Romperister

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Romperister

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romperister

Hjelp.
    Har nå gått til innkjøp av tst-229(romperister) men lurer på om jeg har feil forsterker. Jeg har en Yamaha RX-V630RDS, og lurer på hvordan(om mulig) jeg kan få koplet dette?
    Hilsen Amatør.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Romperister

Feil forsterker? hva mener du?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med feil forsterker mente jeg at jeg ikke vet om det går å kople til romperisteren på den. Om mulig ønskes forklaring på hvordan dette kan gjøres.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må bruke en ekstern forsterker i tillegg til recieveren din. her er en link hvor du kan lese om de forskjellige måtene å koble dette på:
    http://www.audaud.com/audaud/DEC02/E...uip3DEC02.html

enjoy 8)

Jørn

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville forsøkt med et lavpassfilter på LFE-utgangen. Ca 50 Hz eller noe. og koble til en effektforsterker. Hvis du bruker en forsterker til hjemmebygg-sub har du begge delene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ville forsøkt med et lavpassfilter på LFE-utgangen. Ca 50 Hz eller noe. og koble til en effektforsterker. Hvis du bruker en forsterker til hjemmebygg-sub har du begge delene.
    i den linken jeg presenterte så anbefalte de L R main speaker pre out.
    dette fordi transducteren godt kan spille høyere hz en det som kommer ut av sub utgangen.

Jørn

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    i den linken jeg presenterte så anbefalte de L R main speaker pre out.
    dette fordi transducteren godt kan spille høyere hz en det som kommer ut av sub utgangen.

Jørn
    Trur dette med delefrekvens er ei smakssak. Personleg kom eg fram til 27hz etter litt prøving og testing.
    Det kan sikkert også variere utifra kvaslags utstyr som ellers blir brukt i anlegget.

Men eg som har eit oppsett med sub tilkoblet, ville aldri kobla tranduseren til front L+R pre out, for da hadde eg ikkje fått risting på lfe-kanalen.. :?

Eg bruker ein selvbygg sub-forsterker til å drive romperisteren og bruker sub-utgangen fra recieveren til signalkilde.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal påpekes at jeg ikke har prøvd romperister selv, men jeg går ut fra at den kan gjøre god nytte for seg mye høyere opp i frekvensområde, bare den er "kjapp" nok. Det ække bare den dypeste bassen som rumler nemlig.. det kan være vel så moro å kjenne knyttneveslag, bekken og skarptrommer i brystet...

Og om noen mener motsatt, og HAR prøvd selv, gir jeg meg ende over, kaster meg til jorden og slikker vedkommendes føtter :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    setter man fronthøytalerene til large og lfe til front+ sub, så får man i pose og sekk. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når pre-out allerede er opptatt på min VSX 2011, hvor kan jeg koble til min gamle 2-ch konfirmasjons-forsterker for å drive romperisteren ?

Ved å bruke L - R channels ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av windy
    Men når pre-out allerede er opptatt på min VSX 2011, hvor kan jeg koble til min gamle 2-ch konfirmasjons-forsterker for å drive romperisteren ?

Ved å bruke L - R channels ?
    y-ledd funker bra viss utgangen er opptatt. (signal splitter)

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    setter man fronthøytalerene til large og lfe til front+ sub, så får man i pose og sekk. 8)
    den ultimate løsning må være "jurassic couch" som er nevnt i en annen rumperister-tråd. en transducer for Left, en for right, og en på midten for LFE. har bestemt meg for at jeg skal ha et slikt oppsett. :8

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Det skal påpekes at jeg ikke har prøvd romperister selv, men jeg går ut fra at den kan gjøre god nytte for seg mye høyere opp i frekvensområde, bare den er "kjapp" nok. Det ække bare den dypeste bassen som rumler nemlig.. det kan være vel så moro å kjenne knyttneveslag, bekken og skarptrommer i brystet...

Og om noen mener motsatt, og HAR prøvd selv, gir jeg meg ende over, kaster meg til jorden og slikker vedkommendes føtter
    har bre prøvd med en transducer koblet med Y-ledd kun til R-kanalen, og opplever akkurat det du beskriver. gøy å skvette hver gang noen skyter. trro ikke jeg engang kommer til å teste med kun LFE...

Edit:
    Ayla: pass bare på at forsterkeren du velger kan drive 4 Ohm...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulla gjerne testa fullfrekvens løysninga, for å ha prøvd, men mitt oppsett med sub, gjer det vanskelig: Har innstillingen sub=Sub+L+R men med fronthøgtalarane som large, så er delefrekvensen maks 60hz.

Viss eg koblar den berre til "front pre out" vil eg ikkje få risting på LFE kanalen og det er ikkje snakk om.

Tenkte kanskje å teste med ein kabel fra "Front pre out Right" og ei ledning fra "sub ut" og koble til begge til stereo inngangen på romperister-forsterkeren. Da vil signalet sikkert bli summert der på eit vis. Veit ikkje korleis det vil bli.

Ja! Tre romperistere er ein god ide. Har ein tst-329 på lfe-kanalen. Kunne hatt 2 tst-229 på frontkanalene i tilegg. Det hadde vore tøft. Da får ein også mulegheten til å justere volum og delefrekvens individuelt for front og LFE Risting

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •