Stereo eller surround. Skal kjøpe annlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 139
    Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo eller surround. Skal kjøpe annlegg.

Hei. Jeg er en gutt på 15 som skal kjøpe meg musikkannlegg på rommet. Har senere tenkt å bruke det til film også, så jeg lurer på om jeg bør kjøpe surround reciever med en gang, eller om jeg skal kjøpe meg stereoforsterker først, og så kjøpe surround "når den ti kommer". Vil jeg ha MYE mer glede av stereo nå mens det bare er for musikk. Hadde tenkt emg ut pioneer vsx 916, dynavoice f6, og xtz 99 w12.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer kanskje litt ann på hvilket budsjett du har... Om budsjettet ditt er høy(alt er forsåvidt relativt) så vil det vel lønne seg å kjøpe en surroundreceiver som spiller mer enn tilfredsstillende med 2 kanaler i drift, så slipper du å kjøpe ny receiver senere... Du sier det er lenge til du skal kjøpe surround, hva er lenge? Hva er budsjettet ditt egentlig?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, med oppsettet du skisserer i toppen har du jo et greit utgangspunkt. Dersom du skal ha surround nokså kjapt ser jeg ikke grunn til å gå 2 kanals.

Generelt kan du si at an 2 kanals forsterker til X kroner spiller bedre i 2 kanaler enn en 5+ kanaler til X kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du kjøper pioneer vsx-d916 å dynavoice f6 så kan du vell biampe? allså koble bassene til surround/back å mellomtone å diskant til front. Da får du jo litt bedre trykk enn å bare kjøre di på front.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Kommer kanskje litt ann på hvilket budsjett du har... Om budsjettet ditt er høy(alt er forsåvidt relativt) så vil det vel lønne seg å kjøpe en surroundreceiver som spiller mer enn tilfredsstillende med 2 kanaler i drift, så slipper du å kjøpe ny receiver senere... Du sier det er lenge til du skal kjøpe surround, hva er lenge? Hva er budsjettet ditt egentlig?
    Tror det kan gå et år eller to før jeg kommer til å spille film med denne, men jeg er ikke den som bruker veldig mye penger. så det jeg lurte på var om en stereoforsterker til 3500kr vil være mye bedre til musikk enn en surroundforsterker (vsx 916). Trenger jeg å kjøpe en stereoforsterker for så å bytte den ut om 1 eller 2 år, eller kan jeg kjøpe surround med en gang.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hmm, med oppsettet du skisserer i toppen har du jo et greit utgangspunkt. Dersom du skal ha surround nokså kjapt ser jeg ikke grunn til å gå 2 kanals.

Generelt kan du si at an 2 kanals forsterker til X kroner spiller bedre i 2 kanaler enn en 5+ kanaler til X kroner.

Mener du at en steroforsterker spiller MYE bedre enn en surround forstrsterker til samme prisen? (Har bare tenkt å spille i stereo i første omgang)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en receiver består av 7 forforsterkere, 7 effektforsterkere, 7dacer, radio, større chassis, software, masse innganger.

en god stereoforsterker til minst halve prisen av en receiver vil spille bedre, ren matematikk.

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er et år eller to til du skal se film hadde jeg gått for stereo.
    Gjerne brukt. Da får du bedre lyd, "mere" lyd for pengene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. har dere noen gode forslag? Den skal være ny, og helst ha godt med bass (hvis forsterkeren har noe å si på dette området), god lyd men må kunne spille høyt. Håper jeg ikke er altfor kravstor:-D

Også skal den helst ikke koste så veldig mye mer enn 3500 kr...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dine krav til høyt da?
    Denne tror jeg kan være verdt og gi en lytt http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ker_Soelv.htm#

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har denne forsterkeren? (Cambridge 640 A v.2) Noen med erfaringer som kan fortelle litt om denne?

Vet at man ikke skal henge seg for mye opp i dette med watt, og dette er sikkert et dumt spørsmål osv. Men er 2x75 watt så veldig mye? Surround recieveren var jo 100w? Er det lydkvaliteten på denne forsterkeren som gjør den like dyr, eller spiller den høyere også selvom antall watt er lavere. Ser at denne veier litt mindre enn pioneer'en, men det har vel litt å gjøre med at denne er stereo.

Kom gjerne med flere forslag!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er suveren til prisen og drar ganske store høyttalere bare følsomheten er grei. Har gjort det bra i en drøss av tester. Greit nok for deg? Vil anta at den er nokså grei å få solgt når den tid kommer også.

Les denne f.eks.: http://www.hifiklubben.com/files/Tes...ice_200605.pdf

Og watt er ingenting. En god rørforsterker på 2x20 watt kan dra sinnsykt store høyttalere bare kvaliteten er god nok. Watt i receivere er skrytewatt. Selv har jeg en 2 kanaler med 2 x 100 watt og den har helt sjukt mye mer krefter enn min gamle surroundreceiver.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om forsterkeren er 2x75 watt som i dette tilfellet så kan den godt dra et par høyttalere på 2-3 hundre watt? Mener dere at dette er den beste forsterkeren jeg kan få for denne prisen. Hvor mye må jeg gå opp for å eventuelt få en enda bedre?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Så om forsterkeren er 2x75 watt som i dette tilfellet så kan den godt dra et par høyttalere på 2-3 hundre watt? Mener dere at dette er den beste forsterkeren jeg kan få for denne prisen. Hvor mye må jeg gå opp for å eventuelt få en enda bedre?
    Best i forhold til hva? Masse dB eller at musikken gjengis slik den er tenkt.
    Hva mener du er å spille høyt da?
    Hvor stort er rommet det skal brukes i?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se at det er pre out på denne? Kan jeg koble til subwoofer da? Og hvordan fungerer Dynavoice f6 med denne?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker en blanding av db og lydkvalitet. Jge vil ikke ha en forsterker som spiller kjempehøyt men stygt, men den må kunne spille litt høyt. Har ikke noe sårlig peiling på slike ting. Har nå ett micro annlegg så jeg ser hjerne at det spiller høyere enn dette.
    Rommet mitt er på ca 4x5 meter. Er cdspilleren viktig for å gi god lyd, eller er det greit nok med en jeg har som er 20 - 30 år gammel. Vil tippe dere svarer at jeg må kjøpe en ny, i så fall hvor mye bør jeg gi for denne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er at dersom du skal se film, så kjøp det du har skissert innledningsvis. Hvorfor? Fordi:

a) En receiver har digital inngang som gjør at du får overført lydsporet fra filmen riktig.
    b) En receiver kan lett foreta downmix til 2-kanals lyd av filmlyden (+ subwoofer). med en ren stereoforsterker (integrert) blir det straks mye mer fuzz.
    c) Jeg tipper at du etter en stund får lyst til å teste senterhøyttaler og/eller surround med nye høyttalere eller brukte. Med en receiver har du den muligheten. Med en stereoforsterker har du ikke den muligheten.
    d) Og, når/dersom hobbyen "tar av" så kan du komplettere med en grei effektforsterker for stereo, dersom du ønsker det.

Bottomline: Kjøp receiver, sub og fronter. Og, ha dermed mulighetene til å eksperimentere litt. Det er jo litt av poenget med denne hobbyen.

Svaret fra mange er ofte: "Start med stereo og bygg ut etterhvert". Det er i teorien riktig, men erfaring viser at man ofte går andre veien.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD L53 er et meget godt kjøp i denne prisklassen.

Dette er en 2.1 receiver, dvs stereo pluss subwoofer utgang.

Da får du DVD med SCART og komponent-utgang (anbefales pga vesentlig bedre bildekvalitet) og en god radio i samme enhet (faktisk bedre radio enn i NAD T743 - synd å si siden jeg har denne i stua...).

Anbefaler deg å ta en lytt til denne - f.eks. sammenlignet med Cambridge Azur som jeg synes virket kaldere i lyden.

Men tror ikke jeg ville anbefale Dali Concept1 høyttalerne som de kjører pakketilbud på for tiden - de høyttalerne trekke inntrykket ned. Prøv heller noen B&W når du lytter, så får du et riktigere inntrykk av hva den kan by på.

Selv bruker jeg denne i loftsstue der den gjør jobben glimrende med et par Polk høyttalere som koster mer enn det dobbelte av L53 - og i tillegg koblet til en Panasonic 37" plasma.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fler som er enig med tiger i at jeg burde gå for surround. Alle her sier jo at jeg burde gå for stereo, men jeg vet ikke helt. Er egentlig ikke så keen på å kjøpe en stereoforsterker for å ha i 2 år for så å kjøpe noe nytt. Ser ikke akuratt på dette som noen hobby som jeg legger alle pengene mine i.

Vil det bli så mye bedre om jeg kjøper stereo. Blir det ikke ok om jeg kjører stereo fra Pioneeren med "biamping" eller hva det heter. Har som sagt nå bare et sånn mini annlegg fra sony, så forskjellen vil vel bli enorm uansett. Pioneeren har jo også sånn usb tilkobling noe jeg tror jeg kommer til å ha mye nytte av fordi jeg bruker mp3 spilleren mye til det annlegget jeg har nå. Er det mulighet for å koble sub til Cambridge?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt dine ønsker i denne tråden kan jeg ikke se at et stereooppsett er riktig valg. Akkurat det er jo det fine med AVforum. På den annen side; Mange meninger, men ikke alltid rådene ivaretar trådstarters behov/interesser. Man har en tendens til å gi råd man isolert sett synes passer eget behov/prioriteringer.

Med en ren stereoforsterker mister du mye fleksibilitet, men du får bedre lydkvalitet i stereo. Subwooferen blir en joker.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •