High-end Stereo OG 5.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile High-end Stereo OG 5.1

Ønsker og oppgradere og har tenkt mye på hva jeg skal velge av utstyr. Jeg spiller mest CD i stereo, men ser også en del film, bruk av musikk dvd og sacd/dvd Audio i 5.1 er økende.

2 alternativer har pekt seg ut:
    1)high-end stereoforsterker , integrert eller for + effekt, + litt rimligere sourround forsterker+ high-end dvd spiller som tar alle formater, hvor stereo forsterker brukes på frontene. Når det spilles stereo er ikke sorround forsterker koblet til.

2) High-end sourround forsterker + high end dvd spiller som spiller meget godt i stereo og high - end i multikanal.

Noen alternativer som har pekt seg ut etter litt lesing av diverse fagblader
    ( Ja, hvet at jeg skal høre med mine egne ører, men føler at jeg trenger litt dra hjelp fra andre "eksperter" også)

Alt til 1 feks: Lyngdorf TDA 2200 med romkorreksjon + Denon 3806+ Denon A1XVA DVD spiller
    samlet pris på ca 46+11+27 = 84 K
    = knall stereo og meget god multikanal ?

Alt til 2) feks a)full Nad Master serie eller b)dyreste denon hjemmekino forsterker(husker ikke navnet) + Denon A1XVA DVD spiller
    pris NAD = 25+25+16 =66K eller Denon = 60+27 = 87K

= Knall Sourround og meget god stereo ?

Musikk er absolutt viktigst, men bra bilde er ikke å forrakte det heller.

Kan bruke en del penger på dette, men ønsker som alle andre skikkelig value for money.

Ser ut til å få mye for pengene med å kjøpe NAD master, men hvor godt spiller dette i stereo sammenlignet med TDA2200 ? ( vil biampe fronter da jeg kun kjører 5.1)

Er TDA 2200 så mye bedre i stereo at jeg vil angre på at jeg ikke valgte et bedre stereo oppsett ? Hmmmmmm......

Synes at high-end sourround og high end stereo til sammen blir en god slump penger for mye(Lyngdorf =46+feks NAD til 65 = 111K)

Er også åpne for andre løsninger en hva jeg har nevnt ovenfor.

Premisser:
    Har prosjektor av god kvalitet
    Høytalere er Helicon 800 front og helicon senter + bw dm 603 s3 bak
    Sub er Velodyne DD 15
    Rommet er på 3,20x6,4 m og "sluker bass", mao litt vanskelig.
    Pga vanskelig rom ønsker jeg romkorreksjon som fungerer i både stereo og sourround, eller som et minimum, mulighet for manuell eq uten at det går ut over lydkvaliteten

Vær grei og hjelp en forrvirret musikkelser i dag og send meg din mening.....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf, Denon, NAD og Dali har de på Hifi-klubben. Du sa det selv, men jeg påpeker viktigheten av det nok en gang, bruk dine egne ører. Lyd er veldig subjektivt, og når du skal bruke så mye penger er det viktig at du blir fornøyd.
    Har hørt på NAD Master med B&W 805, og jeg syntes ikke det imponerte meg nevneverdig. Kanskje det bare ikke passer med B&W, eller mine preferanser.

Er du låst til Hifi-klubben? Selv på dyre produkter gir de ikke rabatt, og derfor ville jeg i allefall vært åpen for å prøve andre produkter også. Blant annet Meridian har noen surround-pre som er svært musikalske og gjør en ypperlig jobb på stereo også. De er relativt nøytrale i lyden, og bør passe bra sammen med Helicon 800. Blant annet Arcam og T+A bør du kanskje også kikke på om du har muligheten. (?)

Hva skal du bruke DVD-spilleren til? Prosjektor eller Plasma/LCD? Denon modellen er veldig god, men også veldig dyr. Usikker på hvor god den innebygde DAC er sammenlignet med en ekstern DAC, eller den som er innebygget i en high-end prosessor.

Du snakker om romkorreksjon. Har du muligheten til overhode gjøre noe med rommet, så bruker du noen kroner på det først. Ingen romkorreksjon er uten kompromisser, og det vil man selvfølgelig ikke ha i et high-end anlegg. Min erfaring er at om romkorreksjon må gjøre mye endringer i et håpløst rom, har det lett for å bli komprimert lyd. Flere på forumet som har gode erfaringer med både Pioneer og Denon sin romkorreksjon, men det er også flere som mener stereolyden blir definitivt best i Direct. Tror dette er veldig avhengig av rommet og anlegget. For å komme til poenget (phu...), så var det vel egentlig at dersom du jobber litt med rommet, så vil det ALLTID være bedre enn å prøve å EQ bort store problemer. EQ bør brukes med måte.

Eventuelt prøv å lån med deg en Tact hjem og se om det er noe for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ER ikke låst til klubben , men er fornøyd med service på klubben i Drammen, og har rett og slett ikke hatt tid til å tråle hele markedet. Er åpen for alt, så lenge det er value for money og er et kurant merke som også har en grei pris ved et senere salg.

Er det noen der ute som kan si hvor god de vurderer sitt high-end sourround system( Denon, nad master eller andre merker/modeller) spiller i stereo sammenlignet med feks en integrert forsterker til 20-30 K ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool High end surround?

Med fare for å erte på seg potensielle eiere, merkefantaster, butikkeiere og andre lojalister, så vil jeg si at Denon sin store bamse av en hjemmekinoforsterker ikke innfrir hvis musikkavspilling er et prioritert tema. Hørte denne modellen (den gamle - ikke den nye XVA-utgaven) på HiFiKlubben på Grensen, og synes overhodet ikke at den imponerte som musikkmaskin. Da finnes det nok bedre alternativer der ute. Som kinosjef skal denne boksen derimot være upåklagelig.

P.S.: Da et amerikansk magasin skulle teste denne "boksen" ga den bra effekt ved 8 ohms belastning med 7 kanaler drevet samtidig ved clipping point (=1%THD+N), men da tilsvarende prosedyre skulle gjentas ved 4 ohms belastning gikk maskinen i "protection" modus, og man fikk ikke målt noen verdier i det hele tatt. Og, så har jo forsterkeren enda 3 kanaler innebygd....

Man undres.....

777

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ihvertfall at man i en verden der man ønsker å kombinere surround og stereo, så er det to veier å gå hvis man vil unngå å kable om hele tiden eller kalibrere volumet hver gang man bytter mellom surround og stereo:

1. Stereoforsterker med prosessorinngang og surroundforsterker med pre out. Her kjører man preout inn i prosessorinngangen på stereoutstyret, slik at man bypasser volumkontrollen. Da bruker fronthøyttalerne samme effekttrinn både i stereo og i surround, og i tillegg belaster man ikke surroundforsterkeren så mye. Det gir også en stor fleksibilitet i forhold til å velge utstyr for stereooppsettet, nesten uavhengig av surroundelektronikken. Begrensningen er at det er kun et utvalg av stereoforforsterkere/integrerte som faktisk er utstyrt med prosessorinngang. Et slikt oppsett tar også mer plass i utstyrshyllene.

2. Man kjøper en surroundforsterker som er virkelig god både på stereo og surround. Det er da en stor fordel at forsterkeren ved har muligheten til å deaktivere digitale prosesseringskretsløp, radio etc. når man tar inn de følsomme analoge musikksignalene fra en god lydkilde. Grunnen er at man ønsker minst mulig støy fra disse kretsene.

Jeg for min del er veldig godt fornøyd med min Arcam AVR300 surroundreceiver, og har ingen betenkning med å anbefale den eller den nye AVR350 (som er utstyrt med HDMI og oppdatert signalprosessering). Dette er produkter som har gode analogkretser og som i Stereo Direct-modus skrur av all digital prosessering, slik at forsterkeren blir til en analog integrert stereoforsterker. Verdt en prøvelytt, synes nå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del er veldig godt fornøyd med min Arcam AVR300 surroundreceiver, og har ingen betenkning med å anbefale den eller den nye AVR350 (som er utstyrt med HDMI og oppdatert signalprosessering). Dette er produkter som har gode analogkretser og som i Stereo Direct-modus skrur av all digital prosessering, slik at forsterkeren blir til en analog integrert stereoforsterker. Verdt en prøvelytt, synes nå jeg.
    Nå er det jo ikke bare Arcam som konstruerer hjemmekinoforsterkere med mulighet for å forbikoble digital prosessering. Dette er veldig vanlig blitt. I hvilken grad forforsterkerdelen holder mål er en annen diskusjon, som sannsynligvis har like mange svar som meninger der ute.

777

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ihvertfall at man i en verden der man ønsker å kombinere surround og stereo, så er det to veier å gå hvis man vil unngå å kable om hele tiden eller kalibrere volumet hver gang man bytter mellom surround og stereo:

1. Stereoforsterker med prosessorinngang og surroundforsterker med pre out. Her kjører man preout inn i prosessorinngangen på stereoutstyret, slik at man bypasser volumkontrollen. Da bruker fronthøyttalerne samme effekttrinn både i stereo og i surround, og i tillegg belaster man ikke surroundforsterkeren så mye. Det gir også en stor fleksibilitet i forhold til å velge utstyr for stereooppsettet, nesten uavhengig av surroundelektronikken. Begrensningen er at det er kun et utvalg av stereoforforsterkere/integrerte som faktisk er utstyrt med prosessorinngang. Et slikt oppsett tar også mer plass i utstyrshyllene.

2. Man kjøper en surroundforsterker som er virkelig god både på stereo og surround. Det er da en stor fordel at forsterkeren ved har muligheten til å deaktivere digitale prosesseringskretsløp, radio etc. når man tar inn de følsomme analoge musikksignalene fra en god lydkilde. Grunnen er at man ønsker minst mulig støy fra disse kretsene.

Mener å ha lest at nye Hegel Integrert( var det H 200 ? ) har prosessor inngang. Det bør vel bli standard etter hvert på litt mer påkostet stereo forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp deg en hegel200 da vel og bruk den som stereoforsterker når du hører musikk og som effektforsterker når du skal se film. genialt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Nå er det jo ikke bare Arcam som konstruerer hjemmekinoforsterkere med mulighet for å forbikoble digital prosessering. Dette er veldig vanlig blitt. I hvilken grad forforsterkerdelen holder mål er en annen diskusjon, som sannsynligvis har like mange svar som meninger der ute.
    Synes du kverulerer litt her nå. Jeg har ikke sagt at Arcam er det eneste merket som gjør dette. Jeg har kun gitt et generelt råd om hvordan det kan være lurt å tenke hvis man skal kombinere stereo og surround i samme oppsett. Eier Arcam selv og dro fram den som et godt eksempel på dette, og et alternativ det kan være verdt å ha med seg, ikke at det er det eneste alternativet.

Når det gjelder analogdelens kvalitet, så er det mange meninger, ja. Og derfor anbefaler jeg at man skal lytte selv. Det kan likevel være lurt å lese flere uavhengige tester av de aktuelle produktene hvis man ikke får hørt dem selv. Det vil stort sett gi et inntrykk av hva som er den generelle oppfatningen, og et verktøy for å redusere antallet kandidater noe.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

marantz sr 9600 og dvd7600 får toppsummer i alle tester når det gjelder kombinasjon musikk/film

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffe , bruker både avforum og diverse lektyre for å sile kandidater før lyttetest .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    marantz sr 9600 og dvd7600 får toppsummer i alle tester når det gjelder kombinasjon musikk/film
    Skal sjekkes. Husker du hvor de er testet, Nettet eller musikkblader ?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

skal prøve og finne noen lenker,bra priser på tv boden i sverige+kursen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Synes du kverulerer litt her nå. Jeg har ikke sagt at Arcam er det eneste merket som gjør dette. Jeg har kun gitt et generelt råd om hvordan det kan være lurt å tenke hvis man skal kombinere stereo og surround i samme oppsett. Eier Arcam selv og dro fram den som et godt eksempel på dette, og et alternativ det kan være verdt å ha med seg, ikke at det er det eneste alternativet.
    Som oppnevnt kverulant vil jeg bare si at en site moderator bør være forsiktig med å komme med konkrete produktanbefalinger, om produktene eller meningene er aldri så gode. Det beste er sannsynligvis å sende disse som PM til den aktuelle mottaker. Hvor åpent et forum skal være på dette punktet synes jeg er (blitt) et veldig vanskelig spørsmål. Jeg noterer meg at både egne og mange andres velmente innlegg om konkrete produkter har blitt slettet fra tråder, fordi "onkel musikkpoliti" har ment at det har vært lagt for mange føringer/"åpenbare bindinger"(?) her. Jeg går ut ifra at de samme retningslinjer også skal gjelde for site moderator/administrator, eller hva?

På bakgrunn av ovenfornevnte har jeg helt sluttet å gi konkrete produktanbefalinger i åpne forum. Det gjenstår å se om også ytringer om produkter som ikke faller i egen smak vil lide samme skjebne.

Og, forøvrig; nei, jeg representerer ikke noen hifi-butikk eller -kjede.

777

Newcomer gnokleby sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å prøve Sim Audio Moon I-7 integrert forsterker. Den har valgfri bypass inngang og gir deg lyd i High-End klasse. Vet at det er mulig å gjøre et godt kjøp på en slik. Se min signatur for mer info.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som oppnevnt kverulant vil jeg bare si at en site moderator bør være forsiktig med å komme med konkrete produktanbefalinger, om produktene eller meningene er aldri så gode. Det beste er sannsynligvis å sende disse som PM til den aktuelle mottaker. Hvor åpent et forum skal være på dette punktet synes jeg er (blitt) et veldig vanskelig spørsmål. Jeg noterer meg at både egne og mange andres velmente innlegg om konkrete produkter har blitt slettet fra tråder, fordi "onkel musikkpoliti" har ment at det har vært lagt for mange føringer/"åpenbare bindinger"(?) her. Jeg går ut ifra at de samme retningslinjer også skal gjelde for site moderator/administrator, eller hva?

På bakgrunn av ovenfornevnte har jeg helt sluttet å gi konkrete produktanbefalinger i åpne forum. Det gjenstår å se om også ytringer om produkter som ikke faller i egen smak vil lide samme skjebne.

Noen har stått opp med feil ben i dag ser jeg... Må da være lov å dele meninger selv om man er moderator!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Electrocompaniet 4.9 og den "tilhørende" mulitispilleren EMP-1 (kommer om kort tid). Sistnevnte skal visstnok være av samme klasse lydmessig som CD spilleren i siste utgave (de hevder dette selv ihvertfall).
    I tillegg må man ha noen effekttrinn, kanskje fra bruktmarkedet. Burde borge for vellyd på musikk samt god fleksibilitet for surround oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

777
    Dersom brukere av avforum ikke skal kunne komme med anbefalinger av produkter eller kunne komme med kritiske bemerkninger om produkter er jo hele poenget med Avforum borte. Poenget må vel være at dette forumet er forbeholdt private brukere som ikke har noen form skjult agenda som feks reklamere for produkter man selger i næring. Å skryte av eget anlegg som man ønsker å selge brukt kan vel ikke være noe problem. Synspunkter moderator ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke skulle få lufte erfaringer og kunnskap med andre, så faller mye av min hensikt med å være på et forum bort. Når jeg bruker moderatorrprivilegier, så markerer jeg det ganske klart. Ellers regner jeg meg som en vanlig forumbruker. Jeg vil også poengtere at ingen av moderatorene har noen økonomiske fordeler ved å være moderator heller.

Jeg har ingen bindinger til konkrete produkter, annet enn at jeg føler en viss tilknytning til BEL-prosjektet, som jeg var med på å starte opp. Jeg har ingen økonomiske fordeler av å anbefale noe produkt framfor noe annet. Jeg mener derfor jeg har ryggen fri når jeg deler mine erfaringer. Jeg leser også andres erfaringer med interesse og lærer av det. Denne dynamikken som bidrar til mer kunnskap for alle er en av de viktigste sidene ved et forum.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •