Surroundforsterker/anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surroundforsterker/anlegg

Hei!
    Er rimelig fersk her inne, men ser at det er mange guruer på forumet her. Tenkte derfor å høre om noen har noen gode tips!

Jeg går med planer om å kjøpe meg en surroundreceiver, samt front, senter og bakhøyttalere. Har gått en runde med meg selv og funnet ut at jeg vil ha noe som er jevnt bra både til musikk og film. Har en Dali 12" sub som er omtrent 5 år gammel og satser på at denne fremdeles kan gjøre en jobb i mitt nye anlegg.

Har vært på Hifi-klubben og kikket litt. Utfra størrelse på stua, hensyn til naboer, pris etc ble jeg anbefalt Denon AVR-2106. Er det noen som har andre gode kandidater i dette prissegmentet (+/- 5000 kr)? Har sett at bl.a. Yamaha har en forsterker til rundt 4500 kr som har fått en del skryt.

Valg av forsterker avhenger selvsagt av hvilke høyttalere jeg velger, men jeg må si jeg falt litt for Dali Ikon 6 og vurderer dette "over hele linja". Kan vel være greit å ha både front, senter og bakhøyttalere i samme serie?
    Noen som har noen anbefalinger til høyttalere hvor man får mer for pengene?

Er forresten i ferd med å kjøpe med en DVD-spiller med harddisk også. Noen som kan anbefale et godt kjøp som passer sammen med f.eks Denon AVR-2106 og Dali IKON 6?

På forhånd takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaringer med denne receiveren selv, men hva med CAMBRIDGE 540R v.2 Hjemmekinoreceiver ?

Har nylig kjøpt stereoforsterker fra cambridge, og er veldig fornøyd med denne... men, det er vel folk med mer erfaring enn meg som har noen gode anbefalinger her

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Denon og Dali Ikon velger du ikke feil hvis musikk skal nytes for en rimelig penge:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en demo av AVR-2106 med Dali IKON 7 høyttalere. Synes det spilte veldig bra. Det man mangler i dypbass kan man vel kompensere med en sub?

Hifi-klubben har ofte lagersalg på en del produkter. Noen som har noen erfaring med dette? Er kvaliteten tilsvarende nye produkter? Garanti som ved kjøp av nytt produkt? Er det verdt å spare en tusenlapp på forsterker (ref Denon AVR-2106) ved å kjøpe på lagersalg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fortsatt i tenkeboksen, men vurderer seriøst følgende oppsett:

Denon AVR-2106
    Dali IKON 6
    Dali IKON Vokal 2
    Dali IKON 1
    I tillegg har jeg en Dali sub (12") som er ca 5 år gammel.

Høres dette ut som en sammensetning som vi levere varene både når det kommer til musikk og film? "Hifi-avdelingen" (stua) er ca 4 x 5 meter, men del av en åpen løsning kjøkken/stue slik at rommet jo blir vesentlig større.

Er det veldig merkbart om jeg går for Vokal 1 som senter i stedet for Vokal 2? Sparer en tusenlapp, men taper jeg mye kvalitet? Finnes det jevngode eller bedre alternativer til samme pris (eller lavere)? Oppsettet over kommer vel på drøye 22000 kr, så tips til billigere, men fullgode alternativer (dersom de finnes) mottas med takk!

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil komme veldig langt med dette oppsettet. Du vil sikkert merke behovet for mer strøm etterhvert, men 2106 har jo pre out på alle kanaler så det skulle ikke by på noe problem. Det vil spille bra i mellomtiden, og du vil virkelig få igjen for pengene når du oppgraderer med mer effekt til fronthøytalerne (og det fortjener de).... Husk å kjøp med et ekstra sett med kabler, eller en bi wire kabel slikt at du kan bi ampe! Lykke til. Gleder meg til bilder på minhjemmekino.. :-D :-D :-D

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville om jeg var deg lytte grundig på Denon med Dali Ikon høytalere føre jeg hadde gått til innkjøp, selv hørte jeg ferdig innspilte Ikon 7 på en Denon 2xxx reciver. Det var en direkte miss match i mine ører, MEGET slitsomt i toppen og svak i bunn. Holografien var overaskende god, men det stilte seg litt i skyggen av den slitsomme toppen.

Mulig Ikon6 er MYE snillere med "svake" recivere?

Jeg ville i hvertfall tatt en skikkelig test av dette før jeg hadde dratt VISA kortet

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superfrutti
    Hei!
    Er rimelig fersk her inne, men ser at det er mange guruer på forumet her. Tenkte derfor å høre om noen har noen gode tips!

Jeg går med planer om å kjøpe meg en surroundreceiver, samt front, senter og bakhøyttalere. Har gått en runde med meg selv og funnet ut at jeg vil ha noe som er jevnt bra både til musikk og film. Har en Dali 12" sub som er omtrent 5 år gammel og satser på at denne fremdeles kan gjøre en jobb i mitt nye anlegg.

Har vært på Hifi-klubben og kikket litt. Utfra størrelse på stua, hensyn til naboer, pris etc ble jeg anbefalt Denon AVR-2106. Er det noen som har andre gode kandidater i dette prissegmentet (+/- 5000 kr)? Har sett at bl.a. Yamaha har en forsterker til rundt 4500 kr som har fått en del skryt.

Valg av forsterker avhenger selvsagt av hvilke høyttalere jeg velger, men jeg må si jeg falt litt for Dali Ikon 6 og vurderer dette "over hele linja". Kan vel være greit å ha både front, senter og bakhøyttalere i samme serie?
    Noen som har noen anbefalinger til høyttalere hvor man får mer for pengene?

Er forresten i ferd med å kjøpe med en DVD-spiller med harddisk også. Noen som kan anbefale et godt kjøp som passer sammen med f.eks Denon AVR-2106 og Dali IKON 6?

På forhånd takk for all hjelp!
    Om du vil ha musikalitet og hadde hatt rundt 15000.- å bruke på reciver så ville jeg anbefalt deg Rotel RSX 1056.Den spiller like bra stereo som surround.
    Kraftig nok er den og for de fleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Du vil komme veldig langt med dette oppsettet. Du vil sikkert merke behovet for mer strøm etterhvert, men 2106 har jo pre out på alle kanaler så det skulle ikke by på noe problem. Det vil spille bra i mellomtiden, og du vil virkelig få igjen for pengene når du oppgraderer med mer effekt til fronthøytalerne (og det fortjener de).... Husk å kjøp med et ekstra sett med kabler, eller en bi wire kabel slikt at du kan bi ampe! Lykke til. Gleder meg til bilder på minhjemmekino.. :-D :-D :-D
    Takk for svar! Både bi-amping og mer effekt til fronthøyttalerne er noe jeg har tenkt på. Bi-amping vil bli foretatt umiddelbart etter oppkobling, men mer effekt får nok vente litt til jeg har hørt hvordan det låter hjemme i stuen. Tror det vil fungere relativt greit også uten ekstra kraft til frontene...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superfrutti
    Er fortsatt i tenkeboksen, men vurderer seriøst følgende oppsett:

Denon AVR-2106
    Dali IKON 6
    Dali IKON Vokal 2
    Dali IKON 1
    I tillegg har jeg en Dali sub (12") som er ca 5 år gammel.

Høres dette ut som en sammensetning som vi levere varene både når det kommer til musikk og film?
    Ja, dette vil fungere meget bra! Spesielt med Vokal 2-centeren, den gjør en formidabel jobb i dette oppsettet. Har hørt det flere ganger.
    Du kan etterhvert kanskje bytte ut subben, men den vil nok funke fint som en start. Tar jeg ikke helt feil, så er det pre-out på 2106 også, som jo er ett pluss. Dette er ett knalloppsett:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Jeg ville om jeg var deg lytte grundig på Denon med Dali Ikon høytalere føre jeg hadde gått til innkjøp, selv hørte jeg ferdig innspilte Ikon 7 på en Denon 2xxx reciver. Det var en direkte miss match i mine ører, MEGET slitsomt i toppen og svak i bunn. Holografien var overaskende god, men det stilte seg litt i skyggen av den slitsomme toppen.

Mulig Ikon6 er MYE snillere med "svake" recivere?

Jeg ville i hvertfall tatt en skikkelig test av dette før jeg hadde dratt VISA kortet
    Takk for tipset! Har du forslag til en annen receiver i noenlunde samme prisklasse som vil fungere bedre mot Dali IKON? Eller ville du ha valgt andre høyttalere og gått for Denon AVR-2106?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mange her på forumet med oppgraderingssyken, ville jeg gått for en brukt receiver. da får du mye mer for pengene. valgte selv en Yamaha RX-V 2500 som jeg ga 5000,- for, og vil tro den spiller skjorta av Denon 2106. Det kom akkurat en Denon 3805 på AVtorget så jeg...

Hvis du er opptatt av det, har heller ikke 2106 romkorreksjon, den nye 2307 derimot... Det får du også på f.eks Yamaha RX-V 659 og Pioneer VSX-1016. Sjekk også prisene i Sverige på Yamaha og Pioneer... En god del billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Med så mange her på forumet med oppgraderingssyken, ville jeg gått for en brukt receiver. da får du mye mer for pengene. valgte selv en Yamaha RX-V 2500 som jeg ga 5000,- for, og vil tro den spiller skjorta av Denon 2106. Det kom akkurat en Denon 3805 på AVtorget så jeg...

Hvis du er opptatt av det, har heller ikke 2106 romkorreksjon, den nye 2307 derimot... Det får du også på f.eks Yamaha RX-V 659 og Pioneer VSX-1016. Sjekk også prisene i Sverige på Yamaha og Pioneer... En god del billigere.
    Du har et godt poeng der. Jeg vurderer også mulighetene for å kjøpe noe brukt, og en 3805 er vel en vesentlig bedre forsterker enn 2106 til tross for at den ikke er helt ny på markedet. Er det vel anvendte penger å gi noen kroner ekstra for en brukt 3805 kontra en ny 2106? Er det noe man går glipp av ved å kjøpe en 3805 kontra en 2106 (ny teknologi etc)? Mener å ha hørt litt blandede synspunkter på romkorreksjonen på 3805, eller er det slik at denne fungerer mer enn bra nok?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok 3805 er vesentlig bedre enn 2106. 2106 har bl.a ikke romkorreksjon. Kjøp brukt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Tror nok 3805 er vesentlig bedre enn 2106. 2106 har bl.a ikke romkorreksjon. Kjøp brukt!!
    Har sett litt ulike meninger rundt dette med bi-amping, men er det mulig å bi-ampe en 3805? Ser noen hevder det ikke lar seg gjøre, mens andre hevder det motsatte...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •