Dobbel effekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48

Tråd: Dobbel effekt

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dobbel effekt

Kan man ha to effektforsterkere på en høytaler uten bi-amp? Sånn at ledningene fra de to forst kommer i samme "hull" i terminalen på høytaleren.. hmmmmm, dette var vanskelig å forklare:???: ! jaja, hvis dere ikke skjønner så spør.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette er særdeles usunt med mindre forsterkerene kobles i brokobling. Med mindre forsterkerene eksplisitt er laget for å kunne kobles slik er det ikke noe å satse på.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling

Tenkte det var unødvendig å lage en nye tråd om dette, og orket ikke å lete så mye. Tenkte derfor det var greit å spørre om dette i denne tråden.

- Hvordan brokobler man?
    - Hvorfor gjør man dette, blir effekten doblet?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokobler gjør du bare med forsterkere som er bygget for dette, og da må man følge bruksanvisningen...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Er det helt forskjellig hvordan man brokobler ulike forsterkere, eller kunne du gitt en litt mer utdypet forklaring enn å "lese i bruksanvisningen". (Spør bare fordi jeg er interessert)

Er det også sånn at alle effektforsterkere er lagd for å kunne brokobles?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Kan man ha to effektforsterkere på en høytaler uten bi-amp? Sånn at ledningene fra de to forst kommer i samme "hull" i terminalen på høytaleren.. hmmmmm, dette var vanskelig å forklare:???: ! jaja, hvis dere ikke skjønner så spør.
    NEI! Dette må du aldri finne på å prøve med mindre du har lyst til å ødelegge en eller begge forsterkerene og kanskje starte en liten brann mens du er igang ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom lasten (høyttaleren) er samme så vil ikke effektkapasiteten til forsterkeren dobles ved brokobling fordi forsterkeren ikke klarer å levere høyere strøm.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke alle effektforsterkere kan brokobles.

På en forsterker med to kanaler L og R tar du f.eks. + fra R til + på elementet og - fra L til - på elementet. Var det forståelig?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Ok. Er det helt forskjellig hvordan man brokobler ulike forsterkere, eller kunne du gitt en litt mer utdypet forklaring enn å "lese i bruksanvisningen". (Spør bare fordi jeg er interessert)

Ikke alle effektforsterkere kan brokobles, de som er bygd opp som dual mono feks har ingen felles deler og kan derfor ikke brokobles.

Det er ganske varierende hvordan man brokobler, noen trenger man bare å skru over en bryter og koble høyttalerkabelen riktig (på pluss-polene fra hver kanal).
    Andre forsterkere igjen må man kanskje lage egne kabler til for at de skal kunne brokobles.

Vil anbefale bi-amping dersom du har muligheten til dette fremfor brokobling, forsterkeren mister ofte endel kvalitet når man brokobler og det er ikke alltid at man vil ofre kvalitet til fordel for mere watt

A

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode

Nei,ikke alle er laget for det, og å bygge om en er kostbart.
    De aller fleste har en knapp hvor det enten står "stereo" og "bridged" eller "stereo" eller "mono". Du switcher over på enten bridged eller mono.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser er det litt ulike svar her.... derfor: les bruksanvisningen/specs til produktet du skal bruke eller kjøpe.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Tror jeg forstår litt bedre nå hva det dreier seg om.

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Som du ser er det litt ulike svar her.... derfor: les bruksanvisningen/specs til produktet du skal bruke eller kjøpe.
    Har ikke tenkt til å brokoble noe som helst. Var bare litt nysgjerrig!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis høyttaleren har terminaler for bi-wiring kan du heller utnytte ekstra forsterker-kanaler til å bi-ampe. Altså koble samme signal inn på forsterker A og forsterker B, og så koble en av disse til diskanten og en til bassen.

-k

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teoretisk skal vel et, under optimale forutsetninger, brokoblet sluttrinn levere 3 x effekt av en kanal?

Dvs: En forsterker som leverer 2 x 100w levere 1 x 300w brokoblet?

Det vil jo bla.a forutsette at strømforsyningen kan levere nok strøm, noe som er tvilsomt, og det er vel også som andre sier, at det forringer kvaliteten på ut-signalet...

Rent teknisk foregår vel brokoblingen ved at et mono inn-signal splittes opp i +/+invertert/- i en op-amp, hvor + sendes til + på den ene kanalen og +invertert sendes til + på den andre kanalen? Deretter kobles høyttaleren mellom +L og +R?

Arrester meg hvis jeg tar feil;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Ikke alle effektforsterkere kan brokobles, de som er bygd opp som dual mono feks har ingen felles deler og kan derfor ikke brokobles.

Det er ganske varierende hvordan man brokobler, noen trenger man bare å skru over en bryter og koble høyttalerkabelen riktig (på pluss-polene fra hver kanal).
    Andre forsterkere igjen må man kanskje lage egne kabler til for at de skal kunne brokobles.

Vil anbefale bi-amping dersom du har muligheten til dette fremfor brokobling, forsterkeren mister ofte endel kvalitet når man brokobler og det er ikke alltid at man vil ofre kvalitet til fordel for mere watt

A
    Hej,

Er du helt sikker, jeg mener min Proton D1200 er dual mono, og den ene af dem jeg har kan brokobles til afsindige spidseffekter (så kom an NAD 218 ha,ha).

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Er du helt sikker, jeg mener min Proton D1200 er dual mono, og den ene af dem jeg har kan brokobles til afsindige spidseffekter (så kom an NAD 218 ha,ha).
    Jeg husker back in the "old day's" da Cerwin Vega 1515 regjerte gutterommet mitt at jeg fikk en demo hos Hi-Fi klubben før jeg kjøpte de... Da hadde de en Elektrocompaniet AW-250 på hver høyttaler, og jeg TROR de var brokoblet...

Dette var jo også en dual mono konstruksjon, så MULIG du har rett:-)

Men som sagt; dual mono er jo en indikasjon på at det er to adskilte deler som ikke har noen innbyrdes ting felles...

Arrester meg igjen hvis jeg tar feil;-)

[EDIT: skriveleifer]

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Rent teoretisk skal vel et, under optimale forutsetninger, brokoblet sluttrinn levere 3 x effekt av en kanal?

Dvs: En forsterker som leverer 2 x 100w levere 1 x 300w brokoblet?

Det vil jo bla.a forutsette at strømforsyningen kan levere nok strøm, noe som er tvilsomt, og det er vel også som andre sier, at det forringer kvaliteten på ut-signalet...

Rent teknisk foregår vel brokoblingen ved at et mono inn-signal splittes opp i +/+invertert/- i en op-amp, hvor + sendes til + på den ene kanalen og +invertert sendes til + på den andre kanalen? Deretter kobles høyttaleren mellom +L og +R?

Arrester meg hvis jeg tar feil;-)
    Teoretisk og optimalt skal forsterkeren levere 4x effekt av en kanal, med samme belastning.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man halverer impedansen som hver kanal "ser" ved brokobling. Man får da følgende forhold:
    Forsterkeren vil drive en 8 ohms høyttaler med summen av effekten fra de to kanalene ved 4 ohms last.
    Forsterkeren vil doble sin forvrengning relatert til samspill mellom høyttaler og forsterker.
    Forsterkeren vil halvere sin kontroll over høyttalere.
    Forsterkeren vil halvere sin evne til å drive ulike laster.
    Forsterkeren vil halvere sin dempnigsfaktor.
    Forsterkeren vil kunne kansellere bort noen ulineariteter.
    Forsterkeren vil kunne aknsellere bort noen harmoniske forvrengningskomponenter.

Med andre ord: Bruk ikke brokobling med mindre forsterkeren er dimmensjonert for det, og det er det knapt noen som er selv om det finnes en slik knapp bak på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg som trodde mine NAD 216THX var lagd "kun" for å brokobles...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Snickersen for konkret og riktig info.

Kanskje du kan ta for deg pros & cons of bi-amping òg?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •