Sony STR-DA5200ES reciver tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 292
    Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony STR-DA5200ES reciver tråden

Har bestilt meg denne reciveren på 7x120w i 8ohm som har 3 HDMI inganger og støtter HDMI 1,2a ,1080P.

Har funnet den på norske web butikker ,fra ca 9000 kr og oppover og ventes på lager i oktober-november.
    Reciveren leveres i sort eller sølv.

Her er Linker til reciveren:
    http://www.sonystyle.com/is-bin/INTE..._HiFiReceivers

http://gizmodo.com/gadgets/home-ente...ver-201128.php

Her er Linker til tester (kommer)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Har du en link til den kanskje?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått tid ennå til å legge inn linker av reciveren ,men planen er at det etterhvert skal legges inn linker og gjerne tester , det ville hvert fint om andre som også er inntressert i denne legger inn linker til tester når disse engang kommer...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en link til Sony Norge:
    STR-DA5200ES

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulgte linken din og ser at sony norge hevder denne er på 7x120watt i 4ohm ikke 8 som jeg har lest andre steder, vil tro dette er feil fra sony norge.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha Sony utseende og Pioneer innmat!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel trygt si at denne er på "MÅ HA" liste min når jeg skal installere tv-stuen når vi kommer over jul.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også interessert i denne. På spesifikasjonene så ser den ut til å være veldig bra på bildefronten, men lurer litt på hvordan den er lydmessig.
    (Min 5000ES som jeg har i dag er oppgitt til å ha en del høyere effekt bla).

Her er pressemeldingen:
    Sony : Sony Receiver Sets New Standards of Performance and Ease of Use : Europe
    Nederst er det også linker til høyoppløselige bilder, inkl baksiden som viser alle tilkoblingsmuligheter.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere som er intressert i denne ,så har den nå kommet til salgs "over there"
    og kan leses om på dette forumet:
    Sony STR-DA5200ES Owner's Thread - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    For dere som er intressert i denne ,så har den nå kommet til salgs "over there"...
    Og vi "over here" må nok belage oss på at det blir midten av desember :cry:
    (Sony Norge antyder det)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er pioneer så mye bedre en sony da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne ser jo super spennende ut da! På bildesiden har den, foruten mangel på en HDMI (3 vs. 4 på AX4), tilsynelatende tilsvarende specs som Pioners AX4, som tross alt ligger langt høyere i pris... Den oppkonverterer alle signaler til 1080p, selv S-video, samt switcher til 1080p fra alle tre HDMI-inngangene. Den benytter også Faroudja til deinterlacingen, som er svært positivt.

Jeg synes også de digitale forsterkerne til Sony låter veldig bra, mye "mat" i bånn og grei definisjon oppover... Det kan nok imidlertid skorte litt på dynamikk i mellomtone og diskant sammenlignet med vanlig transistor, men da bare antar jeg basert på mine erfaringer med tidligere Sony-modeller (3100ES).

På kalibreringssiden ser den jo også ypperlig ut da. Fra 14999 til 7999 veil. på en ukes tid, dette må da bli en suksess, eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer i Paradis?

Når jeg leser i Avsforum sin "offisielle" tråd om denne receiveren, så virker det som ikke alle er fornøyde med oppskaleringen av analoge kilder, mens hdmi kilder går som "throughput", dvs skaleres ikke? Lyden derimot, virker de fleste fornøyde.
    Noen som kan bekrefte/avkrefte at billedkvaliteten blir dårligere ved oppskalering fra analoge kilder?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Jeg synes også de digitale forsterkerne til Sony låter veldig bra, mye "mat" i bånn og grei definisjon oppover... Det kan nok imidlertid skorte litt på dynamikk i mellomtone og diskant sammenlignet med vanlig transistor, men da bare antar jeg basert på mine erfaringer med tidligere Sony-modeller (3100ES
    Etter hva jeg har lest ,så er ikke de nye modellene til sony 1200es,3200es og 5200es digitale forsterkere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått en STR-DA5200ES i hus

Har fått testet den litt og synes det ser bra ut foreløpig.

For å gjøre innstillinger på denne receiveren så bør (må) en nesten ha den tilkoblet til TV'en. GUI'et er ganske bra og viser en del info om hver funksjon (kontra en linjes tekstdisplay + symboler på selve forsterkeren).

Først kalibrering:
    Den maste først med at jeg hadde koblet venstre og høyre høyttaler feil. Jeg sjekket tilkoblingene men alt var i orden. Prøvde så ny plassering på mic'en men det hjalp ikke. Fant først ut av det når jeg så nærmere på mic'en - den var jo i stereo og da kan det være lurt å plassere L og R på riktig side...
    Snudde mic'en rundt og da fungerte alt fint.
    Jeg måtte i ettertid korrigere høyttalerstørrelsen (small/large) og også justere subwoofer frekvensen lavere (vet ikke om kalibreringen gjorde noe med denne eller om den kun stod på default verdi).
    Ellers så så det bra ut, og nivåforskjellene så ikke så veldig forskjellig ut fra de jeg brukte tidligere med min gamle forsterker (5000ES) justert med dB måler. Har tenkt til å ta frem dB måleren nå også og kontrollere de autokalibrerte nivåene.

Equalizer funksjonen har flere valg, deaktivert, front reference (hvor alle andre høyttalere blir EQ justert til å matche front), flat (slik at alle får nøytral/flat respons) og en til som jeg ikke husker hva var.

En kan også lagre flere oppsett (høyttaler/nivå konfig) og EQ profiler.

Oppkonvertering:
    Jeg kjøpte meg en Supra HDMI kabel sammen med receiveren og koblet den til TV'en (Sony 40W LCD). Kildene er DVD spiller/DVD opptaker og Xbox 360 med komponentsignaler fra alle enhetene. Xbox'en konfigurerte jeg til å sende inn1080p og de andre sender 576i/p. Receiveren (opp)konverterer så dette til 1080p HDMI. Har ikke noe å utsette på oppkonverteringen, men så en 'feil' som har med kilden å gjøre. DVD spillerne sender ut 576 bilde som er beregnet for bruk med overscan. Med konvertering til 1080p og TV i full pixel modus (dvs uten overscan) så vil ikke bildet fra DVD spillerne fylle hele skjermen (uten at det er noe stort problem). Særlig på høyre side så er det et sort felt. Signalet fra Xbox'en fyller hele skjermen (også når jeg setter den til 480p, 720p eller 1080i).
    Jeg endte opp med å velge 576i fra DVD spillerne, jeg fikk inntrykk av at deinterlacing ble bedre i receiveren enn når det ble gjort i kilden (bedre ved bevegelser). Synes også bildet ble generelt litt bedre noe som også kan komme av at en har litt mer bildeinformasjon på skjermen siden en ikke lenger mister deler av bildet pga overscan.

Før jeg fikk denne forsterkeren så hadde jeg enhetene tilkoblet min gamle 5000ES forsterker med komponent som igjen var tilkoblet TV'en med komponent. Jeg testet aldri med å sende 576i direkte til TV'en (kun 576p), kan godt være at deinterlacing hadde fungert vel så bra i TV'en også.

Lyd:
    Jeg har også fått meg en effektforsterker - Rotel RMB-1075 og bruker denne til å drive front (bi-amp) + center. 5200ES'en hos meg driver da bare bakhøyttalerne, og har derfor ikke fått noe stort inntrykk av hvordan den er lydmessig bortsett fra at den fungerer bra som forforsterker. Den har også 12V triggerutganger som aktiverer effektforsterkeren.
    Forsterkeren har også multiromsstøtte (det følger med ekstra fjernkontroll) og en kan hvis en har 5 kanalsoppsett benytte surround back kanalene til biamping av front eller til å drive høyttalere i sone 2.

Jeg vurderer å ta i bruk multiromsfunksjonaliteten for å få mer lyd på soverommet, men må fikse en del kabling og få tak i en IR repeater for at det skal funke (må finne ut hvor mye det koster først).

Utseende/fjernkontroll:
    Min gamle 5000ES var litt renere med mindre knapper i front og så litt bedre ut pga dette. Ser også at de har spart litt på den nye ved at deler av de små skruknottene og enkelte knapper er i plast kontra aluminium som det var på 5000ES. Volumkontrollen er fortsatt 'tykk' aluminium og kjennes fin ut (uten at det betyr veldig mye...).
    Fjernkontrollen har blitt på en måte enklere men med flere knapper (5000ES hadde display og skrollehjul på fjernkontrollen). Den har også lys i mange av knappene som lyser når en sender noe slik at en lett kan se hvilken enhet en sender signaler for (f.eks DVD knappen lyser når en styrer DVD funksjonene).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!

Hvor fikk du forsterkeren fra?
    Hos meg står den som leveringsdyktig langt ut i desember...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serviceavdelingen har (hadde?) noen inne.
    (Men det er muligens off topic for denne kategorien).

Kan nevne litt mer:

USB Inngangen:
    I manualen så står det kun nevnt MP3 spillere og lagringsenheter fra Sony. Jeg kobla til samboerens iPod mini, men den funka ikke, men det regnet jeg med (Den ga derimot strøm ut på USB'en slik at iPoden fikk lading da :-) ). Jeg dyttet så inn en vanlig minneplugg med noen mp3 filer på og det funka fint. I GUI'et så kan en bla i filene, og også gjøre valg via mp3tags (artist, album osv). Tenkte jeg skulle teste med ekstern harddisk med mp3 også, men har ikke fått gjort det ennå. Vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å benytte dette... (Satser nok heller på media center).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en test av receiveren:
    ZDNet Sony STR-DA5200ES Review & Comparison

I denne påpeker de at deinterlacingen ikke er helt bra på filmkilder. Tilfeldigvis så har jeg filmen de brukte i testen - Star Trek Insurrection i både PAL og NTSC utgave og kunne derfor prøve å gjenskape testresultatene på min receiver. Min test bekrefter testens resultater. På sone 1/NTSC utgaven så ble bildet betydelig roligere når jeg sendte progressivt fra DVD spilleren. På PAL så var forskjellen mye mindre, men tror det var vel en anelse bedre med progressivt her også.
    Testingen jeg gjorde i mitt innlegg tidligere (ovenfor) så gjorde jeg det kun med videomateriale og da er ikke 3-2/2-2 pulldown relevant..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det denne receiveren på meg til jul. Takk for tips Spectre
    Er stor fornøyd enn så lenge, ihvertfall på bilde fronten.
    Nå må jeg bare få spart opp til høytalere..

Finnes det en måte å switche positions elegant? Må inn i GUI for å endre fra sofa til spill-stol modus...
    På fjernkontrollen er det en presets opp og ned, men den gjør ingenting når jeg trykker på den. Hva er den til egentlig?

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •