kabel i minus er positivt ;-).

Utfra avataren din regner jeg med at det blir noe sportstitting med grønn gressmatte i bakgrunnen, der kan jeg nevne at jeg ikke har testet slik underholdning så der får andre svare. Selv er stort sett TV-titting på PJ'en når det går filmer/serier og der er jeg fornøyd.

Et par ganger er det blitt krøll for Faroudja når det kommer horisontal scrollende tekst. Da har det hendt at teksten er blitt en grå masse. En kjapp zapping frem og tilbake på kanalene har da klart å "sync'e" bildet igjen. Dette har jeg forstått er en kjent svakhet med Faroudja og ikke nødvendigvis Denonrelatert.

Faroudja'en på 4306'en var i grunnen tungen på vektskålen til at jeg valgte den i stedet for de mindre modellene, sammen med det at den kan fjernstyres via WEB-interface (multisone). Sistnevte har jeg ikke fått testet da hjemmekinoen er delvis i møllpose i påvente av nytt hjem...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videobehandlingen i dagens mainsteam recievere er langt fra like god som den en får i separate bokser i prisklassen 15K og oppover. Jeg tror heller ikke mulighetene er like mange som en f.eks. får med en eldre DVDO, e.l., men det er mulig at den endelige bildekvaliteten er noenlunde den samme. Videre er det verd å merke seg at recieverprodusene ikke er like gode på oppfølging når det gjelder bugs og lignende. Alle som har vurdert å kjøpe videoprosessorer vet at dette mye nye features og firmware er viktig på denne typen produkter.

Personlig har jeg ikke så veldig stor tro på å dette med å putte alt sammen i en boks. Det gjør det mer problematisk når en skal oppgradere en komponent og en mister dessuten en god del fleksibilitet i form av inn- og utganger. Når det er sagt så er det sikkert fornuftig for folk flest hvis produsentene klarer å holde kostnadene lave. Vi får stadig bedre og rimeligere produkter som mer... OK bildebehandling er tross alt gjerne bedre enn ingen bildebehandling, spesielt når det er såpass mange som kjøper rimelige LCD-/plasmaskjermer som ofte er ganske mangelfulle på dette området.

For noen måneder siden ble det forøvrig lansert en surroundprosessor/preamp samt en reciever fra et eller annet amerikansk firma (husker ikke helt - det selges bare i nord-Amerika) som inneholde VXP bildebehandling fra Gennum.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å forvente at videoprossesseringen kan konkurrere med en dedikert (og moderne) boks er nok ikke rettferdig. Slik jeg ser løsningen med Faroudja i recieveren er mer en "value for money" sak hvor en legger til et par tusenlapper for en bedre oppskalering enn det som ofte ligger i TV/PJ i øvre (?) consumer-klasse. Ikke alle prioriterer en dedikert boks til 15k eller mer.

Jeg er enig i ulempen det innebærer at funskjonen er innebygget i recieveren, noe som gjør oppgradering vanskelig, kanskje til og med umulig. Men så får jeg heller nyte funksjonen mens den ennå er "på topp".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg brukte Dreambox mot et Samsung 40M61 tv via component, men jeg hadde problem meg at jeg fikk diagonale "scan-linjer" i tåke/grå områder på tv'en. Jeg kjøpte derfor Denon 4306 og ble kvitt problemet mitt. Bruker component inn på Denon, oppscalerer til 720p, og bruker HDMI derfra til tv'en.
    "Problemet" med Lyse, er vel at den mangler component, slik at man må bruke s-video inn på forsterkeren?

Edit: Ser jeg "svarte" feil bruker med tanke på det med Lyse. My bad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •