Erfaringer med JMLab Electra 926 og effektforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med JMLab Electra 926 og effektforsterkere

Jeg vurderer å kjøpe meg ny effektforsterker til 926-høytalerne mine, og lurer på om det er noen som har noen erfaringer. Jeg tenker da spesifikt på lyshet/mørkhet i lyden og driv av bassen, som ser ut til å kreve noen watt for å få skikkelig til.

Ser fortrinnsvis etter brukte forsterkere, så hvis noen har noen forslag, bare kom med dem.

ErlendA

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ttorneby her på forumet skal selge en Vincent(hybrid), som etter min meninger passer godt til Electra. God pris, jeg ville sendt han en pm:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt nevnte modell forstår jeg det slik av andre eiere og skriverier at du trenger en mørk forsterker som er litt snill. Vincent er vel ikke kjent for det?

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, vil personlig anbefale Parasound sin Halo serie.
    Kraftig og "mørke" forsterkere, fikk plutselig litt bass i mine Electras..

Alt ble egentlig mye bedre, mye større og langt med detaljert lydbilde.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Colaboy der. Var heller ikke misfornøyd med mine Rotel , og de dukker vel opp oftere enn Parasound på brukt markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mm... Er enig at de trenger mørke forsterkere. Vet ikke hvordan Vincent er der. Leste imidlertid nede på Klipsch-tråden at Rotel-forsterkerene var litt lyse på dem, men vet ikke hvordan dette relaterer til litt større høytalere.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv parasound classic 2250 til mine 926 og den har en meget behagelig lydsignatur. Har også fått gode tilbakemeldinger fra folk som har vært her og hørt på komboen. Vincent SP331 har jeg brukt før på cobalt 826 som har samme diskant som electra og den funket også greit, men kunne bli litt lys på noen musikktyper. Rotel har jeg bare hørt veldig kort med 926, så her føler jeg ikke at jeg har nok grunnlag til å komme med en skikkelig vurdering. Passatvr6 har rotel til 926, sjekk ut profilen hans evt send han en PM.
    Meridian 557 er også en god match til jmlab i mine ører.

Skulle jeg summert opp mine erfaringer med effekttrinn til cobalt og electra ville det sett slik ut:

Parasound 2250:varm klang, litt fet amerikansk basskarakter. Plenty med krefter. Minimal eller ingen lyttetretthet selv etter mange timers bruk.

Meridian 557:Nøytral,detaljert med bra punch i bassen, 2x200 kvalitetswatt

Vincent SP331:Nøytral, kanskje litt mot det lyse. Strømsterk (på cobalt 826) 2x150watt. Bør ikke kombineres med annen elektronikk som heller mot det lyse. Da kan diskanten bli noe hissig. Ville også bi-ampet med 2stk da 1 kan bli litt i minste laget om du vil ha maks ut av 926.

Halo er sikkert også en god match til 926, men pga den store prisforskjellen valgte jeg classic serien som kostet 10 000,- mindre med samme ytelse (watt). Vil ikke tro at det er voldsomme forskjeller i lydsignaturen på halo og classic (hadde vært artig å testet). Alt kommer jo ann på budsjettet ditt.

Edit: Jeg ville også tatt en telefon til hifihuset om du har mulighet til å reise dit. André kan sikkert gi deg en bra pris på en ny eller brukt meridian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Hegel? H2A av den gamle typen?

Tror jeg kommer til å sjekke ut Parasound, om det kommer noen bra tilbud på bruktmarkedet - har ikke akkurat hastverk.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sven Roger på forumet her prøvde hegel (er ikke sikker modell) på cobalt og den ble alt for lys i toppen. Han endte opp med meridian 557 og det fungerer ypperlig. Jeg ville satset på parasound eller meridian

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlendA
    Jeg vurderer å kjøpe meg ny effektforsterker til 926-høytalerne mine, og lurer på om det er noen som har noen erfaringer. Jeg tenker da spesifikt på lyshet/mørkhet i lyden og driv av bassen, som ser ut til å kreve noen watt for å få skikkelig til.

Ser fortrinnsvis etter brukte forsterkere, så hvis noen har noen forslag, bare kom med dem.

ErlendA

Budsjet ?

Brukt sier du, hva med DIY (Jeg har en Zapsolute 4.2 i bruk nå på E926 og denne parkerer fullstendig min Krell KAV300i...). Varm og behagelig, fullstendig glatt og silkemyk i toppen og helt uten hengerumpe, men alikevel litt fundament i bunn.

se bilde her (kan kjøpes ferdigbygget):
    http://www.norskaudioteknikk.no/

Kun til info

/L

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ett dumt spørsmål, men siden jeg er relativt amatør så tar jeg sjansen...
    Ser det er ett par JMlab Electra 926 Signature til salgs her inne..
    Å jeg lurer på å kjøpe meg Pioneers nye ax2 eller ax4 om ikke lenge..

Hvordan går det??
    Ser alle snakker om effektforsterkere å alt sånn til de.. Og med mørk klang..
    Er det nødvendig, eller er det nok "krefter" i Pioneeren..

Vil hovedsakelig bli mest brukt til film...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste recievere "holder" til de fleste høyttalere. Men skal du ha maks ut av en høyttaler kommer du ikke utenom effektforsterker. Du ville blitt overrasket over hvor mye som bor i de fleste høyttalere bare de drives av en skikkelig forsterker

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører electra 915.1 på en ax4 (og har ikke biamped enda) og det holder mer enn nok til at naboen ringer politiet hvertfall... Bra match lydmessig også!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboklager og polititrøbbel kan man få selv med Eltax reciever og høytalere, så akkurat det ser jeg ikke på som et argument for at reciever er godt nok:wink:

Ingen "normale" recievere klarer å hente ut hva som bor i alle høytalere, etter min mening. Effektforsterker er en alfa-o-mega løsning. Selvfølgelig er reciever mer enn godt nok for mange:wink:

Jeg har hørt Electra på Parasound Halo, ikke classic. Det låt bra. Har hørt Electra på Vincent, synes det også låt meget bra, som noen hevder, kan bli litt lys i toppen, men ikke for mye.

Jeg tror faktisk jeg ville vurdert en Parasound. Rotel har jeg aldri prøvd på JmLab, men det burde jo kunne være en god kombo det også..?

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. sant nok. Men nå var poenget at ax4 faktisk får electraene til å låte riktig så bra på det volumet også. Har dem stående sammen med en profile-sub i et rom som virkelig ikke egner seg for hjemmekino i utgangspunktet (dobbelt så langt på tvers som i titteretning).

Når det gjelder effektforsterker, så er det klart at disse leverer enda mer power, men dersom man ønsker en god alt-i-ett-løsning, så er ax4 en veldig god løsning.

Han jeg kjøpte høyttalerne av hadde rotel 1095 på disse sammen med et sett 920.1 og en ultra2. Virket som om han var rimelig fornøyd med kombinasjonen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig et poeng!

Når jeg for første gang hadde Denon 3806 i kombo med B&W 604 S3 fattet jeg ikke hva folk skulle med mer effekt, det spilte jo både detaljert, lekkert og med et fundament jeg ikke forventet meg. Men så fikk jeg smaken på effektforsterker, det var som en ny verden åpnet seg - ble bokstavelig talt som å bytte høytalere, uten tvil.

Hadde noen satt bind på øynene mine for en demo med ukjente produkter, hadde jeg gjettet på en større B&W modell. Mellomtonen gjenkjenner jeg uansett, B&W! :wink:

Personlig synes jeg prioriterings listen burde være som følger:
    > Kilde
    > Pre (Går litt under kilde)
    > Effekt
    > Høytalere

Folk må gjerne kalle meg dum, men jeg har hørt elektronikk til flere hundre tusen på høytalere til under femten lapper, det spiller råere enn de fleste høytalere jeg har hørt til 30.000,-. Tror ikke alle er klar over hva som bor i høytalerene de har hjemme:wink:

Uansett, en kraftig reciever er uansett en god start - så kan man heller føye til mer effekt senere, ved behov/lyst.

:-D

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde absolutt gå for et skikkelig strømsterkt effekttrinn.... Har en Carver A-500X på mine Electra 916.
    Helt toppers! Parasound er nok en sikker vinner også!! Men stol på ørene dine.. Fort gjort å gå på en blemme hvis du ikke lytter til produktet før du kjøper.... Det er du som skal like lyden... Ikke alle andre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du gjør lurt i å høre på Marantz ErlendA. Alså mannen og ikke merket alså:-D

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte det Marantz sier om Meridian/Focal,bruker selv 502pre 557effekt på mine cobalt 816s,denne komboen vrir virkeligen ut det beste av høytalerne i ett godt dempet rom.
    Som signalkilde brukes en Hegel cdp 2a

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Sikkert ett dumt spørsmål, men siden jeg er relativt amatør så tar jeg sjansen...
    Ser det er ett par JMlab Electra 926 Signature til salgs her inne..
    Å jeg lurer på å kjøpe meg Pioneers nye ax2 eller ax4 om ikke lenge..

Hvordan går det??
    Ser alle snakker om effektforsterkere å alt sånn til de.. Og med mørk klang..
    Er det nødvendig, eller er det nok "krefter" i Pioneeren..

Vil hovedsakelig bli mest brukt til film...
    Jeg har både 926 og 906 og min erfaringer er disse går godt sammen med veldig mye forskjellig forsterkerutstyr. Bruker nå Yamaha 2600 reciever på 926 og det er jeg veldig fornøyd med, funket også fint med Pioneer 1015 som vel har mindre trøkk en ax2. Har ellers brukt 926 på noe så sært som doxa og det gikk også utmerket. 906 drives i dag av minianlegget til Audio Analogue, kjempefornøyd med det også. Har vært innom diveres høyttalere (blant annet flere fra KEF), men jeg opplever at JM lab sin electra-serie er svært så altspisende. Tror du vil få kjempelyd med ax2/ax4 og 926.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •