Nedgradering - blir man skuffet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedgradering - blir man skuffet?

Vurderer å bytte ut min Rotel RSP-1098 + RMB-1075, og heller gå over til reciver. Er det noen med erfaring fra dette som kan si noe om sine inntrykk?
    Er det store hørbare forskjeller om man velger en høykvalitets reciver?

Ønsker å forbedre bildedelen av anlegget mitt, og pengene mangler - derfor vurderer jeg dette :cry:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bl.a. avhengig av høyttalerne du benytter i dag, og hva du mener med "høykvalitets receiver" (Arcam 350, Primare SPA21 eller noe annet).

Har du et akustisk vanskelig rom, så kan nyere receovere med romkorreksjon sikkert totalt sett gi deg en bedre lyd til film. Men til bruk i stereo er jeg mer usikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser seg nok at en "nedgradering" ikke nødvendigvis trenger og resultere i skuffelse. Det fikk jeg klart og tydelig demonstrert da jeg fikk låne en hegel h200 for litt siden. Prismessig skulle man tro dette ville være en nedgradering i forhold til jungson-forsterkersettet jeg hadde til verdi i norge på 46k (hegel 20k).
    Hvor heldig matching jungsonforsterkeriet var med helicon i forhold til andre høytelere er jo en sak jeg ikke har fått gjort noen testinger på.

Uansett hegelen spillte fletta av jungson på en del parameter. Spesielt fundament...

Samme opplevelser kan man vel oppdage i hjemmekino-verdenen også regner jeg med.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stilt det samme spørsmålet selv, men det er ikke mange som svarer.
    Anfield skrev følgende:
    Jeg valgte Arcam AVR350 mye på grunn av de oppgraderingene den hadde med kortet til AVP700, men det er ikke den eneste grunnen. Lydsignaturen til Arcam passer også godt med mine Audiovector, samt at de "interne" kreftene greit klarer å dra frontene mine uten effekttrinn. Prosesseringen til film er også utrolig bra og sømløs.

Når du kobler til effekttrinn, er jo de også med på å "farge/påvirke" lydbildet, og jeg har bl.a. testet Midgard sine Oberon 4.1 mot 350 alene. Her ble det noe mer trykk i mellombassen, men det ble samtidig noe mer "flisete" i toppen. Totalt sett foretrakk jeg lyden av 350 alene.

Om en dedikert pre med separate effekttrinn, eksempelvis AVP700 og P1000 gir merkbart bedre lyd vet jeg ikke, har ikke testet dette selv. Men vil jo anta det, med det ekstra "pudderet" fra effekttrinnet. Selve prebiten er jo lik dem i mellom.

Holder selv på å teste dette med integrert/effekt/reciver, men har ikke holdt på nok til å svare. Arcam avr300+Arcam a32 som effekt spiller stereo på samme nivå som a32 alene.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel vs Jungson

Artig å høre, matching er veien til nirvana...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå fra stereoforsterker til receiver vil nok bli en skuffelse lydmessig ja.
    I hvertfall om begrunnelsen for å gjøre det er å spare penger. Billige receivere låter ikke bra, de har svært lite strømreserver å gå på. Dette resulterer dessverre i slapp og lite engasjerende lyd.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1068 + 1075 er da virkelig ikke et stereo-oppsett.. Tror du misforsto her!

Tror du kan komme godt utav det viss du kjøper en grei reciever i første omgang og fyller på med en stereo effektforsterker med tiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •