Denon 2807, autosetup/EQ og subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 2807, autosetup/EQ og subwoofer

Hei..

Har en Denon 2807 og et B&W MT-30 høyttalersystem med B&W PV1 subwooferen. Når jeg kjører autosetup/EQ, så blir subben stilt inn på -6 dB mens center og fronter blir stilt inn på +5 dB. Dette synes jeg blir altofor "bassfattig". Har testet med en del filmer og sysnes trøkket uteblir. Har jeg gjort noe galt? Foretok alle 6 målingene etter instuksene...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva denne testen sier (av 3806) om Audyssey:

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=6762

Spesielt den siste biten før "Conclusion" mener at Audyssey ofrer altfor mye "guts" for å få "clarity".

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Still inn EQ til Front eller Flat, Audyssey hever diskant og senker bass.

Er ikke så kjempe glad i Audyssey innstillingen jeg heller.
    Jeg bruker Flat.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sds
    ................så blir subben stilt inn på -6 dB..
    Her også, derfor justerer jeg bare SW på Receiver til 0 dB, så har du kanskje nok trykk

Audyssey - film
    Front - 2-kanals musikk (CD)
    Flat - Musikk-DVD, flerkanals musikk.

Alle innstilinger er SUB justert til 0 dB.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Still inn EQ til Front eller Flat, Audyssey hever diskant og senker bass.

Er ikke så kjempe glad i Audyssey innstillingen jeg heller.
    Jeg bruker Flat.
    Hmm, er du sikker på dette. I følge de som har laget audyssey systemet gir audyssey modus en liten demping i diskanten mens resten er flatt. Flat gjør det samme som audyssey men demper ikke diskanten.

Grunnen til at audyssey demper diskanten litt er visstnok at det er slik det blir gjort i kinoer, og filmer er dermed tilpasset dette eller noe i den duren.

Audyssey selv anbefaler dermed at audyssey benyttes til film, mens flat benyttes til musikk siden musikk ikke blir spilt inn med tanke på EQ i kino.

Det var problemer med at audyssey systemet fjernet for mye bass før, men det skal jo visstnok være ordnet i senere utgaver. Tror dette var et problem på tidlige utgaver av 3806 blant annet.Det vil si at med nye receivere så vil bassen bare bli stilt inn til en tilnærmet flat respons, noe som vil virke uvant hos mange siden det er vanlig at folk har spilt med alt for høyt nivå på bassen i forhold til hva som er "korrekt". Men det er jo strengt tatt bare å øke volumet på sub-kanalen til egne preferanser.

www.avsforum.com har forøvrig mange tråder om audyssey hvor en av hovedmennene bak systemet deltar aktivt. Der er det mye nyttig info å få for spørsmål rundt audyssey.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan
    Se hva denne testen sier (av 3806) om Audyssey:

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=6762

Spesielt den siste biten før "Conclusion" mener at Audyssey ofrer altfor mye "guts" for å få "clarity".
    Han som testet systemet der aner jo ikke hva han snakker om. Han trodde jo faktisk at resultatet av Audyssey systemet var de 9 frekvensbåndene per kanal man kan se. I virkeligheten er det vel snakk om over 500 bånd per kanal, men på grunn av at det er så vanskelig å presentere så mange bånd med det begrensede brukergrensesnittet man har på en receiver ble det valgt en løsning hvor kun 9 bånd er synlig for brukeren. Det vil dermed si at dersom du velger å justere manuelt så mister du over 500 bånd som vil justeres dersom du lar systemet styre det selv, noe det nesten virket som om anmelderen oppfordret til.

Men han nevnte på slutten at en 3806 satt opp av audyssey selv låt meget bra. Dessverre er det litt dumt at det kreves ganske mye kunnskap å sette opp systemet med Audyssey på en god måte.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hmm, er du sikker på dette. I følge de som har laget audyssey systemet gir audyssey modus en liten demping i diskanten mens resten er flatt. Flat gjør det samme som audyssey men demper ikke diskanten.

Grunnen til at audyssey demper diskanten litt er visstnok at det er slik det blir gjort i kinoer, og filmer er dermed tilpasset dette eller noe i den duren.

Audyssey selv anbefaler dermed at audyssey benyttes til film, mens flat benyttes til musikk siden musikk ikke blir spilt inn med tanke på EQ i kino.
    Det er jeg 100% sikker på, sjekket dette for bare noen timer siden.

På Audyssey er diskant på samtlige kanaler stillt opp 1-2db, mellomtone og bass ar dempet alt fra 3-6db i forhold til de 2 øverste bandene på EQ.

På flat er alle stillt nogenlunde likt, maks 3db dipper over hele registeret.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det du nevner der er jo båndene audyssey har kommet frem til i ditt rom. Det har jo ikke noe med target kurven til audyssey å gjøre i det hele tatt.

Den eneste måten du faktisk kan finne ut hvordan audyssey fungerer er ved å måle frekvensresponsen med audyssey påslått. Du kan ikke se på båndene audyssey har kommet frem til, det er jo bare de innstillingene audyssey har funnet ut at ditt anlegg trenger i ditt rom for å kunne tilnærme seg targetkurven som frekvensrespons. Det vil si at dersom du har et rom som forsterker visse frekvenser i bassen mye så må disse dempes mye for å kunne tilnærme seg en flat frekvensrespons. I et annet rom med dempning av de samme frekvensene må nivået økes, men selv om eq båndene da vil se helt motsatt ut så vil fremdeles targetkurven (og i teorien lyden) være den samme. Du kan dermed ikke se på frekvensbåndene hvilken targetkurve Audyssey går for. Dette må måles (eller leses i en manual eller på avsforum f.eks )

Newcomer Kaptein Kok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste måten du faktisk kan finne ut hvordan audyssey fungerer er ved å måle frekvensresponsen med audyssey påslått.
    Jeg støtter det marsboer her sier utifra mine erfaringer med 4306. Jeg har en Velodyne DD12 sub, og kan se at korreskjonene i bassområden er nesten identisk for audyssey/front/flat. I mellomtone/diskant, derimot, er det store forskjeller.

Audyssey settingen demper mye mer i diskant området enn flat/front, og funker derfor mest til actionfilm, selv om dialog kan bli litt "mørk". På musikk får jeg "P4" lyd på stemmer, altså mye mer fylde/bass enn hva er naturlig. Dette er på grunn av at systemet overkorrigere hos meg. Skal inn med mer passiv demping for å bøte på dette.

På bass området funker korreksjonen bra, men jeg har en stor peak på 40hz i rommet, og det sliter audyssey med å rette uten å dempe andre frekvenser. Jeg kjører derfor en "stand alone" kalibrering med Velodyne først for å ta det værste, og kjører så Audyssey. Etterpå går jeg inn å stiller bassen slik jeg vil ha det på Velodyne, mer utfra hørsel enn flat kurve.

Jeg stiller bassen inn på hørsel utfra kontrabassen i spor en på Norah Jones Live in New Orleans dvd'en. Når alle strengene der høres like høyt, sitter det på det meste. Dette var umulig når jeg hadde SVS PB10, og gikk derfor til innkjøp av Velodyne DD12. Audyssey har begrensede muligheter for å rette opp problemer i små frekvensområder.

Mellom front og flat er det hos meg store forskjeller mellom hver gang jeg kjører setup. Siste gangen jeg gjorde det hadde jeg jobbet en del med plassering av høytalerene, og fikk da ikke hørbar forskjell mellom front og flat. Det henger også sammen med at alle høytalerne mine er nesten identiske med B&W 805s front, HTM4s center og SCMs bak.

Kjører nå 3 stk MA 6.1 på frontrekka, men skal koble de vekk for å teste hvor stor innvirkning de har.

Neste steg nå er å bestille inn Auralex dempe materiale å tune meg mer inn.

Kok

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det er jeg 100% sikker på, sjekket dette for bare noen timer siden.

På Audyssey er diskant på samtlige kanaler stillt opp 1-2db, mellomtone og bass ar dempet alt fra 3-6db i forhold til de 2 øverste bandene på EQ.

På flat er alle stillt nogenlunde likt, maks 3db dipper over hele registeret.
    Den grafiske fremstillingen av hva Audyssey gjør er fryktelig dårlig, og man får inntrykk av at den er en parametrisk EQ.

Det er f.eks ingen grafisk fremstilling av sub, men det betyr ikke at Audyssey ikke virker i sub-området.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Den grafiske fremstillingen av hva Audyssey gjør er fryktelig dårlig, og man får inntrykk av at den er en parametrisk EQ.

Det er f.eks ingen grafisk fremstilling av sub, men det betyr ikke at Audyssey ikke virker i sub-området.
    Ok, så er det kanskje ikke den beste indikatoren, men uansett, når jeg lytter med mine egene ører så synes jeg det er bassfattigt.
    Joda, det spiller rent og pent, men jeg liker det ikke.
    Flat gir en mye bedre opplevelse, i mitt rom i allefall.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste måten du faktisk kan finne ut hvordan audyssey fungerer er ved å måle frekvensresponsen med audyssey påslått. Du kan ikke se på båndene audyssey har kommet frem til, det er jo bare de innstillingene audyssey har funnet ut at ditt anlegg trenger i ditt rom for å kunne tilnærme seg targetkurven som frekvensrespons.
    Hvis jeg husker det når jeg kommer hjem (over helga), skal jeg jammen gjøre det. Kanskje jeg får en AHA opplevelse

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat fått en AVR-2807 i hus og resultatene med Audyssey ble meget bra må jeg si. Hos meg høres det godt at det er mer diskant på flat. Mengden bass er den samme, noe som også vises godt når jeg har målt frekvensresponsen. I flat blir mengden diskant for mye av det gode på mine Ikon høytalere selv om det blir veldig luftig og pent å høre på. Audyssey er imidlertid midt i blinken for alt jeg kaster på både av musikk og film siden diskanten er dempet noe her. Når jeg ser på hvilke endringer som har blitt gjort så har faktisk ikke diskanten blitt økt i det hele tatt, nesten tvert i mot. Det er bare mellomtonen som har blitt justert ned, noe som gjør at diskanten virker mer fremtredende. Men stemmer har likevel blitt mye mer fremtredende i lydbildet. Det viser godt hvor mye fase har å si for lyden, selv i høyere frekvenser enn i bassområdet.

Imidlertid mister jeg også en 4-5 db fra 35 hz og nedover i forhold til OFF. Det høres bra ut, men jeg mister noe av det trøkket jeg var så fornøyd med i de aller laveste frekvensene.
    Jeg går ut i fra at dette skyldes romforsterkning og stående bølger som romkorreksjonen fjerner, men dette gjør at jeg må booste 20 hz med 6 db, 23 hz med 4 db og 28 hz med 2.5 db med behringeren for å få en tilnærmet lik flat bassrespons som jeg får i OFF mode. Heldigvis har jeg en SVS med nok headroom til en slik operasjon i de laveste frekvensene. Volummessig går det i hvertfall bra.

Lydforbedringen ellers er så stor at det ikke er aktuelt å kjøre den i OFF lenger, selv om det var veldig uvant i begynnelsen. Jeg fikk bare nydelig oppløst lyd med et kraftig forbedret lydbilde som ikke hørtes "falskt" ut i det hele tatt. Jeg har lest om flere som har sagt de har fått bokselyd (mistenker nesten at de har gjort noe grunnleggende feil i målingene/måleposisjonene sine, eller at de kjører i pro logic II modus eller noe). Jeg gjorde bare som i bruksanvisningen og det fungerte aldeles glimrende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •