Effekten av en effekt forsterker :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekten av en effekt forsterker :)

Har en Yamaha rx-v620 rds atm.

Front høyttalerne er et par dali suite 3.5. Merker at denne forsterkeren sliter litt med å drive disse. Vil det være noe å hente på å kjøpe en effekt forsterker til dette oppsettet? Har tenkt litt på CAMBRIDGE P500 til 1.600kr, passe pris. Denne erpå to x 65W. Vil det gi noen markant boost til mine dali suite 3.5? Eller burde jeg heller bare kline til på en pioneer VSX 1016s?

Dali'ene er 4ohm så det er sagt. En siste ting er vel om Yamahen i det heletatt støtter det å koble til en effekt forsterker, hva skal jeg se etter i tilfellet.

Takker for alle svar...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Har en Yamaha rx-v620 rds atm.

Front høyttalerne er et par dali suite 3.5. Merker at denne forsterkeren sliter litt med å drive disse. Vil det være noe å hente på å kjøpe en effekt forsterker til dette oppsettet? Har tenkt litt på CAMBRIDGE P500 til 1.600kr, passe pris. Denne erpå to x 65W. Vil det gi noen markant boost til mine dali suite 3.5? Eller burde jeg heller bare kline til på en pioneer VSX 1016s?

Dali'ene er 4ohm så det er sagt. En siste ting er vel om Yamahen i det heletatt støtter det å koble til en effekt forsterker, hva skal jeg se etter i tilfellet.

Takker for alle svar...
    Heisan!

Uten at jeg har kjennskap til noen av forsterkerne, så ser det ihvertfall ut ifølge spesikasjonene (uten at man aldri skal stole så mye på det) at du ikke vil merke noen effektmessig forskjell. Cambridgen er jo faktisk mindre som Yamahaen, som er oppgitt med Min. Output Power RMS til 90 W.
    Suitene er litt tungdrevne og krever litt krefter for å yte maksimalt. Tror nok du må opp noen hakk på effekt. Forøvrig kan jeg ikke se at det er pre-out på yamahaen, og da er du like langt. Mitt tips. Gå for 1016.

Her er forøvrig spesifikasjonene på Yamahaen:-D

http://www.yamaha.co.jp/english/prod...nfo/rxv620.pdf

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha'en må ha pre-out, det står gjerne i manualen om den har dette. Hvis ikke kan du sjekke det på baksiden.

Den cambridgen er nok litt vel liten til å bli noe oppgradering, skal du først ha en effektforsterker bør du nok gå for 2x100watt eller mere.
    Ta deg god tid og følg med på bruktmarkedene, der er det mye penger å spare.

Mye effekt har veldig mye å si på hvor god kontroll forsterkeren har på høyttaleren og hvor høyt du kan spille. Skal du spille skikkelig høyt bør du ha rikelig med effekt, 2x200watt eller mer feks. Og du kan ALDRI få for stor forsterker!! Det gjør ingen verdens ting om forsterkeren er større enn det som høyttalerprodusenten anbefaler, men du må jo selvfølgelig bruke ørene og ta det rolig om det begynner å vrenge.

A

PS! Når jeg sier 100 eller 200w så mener jeg selvfølgelig ved 8ohms belastning ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar!

Regner med at en VSX-1016 driver dali høyttalerne mine rimelig mye bedre enn yamahaen, vil jeg merke stor forskjell?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil jeg absolutt tro. det ligger også en vincent eff. forsterker på avtorget. (om den ikke er solgt da...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 1016-S. Den er meget god.
    Trengte et par kvelder sammen med brukermanualen før alt var koblet og lyden optimal.
    Tror det er en god investering for fremtiden.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Cambridgen er jo faktisk mindre som Yamahaen, som er oppgitt med Min. Output Power RMS til 90 W.

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Den cambridgen er nok litt vel liten til å bli noe oppgradering, skal du først ha en effektforsterker bør du nok gå for 2x100watt eller mere.
    Kjapt innpå: En ting er å lese spesifikasjoner ut i fra produsentens ark, en annen ting er hva som oppleves i praksis. Har ikke testet noen av produktene der refereres til her, men Cambridge sin P500-forsterker har fått skryt for at den leverer bra med krefter, spesielt med tanke på prisen. Oppgitte antall watt, 65 eller 100, er ingenting verdt dersom ikke strømforsyning m.m. er riktig dimensjonert.

En riktig dimensjonert effektforsterker vil spille bedre enn en receiver oppgitt med samme spesifikasjoner.

Til trådstarter; jeg har tro på at du vil oppleve en bedring i lydkvalitet med P500, men for sikkerhets skyld bør du forsøke den i ditt oppsett før kjøp. Receiveren din må også ha pre-out-kontakter, men det visste du vel nå.... ;-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

En riktig dimensjonert effektforsterker vil spille bedre enn en receiver oppgitt med samme spesifikasjoner.

Til trådstarter; jeg har tro på at du vil oppleve en bedring i lydkvalitet med P500
    Helt enig, for i ett flerkanalssystem må kanalene dele strømforsyning. Iallefall veldig vanlig på de billigere modellene. Ikke spesielt optimalt mht lydkvalitet.

Litt å hente på en ekstern effekt i såfall, og enig: Cambridge er ett godt kjøp. Men ville nok kanskje ha kjøpt en ekstra p500? Og bi-ampet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •