Ny stereoforsterker max 20k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hadde unektelig vært interessant med en sånn duell, men jeg tror jeg ville satt pengene på einis.

On topic: Arcam spiller bra med Suite. Ville vurdert A90.
    Hehe, ja tror vi klapper smella og holder oss on-topic

Støtter Pogwaq her, Arcam er faktisk veldig fin match med Dali.
    Spesielt integrert-forsterkerne. Fantastisk sentrering av vokal, oppløst og detaljert. Det hadde nok blitt supert med en A90. (har kun hørt A85'en).

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten låter Arcam enda bedre med biamping. Ganske mye bedre også.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Dessuten låter Arcam enda bedre med biamping. Ganske mye bedre også.
    Hvordan biamper du en stereoforsterker????

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper en til.. Da et effekttrinn som matcher det i den integrerte. Om Arcam har det vet jeg ikke.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam leverer matchende effekttrinn til sine integrerte forsterkere. Dette er en meget god mulighet til senere oppgradering av anlegget.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Synergy
    Man kjøper en til.. Da et effekttrinn som matcher det i den integrerte. Om Arcam har det vet jeg ikke.
    Javisst, men krever ikke dette pre-out da fra den integrerte?
    Mulig det vil funke bra, men hvorfor ikke heller kjøpe en som er større da.
    Damping-factoren vil gå ned når man bi-amper og det er ikke så bra for lydkvaliteten.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil dempningsfaktoren gå ned ved bi-amping?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare gå for en pre/eff.forsterker løsning med en gang? Da får man pakket ut 2 nye og spennende ting i steden for 1....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil dempningsfaktoren gå ned ved bi-amping?
    Det får ekspertene svare på, men har gang på gang blitt "advart" mot bi-amping p.g.a dette.

Her er forøvrig litt interessant lesing om damping-factor:

http://www.classic-audio.com/marantz...ingfactor.html

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg har lagt den i favoritter og skal lese den. Er ikke i den rette "modusen" nå da vakker musikk strømmer ut av høyttalerne og vinen står på bordet.:-D

Forstår likevel ikke hvordan dempningsfaktoren kan gå ned ved bi-amping.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i dempefaktoren. Enten låter det bra, eller så låter det ikke så veldig bra. Å høre biamping med Arcam kontra singel Arcam er to forskjellige ting. Hvis Arcam er en god match til Dali (det vet jeg forøvrig ikke noe om), så er jo dette en opplagt vei å gå.

Noen har nevnt rørforsterkere. Vel; det er forskjell på rørforsterkere også. Noen er gode, og andre er mindre gode. Ikke nødvendigvis veien til nirvana det heller. Skal du ha røreffekt - kjøp noe anerkjent (CJ, Audio Resaerch, Audio Note m.fl).

Det ligger også en Doxa 140 Signature på bruktbørsen. Absolutt noe av det bedre man kan kjøpe.

Ellers: Matching av utstyret er alfa og omega!!!

Mvh. Johan

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig!! Hva betyr vel spesifikasjoner og om det låter bra?!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig!! Hva betyr vel spesifikasjoner og om det låter bra?!
    Greit, greit lyden er selvfølgelig viktigst, men er ikke innholdet i en forsterker bra, så vet man jo hva som kommer ut

Men nå synes jeg det er bra med off-topic.

Trådstarter, har du mulighet så anbefaler jeg deg å låne ørene til denne som du ser under Naim Nait 5i.

Desidert beste match jeg har hørt til Helicon (og jeg har testa endel forsterkere til dem:-D )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim er en bra kombo med Daliene dine, og vil gi en upfront lyd som virkelig rocker!
    Ellers er Arcam også en god kombo, men helt motsatt av f.eks. Naim.
    Har selv hatt både Arcam A32 FMJ og Nait 5i, begge veldig gode, men veldig forskjellige. Prøv hjemme hvis du kan! Arcam finnes billig på flere HFK nå, da de selger ut demo, og Naim får du billig hos Lyric nå..

Ikke hør på einis som vaser om dyre høyttalere og billig forterker. Det er ikke uten grunn f.eks. Naim anbefaler cd-spiller til 20000, forsterker til 10000 og høyttalere til 9000 under sine suggested systems.
    Uten en skikkelig kilde og forsterker hjelper det ikke hvor bra høyttalerene er.

Med en skikkelig cd-spiller og god forsterker derimot, er det ikke måte på hvor bra selv de billigste høyttalere spillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her synes jeg jeg det var mye tull og tøys.....rett og slett.

Hva har du av utstyr?

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Der kom det et sånt svar ja... :razz:
    Fint at noen liker små forsterkere, jeg forsøkte å si at det er en fordel med nok effekt slik at forsterkeren alltid har nok headroom.
    Og det er null problem å ha peak'er på rund 200watt ved 8ohm på relativt små gulvstående. Men det kommer jo seff an på hva høyttaleren klarer også ;-) Kontinuerlig forbruk forekommer jo aldri siden jeg aldri sitter å hører på jevne basstoner eller denslags..
    Jeg sa heller ikke at en forsterker blir bedre med flere watt, men hvis man ser bort i fra kvalitet og lydsignatur (som jeg prøvde å forklare) så er det seff morsommere med mere watt.
    Skal du sitte å puselytte uten realistiske lydtrykk så finnes det sikkert en drøss av små forsterkere å velge iblandt.
    Jeg for min del foretrekker muskler, jeg mener at dette er den eneste måten å kunne gjengi lyd realistisk på.
    I det tilfellet hvor jeg fant ut at mere watt var påkrevet så hadde jeg en 100watter til ca 10k, testet med en eldre og ikke like bra forsterker som hadde MYE mer watt og fant ut at dette var mye morsommere, gikk derfor til innkjøp av en langt større forsterker ganske kjapt og den hadde både mye bedre lyd og langt mere effekt enn den originale 100watteren. Så 100watteren ble utklasset på alle områder, men bare ikke i den første testen
    Poenget med å bruke mye penger på forsterker er jo at da kan man få nettopp mye effekt og bra kvalitet samtidig, bare en av delene blir litt kjedelig
    Mulig at du følte deg litt truffet når jeg sa at det er mange som kjører store høyttalere på små forsterkere, men når det gjelder rør så er jo saken en annen; pluss at rør-folket vet hva de driver med :-D
    Jeg har ikke lyst til å henge ut noen i det hele tatt, men de jeg hadde i tankene er folk som har en reciever på la oss si 100wpc i stereo og svære høyttalere med ganske mye membran-areale og litt lav effektivitet, mange av disse har nok aldri hørt hva en økning i tilført effekt kan gjøre med en høyttaler ;-)

A

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Her synes jeg jeg det var mye tull og tøys.....rett og slett.

Hva har du av utstyr?
    Hva er det du syns er tull tøys? ;-)

Send meg en PM hvis du er så nysgjerrig på hva jeg har, eller se på minhifi for noe av det jeg har.

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg er helt enig i mye av det du skriver, men her tror jeg du er litt på bærtur:-D Watt er ikke watt BASTA!
    Jeg har fullstendig sluttet å se meg blind på hvor mye watt en forsterker er oppgitt til. Det er så mye mer som spiller inn, kondensatorbanker, strømforsyning osv.
    Det finnes drøssevis av forsterkere oppgitt i 50 watt, som spiller mye penere og gir mye mer trykk, enn en som kanskje er oppgitt til 150 watt.
    Og du skal ALDRI si ALDRI Kanskje du sitter og grisekoser deg med en 2 x 50 watter om ett år.

Så akkurat på dette punktet er jeg enig med Einis, når det gjelder kvalitet kontra kvalitet;-)
    Og der var diskusjonen igang:twisted:
    Jeg har jo aldri påstått at en forsterker spiller bra fordi den er stor :-D
    Kvalitet og kvantitet er to forskjellige mål. Jeg har heller ikke sagt at en watt er en watt, etter de fysiske lover er en watt en watt, men i en forsterker er det så mange andre parametere som påvirker så i "vår verden" er ikke alltid en watt en watt :lol:
    Antall watt på en forsterker sier omtrent like mye om lyden den gir som størrelsen på kondensatorbanken.
    At det finnes drøssevis av slike forsterkere er kanskje å ta litt hardt i, men ja jeg vet at det finnes slike 50 wattere.
    ******* kommer til å fryse over et par ganger, og det begynner å regne smågriser før jeg bytter effektforsterkere hehe, neida jeg har mange forsterkere og jeg skal ikke utelukke at også en liten en finner veien hjem til meg etterhvert, men det skal veldig mye til for at en liten en blir stående fast i oppsettet.

Alt jeg prøvde å si til trådstarter er at det ikke dumt å se etter en forsterker som også har litt muskler; kvalitet er et selvsagt krav i denne prisklassen. 8-)

Beklager at dette ble veldig OT ops:

A

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det får ekspertene svare på, men har gang på gang blitt "advart" mot bi-amping p.g.a dette.

Her er forøvrig litt interessant lesing om damping-factor:

http://www.classic-audio.com/marantz...ingfactor.html
    Jeg trodde det var ved brokobling dempningsfaktoren ble havert, ikke ved biamping??? Det er da ingen forskjell for hver forsterker i biamp-oppsettet om de kjøres i singelamp eller biamp
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg litt truffet her :-) Har høyttalere med veiledende pris på ca 23000 kroner, mens forsterker og CD-spiller har en samlet nypris på 9000 kr. Gikk fra Dali 6006 til Triangle Celius, og den oppgraderingen er etter min oppfattning mer godlyd for pengene enn om jeg skulle kjøpt elektronikk for samme sum. Hadde jeg kjøpt forsterker/CD-spiller for over 20k, hadde jeg fortsatt sittet med 6006 som musikkformidler.

Kommer jo til å investere i dyrere elektronikk etter hvert, men jeg mener høyttalene er plassen å begynne. Elektronikken jeg har er jo i allefall gode nok til å gi meg gode musikkopplevelser. Mine grunner til å oppgradere signalkildene har nok like mye med eksklusiviteten/utseende å gjøre som lyden. Jeg forventer ikke at lyden skal bli SÅ mye bedre, bare anderledes.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komplett

Jeg ville ikke tenkt så mye på selve diskusjonen her, heller høre litt mer enn å lese kanskje?

butikker har ganske mye "Billig" på utsalg, fikk tilbud om Hegel Preamp til 40% avslag her forleden, og Oslo hificenter har jo en Vincent SA-T1 som de selger Billig! etter demo bruk vel og merke men med full garanti.

jeg har blitt lit hekta på monoblokker ettersom de er fleksible i plassering og bruk og somregel låter veldig bra, der kan du få transistor, rør og digitalt der også.

Jeg er meget glad i mine Midgard (som koster 14,000,- for de største)
    og syns de er verd det.
    om du nøyer deg med 4.1 da til 12 har du godt med penger til en god pre.
    men også Vincent har flere monoblokker, på Steriofil hadde de fått in noe spennende vet ikke navnet men det var noen miniblokker (hvet ikke hva annet jeg kan kalle dem) de lagde 15 rene klasse a watt og var ikke større en min Porche design disk

du har jo et luksus problem så nyt det og finn noe du liker både utseende messig og lydmessig masse lekkert der ute.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg trodde det var ved brokobling dempningsfaktoren ble havert, ikke ved biamping??? Det er da ingen forskjell for hver forsterker i biamp-oppsettet om de kjøres i singelamp eller biamp
    Det er godt mulig du har rett devil, jeg skrev bare dette på grunnlag av hva andre har sagt til meg, har ikke foretatt noen testing på akkurat dette, men nå synes jeg vi legger tekniske diskusjoner til side og heller hjelper trådstarter til å finne en forsterker. Er dere ikke enige

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •