Dobbel effekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48

Tråd: Dobbel effekt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man halverer impedansen som hver kanal "ser" ved brokobling. Man får da følgende forhold:
    Forsterkeren vil drive en 8 ohms høyttaler med summen av effekten fra de to kanalene ved 4 ohms last.
    Forsterkeren vil doble sin forvrengning relatert til samspill mellom høyttaler og forsterker.
    Forsterkeren vil halvere sin kontroll over høyttalere.
    Forsterkeren vil halvere sin evne til å drive ulike laster.
    Forsterkeren vil halvere sin dempnigsfaktor.
    Forsterkeren vil kunne kansellere bort noen ulineariteter.
    Forsterkeren vil kunne aknsellere bort noen harmoniske forvrengningskomponenter.

Med andre ord: Bruk ikke brokobling med mindre forsterkeren er dimmensjonert for det, og det er det knapt noen som er selv om det finnes en slik knapp bak på forsterkeren.
    Ja og så er det at det kan undre mig at mange snakker om at NU er der meget mere styr på de store basser og jeg ved ikke hvad efter de har brokoblet, det må jo faktisk blive lige modsat.

Har før nævnt det i et andet forum hvor jeg fik at vide at det ikke var rigtigt det jeg påstod at forstærkeren faktisk får mindre styr på det forskellige, men sådan er det jo, nogen har en mening og andre en anden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Seria kobling? Har man to batterier i serie, kan en legge sammen spenningene som disse leverer.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man halverer impedansen som hver kanal "ser" ved brokobling. Man får da følgende forhold:
    Forsterkeren vil drive en 8 ohms høyttaler med summen av effekten fra de to kanalene ved 4 ohms last.
    Forsterkeren vil doble sin forvrengning relatert til samspill mellom høyttaler og forsterker.
    Forsterkeren vil halvere sin kontroll over høyttalere.
    Forsterkeren vil halvere sin evne til å drive ulike laster.
    Forsterkeren vil halvere sin dempnigsfaktor.
    Forsterkeren vil kunne kansellere bort noen ulineariteter.
    Forsterkeren vil kunne aknsellere bort noen harmoniske forvrengningskomponenter.

Med andre ord: Bruk ikke brokobling med mindre forsterkeren er dimmensjonert for det, og det er det knapt noen som er selv om det finnes en slik knapp bak på forsterkeren.
    For å spørre på en annen måte er det noen fordeler med å brokoble da,
    Nad forsterkeren som magma skriver om nad 216thx leverer 2x100w i 8ohm
    brokobles denne er den på 1x400w i 8ohm ,hva er å forerekke dersom en skal drive en kraftig sub.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han heter vel magfa og 216 leverer 2x125w kont. i 8ohm

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    jeg som trodde mine NAD 216THX var lagd "kun" for å brokobles...
    Jeg jobbet mye med de forsterkerne da de var nye, blant annet i et oppsett til en kamerat av meg. Vi endte opp med at bassene ikke fungerte som de skulle i det hele tatt med forsterkerne brokoblet så vi gikk over til biamping. Da satt ting veldig mye bedre som det skulle.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Takk til Snickersen for konkret og riktig info.

Kanskje du kan ta for deg pros & cons of bi-amping òg?
    Når man biamper får man i utgangspunktet det samme antall watt, det er jo på en måte negativt i forhold til at man har lagt dobbelt så mye penger på bordet, men nå er det slik at strømforsyningen er som regel en av de virkelig begrensende faktorene, og siden bassene trekker mest strøm i de aller fleste tilfeller er det en klar fordel at man har en hel strømforsyning som i utgangspunktet er beregnet på å drive 2 kanaler til å drive bare en kanal. Man har også en fordel i at et forsterkertrinn som skal levere mellomtone/diskant slipper å omsette stor effekt og derfor forvrenger langt mindre.

Det høres med andre ord kjedelig ut på papiret, men har man en god høyttalerkonstruksjon vil man som regel merke stor forskjell i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Ja og så er det at det kan undre mig at mange snakker om at NU er der meget mere styr på de store basser og jeg ved ikke hvad efter de har brokoblet, det må jo faktisk blive lige modsat.

Har før nævnt det i et andet forum hvor jeg fik at vide at det ikke var rigtigt det jeg påstod at forstærkeren faktisk får mindre styr på det forskellige, men sådan er det jo, nogen har en mening og andre en anden.
    Mange har sett for seg at de skal få en stor forbedring og mye mer kontroll med mer enn dobbelt så mange watt pr kanal. Når de samtidig har fått kraftig redusert kontroll reagerer de fleste høyttalere med å levere en ukontrollert og boomete men allikevel ganske kraftig bass. Med andre ord opplever mange at de får mer bass enn hva de hadde og konkluderer da feilaktig med at de har fått mer kontroll. Mange opplever også at membranene beveger seg tildels mye. Dette er noe som ofte skjer når en forsterkers strømforsyning nærmer seg sin grense for hva den kan levere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Hva med Seria kobling? Har man to batterier i serie, kan en legge sammen spenningene som disse leverer.
    Brokobling er i prinsippet seriekobling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    For å spørre på en annen måte er det noen fordeler med å brokoble da,
    Nad forsterkeren som magma skriver om nad 216thx leverer 2x100w i 8ohm
    brokobles denne er den på 1x400w i 8ohm ,hva er å forerekke dersom en skal drive en kraftig sub.
    Som nevnt har jeg jobbet med denne forsterkeren både i brokobling og biamping. Strømforsyningen går så raskt tom at det er ikke noe poeng å brokoble den.

Når det gjelder generelt så er det svært få forsterkere og situasjoner der det vil være en fordel å brokoble. Den eneste fordelen jeg kan se med å brokoble er at man kan få litt mer effekt ved overgangen fra en til to forsterkere, men om man har mulighet er det like greit å bi-ampe.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn de som har mulighet for parallell? Blir da monosignalet fordelt til begge kanalene eller blir forsterkeren brokobet, men man har to utganger..? :? (dette er vel først og fremst PA)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så veldig vanlig, men det er jo det stikk motsatte av brokobling. Man får dobbelt av alt, men beholder antallet watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Den skjønner jeg ikke.

Dersom to forsterkere kan paralellkobles så vil de jo sammen kunne levere dobbelt så høy strøm som en enkel, ergo dobbel effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å bygge meg en forsterker nå, og tenkte å brokoble to Hypex UcD400ST. Dette gjøres i følge hypex med en 47microfarrad kondensator mellom + og +, og invertert signal til den ene. Men vil dette kun gjøre mer skadde en nytte mtp bare en UcD400?

Bruker en UcD400 nå (500VA), men den spiller vesentlig lavere enn da jeg brukte en kanal på min 216, som er "bare" på 200W i 4 ohm (som elementet er).

Og burde jeg bruke mer enn 500VA da jeg setter sammen to UcD400 moduler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inntresangt. bruker 2 stk brokoblede til å drive hver sin fronthøytaler.
    Men du mener jeg bør gå over til biamping? å det er ikke noe prob å gjøre det med disse NAD forsterkerne?

Jeg jobbet mye med de forsterkerne da de var nye, blant annet i et oppsett til en kamerat av meg. Vi endte opp med at bassene ikke fungerte som de skulle i det hele tatt med forsterkerne brokoblet så vi gikk over til biamping. Da satt ting veldig mye bedre som det skulle.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør du teste ja. Du får nok strammet opp det meste.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Jeg holder på å bygge meg en forsterker nå, og tenkte å brokoble to Hypex UcD400ST. Dette gjøres i følge hypex med en 47microfarrad kondensator mellom + og +, og invertert signal til den ene. Men vil dette kun gjøre mer skadde en nytte mtp bare en UcD400?

Bruker en UcD400 nå (500VA), men den spiller vesentlig lavere enn da jeg brukte en kanal på min 216, som er "bare" på 200W i 4 ohm (som elementet er).

Og burde jeg bruke mer enn 500VA da jeg setter sammen to UcD400 moduler?
    Du må ikke blande gain og effekt da. Om en NAD har fler dB forsterkning enn en UcD 400 betyr ikke det at den har mer effekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    ? Den skjønner jeg ikke.

Dersom to forsterkere kan paralellkobles så vil de jo sammen kunne levere dobbelt så høy strøm som en enkel, ergo dobbel effekt.
    Siden spenningen ut er den samme vil man for eksempel i 8 ohms last ikke trekke mer strøm. Har man 8 Volt RMS ut vil man ha 1A RMS og derved 8W. Om man parallellkobler to forsterkere vil ikke dette endre seg.

Man vil imidlertid kunne belaste forsterkeren med en lavere impedans, og man vil få enda bedre kontroll ved en gitt impedans.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man vil jo kunne belaste begge to med 1 A ved 8 V og det blir 2 A tilsammen og 16 W.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En last på 8 ohm vil i dette tilfellet kun trekke 1A uansett hvor mange forsterkere man kobler til. Bruker man to forsterkere vil man altså trekke 0,5A fra hver. For å trekke 1A fra hver må man ned i 4 ohm eller opp i 16 Volt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. hehe. Da er vi enige.