Sony STR-DA5200ES reciver tråden - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 292
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere som har denne reciveren. hvilket nivå har dere på volumkontrollen(DB).
    Synes jeg må gå så høyt for å få lyd. Hvis dere kan skrive hva dere har på følgene punkter:

1 På hvilket nivå begynner lyden å bli hørbar.
    2 Hva ligger dere på når dere ser på tv(normalt volum...f.eks nyheter)
    3 Når dere ser på dvd
    4 Når dere hører på musik(dvd,cd) normalt volum og høyt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrTiger
    3 Når dere ser på dvd
    Viktige data som også må frem ved sammenlikning:

Fronthøyttalerne har en følsomhet på 89dB. ÷0.5dB på høyre front, +0.5 dB på venstre.

1) Slikt er vanskelig å definere.
    2) ÷10dB
    3) 0dB
    4) Normalt: ÷16dB. Høyt: ÷6db
    5) Fra HTPC, fullt signal (optisk) fra hardware/software: Film/serier: 0dB til +6dB. Musikk: ÷15dB til ÷8dB.

Sånn ca.... ;-)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har denne reciveren. hvilket nivå har dere på volumkontrollen(DB).
    Synes jeg må gå så høyt for å få lyd. Hvis dere kan skrive hva dere har på følgene punkter:

3 Når dere ser på dvd
    Mine fronthøyttalerne har en følsomhet på 88dB, men jeg har Rotel RMB-1075 som driver alle tre fronthøyttalerne (V og H er biampet). Nivået på receiver er på 0dB på V og H, og +0,5dB på senterh hvis jeg husker riktig. For å matche dette så er vel bakhøyttalerne satt opp med +2dB til +3dB tror jeg.

1) Som Roko sier, slikt er vanskelig å definere, husker ikke..
    2) Normalt volum er -20dB til -30dB
    (Når jeg ser på TV sent når samboer har lagt seg så har jeg volumet på ca -30dB.)
    3) Sjeldent høyere enn -15dB (bor i blokk ),
    4) Normalt: -20dB til -30dB, Høyt: -10 til -15dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på. Har koblet opp dvd-spilleren via component, men er det riktig at det ikke går å bruke optisk-kabel men kun coax når du skal ha digital lyd fra dvd-spilleren. Får hvertfall ikke lyd inn i optiske utgangene.
    Når jeg ser på tegningen over tilkoblinger i manualen, står ikke det noe om optisk inngang ved dvd. det står bare coax...Hvis jeg ser bak på reciveren, står det bare video 1 og 2, sat/tv, md ut og inn.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg lurer på. Har koblet opp dvd-spilleren via component, men er det riktig at det ikke går å bruke optisk-kabel men kun coax når du skal ha digital lyd til dvd-spilleren. Får hvertfall ikke lyd ut av de optiske utgangene.
    Du mener vel digital lyd FRA dvd-spilleren? Du mener vel også at du ikke får lyd INN på de optiske inngangene på receiveren. Mener du ikke dette, så forslår jeg at du setter deg ned å leser noen basics.

Du trenger ikke bruke coax. Optisk gjør akkurat det samme. Vær obs på at noen dvd-spillere trenger aktivisering av digital-utgangene. Dessuten skal disse settes til bitstream. Begge deler gjøres i dvd-spillerens meny. Være også obs på at du kan sette opp hvilke input receiveren skal bruke. Du vil ikke få lyd om den forsøker å hente lyden fra en annen inngang enn den du har valgt å koble til din DVD-spiller.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i menyen og funksjonsvalget for hvilke innganger som skal rettes mot DVD. Relatér den aktuelle optiske inngangen samt komponentinngangen til denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør kanskje dumt, men har denne gain kontroll på hver enkelt kanal (til biamp) og i så fall i hvor stor grad?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Srednasoft
    Tusen takk for tilbakemeldinger. Det var noe mer beroliggende å høre at andre også har opplevd denne klikkingen.

Jeg må nok kanskje moderere det jeg sa om hele tiden klikkelyder. Det er perioder hvor det er helt stille også. Når jeg ser TV går kun lyden digitalt fra Canal Digital boksen til 5200en. Bildet går direkte til TV. (Jeg har ikke den nyeste boksen med HD:cry. Skulle kanskje tro da at klikkelydene har noe med lydsignalene inn i forsterkeren å gjøre, siden det er det eneste som behandles der og da.
    Jeg har bilde og lyd fra pc inn på samme "kanal" på forsterkeren, komponent og optisk. I dag hadde jeg slått av bilde i konfigurasjonen til pc'en. Når jeg da skulle høre musikk via 5200ES fra pc kom det slike klikkelyder som du beskriver. Men kun de første 30-45 sekundene. Jeg tror rett og slett at forsterkeren "leter" etter bilde som skulle ha vært der om jeg ikke hadde kuttet bildeforsyning fra pc.

Kan det derfor være slik at du som kun bruker forsterkeren kun til lyd må gå inn i input-konfig på forsterkeren og sørge for at den ikke "leter" etter bilde sammen med lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Spør kanskje dumt, men har denne gain kontroll på hver enkelt kanal (til biamp) og i så fall i hvor stor grad?
    Det har jeg ikke sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting. Hvis jeg f.eks ser på en dvd, synes jeg lyden er så mye lavere når de snakker enn når det er musikk og effekter. Skjønner at det skal være forskjell, men skal den være så stor. Må nesten skru ned lyden når høydepunktene kommer. Skal det være slik eller går det ann å stille dette. Hvis ja, hadde det vært fint om dere kunne fortelle meg hvordan.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo nærliggende å anta at senterkanalen er stilt for lavt, all den tid det er denne som stort sett tar dialogen. Musikk og annet kommer i overveiende grad fra frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tja, det er jo nærliggende å anta at senterkanalen er stilt for lavt, all den tid det er denne som stort sett tar dialogen. Musikk og annet kommer i overveiende grad fra frontene.
    Det høres logisk ut. Nå har jeg ikke studert manualen så veldig grundig, men kan du forklare meg hvordan jeg stiller opp lyden på centerhøytaleren??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting. Hvis jeg f.eks ser på en dvd, synes jeg lyden er så mye lavere når de snakker enn når det er musikk og effekter. Skjønner at det skal være forskjell, men skal den være så stor. Må nesten skru ned lyden når høydepunktene kommer. Skal det være slik eller går det ann å stille dette. Hvis ja, hadde det vært fint om dere kunne fortelle meg hvordan.
    Jeg har det samme problemet og har alltid trodd at filmene er laget slik for å gi spektakulære actionscener. Løsningen er å justere senterkanalen høyere enn de andre kanalene. Selv har jeg satt den til 6dB høyere enn resten.

Dette gjør du i menyen til forsterkeren hvilket krever skjerm tilkoblet. Dette gjelder de fleste innstillingsmuligheter til denne forsterkeren.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vel en romkalibrering ta seg godt av den generelle balansen - også senterkanalen, men det kan selvsagt være at din senter på ett eller annet vis avviker.

Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkalibreringen klarer å justere nivåene ganske riktig hos meg i hvertfall.

Det er enkelte filmer som har stor lydforskjell, hvis du ser på film med moderat volum og synes det er vanskelig å få med deg stemmer osv så kan du også prøve å sette den i 'night mode' (receiver og knappen nede i venstre hjørne på fj. kontroll). Da blir volumet i filmen utjevnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer bedre når jeg ser på tv.(ikke optisk)
    Når jeg ser på dvd og den blå lampa lyser kommer dialogen ut av frontene, er det riktig? Dialogen blir mye lavere enn resten, da går det dårlig å justere opp centeren siden dialogen ikke kommer der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på dvd og den blå lampa lyser kommer dialogen ut av frontene, er det riktig? Dialogen blir mye lavere enn resten, da går det dårlig å justere opp centeren siden dialogen ikke kommer der.
    Det blir litt bedre når jeg setter den i night mode, men kunne ønske at dialogen var høyere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blå lampa indikerer multikanal signal (som regel 5.1) og da skal dialogen komme i senter. Sikker på at høyttaleroppsettet er riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Den blå lampa indikerer multikanal signal (som regel 5.1) og da skal dialogen komme i senter. Sikker på at høyttaleroppsettet er riktig?
    Trur det skal være riktig..hvis det hadde vært noen feil. ville jeg vel fått opp en feilmelidng når jeg tok aut.cal.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur det skal være riktig..hvis det hadde vært noen feil. ville jeg vel fått opp en feilmelidng når jeg tok aut.cal.
    Er ikke sikker på at autokalibreringen oppdager feilkonfigurert høyttaleroppsett. Autokalibreringen er nok heller ikke helt skuddsikker. Ta en runde i oppsettet og sjekk at du har riktig konfigurasjon i forhold til hvilke høyttalere du har tilkoblet og at volum/avstandsverdiene også ser riktig ut.

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •