Brokobling av 2 x Nad 216 i 2 ohm..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling av 2 x Nad 216 i 2 ohm..

Jeg har et par høytalere som er i 4,7 ohm.. Også har jeg to nad 216, som vurderer å brokoble og bruke en pr. høytaler. Men jeg er usikker på om Nad`n er glad i gå på så lave ohm. Er det ikke noe med at forsterkeren oppfater Ohm`n som halvert når den står i brokoblet-modus? Dvs. 2,3 ohm...

Lurer derfor på om Nad`ene vil ta skade av en brokobling på høytalere med en så lav ohm?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD er ikke godkjent for last under 8ohm ved brokobling (dvs 4ohm). Vet at 218 takler til en viss grad å kjøre lavere men har aldri presset den mye med det. Den rakk uansett å bli fetta varm.

Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut hvor mye en forsterker tåler i brokoplet modus,kan du bare ta det tallet den tåler i stereo og gange med 2... Dvs at flesteparten ikke burde underskride 8ohm..Men jeg vet om mange som har kjørt brokoplete Nad216 på CV 1515,og de er jo på 4ohm...Dvs 2ohm stereo..hmmm(??)

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oljetransport
    For å finne ut hvor mye en forsterker tåler i brokoplet modus,kan du bare ta det tallet den tåler i stereo og gange med 2... Dvs at flesteparten ikke burde underskride 8ohm..Men jeg vet om mange som har kjørt brokoplete Nad216 på CV 1515,og de er jo på 4ohm...Dvs 2ohm stereo..hmmm(??)
    Vil det si at jeg bare kan kjøre på med brokobling?!?!
    Hva skjer dersom jeg prøver da, kan jeg ødelegge forsterkerene mine?

Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok være litt forsiktig ja...Kan nok fort bli varmgang eller i verste fall kortslutning!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ziggurat
    Vil det si at jeg bare kan kjøre på med brokobling?!?!
    Hva skjer dersom jeg prøver da, kan jeg ødelegge forsterkerene mine?
    Det betyder også meget om højtaleren svinger meget, feks går en DC-15 fra 8ohm, og helt ned til 2,5 ohm ved 80hz mener jeg det var, så den er meget giftig at brokoble på, har man en meget lige kurve så tror jeg ikke der sker noget.

feks. har mine AL-1000 en minimums impedans på 3.6 ohm, men 2 NAD 2100PE brokoblet yder 2*160w og ca. 2*700w i 4ohm i spidserne og dem kan jeg fyre totalt af uden de går ned.

2 gamle NAD 2155 ikke klare at køre brokoblet på et sæt DC-12, de slår fra inden de spiller så højt som en 2155 kan i Stereo, det prøvede jeg for mange år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokobling av en stereoforsterker gir teoretisk firedobbel effekt i mono. Med 8 ohm får du i praksis det dobbelte av hva forsterkeren yter i 4 ohm. Eksempel: en forsterker yter 2x 100W i 8 ohm og 2x 150W i 4 ohm. Brokoblet yter denne 1x 300W i 8 ohm.

Men pass på:
    1. I brokobling "ser" hver kanal halve lasten, hver kanal "ser" 4 ohm med 8 ohms last. Så forsterkere uten pondus mister lett pusten!
    2. Enkelte NAD-modeller bruker en juksemetode for å få tilsynelatende stor effekt fra en underdimensjonert strømforsyning. Disse kan ikke brokobles!

(Forklaring til punkt 2: Siden musikk har størst effekt ved lave frekvenser, og at dette signalet alltid er i fase i venstre og høyre kanal, kan man jukse seg til større effekt ved å snu fasen inn og ut av den ene kanalen i forsterkeren. Når venstre kanal trekker positiv strøm fra strømforsyningen trekker høyre kanal negativ strøm, derved klarer strømforsyningen dobbelt så stort strømtrekk)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •