Kortsluttet forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kortsluttet forsterker?

Jeg har en Sont STR-DE635 souuroundforsterker som jeg ikke får bakhøyttalerene til å fungere på. Jeg målte en kortsluttning i høyttalerledningene etter å ha prøvd utallinge innstillinger på forsterkeren.

Er det noen form for sikkring som kan ha tatt kvelden i mitt optimistiske forsøk på å henge opp høyttalerledning med kabelstifterops: , eller er jeg to transistorer fattigere?

Har ikke så veldig mye peiling på elektronikk, så håper at noen andre har

Jon D.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jondaeh
    Jeg har en Sont STR-DE635 souuroundforsterker som jeg ikke får bakhøyttalerene til å fungere på. Jeg målte en kortsluttning i høyttalerledningene etter å ha prøvd utallinge innstillinger på forsterkeren.

Er det noen form for sikkring som kan ha tatt kvelden i mitt optimistiske forsøk på å henge opp høyttalerledning med kabelstifterops: , eller er jeg to transistorer fattigere?

Har ikke så veldig mye peiling på elektronikk, så håper at noen andre har

Jon D.
    er jo bare å åpne saken og se om det er sikringer.. er mest sannsynlig noen glassikringer på den
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neppe blåste sikringer!

Uten å kjenne den Sony'en i det hele tatt tror jeg likevel det ikke er blåste sikringer som er problemet. Først må du finne ut om det er feil på høyttalerkablene. Var det her du kortsluttet og senere målte kortslutning?

Med ohm-meter vil de fleste høyttalere måle nær kortslutning (2-3 ohm). Og "ohmer" du utgangen av en forsterker skal du i alle fall måle 0 ohm. Koble fra forsterker og høyttalere og sjekk kablene én gang til! Forsterkere skal tåle å bli kortsluttet, også over lengre tid.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Forsterkere skal tåle å bli kortsluttet, også over lengre tid.
    Det er vel en litt farlig påstand som vil kunne være riktig for enkelte konstruksjoner, men veldig galt for andre konstruksjoner f.eks med en skikkelig overdimmensjonert strømforsyning og uten sikkrings kretsløp og strøm/effekt begrensinger på utgangene.

kjenner ikke denne Sony STR-DE635 receiveren, men har den en egen analog inngang for ekstern surround dekoder eller lignende som har 5.1-7.1, så vil det kankje være den beste måten å sjekke hver av inngangene med et musikk signal og sjekke om de korresponderende utgangene på effekt forsterker siden fungerer med en høytaler med kabler man vet virker som de skal og ikke har kortsluttning..
    Man må i alle tilfeller vite hvordan man justerer volum og hvordan man får sendt lyden til de forskjellige bak kanalene før man kan vite noe om de er deffekte eller virker som de skal.

Litt ivrig opphenging av kabler med stifter ol. kan føre til kortluttning, men det vil være enkelt å sjekke om man har en kortsluttning med et ohmmeter hvis man frigjør kobblingene i begge ender av kabelen og måler motstanden over de to polene i kabelen. Et annet problem kan jo være at man har en dårlig kontakt i ett av kortsluttnings punktene og det blir litt tilfeldig måleresultat når man måler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel en litt farlig påstand som vil kunne være riktig for enkelte konstruksjoner, men veldig galt for andre konstruksjoner f.eks med en skikkelig overdimmensjonert strømforsyning og uten sikkrings kretsløp og strøm/effekt begrensinger på utgangene.
    Det er ingen påstand, det er et viktig krav. Jeg vet det er noen mer "esoteriske" forsterkerkonstruksjoner som går opp i røyk ved kortslutting av utgangene. Det har ingen ting med overdimensjonering å gjøre. Bare "bad engineering". Disse ville ikke overlevd en uke i mitt hjem, ikke det at jeg vil ha dem der heller. Hvis en av gutta hos Sony har glemt å legge inn beskyttelse på høyttalerutgangene har han ikke lenger jobb der!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen påstand, det er et viktig krav. Jeg vet det er noen mer "esoteriske" forsterkerkonstruksjoner som går opp i røyk ved kortslutting av utgangene. Det har ingen ting med overdimensjonering å gjøre. Bare "bad engineering".
    Hva mener du med "et viktig krav"? Er det noen regler angående dette? Enkelte prioriterer lydkvalitet før sikkerhet og pålitelighet. Da er det vel ikke snakk om "bad engineering" men et bevisst valg. At det skjer på en Sony receiver er en annen sak. Den bør være safe.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nad 218 tåler ikke å bli kortsluttet ihvertfall. Den blåser sikringene sine lett som fy

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen påstand, det er et viktig krav. Jeg vet det er noen mer "esoteriske" forsterkerkonstruksjoner som går opp i røyk ved kortslutting av utgangene. Det har ingen ting med overdimensjonering å gjøre. Bare "bad engineering". Disse ville ikke overlevd en uke i mitt hjem, ikke det at jeg vil ha dem der heller. Hvis en av gutta hos Sony har glemt å legge inn beskyttelse på høyttalerutgangene har han ikke lenger jobb der!
    Håper ikke du bruker samme fremgangs måten hvis du har med blyakkumulatoren i bilen eller andre former for strømsterk elektronikk uten noen spesiell form for sikkringer og strømbegrensere.

Den eneste elektronikken jeg har hørt om og som jeg vet er konstruert for å tåle kortsluttninger og store strømmer, er sveisetransformatorer og andre elektronisk sveise utstyr til en eller annen form for elektrisk lysbue og punkt sveising. Der har man vel også en termistor som kobbler ut strømmen hvis temperaturen i enkelte områder kommer over en ønsket verdi, og produsenten opplyser ofte om intermitens tider hvor lenge man kan kjøre enkelte belastninger og lengden på avkjølende pauser ol.

Når det gjelder effekt forsterkere i audio sammenheng, er ofte slike sikkrings kretsløp som kan beskytte mot kortsluttninger med på å påvirke lydkvaliteten neggativt, og man kan vel strengt tatt ikke stole for mye på disse beskyttelses kretsløpene heller, selv ikke fra Sony, fordi disse ikke beskytter tilstrekkelig og raskt nokk i 100% av alle uheldige tilstandene som kan oppstå.

Du kan selfølgelig velge en litt annen filosofi Gitterbass når det gjelder valg og behandling av ditt eget musikk utstyr, det er helt opp til deg, jeg bare reagerte på det du skrev om kortsluttninger.

Vis meg også gjerne den instruksjons boken til en Audio effekt forsterker der det står at det er "anbefalt" å kobble med strømmen påkobblet og kortslutte en utgang og oppretholde denne kortsluttningen over lang tid.
    I enkelte ekstreme tilfeller av motkobblingsfrie effekt forsterkere kan det gå galt med brenndte transistorer pga selvsning osv, hvis man kobbler av en høytaler kabel mens det spilles uten at man lager noen kortslutter også, så om det skal kalles "bad engineering", eller at man som Audiofil forbruker børr gjøre det til en regel å gjennomføre alt av kobblinger i strømløs tilstand og ungå å lage noen form for kortsluttninger og ødeleggende situasjoner , det er kanskje like greit å lære seg først som sist.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir for dumt!

Sorry gutta, men dette gidder jeg ikke kommentere ytterligere. Jeg "synser" ikke, dette er yrket mitt!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry gutta, men dette gidder jeg ikke kommentere ytterligere. Jeg "synser" ikke, dette er yrket mitt!
    Du kalte deg ikke tilfeldigvis "Socool" på bilforumet.net du? :lol:

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsterkern står ikke i stereo da

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du har dette som yrke, og du slipper å synse og har kunnskapen og erfaring med disse tingene, kunne det vært fint om du kom med noen praktiske eksempler på effekt forsterkere du bruker som dette
    "Forsterkere skal tåle å bli kortsluttet, også over lengre tid."
    stemmer for.

Er ikke ute etter på noen måte å være frekk (selv om det kanskje kan virke sånn :roll: ), men jeg har hifi og hjemmekino som hobby, og er genuint interessert i forskjellige forsterker konstruksjoner som yter og låter bra og tåler en slik meget røff behandling.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den Sony STR-DE635 forsterkeren til trådstarter, så synes jeg det kan være værd å merke seg hva slags konstruksjon det er, nemlig en 5.1 forsterker med 5 interne effekt forsterkere oppgitt til 85Watt, på en felles og ganske "kraftig" strømforsyning. (av ukjennt størrelse)

Problemet med slike konstruksjoner og kortsluttning eller meget lave ohm verdier på lasten til bare en av utgangene vil være litt anderlsedes enn på en stereo eller enda bedre en mono effekt forsterker der sammenhengen mellom kjøling strøm og effekt som utgangstrinnet kan dimmensjoneres til å overleve og tåle og strømforsyningen kan avgi og før eventuelle sikkrings kretsløp kobbler ut eventuellt smelte noen interne sikkringer på strategiske steder.

Man kan vel også anta at delene i utgangstrinnet på en ganske så rimelig surround receiver ikke er de mest påkostede og robuste heller, gjerne valgt ut i fra økonomi og innkjøps avdelingen til sony og kanskje ikke konstruktørenes førstevalg osv, og jeg vet ikke om noen femdeles følger tankegangen min her når det gjelder
    "Forsterkere skal tåle å bli kortsluttet, også over lengre tid."
    og at det kan være litt uheldig å bruke den informasjonen for alt hva den synes å love for hva moderne forbruker elektronikk tåler, for kanskje "ferske" hjemmekino entusiaster her i AVforumet som skal kobble opp sin første hjemmekino, med tykke 4mm2 kabler og gullforgyllte banan plugger til høytalerne osv.

Det har tross alt vært en del "opps der kom blårøyken pga at jeg kobblet høytaler kabler uten å slå av forsterkeren" tråder her i forumet, til at det jeg angir her bare er min personlige synsing.

Håper for trådstarter sin skyld at det ikke er brendte utganger på de kanalene som tilsynelatende ikke virker og bare en innstilling eller volumsjusterings feil i en meny, men har det vært kortsluttning, ser jeg det som mest sansynelig at utgangen er ødelagt og at både konstruktøren for sikkrings kretsløpet og økonomi avdelingen hos sony fremdeles har en jobb å gå til. og at det vil koste noen kroner å få alle kanalene i drift igjen.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der fikk du virkelig overbevist meg om at du har rett i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange svar

I dag åpnet jeg forsterkeren for å se etter brutte sikkringer eller brente printkort. Fant ingenting unormalt(annet en masse støv), men tok en nærmere kikk på vernene(eller hva de heter, de som "klikker" inn og slår på høyttalerene). Fant ut at disse virker ustabile, da hvis jeg dunket lett på det med fingeren, klikket det inn, og testonen kunne høres gjennom bakhøyttalerene. Har det blitt ustabilt av kortsluttningen? Det klikker ikke inn igjen om det får stå en stund..

Er vel å håpe på mye, men kanskje det går an å sette inn et vern fra en annen forsterker?

Jon D.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jondaeh
    Takker for mange svar

I dag åpnet jeg forsterkeren for å se etter brutte sikkringer eller brente printkort. Fant ingenting unormalt(annet en masse støv), men tok en nærmere kikk på vernene(eller hva de heter, de som "klikker" inn og slår på høyttalerene). Fant ut at disse virker ustabile, da hvis jeg dunket lett på det med fingeren, klikket det inn, og testonen kunne høres gjennom bakhøyttalerene. Har det blitt ustabilt av kortsluttningen? Det klikker ikke inn igjen om det får stå en stund..

Er vel å håpe på mye, men kanskje det går an å sette inn et vern fra en annen forsterker?

Jon D.
    Synes det høres ut som en dårlig kontakt i et loddepunkt i forbindelse med det releet som kobbler inn bakkanalene. Kanskje en ide å først bare prøve å fornye loddepunktene som ble påvirket av dunkingen med fingeren og se om det hjelper.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig. i slike 7kanalsgreier skal det være sikret, helst med automatsikring.
    onkyo har hatt det i alle år.
    t-amp til 200kr med en krets mindre enn et halvt visakort er på gli både med direkte kortslutning og overoppheting.
    at f.eks denon som jeg kan lese om i annen tråd ikke takler volum engang uten at utgangene ryker er helt latterlig.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må jo tjene litt penger på deler og nysalg også

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igjen lyd!

Gikk i dag til angrep på forsterkeren min med loddebolt. Jeg varmet opp pinnene på releet fra undersiden av kortet, tok på litt ekstra loddetinn og lot kappilarkraften gjøre sitt. Resultatet var faktisk at det ble fungerende igjen! Prøvde å røre litt på releet, og det var helt stabilt.

Takker for alle svar:-D !

Jon D.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kortsluttning er det neppe sikringer som er problemet.
    Da er det 2 strømførende ledninger som er koblet sammen...
    eller?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •