Sony STR-DA3000es - mine førsteinntrykk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Sony STR-DA3000es - mine førsteinntrykk!

Nå har jeg, etter lang ventetid, endelig fått min 3000es i hus! Byttet ut en Pionner VSX-AX5i, så Sony'en får litt å leve opp til! Veil pris på Sony'en er 11.000, mens Pioneer forsterkeren ligger på 15.000 veil.

Rent funksjonsmessig er Pioneer'en Sony'en overlegen, også utseendemessig synes jeg Pioneer'en hadde et noe mer ekslusivt preg. Med funksjoner snakker jeg i hovedsak om programmerbar fjernkontroll på Pioneer'en, auto-setup system, i-link for digital SACD/DVD-audio, samt 7.1 vs. 6.1 på Sony'en. Sony'en har imidlertid 2x32 bit prosessering, mens VSX-5i'en har 2x 24 bit... Dette trenger selvsagt ikke ha noe spesielt betydning for lydkvalitet.

Dermed var mitt håp at iallfall lydkvaliteten var hakket bedre, siden jeg måtte ofre en rekke fine funksjoner... OG DET VAR DEN! Presisjonen er helt utrolig, enda litt mer presis en Pioneeren. Bassgjengivelsen er konkret og korrekt, og det er klart det er mye kraft i disse 13 kiloene.

Totalt sett er jeg så langt relativt fornøyd med byttet, det er tross alt lydkvaliteten som er mest avgjørende for min del. Fjernkontrollen synes jeg imidlertid kunne vært noe mer påkostet, samt at den burde jo vært programmerbar synes nå jeg... Dette får du imidlertid på 5000es, som jo egentlig er den som bør direkte sammenlignes med VSX-5i'en, da prispunkt er det samme. 5000es'en har iallfall 7.1 samt programmerbar fjernkontroll, men ikke autosetup samt i-link...

Jeg har for øvrig benyttet en Pioneer 668 DVD-spiller, samt Pioneer 810 høyttalersett...

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra du deler dine erfaringer med oss, lygren. Er jo ikke alle som er like sprø som deg og får testet "alt" :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, del gjerne mer av dine erfaringer med sony sine Digitale receivere.

Vurderer nemlig å kjøpe en jeg også. Hvilken modell er jeg ikke sikker på, men det blir gjerne STR-DA5000es.

Har tenkt å kjøpe B&W 703 eller Nautilus 804. Noen ide hvordan denne høytaler/forsterker kombinasjonen ville låte?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden noen av de komponentene er relativt nye er det ikke så mange som har fått testet dem...
    Men kanskje en med en litt feit lommebok kommer innom og deler sine erfaringer

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg investert jeg også!
    Kjøpte en STR-DA5000ES rett før jul, men har ikke fått koblet den opp før i dag (har vært borte i jula).

Førsteinntrykket er veldig bra! Har foreløpig kun gjort grovinnstillinger og testet kort med film og musikk, men lydkvaliteten virker veldig bra, presis (som lygren skriver over) og med god kontroll over bassen (noe jeg var litt bekymret for, ettersom ytelsen i 4 ohm er dårligere enn i 8 ohm). Mine høyttalere er B&W 604 (Ellers har jeg B&W CC6 center, samt 602 bak).

Mitt sammenligningsgrunnlag er min gamle H/K AVR80 THX (som kostet veil ca 18k for 6-7 år siden) koblet sammen med en Sony SDP-EP90ES Dolby Digital dekoder (Kostet 6k i 98 ).

Kommer nok til å teste/leke en del fremover, kommer med flere erfaringer senere.

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungere OSD på denne? Legger det seg oppå bildet, eller kommer det opp som et helt eget?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer kun opp som helt eget. Det er ingen OSD info for volum heller, kun oppsett relaterte ting.
    Forøvrig så savner jeg det ikke heller, hadde OSD på min gamle H/K som la seg på bildet med volum, endring av lydmodus etc, men slo det av etter en stund, synes det ble et forstyrrende element når en gjorde småjusteringer underveis i en film.

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Sony STR-DA3000es - mine førsteinntrykk!

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå har jeg, etter lang ventetid, endelig fått min 3000es i hus! Byttet ut en Pionner VSX-AX5i, så Sony'en får litt å leve opp til! Veil pris på Sony'en er 11.000, mens Pioneer forsterkeren ligger på 15.000 veil.

Rent funksjonsmessig er Pioneer'en Sony'en overlegen, også utseendemessig synes jeg Pioneer'en hadde et noe mer ekslusivt preg. Med funksjoner snakker jeg i hovedsak om programmerbar fjernkontroll på Pioneer'en, auto-setup system, i-link for digital SACD/DVD-audio, samt 7.1 vs. 6.1 på Sony'en. Sony'en har imidlertid 2x32 bit prosessering, mens VSX-5i'en har 2x 24 bit... Dette trenger selvsagt ikke ha noe spesielt betydning for lydkvalitet.

Dermed var mitt håp at iallfall lydkvaliteten var hakket bedre, siden jeg måtte ofre en rekke fine funksjoner... OG DET VAR DEN! Presisjonen er helt utrolig, enda litt mer presis en Pioneeren. Bassgjengivelsen er konkret og korrekt, og det er klart det er mye kraft i disse 13 kiloene.

Totalt sett er jeg så langt relativt fornøyd med byttet, det er tross alt lydkvaliteten som er mest avgjørende for min del. Fjernkontrollen synes jeg imidlertid kunne vært noe mer påkostet, samt at den burde jo vært programmerbar synes nå jeg... Dette får du imidlertid på 5000es, som jo egentlig er den som bør direkte sammenlignes med VSX-5i'en, da prispunkt er det samme. 5000es'en har iallfall 7.1 samt programmerbar fjernkontroll, men ikke autosetup samt i-link...

Jeg har for øvrig benyttet en Pioneer 668 DVD-spiller, samt Pioneer 810 høyttalersett...
    Jeg ser det er 1 år siden du skrev, men nå er det på tide å lese bruksanvisning.
    Fjernkontrollen på både STR-DA3000/5000ES har learning funksjon... Dumt, ikke sant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •