Preamp til RB 1090

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Preamp til RB 1090

Snart venter jeg at min nye RB 1090 kommer inn døra, og da er spørsmålet:
    Får jeg utnyttet hele dens potensiale ved å la den drives av pre-out på min integrerte Sony TA-FA 5 ES? Vil det være noe vesentlig å hente ved å investere i en preamp, isåfall hvilken da? Rotelen skal drive IMF RSPM MK IV transmisjonslinjer.
    Noen som har synspunkter?

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om du skal bruke den til hjemmekino eller stereo da...
    Til hjemmekinobruk så er jeg veldig fornøyd med min Rotel RSP 1068.
    Da i kombinasjon med RMB1075. (1075 har litt lite watt men funker til surround kanalene)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om a du har litt å hente på å kjøpe en preamp..
    Sony'en er sikkert greit til formålet, men hvis du vil ha max ut av anlegget så er vel det det beste:-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Spørsmålet er vel om du skal bruke den til hjemmekino eller stereo da...
    Har ett hjemmekinoanlegg med PJ, ett med TV, og et 2-kanalsanlegg. Tanken var å bruke RB 1090 i sistnevnte, men på sikt kan det jo være at jeg bruker den på frontene i ett av de andre anleggene, men da vil jeg jo ikke trenge en stereo-preamp. Så spørsmålet nå var i forhold til stereo.
    Tenkte litt på RC 1070, men den har vel bare RCA- utganger. RC 1090 har balanserte, men jeg synes 13 k er altfor dyrt for en preamp.. Noen som har forslag til billigere alternativ som har XLR?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

hvorfor ikke bare bruke de analoge inngangene? De balanserte inngangene skal visst ha høyere forvrenging enn de ubalanserte ifølge stereophile sine målinger. De syntes dette også var rart, men er visst et faktum, og hvorfor da ikke bare forholde seg til de ubalanserte?

Edit: Jeg bruker nå min 1090 med 1068. Kjører bypass fra Marantz SA-15 slik at 1068 kun fungerer som volumkontroll. Fungerer ikke så verst det, men er sikkert noe å hente på en seperat stereo pre-amp (Vet ikke, har ikke prøvd). Hvis du skal kombinere hjemmekino og stereo så er vel en surr pre. med bypass funksjon veien å gå? Rotel er dog på vei med nye prosessorer - kan bli spennende! Stereo preamp har jeg ikke erfaringer med så kan desverre ikke uttale meg på dette området

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, kommer nok først til å teste den med ubalansert preout fra Sony'en, og deretter kanskje sjekke mulighetene for en brukt preamp. Var ikke klar over det med høyere forvrengning på balansert, trodde faktisk balansert var å foretrekke under alle omstendigheter. Får se hva det blir til, helt fornøyd blir man vel aldri, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Min erfaring tilsier at man blir kun fornøyd hvis man klarer å slå seg til ro med det man har. Hvis man er pirkete hele tiden finner man uansett noe å sette fingeren på Det har en tendens til å bale på seg, det er lett å se på forumet , inkl meg selv hehe.

Nei er faktisk tilfelle det med balansert på 1090'en, dette grunnet at det ikke er ekte balansert. Husker jeg leste dette på stereophile. Kan være Fidelity har nevnt dette i tillegg.

Så langt må jeg si meg veldig fornøyd med 1090'en, kommer naturligvis an på hva du kombinerer den med og hva du verdsetter, men dette har du vel funnet ut av allerede (Pass dog på ryggen din når du skal bære den, den er ufyselig tung. Vær evt to stykker - både mtp deg selv og produktet ).

Som sagt er preamp valget noe vanskelig. Pass på å finn en som har god dynamikk og bassegenskaper, og ikke minst en detaljert og behagelig topp.

I det rimeligere segmentet av bruktmarkedet har jeg hørt mye godt om Vincent, Hegel, Nakamichi, men har ikke hørt noen av disse selv og har ikke testet sammen med rotel'en - så er vanskelig å si hvordan dette låter sammen.

Mvh KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Tok en rask tur inn på bruktbørsen for deg, og fant en Parasound Halo P-3 stereo pre amp! Denne har fått utrolig mye godord og skryt, og tror du vil bli meget godt fornøyd med denne!

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1159430835

Jeg tør å påstå at du ikke får bedre stereo preamp i dette prissegmentet!

4000kr for denne er jo kjempebillig! (Har listepris på 10-11000kr ny).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasounden er nok et godt valg, (hvis det da ikke blir RC1070), takker for tipset. Må først få 1090'en i hus, så litt pust og pes med dens 40 kilo, og så har jeg "ennå ikke fått tid til" å fortelle madamen om Rotelkjøpet, så der ligger et forklaringsproblem. Har jo også bestilt XTZ W10.16 subben, da jeg er med i testgruppen til AVforum, samt et xtz 5.0 sett til anlegg nr. 3.

Undertegnede skal snart inn til bypass-operasjon, gruer meg noe så inni svarte HLVT, de skal legge nye internkabler, (AKA årer) inni meg, så da blir det kanskje en stund til jeg igjen hører søt musikk, kanskje litt englesang hvis jeg ikke overlever da..
    Hm, litt OT her, men det er visst en tendens jeg har, sorry about that, hehe!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Det er ikke bare bare Blir fort tanker svirrende i hodet når man skal gjøre en slik stor operasjon, og er jo godt få luftet det.

Litt vanskelig å vite hva man skal si til slikt, men vil iallfall ønske deg lykke til på operasjonen!!! Dette går nok bra, og du har jo et flott anlegg å komme hjem igjen og slappe av med

Hjertelig hilsen KML!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Oi! Det er ikke bare bare Blir fort tanker svirrende i hodet når man skal gjøre en slik stor operasjon, og er jo godt få luftet det.

Litt vanskelig å vite hva man skal si til slikt, men vil iallfall ønske deg lykke til på operasjonen!!! Dette går nok bra, og du har jo et flott anlegg å komme hjem igjen og slappe av med

Hjertelig hilsen KML!
    Tusen takk for det, setter pris på litt trøst! Kanskje jeg er overtroisk, men styrer altså bevisst unna å spille Dead Man Blues inntil videre... Nekter å krepere, og vil tilbake til anleggene og ikke minst AV-forum! Enda noen uker til innleggelsen, verst å vente, har derfor altså handlet litt komponenter nå, hehe!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Tusen takk for det, setter pris på litt trøst! Kanskje jeg er overtroisk, men styrer altså bevisst unna å spille Dead Man Blues inntil videre... Nekter å krepere, og vil tilbake til anleggene og ikke minst AV-forum! Enda noen uker til innleggelsen, verst å vente, har derfor altså handlet litt komponenter nå, hehe!
    Det skulle bare mangle! Men dette går så fint! Kjenner en del som har tatt liknende op. og alle operasjonene gikk utrolig bra!

Jah, det er utrolig kjekt å kose seg med anlegget Jeg har nettopp fått til subene ganske bra her nå (etter mange timer/uker med kalibrering ) 1090'en er jeg blitt utrolig glad i selv, og jeg tror du kommer til å bli utrolig glad i den du også! Du kommer sikkert til å tro det er noe alvorlig gale med den i begynnelsen hehe, for hele lydbildet, spesielt bassen (!), strammer seg opp! Høyttalerne (våre gamle infinity) var overhodet ikke til å kjenne igjen (var de første ht'ene jeg testet den på) Og det var virkelig kjekt

Hørtes også veldig spennende ut dette med XTZ, skulle gjerne testet litt selv, men har egentlig ikke så mye anledning til det - blir mye skole og jobbing Hvis du får anledning, kan du skrive litt om inntrykk av de nye godsakene?

Er best å fokusere på det positive i en slik ventetid, og du har noen riktig fine komponenter i vente som du kan kose deg myye med , og dette vil nok hjelpe veldig på! Spesielt når man er så glad i denne hobbyen

Mvh KML

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok høyttalerne får seg en positiv overraskelse når de plutselig blir foret med 380 rotelwatt og ikke lenger 100 sonywatt ja. Dette er jo relativt sjeldne høyttalere, IMF Reference Standard Professional Monitor MK IV, 46kilo. 217 liter, og altså litt tungdrevne transmisjonslinjehøyttalere. Oppgitt å gå fra 17 Hz til "beyond audibility." Bestykket med bl.a KEF B139, den ovale flatbassen. Men de begynner å bli gamle, kjøpte dem ca. 1980, men de er i meget god form fortsatt, i motsetning til eieren, hehe.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Hehe

Jeg er enig og tror du vil oppleve en utrolig forskjell på de høyttalerne!

De hundre sony wattene er overhodet ikke sammenlignbar med rotel sine specs, 1090'en er jo konservativt målt til å yte 475-525w i 8ohm av Stereophile ved samme forvrengning etc som rotel har når de har oppgitt effekt. Så man kan meget trygt si at dem (wattene) er særdeles konservativt målt/oppgitt. Hørtes spennende ut disse høyttalerne, har ikke hørt om dem før, men dog veldig spennende Må jo være noen svære beist hehe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om dem her:
    http://imf-electronics.com/
    scroll ned og klikk på RSPM.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fet Har sett en annen på forumet som har liknende

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva betyr det at det er transmisjonslinje høyttaler?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forklare det kjapt, tillater jeg meg å sitere Roffe:

"En av de enkleste forklaringene på ideen bak transmisjonslinjeprinsippet er at transmisjonslinjen i forhold til en åpen baffel høyttaler skal forsinke den bakovervendte lydbølgen ved en bestemt frekvens, slik at man istedenfor utslukking, slik man får ved en vanlig åpen baffel, får en fasedreining av lyden slik at den summerer med direktelyden på en måte som istedet er med på å heve bassen ved denne frekvensen. Mener å huske at frekvensen som velges som utgangspunkt er systemets resonnansfrekvens i kassens volum dersom den var konstruert som en lukket kasse. Arealet på kanalens og åpningens tverrsnitt skal i klassisk transmisjonslinjedesign ikke være mindre enn høyttalerelementets areal.

Men dette er den enkle varianten. Som sagt er det mye som skjer av ressonnanser, refleksjoner mm. i en slik konstruksjon, og den MÅ dempes for å yte godt. Dempingen av en transmisjonslinjehøyttaler regnes som en kunst, og er vel den delen av teorien som er dårligst beskrevet matematisk og som for det meste er basert på prøving, feiling og erfaring.

En av dem som har forsket en del på kvartbølgetransmisjonslinjer i senere tid er Martin J. King, og hans site finner du her:"

http://www.quarter-wave.com/index.html

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Fet Har sett en annen på forumet som har liknende
    Ja, det er vel Niels Nielsen, det. Men han kaller de "kister", noe som vekker litt assosiasjoner..
    Tenk å bli begravd i sin egen høyttalerkiste da, mens den spiller "Dead Man Blues".
    Jeg tillater meg litt kødding her, just for the hell of it!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hehe, galgenhumor må man ha :lol:

Tusen takk for svar på spørsmålet! Hvordan synes du dette låter i forhold til konvensjonelle bassrefleks og lukkede konstruksjoner?

Mvh KML

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •