Arcam AVR300 på Helicon 800 - nok power?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam AVR300 på Helicon 800 - nok power?

Hei,

Jeg har nå muligheten til å skaffe meg et par Dali Helicon 800, og som topic sier lurer jeg på om min Arcam AVR300 har nok power til å dra disse greit? Jeg har mulighet til å bi-ampe disse med de to ledige forsterkerne i AVR300'en, som da skal gi 2x200W.

Takk for alle svar :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok er det nok ikke, men det er en start. Etter hva jeg husker, så var H800 litt for glad i strøm. Men Arcam er jo en av de beste, også på det området. Tror du blir fornøyd . Så kan du jo skaffe et effekttrinn senere eller noe.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Piit
    Hei,

Jeg har nå muligheten til å skaffe meg et par Dali Helicon 800, og som topic sier lurer jeg på om min Arcam AVR300 har nok power til å dra disse greit? Jeg har mulighet til å bi-ampe disse med de to ledige forsterkerne i AVR300'en, som da skal gi 2x200W.

Takk for alle svar :-)
    Hei på deg!

Kjører du ett 5.1 oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører 5.1 og bruker de to ekstra kanalene til å bi-ampe skal AVR300 klare de fleste høyttalerlaster.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg testet Helicon 800, men tror ikke de er så fryktelig ulike mine H400, så jeg kan da si litt om de erfaringene jeg har med diverse forsterkeri på de ihvertfall. 800 er 4 ohms med en følsomhet på 89,5 db, H400 er også 4 ohms med en følsomhet på 88,5.

Jeg har kun testet A85 fra Arcam på mine. En kjempeflott forsterker og Arcam er helt rååe når det gjelder spesielt sentrering av vokal, desidert best på det området av alle forsterkere jeg har prøvd, men den er altfor liten for Helicon.
    Helicon krever krefter for å yte sitt beste.
    Jeg skal ikke bastant si at AVR 300 blir for liten, men jeg har mine bange anelser, men det kommer jo helt an på hvor høyt du spiller. Jeg liker lydsignaturen i Arcam. Så kan man vurdere om man skal kjøre effekt til bare frontene i ett 5.1 eller ett 7.1 oppsett. Den største forskjellen jeg merker med effekt på frontene, som er ett irritasjonsmoment, er at det blir vanvittig bra lyd fra frontene, men bakkanelene faller mye mere bort.
    Min teori er at lik effekt til alle kanalene gir det beste resultatet, men skal fortsatt ikke være bastant før jeg har fått testet ut dette:-D
    Ved å bare kjøre en receiver merker jeg at lyden blir mere helhetlig, men trykket og punchen blir litt borte.
    Du klarer helt fint å drive H800 med AVR 300, men det er nå engang dine ører som skal bli fornøyd, og det kan det godt hende du blir:-D
    Midgard er ett bra valg til Helicon, om det er det beste, det betviler jeg nå etter at jeg har hatt besøk av en liten Naim-forsterker. Den ble for liten, men gud bedre meg for en herlig lyd. Helt klart beste match med Helicon så langt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok Arcamen greier å dra H800 men selvfølgelig for å få fram det absolutte potensialet i høytt. foretrekkes det nok en kraftigere forsterker noe du vil merke med tiden. Men til begynnelsen greier du deg nok fint med avr-300. Til opplysning når du bi-amper Arcamen blir det ikke 2x200 watt men 2x100 watt per høyttaler (4x100).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Til opplysning når du bi-amper Arcamen blir det ikke 2x200 watt men 2x100 watt per kanal (4x100) til frontene vel og merke.
    4 x 200 blir det! Bortimot ihvertfall. Helicon er 4 ohms:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •