Ny stereoforsterker max 20k - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dempningsfaktoren er vel avhengig av forholdet mellom utgangsimpedans i forsterker og impedans i høyttaler (om jeg ikke husker feil)?

Med bi-amping deler man jo gjerne opp en parallellkobling av elementer og dermed får hver forsterker en høyttaler med dobbelt så høy motstand å drive.

Tror ikke man skal se seg blind på dette uansett. Både McIntosh og Electrocompaniet oppgir veldig lave dempningsfaktorer, men det er ikke dårlige forsterkere av den grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Føler meg litt truffet her :-) Har høyttalere med veiledende pris på ca 23000 kroner, mens forsterker og CD-spiller har en samlet nypris på 9000 kr. Gikk fra Dali 6006 til Triangle Celius, og den oppgraderingen er etter min oppfattning mer godlyd for pengene enn om jeg skulle kjøpt elektronikk for samme sum. Hadde jeg kjøpt forsterker/CD-spiller for over 20k, hadde jeg fortsatt sittet med 6006 som musikkformidler.

Kommer jo til å investere i dyrere elektronikk etter hvert, men jeg mener høyttalene er plassen å begynne. Elektronikken jeg har er jo i allefall gode nok til å gi meg gode musikkopplevelser. Mine grunner til å oppgradere signalkildene har nok like mye med eksklusiviteten/utseende å gjøre som lyden. Jeg forventer ikke at lyden skal bli SÅ mye bedre, bare anderledes.
    Dette synes jeg virker fornuftig selv om du ikke skriver hva du har av elektronikk. Triangle er ingen tung og vanskelig last for en forststerker og da får du sikkert mere for pengene med en liten amp.

Det bør da ikke være i tvil om at kvalitet generelt er viktigere enn watt og ampere? Men man setter ikke en Sugden foran B&W... Kraft etter behov men litt ekstra krefter slik at den ikke blir "andpustet" er sikkert en fordel.

Lettere å bygge en god forsterker enn god høyttaler, ikke? Større sjanse for at en høyttaler gjør en feil tror jeg.

At Naim har en slik prisanbefaling er kanskje ikke så rart siden de selger hovedsaklig elektronikk.

Parring har veldig mye å si (gjentatt for ørtende gang, hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Naim har 13 høyttalermodeller, som spenner fra 9700 til 181000 kr, så de selger nok litt høyttalere og...

Poenget er at det ikke hjelper med flotte dyre høyttalere hvis man ikke har kilden og forsterkeriet iorden. Man oppnår en annen innsikt i musikken med en skikkelig kilde, men dette er ikke noe man legger merke til i en kjapp butikkdemo, eller ved 10 sek blindtesting.

Hvilken cd-spiller bruker du Warwick?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ha meg en CD-spiller også, men tenkte å begynne med å bestemme meg for forsterker. Har en Denon DVD-spiller i øyeblikket (husker ikke i farta hva den heter.. kosta vel 2.000), så skal trenger en CD-spiller også. Hadde vært fint om den matcher forsterkeren, men får se. Forsterker kommer først. Har kikka på f.eks Advance Acoustic MCD 203 da, men vi får se. Kommer an på hvor mye som er igjen etter forsterkerkjøp og evt. salg av Marantzen.

Håper å få tid til en lyttetur i løpet av kommende uke. Har veldig lyst til å få hørt på Vincent, Arcam og Advance Acoustic i første omgang.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også hive med Usher CD-1 i lista over CD-spillere... Se tester her på forumet av både denne og Advance Acoustic. Vincent CD-S6 er også meget bra, men da stiger prisen litt...

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye bra utstyr på markedet som tilfredsstiller de forskjellige behov. Hvis jeg skal foreslå en mulig vei å gå:

Arcam elektronikk: Stort, seriøst firma med mange års erfaring med å levere toppkvalitets utstyr i mellomprisklassen. CD og DVD spillerne deres er helt i toppen hva angår ytelse/pris. Deres forsterkere har også mottatt mengder av lovord i pressen. Biamping er en sikker vinner når det gjelder oppgradering av et Arcam-anlegg. Arcam-utstyr er også ettertraktet på bruktmarkedet, og har også en seriøs importør i ryggen. Designmessig og funksjonsmessig er jo et rent Arcam oppsett milevis foran mange andre, obskure kandidater.

Høyttalere: Kef (som kanskje lager den høyttalerserien som gir mest for pengene for tiden - IQ serien. Kef vet hva de holder på med), System Audio eller Audiovector.

Jeg foreslår dette på tross av jeg pr. dags dato har Patos og Triangle-høyttalere. Begge disse er også meget bra kandidater, men det blir gjerne litt mer krøkkete å finne den optimale matchen med disse. Skulle du likevel gå for Patos, så er Doxa effektrinn/Arcam cd-spiller/rørpre en vei å gå. Triangle/Conrad Johnson/Meridian låt også utrolig bra hos meg.

Mvh. Johan

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats på Arcam ja. Du kan gjøre et kupp på toppserien deres FMJ nå om dagen.
    Du finner kanskje CD23 og A32 til samlet pris under 20000 idag, noe som er veldig billig for en kjempekombinasjon.
    Du slipper å tenke på matching med forskjellige merker etc, og har et anlegg som er meget kapabelt uansett prisklasse. Det vil koste mye mer å finne noe som er betraktelig bedre enn dette settet.

Du kan også oppgradere med en ekstra effektforsterker senere hvis du ønsker mere krefter.

Forsterkeren er også kraftig nok til å drive større høyttalere en Suitene dine, og du slipper å bytte elektronikk neste gang du vil oppgradere.

HFK Drammen selger CD23 for 14000 kr. Kanskje ta en telefon å sjekke om det er noe å prute på her..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dempningsfaktoren er vel avhengig av forholdet mellom utgangsimpedans i forsterker og impedans i høyttaler (om jeg ikke husker feil)?

Med bi-amping deler man jo gjerne opp en parallellkobling av elementer og dermed får hver forsterker en høyttaler med dobbelt så høy motstand å drive.

Tror ikke man skal se seg blind på dette uansett. Både McIntosh og Electrocompaniet oppgir veldig lave dempningsfaktorer, men det er ikke dårlige forsterkere av den grunn.
    Grunnen til at McIntosh og EC blant annet oppgir lave dempingsfaktorer er fordi de oppgir den over hele frekvensområdet. MC402 er oppgitt med en "Wide band damping factor" på mer en 40. Tallet 40 er ikke mye men siden dette gjelder over hele frekvensområdet (20-20k) vil dempingsfaktoren i bassen være betydelig større. 40 inntreffer ved høye frekvenser.

Dempefaktor er ikke bare tull, og sier noe konkret om hvor god kontroll forsterkeren har. Det som er tull er hvordan diverse produsenter oppgir den.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Warwick

Håper å få tid til en lyttetur i løpet av kommende uke. Har veldig lyst til å få hørt på Vincent, Arcam og Advance Acoustic i første omgang.

Lytterunde på forterkere og spillere? Umulig med mindre du kjenner høyttalerne du hører med ut og inn. Hjemlån er eneste mulighet med mindre du kan ta med deg høyttalerne du skal ha de sammen med da.
    Hvis du skal ha nye høyttalere snart bør du absolutt begynne med dem. De betyr klart mest for totallyden.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med mange av de innleggene som har kommet og kanskje spesiellt med Are_a. God elektronikk og tildels store krefter (sett i forhold til hvor lettdrevne høyttalerene er) er viktig, uten krefter i overflod blir det dårlig dynamikk og kjedelig.

Jeg vil anbefale at alle komponentene holder ca. samme kvalitet, det er duket for et elendig resultat dersom man matcher middelmådig/dårlig elektronikk med gode høyttalere (jeg tror noen av dere gjør nettopp dette). Feil i elektronikken blir lett avslørt av gode høyttalere og det låter sjelden bra.

ps. Jeg tror du ønsker deg en god kraftig rørforsterker, folk som sier de ikke foretrekker dette vet normalt ikke hva de snakker om.

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    uten krefter i overflod blir det dårlig dynamikk og kjedelig.
    meningsløst å si noe slikt.... useriøst.

KVALITET er mye viktigere enn krefter. Tror du du får en supergod bil bare du setter inn en stor motor?

Det er dessuten useriøst å si noe slik uten å vite hvilke høyttalere som skal brukes. Noen ganger blir jeg litt satt ut av liten kometanse her på avforum.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Antonx, du er litt vel bastant avogtil...
    Kanskje du har funnet ditt nirvana med forsterker til 11k og høyttalere til 25k, og det er flott det! Men ikke anta at dette er fasiten for alle!
    I de fleste (alle?) tilfeller vil man oppnå bedre resultat i et anlegg med hovedvekten på forsterkeri og kilde, enn i motsatt fall.
    Det er bare sånn det er. Andre teorier blir fattigmannstrøst...

Nok krefter gjør en god høyttaler god. Overflod av krefter på samme høyttaler kan løfte den til uante nivåer..

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren er det mest kritiske leddet! Det er her den største forvrengningen oppstår, og det er her den vanskeligste konverteringen skjer, ved at elementene omgjør bølger i strøm til bølger i luft.

Elektronikk er viktig, men det er etter min mening LANGT større forskjeller på gode og dårlige høyttalere, enn det er mellom god og dårlig elektronikk! Er man på særs begrenset budsjett ville jeg helt klart lagt mest penger i høyttalerene.

For de som argumenterer med at "er ikke kilden bra, faller alt sammen", husk at forskjellene i forvrengning mellom god og dårlig elektonikk blir oppgitt i promille, mens høyttalere lett kan snakke om titalls prosent!

Uansett god eller dårlig start på signalkjeden kan det levnes liten tvil om at leddet der 90% av forvrengningen oppstår er det viktigste!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig, men man får jo anta at de fleste høyttalere er riktig konstruert..
    Jeg er enig i at høyttaleren farger lyden mest, selvsagt, men trådstarter sitter med en bra høyttaler som vil bli enda bedre med skikkelig forsterkeri og kilde!

Hvis han har funnet en høyttaler han liker, lymessig og designmessig, er det IMHO tullete å komme med forslag om å kaste dem på døren, for så å komponere et nytt anlegg fra bunnen av!
    Finne nye høyttalere som passer rommet som koster 15000, forsterker og cdspiller til 6-7000. Alt satt sammen av tilfeldige "kupp" på bruktbørsen?!

Er jo nærmest dømt til å mislykkes!

Nei, behold høyttalerene nå, sats på en skikkelig kombo fra samme produsent, Arcam, Rega, Cyrus, Naim etc, og opplev et hamskifte du ikke trodde var mulig for høyttalerene dine!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var ment til de som off topic diskuterte ht vs elektronikk, og hvilke ledd som er viktigst...

I trådstarters situasjon er jeg enig at å legge penger i elektronikk er det beste valget, da han er fornøyd med sine høyttalere. Ved å gjøre det vil han da hente ut alt som er å hente av høyttalerene sine...

Henger meg på forslagene om Arcam. Har akurat byttet til A85/DV79, og er strålende fornøyd. Stillhet, detaljering, instrumentseparasjon og dybde er knallbra...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funnet en høyttaler han liker? han foreslår selge hele greia i annen tråd.

alle mener de har funnet en høyttaler de liker, til de prøver noe bedre
    en gulvstående til 6k er totalt stappa av kompromiss i hvert et hjørne.
    like dumt å kjøpe svindyre felger og dekk på lada og forvente revolusjon.

så lenge elektronikken ikke er rævkjørt er og blir høyttaler viktigst, SÆRLIG i prisklasser under 10k

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    meningsløst å si noe slikt.... useriøst.

KVALITET er mye viktigere enn krefter. Tror du du får en supergod bil bare du setter inn en stor motor?

Det er dessuten useriøst å si noe slik uten å vite hvilke høyttalere som skal brukes. Noen ganger blir jeg litt satt ut av liten kometanse her på avforum.
    Skjønner ikke helt hvordan du kan avsløre min mangel på "kometanse", mitt innlegg er så trygt og fylt av selvfølgeligheter at det er nesten en klisjé.

En lettdreven horn-høyttaler kan gjengi en fantastisk dynamikk drevet av et 300B rør, disse rørene yter maks 9watt. Fantastisk dynamikk kan du også få av en mer konvensjonell trykkammerhøyttaler (uten å drøfte delefilteret)drevet av en 200watt rørforsterker. Begge disse oppsettene vil ha krefter i overflod.

Hvilke biler uten krefter i overflod blir regnet som supergode?

En lett bil kan gå fantastisk bra med en relativt liten motor, mens en tung bil trenger stor motor for å gå bra. Alt er relativt og begge biler vil ha krefter i overflod.

(ps. jeg kan ikke gå noe særlig dypere i bil debatten for der savner jeg ennå mer "kometanse")

Mvh

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvantitet er ingen garanti for god lyd alene, likt som kvalitet ikke hjelper om forsterkeren er underdimensjonert for det bruksområdet man trenger den til.

Kvantitet velges ut i fra følsomheten til høyttaleren og hvor høyt man ønsker å spille. En stor tungdreven høyttaler på 88db/1watt vil aldri spille bra på "realistiske" nivåer i et stort rom med en forsterker på 50watt, uansett hvor bra den er. En lettdreven hornhøyttaler vil derimot skremme deg ut av huset med 10-20watt. Bruksområdet er også vesentlig. Er det til hjemmekino, bruker man egen sub, er det et stort rom etc etc.

Enda en ting som gjør dette litt vanskelig er at watt ikke nødvendigvis er watt, dvs måten forsterkerprodusenter oppgir watt på varierer. Noen har overdimensjonert strømforsyning, som gjør at de har nok av kraftreserver selv med beskjedne spesifikasjoner. Ofte (!) har desverre pris på produktet endel å si her.

Likt med kvalitet. Ingen garanti for at det spiller bra på ditt utstyr selv om andre har fått det til. Her gjelder matching og personlige preferanser. At det er dyrt er ingen garanti for at det er optimalt. Har selv en Krell effektforsterker til over 60-70k hjemme som driver "ALT", og som er lydmessig i "High-end" klasse. Likevel er den ikke 100% perfekt match til mine Focal høyttalere. For alt jeg vet, kan det være jeg finner en forsterker til halve prisen som på visse punkt fungerer bedre. (?)

Skjønner ikke at dette kan være et tema og krangle om....

Beklager off topic.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi krangler da ikke Håkon Vi bare diskuterer litt...

Du har helt rett i at det er store variasjoner i måten produsenter måler og oppgir spesifikasjonene på... Eltax sine "kreative" spesifikasjoner er morsom lesing for meg, men for en stakkar som skal kjøpe seg sin første reciever så ser det kanskje imponerende ut.
    Men all verdens spesifikasjoner forteller fint lite om hvordan en forsterker høres ut, den kan se finfin ut på papiret men når lyden kommer frem til ørene kan det vise seg å være en stor skuffelse :cry: Og det er da vitterlig noen "high-end" forsterkere som måler relativt beskjedent på papiret uten å låte dårlig av den grunn? Tenker da ikke på watt men andre områder som dempingsfaktor og den slags...
    Der kommer kanskje neste punktet du nevner inn, nemlig matching.
    Matching kan i mange tilfeller være utrolig viktig, det var nytt for meg at krell'en din ikke spiller 100% på focal hos deg, det er jo litt trist å høre når du har brukt så mye tid, energi og penger på oppgraderinger som du har. Men har du noe annet å sammenlikne med da? Det må jo være noe annet du har hørt som gjør at du har følelsen av at det ikke er 100% match?

Dette er også noe trådstarter må være forberedt på, matching kan være en djevel; du finner kanskje en forsterker som spiller utrolig flott på suite'ene dine. Men så vil du kanskje oppgradere høyttalerene og da er det slett ikke sikkert at andre høyttalere matcher den innkjøpte forsterkeren like godt som dali ;-) Så hvis du har en oppgradering av høyttalere på et senere tidspunkt i bakhodet (noe jeg tror du har?) så burde du kanskje tenke litt på dette når du tester forsterkere også.
    Å kjøpe brukt i denne sammenheng kan ofte være smart, fordi da kan du få igjen tilnærmet samme summen ved et evt. salg. Kjøper du feks en to-tre år gammel forsterker brukt så har allerede første eier tatt det verste verditapet på sin regning

A

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Synergy
    Hvorfor det? Man betaler jo med de samme pengene uansett hva man kjøper..
    Var ikke snakk om verdien i kroner, det var snakk om Watt. Og da mener jeg fortsatt at det blir feil å sammenligne rør og transistor.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •