Effekt Til Bare Frontene/smart Eller Ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt Til Bare Frontene/smart Eller Ikke?

Etter å ha testet ut forskjellige receivere, effektblokker og effektforsterkere, så har jeg kommet fram til følgende konklusjon!

Når jeg kjører blokker til frontene og lar receiver ta seg av resterende 3 kanaler, så opplever jeg at bakhøyttalerne blir mye mer anonym.

Når jeg da kjører kun receiver, så blir lyden mye mer helhetlig og man får en bedre "kinofølelse", siden bakkanalene kommer bedre frem. Punchen blir jo ikke helt den samme, men jeg føler at det ikke blir skikkelig symmetri når man spiller av i 5 kanaler, og bruker blokker/effekt til bare frontene. (Stereo er selvfølgelig en annen verden). Så det store spørsmålet til syvende og sist.

Er det beste alternativet lik effekt til alle kanaler?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Er det beste alternativet lik effekt til alle kanaler?
    Ja, kjøp blokker til alle surroundhøytalerene. ICE? MA 6.1 Front, 4.1 Center, 2.1 Bak? :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Ja, kjøp blokker til alle surroundhøytalerene. ICE? MA 6.1 Front, 4.1 Center, 2.1 Bak? :-D
    Hehehe, har funnet forsterkeri, som faktisk er mye bedre til Helicon

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er ikke Midgard

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg har blitt forelska i et annet merke også:wink: Men poenget mitt var at ingen høytalere får nok krydder fra en reciever, jeg ville definitivt satset på en løsning på sikt der man kan ha ekstra effekt til alle kanaler. :wink:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er ikke Midgard
    Naim....?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjører blokker til frontene og lar receiver ta seg av resterende 3 kanaler, så opplever jeg at bakhøyttalerne blir mye mer anonym.
    Og da har du kallibrert anlegget med tanke på likt lydnivå i alle kanaler og ikke bare testet med å koble inn/ut monoblokkene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Men poenget mitt var at ingen høytalere får nok krydder fra en reciever, jeg ville definitivt satset på en løsning på sikt der man kan ha ekstra effekt til alle kanaler. :wink:
    Vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Det finnes da receivere på markedet som har krefter i massevis til å drive 5 kanaler på en tilfredstillende måte. Det jeg ønsker å oppnå med denne tråden er at man kan legge ut erfaringer angående dette. Som f.eks forslaget ditt med 6.1, 4.1 og 2.1.
    Det er jo ulik effekt på disse, og vil det ha betydninger for lyden? Mye i front og mindre bak. Vil ikke dette påvirke symmetrien hvis du skjønner hva jeg mener?

Ville det ikke være bedre med f.eks bare 4.1 eller et 5-kanals effekttrinn, dette er bare en teori. Har ikke fått prøvd lik effekt til alle 5 kanaler fra blokker eller 5-kanals effekttrinn, men bare med forskjellige receivere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Naim....?
    Korrekt

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Og da har du kallibrert anlegget med tanke på likt lydnivå i alle kanaler og ikke bare testet med å koble inn/ut monoblokkene?
    Kalibrert anlegget med tanke på likt lydnivå??? Forklar nærmere hva du tenker på Tiger!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Case A: Du benytter kun receiver til å drive alle høyttalerne. Har du justert riktig så er lydtrykket likt fra alle høyttalerne.

Case B: Du kobler inn monoblokker til fronthøyttalerne uten å foreta en ny kallibrering. Pga. gain i monoblokkene vil lydtrykket i frontene være relatvit høyere enn under Case A. Du skrur opp og tror du lytter til samme lydnivå som under Case A, og synes de "3 andre høyttalerne har tapt seg". Ikke så rart, fordi de spiller nå med et relatvit lavere volum enn under Case A...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Case A: Du benytter kun receiver til å drive alle høyttalerne. Har du justert riktig så er lydtrykket likt fra alle høyttalerne.

Case B: Du kobler inn monoblokker til fronthøyttalerne uten å foreta en ny kallibrering. Pga. gain i monoblokkene vil lydtrykket i frontene være relatvit høyere enn under Case A. Du skrur opp og tor du lytter ti samme lydnivå som under Case A, og synes de "3 andre høyttalerne har tapt seg". Ikke så rart, fordi de spiller nå med et relatvit lavere volum enn under Case A...
    Nettopp, og hvordan mener du så jeg skal kalibrere for at det skal jevne seg ut, hvis jeg bare kjører blokker på frontene?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten har vel receiveren du bruker automatisk justering av volum dersom du kjører dette etter at monoblokkene er innkoblet, eller så kan du jo justere manuelt med lydtrykksmåler...

hvordan mener du så jeg skal kalibrere for at det skal jevne seg ut, hvis jeg barer kjører blokker på frontene?
    Konklusjon: Så da har du ikke justert volumet under denne testen. Det var forsåvidt bra, fordi konklusjonen du trakk i første post hørtes litt rar ut.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ulik effekt på disse, og vil det ha betydninger for lyden? Mye i front og mindre bak. Vil ikke dette påvirke symmetrien hvis du skjønner hva jeg mener?
    Ja, det er helt riktig. Men en gulvstående "stor" front krever mer enn for eksempel stativhøytalere som blir brukt bak. Tiger er inne på noe vesentlig, gain. Som du nevner, er 5-kanals effektrinn sikkert en genial løsning for symmetriens og enkelhetens skyld. Og, ja, det finnes jo også recievere med mye "snadder innabords", men jeg er likevel usikker på om jeg ville følt at jeg hadde fått nok av kun en reciever. Isåfall må man vel fort runde 50k klassen og litt til.....?

Jeg ser ikke på watt som det vesentlige, men lydsignaturen. Derfor ville jeg selvfølgelig hatt like typer blokker til alle, mens romkor. eller manuell kalibrering fikk ta seg av "orden i sakene".

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten har vel receiveren du bruker automatisk justering av volum dersom du kjører dette etter at monoblokkene er innkoblet, eller så kan du jo justere manuelt med lydtrykksmåler...

Konklusjon: Så da har du ikke justert volumet under denne testen. Det var forsåvidt bra, fordi konklusjonen du trakk i første post hørtes litt rar ut.
    Receiveren har noe som kalles for EzSet, som er HK's automatiske kalibrering av volum. Jeg er ikke noen superekspert på dette området men har kjørt denne funksjonen både når jeg kjører blokkene til front, og når jeg kjører kun receiver. Synes fortsatt det ikke er symmetri i lyden, når jeg kjører blokker i front.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •