Justere bass osv på Pioneer 916?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justere bass osv på Pioneer 916?

Ganske teit spørsmål i grunn, men hvor stiller jeg bass og andre innstillinger med hensyn til lyden på en 916? Romkoreksjon er unnagjort, men synes bassen er veldig slapp.

Skal sies at jeg ikke har de beste høyttalerene heller, men vil tro det må kunne gjøres bedre enn nå.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at frontene er stilt på small når du ikke har brukt den før, og at du må sette de på large.

Har ikke denne selv, og har heller ikke noe spesielt peiling på slike ting, men det kan jo hende at dette er feilen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikker på at jeg alt har satt de på large da jeg ikke har sub, men kan jo sjekke dette såklart.

Er vant til at det er et hjul eller flere i front som jeg justerer disse tingene på..hehe

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja som sagt har jeg ikke noe særlig peiling her, men det kunde jo hende...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vant til at det er et hjul eller flere i front som jeg justerer disse tingene på..hehe
    Ja, disse nymotens greiene, ække så greit. Alt var mye enklere før

Hvis du har kjørt autooppsett så vil den stille inn frontene til small/large avhengig av hva slags høyttalere du har, dette gjør den helt i begynnelsen av oppsettet ved å måle gjengivelsen av støysignalet den sender ut. Den detekterer også om du har sub eller ikke.

Det du må gjøre er å gå inn i manuelt MCACC-oppsett og justere eq'en. Det står i manualen hvordan du går frem. Det kan være en idé og kopiere autooppsettet over i costom1 eller 2 og justere der. Da slipper du å ødelegget innstillingene MCACC kom frem til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det er noen på fronten av forsterkeren som du stiller bass å diskant, har ikkje vert så mye borti pioneer men på min Yamaha er det en knapp i front som står "tone kontroll" så vrir eg bare på ett hjul så stiller eg enten bass eller diskant etter hva eg vil justere, det kan vere noe det samme eller noen knapper som du justerer med..
    Eg veit ihvertfall at det skal stå i manualen din...

Lykke til, håper du får det til

MVH

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var en knapp i front som heter tone, ved å trykke på denne kan jeg justere bass og treble.

Takker for hjelpen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nå ja, det er nok den enkleste varianten. Men eq-en gir flere muligheter hvis du ikke er fornøyd med bass og diskant-kontroll.

Newcomer yallaman sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slapp sak!?

Jeg prøver å legge inn et innlegg i denne posten ettersom det som drøftes her lignet på et problem jeg har:

Lyden fra min VSX-916 er skuffende sammenlignet med min 12 år gamle Denon-forsterker (som da kostet under 2500,-). Jeg har noen meget dynamiske og friske Klipsch-høyttalere, men lyden utfra VSX-916 vil jeg betegne som flat eller "komprimert", kjedelig og med meget dårlig bass (selv med loudness aktivert er det ikke helt bra). Dette gjelder både i standard Stereo (eller Direct) og med MCACC-lydprosesseringen påslått. Har noen andre her på forumet noen erfaringer med dette? Noen tips? En såpass bra forsterker (både utfra popularitet og tester) burde ha bedre kvalitet på lydgjengivelsen enn det jeg opplever.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvor nybegynner du er på feltet, og jeg beklager hvis du føler deg støtt av et tullete forslag, men det første som slår meg er at høyttalerne dine ikke er i fase, at du har koblet + til - på den ene siden. Da blir bassen borte og lydbildet blir flatt og udefinert.

Jeg kjører konsekvent i Direct og savner ikke noe bass (vel skulle gjerne hatt mer bass eller rettere sagt kraftigere lyd generelt, men i forhold til resten av lydbildet synes jeg bassen er bra).

Lydkarakteren i VSX-916(915) blir vel betegnet som nøytral til lys, så det er nok ingen bassmaskin.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis folk leser bruksanvisninga på det de kjøper, så kanskje de lærer seg å bruke det også.

Er flere muligheter for å justere frekvenskurven på pioneers recievere. I bruksanvisninga står det også hvordan "loudness" fungerer...

bare et godt tips:???:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir absolutt ikke støtt av forslaget om å sjekke høyttalerne og fasen Men jeg er ikke sååå fersk, så dette er ikke feilen. Jeg pløyer også grundig gjennom alt av bruksanvisninger når jeg kjøper noe nytt.

Man kan nok tweake bassen i lydprosesseringsdelen (har ennå ikke funnet ut hvordan man gjør dette uten å 'ødelegge' den allerede utførte MCACC-kalibreringen), men poenget mitt er at i vanlig stereo (eller Direct) burde hele lydbildet - inkl. bass - være bedre. Personlig synes jeg det blir dumt å skulle kjøre lydforbedringskretser for å reparere den skuffende stereolyden. Og det er som sagt ikke bare bass jeg mangler. Lyden generelt er flat og livløs, selv med mine festlige Klipsch. Vel, jeg takker for innspill. Jeg får se hva jeg finner ut av, eller om forsterkeren sendes i retur.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mulighet til å kopiere autooppsettet til en customsetting, slik at du kan justere og tøyse vilt med eq osv. uten å ødelegget det opprinnelige oppsettet. Men det spørs om det hjelper på ditt problem. Kanskje det rett og slett er en dårlig match med Klipsch'ene?

Og flatt lydbilde; jeg prøvde å spille med MCACC aktivert littegrann siden så mange skrøt av romkorreksjon, men falt tilbake på direct siden lydbildet syntes å bli flatere, mer komprimert og mindre dynamisk. Men standard MCACC er jo strengt tatt ikke romkorreksjon, men mer et system for automatisk justering av nivå og forsinkelse, samt litt eq.

Til prisen er jeg hvertfall knallfornøyd, men det hjelper jo lite for deg hvis du synes den ikke strekker til. Lykke til hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Pioneer og Qln 603 Mkii en måned eller 2 nå og er også skuffet over bassen.
    Vet ikke hvor mye jeg kan forvente, forlange av dette oppsettet, men trodde jeg skulle ha mye mere bass.
    Jeg har lest bruksanvisning, kjørt automatisk oppsett osv. Skal det blir litt bass må bassinnstillinger stå på fullt, loudness på og gjerne også en slik "sound retriver" innstilling. Men synes lyden blir litt slitsom da.

Hva synes dere i utgangspunktet at jeg skal kunne forlange av Qln 603 Mkii?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt tid til å herje og leke med de manuelle EQ-innstillingene, men det hjelper lite. Man kan jo selvsagt heve bassnivået, samt bruke Loadness, men det hjelper ikke mye på det totale lydbildet, som jeg fortsatt synes er noe flatt. Autooppsettinga senket forøvrig bassen (40 Hz) MAKSIMALT, dvs. -6.0 dB. Ikke rart at bassen var fraværende da.

Jeg prøver å finne grunner til å beholde receiveren, for jeg er lei av å levere tilbake ting jeg ikke er fornøyd med (eller som ikke fungerer, som f.eks. mobiltelefoner). Vurderer jo VSX-1016, men hvis lydbildet er mye av det samme, så hjelper kanskje ikke det så mye. Hadde man bare funnet en forhandler som var villig til å låne ut (billige) receivere, så kunne man testet dem før man bestemte seg for å kjøpe... :roll:

Newcomer CW-Sephiroth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke kjøp 1016. jeg hra store bassproblemer med den.
    har nevnt det i flere poster.

vurderer og sende den til bake, men som du sier jeg også er drit le av og sende ting tilbake som ikke virker, eller produkter som jeg ikke er fornøyd med:???: :???: møkk.

cable & wire seph

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte den opp igår (1016) og opplevde også at bassen ikke var god, for meg var prtoblemet på film, på musikk derimot synes jeg at trøkket var bra. Har bestilt sub og regner med at den kommer idag, skal da se om resultatet blir bedre - samtidig må jeg lese ennå mer i veiledningen som fulgte med - kan jo hende at det er noe som jeg ikke har justert ennå - brukte dog MACC samt at jeg lekte meg med de forskjellige innstillingene for å høre om jeg merket noen forskjell.

se ellers denne tråden:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-ankommet.html

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mange takk for infoen. Da eliminerer jeg 1016 fra lista mi.

Skal sjekke med Hi-Fi-Klubben om de har NAD T753v2-receiveren og den nye NAD T515 DVD-spilleren til utlån. Har forhørt meg mye rundt om, og det sies at stereolyden er meget bra. Jeg har Denon AVR-1907 og DVD-1730 hjemme nå, men i stereo er ikke lyden spesielt imponerende (DVD-1730 er forøvrig en meget skral og bråkete plastboks). Surround fra Denon-utstyret er derimot knall. NAD er jo et par hakk opp i pris, men jeg krever kurant stereolyd selv fra en surroundreceiver!

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yallaman
    Ok, mange takk for infoen. Da eliminerer jeg 1016 fra lista mi.

Skal sjekke med Hi-Fi-Klubben om de har NAD T753v2-receiveren og den nye NAD T515 DVD-spilleren til utlån. Har forhørt meg mye rundt om, og det sies at stereolyden er meget bra. Jeg har Denon AVR-1907 og DVD-1730 hjemme nå, men i stereo er ikke lyden spesielt imponerende (DVD-1730 er forøvrig en meget skral og bråkete plastboks). Surround fra Denon-utstyret er derimot knall. NAD er jo et par hakk opp i pris, men jeg krever kurant stereolyd selv fra en surroundreceiver!

Kom gjerne med tilbakemelding hit om du får prøvd Nad T753v2! Jeg er på utkikk i den prisleia... :-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Knottpøbel og event. andre interesserte - her kommer mine foreløpig siste kommentarer ifm. jakten på et surroundanlegg som spiller bra i stereo også:

Var nede på Hi-Fi-Klubben/Grensen, men de hadde dessverre ikke NAD T753v2-receiveren til utlån. Fikk med meg lillebroren T743v2, samt DVD-spilleren T515. Jeg beholdt Denon AVR-1907-receiveren og fikk i tillegg med meg Denon DVD-1930 (ca. 2700 kr), ettersom jeg ble skuffet over DVD-1730.

Konklusjon: Jeg kjøper muligens AVR-1907 og DVD-1930. Lyden i stereo fra DVD-spilleren er bra og bildedelen skal også være rimelig god (med bl.a oppskalering til 1080p, skulle man trenge det). Men til å koste nesten 3000 kr ser og føles den temmelig billig (finnes ikke engang føtter under spilleren), og drivverket lager mye støy! Ikke like mye som på 1730 dog. På mellomlavt volum høres det lett, og det irriterer meg at produsentene gidder å sende slikt på markedet! Er det slik at et godt drivverk MÅ bråke, mens en DVD-spiller til noen få hundrelapper er lydløs! Men jeg begynner å bli lei av å teste nå... :-|

Testa også NAD T515-spilleren, og den er minst like bra som DVD-1930 på lyd (sjekka ikke bildet). NAD T743v2 er også en bra receiver (på 16,5 kg) til kun 3300 kr.

Litt off-topic dette, men jeg ville bare melde fra. Jeg får se hva det blir til slutt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •