Smell i Oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smell i Oberon 6.1

Jeg skrudde opp volumet her en dag og plutselig kom det et skarpt smell...!!?!! Kan tenke meg jeg var oppe i en 90-95-100 desibel (er ikke helt sikker men det var ikke uvanlig høyt) og jeg kan aldrig tenke meg at det komm ifra høytt. (Patos Symphonic 4) da disse skal tåle betraktelig mer enn som så... Det har ikke vert noen form for ulyder i etterkant heller så jeg lurer litt på hva som skjedde og regner med at det kom ifra blokkene? Klippet Oberon blokkene eller er de kanskje for små til høyttalerne? Eller kanskje det var utslag i noe slags magnetisk elektrisitet eller lignendes da jeg skiftet og prøvde forskjellige kabler et par ganger før dette skjedde, men jeg har jo gjort sånt før uten å fått noe smell..? Så noen som kan/vet noe om dette ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nok ikke for små for høytalerne og de skal tåle meget lav impedans etter hva jeg har lest at folk har koblet på dem på forumet. Det er jo personer som har paralellkoblet 2stk CV høytalere på hver blokk.. Noe som blir 2ohm totalt hvis det er snakk om 4ohms høytalere. Også er de ikke så veldig snille med impedanskurven slik at den totale impedansen trolig blir meget lav på visse punkter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel soft-clipping på oberon også, så det kan sikkert utelukkes. Akkurat hva det er kan jeg ikke svare på, men sender du en PM til Snickers-is får du sikkert noen gode svar.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo selvsagt oppstå hvor som helst i signalkjeden, og det er nok grunn til å tro at det skyldes ytre påvirkning i form av elektrisk/elektromagnetisk støy.

Hva består resten av anlegget av?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert samme som jeg har når jeg spiller grisehøyt av og til, kutta lyden også akkurat når det "smalt" ?

Edit: er sikkert ikke samme da dine forsterkere sikkert ikke gikk i protect pga. at du har små høytalere.

Jeg får slik i høytalerne når lyset i et rom skrues av, strømmen slås av/på til en transformator til 12V spot'er.... det skjer bare når jeg bruker digitalinngangene på forsterkeren..

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,

har ikke hatt noen voldsomme ulyder i noen plass men har i senere tid hørt en rimlig høy during når volumet er helt nede. har gått over alle kabler festet dem bedre skiftet musikken, og signal kilde men blir ikke kvitt den.

Kanskje Cambridgen jeg bruker som pre som gjør det, men syns det alikevell er rart.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer duringen bare når volumet er helt nede?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resten av anlegget består av Marantz SR12-S1, Marantz DV12-S2, og Jungson Moon Harbour. Signalkablene er Nordost red-dawn og Taralabs Air 2. Høytt.kablene er Synergistic Reasearch signature ten. Nettfilteret er Monster Hts-1000. Det var ikke et lite poff som kommer når du skrur av/på ei lampe som er på samme krets men mer som et smell. Og de fortsatte å spille like fint etter "smellet"... Men Kan det vere noe i forbindelse med nettfilteret?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

during

Den er naturligvis mest hørbar vet intet volum og det øker ikke parralelt med volumet, så det plager meg lite, kunn når jeg spiller rolige stykker og sanger er det hørbart ellers.

Et bedre øvet øre ville kanskje irritert seg mer over det vel og merke.

Har en mistanke om at det er Cambridgen som gjør det, men har ikke noen alternativ pre å teste her og nå, så får vel vente en stund. men syns alikevel det er rart, har testet med direct funsjon inne og dedikert CD program på så det skulle ikke vere noe unødvendige kretser der. får teste litt senere også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •