Sony STR-DA5200ES reciver tråden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 292
    Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Jeg vurderer denne sterkt selv..

Hvordan er intrykket hos dere som har fått prøvd den ut noen dager/uker nå?

Anbefales eller ikke? :-)

Det står i grunn mellom denne og den mye dyrere Yamaha RX-V2700..
    Noen m virkelig gode priser på Yamaha?

Er det i det hele tatt NOEN receivere som kan konkurrere med Sony'en på pris og muligheter..?
    Maxpris for meg pr i DAG er 8-9.000,- (blakka meg i jula ja :-( )

Oppskaleringen av analoge kilder er viktig for meg, og på denne er den vel god nok ?

Blir forsterkeren forferdelig varm, slik jeg vet Yamaha'ene blir?

PS! Jeg savner at det er mer enn EN HDMI UTgang på disse forsterkerne.. man har jo ofte TV og Projektor.. i hvertfall om man er litt gal.. som meg.. 8)

Sjekk gjerne hjemmekinoen min, der står mitt utstyr..
    AVforum.no - Frode.N's hjemmekino

Ikke overdådig utsyrt, men jeg trenger jo en ny forsterker snart..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Oppskalering: Kompositt fra parabol blir betydelig renere og penere ved oppskalering. Imidlertid blir den opplevde skarphet ikke god nok for meg. Jeg kjører derfor fortsatt dette signalet rett til PJ.

Har så langt KUN giddet å kjøre utsignalet fra receiver via komponent, men det pleier ikke være noen vesentlig forskjell på HDMI og komponent i så måte.

2) Varm?: Nei, kan ikke si det. Mot min forrige heldigitale receiver fra Sony blir den nye selvsagt noe varmere. Skulle bare mangle, all den tid teknologien er mer konvensjonell i denne forsterkeren. Spesielt varm blir den dog ikke.

3) 1 HDMI: Joda, selvsagt kan vel behovet for flere utganger dukke opp for flere av oss. Imidlertid finnes det jo gode spilttere på markedet (eksempelvis Gefen).

Når det kommer til GUI er Sonyen eksemplarisk. Maken til lekker fremvisning av de forskjellige justeringer har i alle fall ikke jeg sett tidligere. MEN, og det er et stoooort MEN; du MÅ ha en tilkoblet skjerm for å se hva du justerer. Dette fordi receiveren på frontdisplayet IKKE opplyser noe som helst om hva som skjer i justeringsmenyene. Eneste den viser er autokalibreringen. De normale opplysningene for kilde og volum etc. er selvsagt til stede, men altså ikke pågående justering av balanse, avstand osv. Dette bør du altså ta i betraktning når du foretar ditt valg av receiver.

Autokalibreringen gjøres fra én posisjon. Sony benytter en stereomikrofon som i stor grad fjerner behovet for målinger ved flere posisjoner, men så langt har jeg ikke kunnet si om det er noen ulempe mht. dette overordnede valget. Jeg synes den jobber meget sikkert og fornuftig med kalibreringen. Eneste jeg er uvant med er at den er den første forsterker som (faktisk) legger på FOR MYE på subkanalen. Normalt må jeg her legge til ca 6dB, men med Sonyen må jeg trekke fra omlag 5dB.

Ellers er det nok med både innganger og utganger, men jeg kan ikke si om dette er bedre eller dårligere enn Yamaha sin receiver. Skal vel etter hvert få sjekket ut denne også, men jeg er som sagt så langt meget godt fornøyd med 5200ES.

Delefrekvens kan settes i steg på 10Hz mellom 40 og 200. Du bør derfor kunne finne en deling som passer både høyttalere/sub og rommet.

Har ellers målt litt og funnet noen ulogiske dipper i målekurven, men dette skal sjekkes nærmere ut. Mulig jeg poster litt her etter hvert som jeg utforsker...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode.N
    Hvordan er intrykket hos dere som har fått prøvd den ut noen dager/uker nå?

Anbefales eller ikke? :-)
    Jeg fikk min rett før jul. Den har gått i retur pga to ting: HDMI-utgangen og lyd.

HDMI:
    Tanken min var å koble DVD-spilleren til Receiveren med komponentkabel. Så skulle jeg bruke komponentkabel fra receiver til projektor og hdmi-kabel fra receiver til TV. I teorien skulle dette gå helt strøkent, men i praksis ble det ikke brukbart. Bildene til TVen via HDMI var så mørke og dårlig detaljerte at det var uholdbart å se på. Bildene var like mørke uansett om jeg kjørte signalet direkte gjennom til HDMI eller brukte oppskalering.

Lyd:
    Jeg syntes den rett og slett leverte for lite. Jeg følte at virkelig måtte tyne den for at det skulle låte sånn nogenlunde på film. Volumet måtte ligge i området -5db til +10db. Den gikk i protection noen ganger uten at det var for høyt i det hele tatt. Mulig frontene mine var veldig tungdrevne. Neste steg da ble å bytte front-høyttalere. Da ble det slutt på protecion, men da begynte den å klippe. Det er vel sikkert naturlig for etter volumkontrollen å dømme var det ganske høyt. Men for mine ører var det ikke særlig høyt. For å sammenligne koblet jeg tilbake min eldgamle Denon AVC-2800. DET ble andre boller.

Om det er jeg som har gjort noe feil, eller jeg som har vært uheldig med min SONY eller om det er noe annet vet jeg ikke. Det jeg vet er at min gikk i retur, og inn er det kommet en Denon AVR3806. Det var som å komme hjem :-) Selv om jeg savner SONYens gui og USB-port...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en 3200 som er veldig lik. Er det noen som har funnet info om styring via rs232?

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    1) Oppskalering: Kompositt fra parabol blir betydelig renere og penere ved oppskalering. Imidlertid blir den opplevde skarphet ikke god nok for meg. Jeg kjører derfor fortsatt dette signalet rett til PJ.

Har så langt KUN giddet å kjøre utsignalet fra receiver via komponent, men det pleier ikke være noen vesentlig forskjell på HDMI og komponent i så måte.

3) 1 HDMI: Joda, selvsagt kan vel behovet for flere utganger dukke opp for flere av oss. Imidlertid finnes det jo gode spilttere på markedet (eksempelvis Gefen).

Takker for svar :-)

Vil kjøre S-video fra Force parabolmottaker og fra S-VHS videospiller (benyttes som tuner for kabelTV) til Sony'en..
    S-video eller komponent fra Xbox360.. ? hmm..

og fra Sony'en blir det HDMI..

Håper oppskaleringen blir bra nok..
    Skarpheten er viktig..
    Er det S-video UT også på denne (bør jo være det)..

Gefen ja.. har de sunket i pris tro ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)
    Når det kommer til GUI er Sonyen eksemplarisk. Maken til lekker fremvisning av de forskjellige justeringer har i alle fall ikke jeg sett tidligere. MEN, og det er et stoooort MEN; du MÅ ha en tilkoblet skjerm for å se hva du justerer. Dette fordi receiveren på frontdisplayet IKKE opplyser noe som helst om hva som skjer i justeringsmenyene. Eneste den viser er autokalibreringen. De normale opplysningene for kilde og volum etc. er selvsagt til stede, men altså ikke pågående justering av balanse, avstand osv. Dette bør du altså ta i betraktning når du foretar ditt valg av receiver.
    GUI'en er perfekt for meg..
    Jeg ser ikke forsterkeren uansett.. der den er gjemt bak frosta akrylplater..

Er VOLUMET også med i GUI'en ?
    Ser du lydstyrke på skjermen når du endrer volum, og er det med tall eller bare "volum up/down" ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - en vertikal bar med avmerket 0-punkt også.
    God visning av valgt dB. :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tvamp
    Jeg fikk min rett før jul. Den har gått i retur pga to ting: HDMI-utgangen og lyd.

HDMI:
    Tanken min var å koble DVD-spilleren til Receiveren med komponentkabel. Så skulle jeg bruke komponentkabel fra receiver til projektor og hdmi-kabel fra receiver til TV. I teorien skulle dette gå helt strøkent, men i praksis ble det ikke brukbart. Bildene til TVen via HDMI var så mørke og dårlig detaljerte at det var uholdbart å se på. Bildene var like mørke uansett om jeg kjørte signalet direkte gjennom til HDMI eller brukte oppskalering.

Lyd:
    Jeg syntes den rett og slett leverte for lite. Jeg følte at virkelig måtte tyne den for at det skulle låte sånn nogenlunde på film. Volumet måtte ligge i området -5db til +10db. Den gikk i protection noen ganger uten at det var for høyt i det hele tatt. Mulig frontene mine var veldig tungdrevne. Neste steg da ble å bytte front-høyttalere. Da ble det slutt på protecion, men da begynte den å klippe. Det er vel sikkert naturlig for etter volumkontrollen å dømme var det ganske høyt. Men for mine ører var det ikke særlig høyt. For å sammenligne koblet jeg tilbake min eldgamle Denon AVC-2800. DET ble andre boller.

Om det er jeg som har gjort noe feil, eller jeg som har vært uheldig med min SONY eller om det er noe annet vet jeg ikke. Det jeg vet er at min gikk i retur, og inn er det kommet en Denon AVR3806. Det var som å komme hjem :-) Selv om jeg savner SONYens gui og USB-port...

Hmmm...
    Dette så ikke bra ut.. Mye galt på én gang..
    Men jeg tror nok det må ha vært noe galt med .. eh... forsterkeren DU fikk..
    Sikkert ikke DEG vet du :-D

Jeg testa Denon'en din.. og valgte å beholde Yamaha A2'en min (7 år gammel)..
    MEST fordi Denon'en ikke fungerte godt nok med mine andre produkter..
    Når jeg byttet kanaler via S-VHS spilleren.. tok det 7 sek før jeg fikk bilde når jeg kjørte s-video via Denon'en til Sony HS-50 projektoren..
    Via Yamaha'en kom bildet før sekundet var gått..

Får vel teste Sony'en på det..

Lyden fra Denon'en var bra.. men jeg registrerte ikke stooore forskjellen fra A2'en.. men jeg testa den ikke lenge nok.. orket ikke vente på signalene fra video-spilleren.. jeg er en seriøs zapper.. :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - en vertikal bar med avmerket 0-punkt også.
    God visning av valgt dB. :-D
    Flott !

Da blir nabo'ene fornøyde.. :-)

Det hender at jeg glemmer klokka.. og når jeg ikke SER volumknappen.. blir det litt synsing på volumet..

Men om jeg ser det på skjermen.. kan jeg jo merke meg "klage-grensen" :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har kjøpt en 3200 som er veldig lik. Er det noen som har funnet info om styring via rs232?

-k
    Jeg fant...

ES-PressO :: Serial Control for Sony ES Receivers
    Agoraquest.com - Great Sony review site, sony forum
    http://www.geocities.com/sila1999/fi...32protocol.zip

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være noe gammel og derfor ikke kompatibel med de nyeste forsterkerne. Det går jo an å teste...

Last for all del ikke ned første utgave som automatisk kommer opp, men gå heller til "Download"-siden. Da finner du nyere utgaver enn den som automatisk popper opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se også denne:
    Reciever plugin - MediaPortal Forums

Forøvrig rart at interessen virker så laber... Det er da mye snedigere å ha en toveis rs232 kommunikasjon mellom PC og forsterker enn å stole på kostbare og kronglete IR-blastere eller learning remotes.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo konge å sitte i sofaen med laptopen da...

Skal sjekke ut dette senere i dag! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo konge å sitte i sofaen med laptopen da...

Skal sjekke ut dette senere i dag! :-)
    Jeg mener selvsagt fra HTPC som står i racket 20cm unna forsterker. Pcen styres i sin tur av egnet remedie som fjernkontroll og/eller mus.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er greiere å benytte laptop til justeringene da HTPC-en benyttes til å se på kildemateriale samtidig....

Lite hensiktsmessig å evt. hoppe ut fra det du ser på for å gjøre justeringene på samme desktopen, ikke sant?

Dersom du hører på musikk blir saken en HELT annen... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er greiere å benytte laptop til justeringene da HTPC-en benyttes til å se på kildemateriale samtidig....

Lite hensiktsmessig å evt. hoppe ut fra det du ser på for å gjøre justeringene på samme desktopen, ikke sant?

Dersom du hører på musikk blir saken en HELT annen... ;-)
    Jeg tror vi har litt forskjellige bruksscenarier.

Jeg ønsker:
    *I musikk-avspilling skal receiveren alltid stå i stereo-modus
    *Ved tv/film-avspilling skal receiveren alltid stå i surround-modus (slik at jeg får dagsrevyen i senterhøyttaleren)
    *Hvis jeg trykker på "mute" på receiveren, receiverens fjernkontroll, med musa eller med PC-ens fjernkontroll, så skal HTPC sin gui ha en tydelig mute-symbol oppi hjørnet
    *Hvis jeg bruker ReplayGain til å jevne ut nivået mellom låtene så skal attenueringen i forsterker brukes, ikke PC
    *Hvis jeg har et globalt lydnivå på PC så skal dette reflekteres i alle moduler, også der hvor strømmen sendes som kodet DD/DTS til receiver

Altså at forsterkeren skal integreres som et sømløst logisk element i gui på HTPC via toveis kommunikasjon, hvor endringer det ene stedet reflekteres det andre stedet, og skript eller plugins som kjører på PC har fri tilgang til alle parametre på forsterker med feedback.

-k

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt en slik jeg også nå! Kommer vel på mandag håper jeg..:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som hvet om Sony srt-d365?? Hvor mange watt gir den ut?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av masterV
    Er det noen som hvet om Sony srt-d365?? Hvor mange watt gir den ut?
    Power: 100w x2 into 8 ohms (40-20k Hz) at 0.8% THD; dual speaker outputs; FM sensitivity 11.2 dBf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Power: 100w x2 into 8 ohms (40-20k Hz) at 0.8% THD; dual speaker outputs; FM sensitivity 11.2 dBf
    Thx..

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •