Sony STR-DA5200ES reciver tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 292
    Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå klør det......

Har hatt en Sony DA 3000 ES en stund og er kjempefornøyd.
    Men, det er jo alltid et men.....
    Den har vært på verksted for en garanti reparasjon i 10 uker nå.
    Har skaffet meg ny PJ og alt ligger tilrette for en god film og musikk opplevelse her men med guttungens JVC mini anlegg som "substitute" blir det en heller flat musikk opplevelse.......

Vurderer nå sterkt og oppgradere til 5200 ES, og selge min gamle når den er vel tilbake fra reparasjon.
    Det burde jo være mulig å fremdeles få noe for en slik på bruktmarkedet?

Vil jeg få noe "løft" med å gå opp til 5200?

Den vil bli en del av komboen BenQ 8720, Audio Pro blue diamond og KEF høytalere.
    Håper dere Sony gutta kan gi meg noen gode råd.
    Vil se på det som et nederlag og havne i Denon eller HK gjengen ;-)

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Noen som vet om 1200es videresender alle videosignaler til hdmi utgangen?

Har 2 hdmi kilder og en rgb kilde.. Vil gjerne slippe å dra flere kabler opp til flatskjermen.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vist bare 5200es som kunne det ifølge sony sine sider.. Jaja, ut med noen lapper til..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisjakt flyttet Hit
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror vi har litt forskjellige bruksscenarier.

Jeg ønsker:
    *I musikk-avspilling skal receiveren alltid stå i stereo-modus
    *Ved tv/film-avspilling skal receiveren alltid stå i surround-modus (slik at jeg får dagsrevyen i senterhøyttaleren)
    *Hvis jeg trykker på "mute" på receiveren, receiverens fjernkontroll, med musa eller med PC-ens fjernkontroll, så skal HTPC sin gui ha en tydelig mute-symbol oppi hjørnet
    *Hvis jeg bruker ReplayGain til å jevne ut nivået mellom låtene så skal attenueringen i forsterker brukes, ikke PC
    *Hvis jeg har et globalt lydnivå på PC så skal dette reflekteres i alle moduler, også der hvor strømmen sendes som kodet DD/DTS til receiver

Altså at forsterkeren skal integreres som et sømløst logisk element i gui på HTPC via toveis kommunikasjon, hvor endringer det ene stedet reflekteres det andre stedet, og skript eller plugins som kjører på PC har fri tilgang til alle parametre på forsterker med feedback.

-k
    Punktet i fet skrift: Hvorfor i all verden ønsker du det? Har du så dårlig oppsett, eller kanskje en ekstremt bra senter??? Nei, jeg kunne ikke tenke meg å få dette servert av KUN senteren alene. Et godt oppsatt system fjerner dette behovet.

Vedr. de andre punktene; LYKKE TIL...!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Punktet i fet skrift: Hvorfor i all verden ønsker du det? Har du så dårlig oppsett, eller kanskje en ekstremt bra senter??? Nei, jeg kunne ikke tenke meg å få dette servert av KUN senteren alene. Et godt oppsatt system fjerner dette behovet.
    Hva mener du? Jeg ønsker at alle kilder som inneholder levende bilde skal dekodes som surround, mao ved å bruke alle 5 høyttalere. For sendinger som primært er i mono så betyr det at informasjonen primært kommer i senterhøyttaleren. Jeg foretrekker at nyhetsoppleseren kommer fra samme punkt som skjermen, også når jeg sitter langt ut til siden.

Når jeg lytter til musikk derimot så vil jeg ha bare to aktive høyttalere, og det er left og right. Jeg har ikke funnet noen modus på Sony forsterkeren som feilfritt detekterer musikk vs film, og jeg tviler på at det noen gang blir mulig.

Jeg tror ikke du kan ha lest posten min veldig grundig?

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg tror ikke du kan ha lest posten min veldig grundig?
    Joda - vi har åpenbart bare forskjellige preferanser... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - vi har åpenbart bare forskjellige preferanser... ;-)
    Det du sier er altså at når du har kaffebesøk og sitter langt ut til siden så foretrekker du å høre værmeldingen fra Martin Logan-en din 1 meter fra øret og i helt feil vinkel i forhold til tv-skjermen?

Eller sier du at du foretrekker kunstig surround-modus lagt på vanlig stereo-musikk?

Edit:
    Som figurene viser:
    Jeg bruker stua til flere ting. Bl.a. å drikke kaffe, å se værmelding, å lytte til musikk, se film og ha besøk. Siden jeg ikke har noe spesielt ønske om å ha kamerater sittende i fanget så ender man ofte opp med å sitte ganske spredt i forhold til lydoppsett.

Kompromisset som jeg da ender opp på:
    1. Ved stereolytting ønsker jeg ren stereo, og da får man sette seg ut fra dette.

2. Ved titting på tv så prioriterer jeg at mono-lyden kommer fra senteren. Det er unaturlig at nyhets-oppleseren kommer fra andre steder.

3. Ved vanlig film ser jeg selvsagt i den surround-modusen som filmen er kodet som. Et problem (som med alle små rom) er at man blir relativt følsom for den nærmeste høyttaleren.

Det hadde vært interessant å vite hva du mener er så fryktelig galt med dette oppsettet og hva du ville ha endret på. Jeg mener fremdeles at du ikke kan ha lest posten min så veldig nøye: du satte det hele inn i din egen kontekst. Selvsagt er tv-visning irrelevant for deg så lenge du bare har projektor og dedikert kino-rom. Gjør det at det er irrelevant for alle andre??

Du sier at "et godt oppsett fjerner dette behover" (for å sette surround-recveiveren i surround-modus ved film/tv-visning). Jaha? Hvilken modus foreslår du så?

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er altså at når du har kaffebesøk og sitter langt ut til siden så foretrekker du å høre værmeldingen fra Martin Logan-en din 1 meter fra øret og i helt feil vinkel i forhold til tv-skjermen?

Eller sier du at du foretrekker kunstig surround-modus lagt på vanlig stereo-musikk?

-k
    Sorry - har ikke gjester på "kaffebesøk". Kinoen er dessuten dedikert til formålet. Sitter derfor ikke 1 meter fra høyttaleren. Kun projektor - ingen TV der inne... ;-)

Bruker heller aldri kunstig lyd-modus - Gud forby....

Har dessuten kalibrert en av forsterkerens måleposisjoner til hjørneplassering i sofaen (dersom man i alene-situasjoner skulle ønske å sitte der). Funker helt fett... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdaterte posten lengre opp.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom plassering av personer i stor grad blir som tegningene viser er det klart at man kan slite litt med spredning og dominanse fra høyttalerne.

For øvrig imponerende skisser - blir spennende å høre hva du kommer frem til mtp. løsning!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom plassering av personer i stor grad blir som tegningene viser er det klart at man kan slite litt med spredning og dominanse fra høyttalerne.

For øvrig imponerende skisser - blir spennende å høre hva du kommer frem til mtp. løsning!
    Grunnen til at senterhøyttaleren ble introdusert på kino var vel nettopp for å løse konkrete problemer med at folk langt ut på sida ikke oppfattet at dialogen kom fra personen som snakket.

Dagens løsning er veldig enkel: Jeg bytter manuelt mellom stereo og surround avhengig av om jeg lytter til musikk eller tv/film. Det fungerer greit for meg.

Men det hadde vært mye enklere om MediaPortal sa ifra hvilken modus den var i, og så automagisk instruerte forsterkeren om å bytte.

Problemet med at de som sitter ut i hjørnene kommer veldig nært en høyttaler tror jeg er bortimot uløselig så lenge man ikke vurderer å flytte til et sted med mer plass i forhold til sofa-størrelse.

Høyttalere med god spredning, fornuftig vinkling og f.eks 7.1 i stedet for 5.1 vil dog "homogenisere" lydfeltet noe. Det er derfor cafeer f.eks har et stort antall små høyttalere oppe i taket i stedetfor en stor: de ønsker et konstant lydnivå. Men de trenger jo ikke å tenke på mer enn mono lyd da...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:
    Det du sier der om MediaPortal burde vel være mulig hvis med en IR-blaster og Girder. Har ikke gjort akkurat det du vil og det begynner å bli en stund siden.. men jeg har fått (med ZoomPlayer) Girder til å skjønne hva slags materiale man ser på ved å sammenlikne hvilke filtere er i bruk. Burde være mulig å gjøre det samme hvis du bruker forskjellige filtere for DTS/AC3, wav etc.
    OT Stopp.

Spurte litt før i tråden her om noen visste hva Presets + - er til.. Noen som vet?
    Jeg skulle ønske det var en elegant måte å bytte posisjoner/presets uten å måtte gå inn i GUI..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    OT:
    Det du sier der om MediaPortal burde vel være mulig hvis med en IR-blaster og Girder.
    Men utrolig mye enklere via serie-kabel, dessuten to-veis.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    ...Spurte litt før i tråden her om noen visste hva Presets + - er til.. Noen som vet?
    Jeg skulle ønske det var en elegant måte å bytte posisjoner/presets uten å måtte gå inn i GUI..
    Bad news...
    "Presets + / ÷" tilhører jo knappen for kanalstyringen på TV....

Så nei - det er ingen enkel løsning for dette. Selv har jeg en dedikert 7" skjerm for denne GUI-en. Kan jo liksom ikke skru på projektoren hver gang jeg ønsker å justere noe... :-|

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mulig å få opp GUI`en med kun HDMI mellom PJ og receiver? Har satt opp en S-video kabel nå men det er noe tungvint..

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GUI'et funker fint over HDMI det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med at de som sitter ut i hjørnene kommer veldig nært en høyttaler tror jeg er bortimot uløselig så lenge man ikke vurderer å flytte til et sted med mer plass i forhold til sofa-størrelse.
    Sony har vel noe som heter "Auto Format Decode" vel?
    Hadde iallefall før og i mine erfaringer med digitalt signal fra pc, er at den gamle sony amp'en jeg hadde, aldri detekterte feil.

Jeg bruker pioneer nå, men sonyen hadde samme oppsett:
    * Ingen tv-kanaler/parabol
    * DVDspiller med optisk digital
    * PC med optisk digital

Fra pc'en ser jeg både film og hører musikk, men amp'en står på auto decode eller hva enn pioneer kaller det. På sonyen het det auto format decode.

Vedr. senterkanal oppsett, vil det jo kreve enten egen surrmodus for tv, eller da å dekode som surround(?). Sonyen jeg hadde før, husket EQ, surrmodus, m.m. for hver kilde, men jeg vet ikke om de nye gjør det(?).

feks om jeg satt cd på stereo, dvd på auto format decode, pc på auto format decode og gjerne tv/sat som surround,så ville den switche modus automagisk.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen som har denne receiveren prøvd med en HDMI til DVI kabel til en flatskjerm eller receiver? Det kan nemlig by på problemer. Har noen en slik kabel som de kan prøve ut med? Jeg har prøvd her og da forsvant både lyd og bilde.. Vet selvsagt at DVI er ut, men det er tross alt mange med PD Action på dette forumet som må bruke DVI. Anyone?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Har noen som har denne receiveren prøvd med en HDMI til DVI kabel til en flatskjerm eller receiver? Det kan nemlig by på problemer. Har noen en slik kabel som de kan prøve ut med? Jeg har prøvd her og da forsvant både lyd og bilde.. Vet selvsagt at DVI er ut, men det er tross alt mange med PD Action på dette forumet som må bruke DVI. Anyone?
    Er det projektor du mener?

Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •