Hjelp til valg av stereoforsterker og høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av stereoforsterker og høytalere

Jeg er til anskaffelse av stereoforsterker og høytalere. Dette er til en liten leilighet, og jeg må derfor ha relativt smale gulvhøytalere, med maks. bredde 40 , dybde spiller mindre rolle. Jeg har et budsjett på 10 000 kroner, ekslusivt kabler.

Jeg vurderer følgende:
    HK 3380 eller NAD C325BEE forsterker sammen med Patos Basic 310 eller DALI Concept 6 høyttalere.

Hva tenker dere om dette? Jeg tar gjerne i mot forslag til andre høytalere og forsterkere.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge.

CAMBRIDGE 640A v.2 som forsterker er heller ingen dårlig løsning. 75w per kanal i 8 ohm. er vel mer kraft i HK en men låter veldig bra.
    hva er lydkilden din?
    skal du ha noe nytt der også?

Selv har jeg Dynavoice på cambridge nå, og det låter over all forventning!
    liker lyden i Dynavoicene bedre enn Dalien du nevnte men det er jo en smaksak.
    patos gir nok bedre lyd uten tvil men trenger nok en del kraft.
    kanskje NAD C352 til 4000,- sammen med Patos Basic 410 til 5300,-
    eventuelt THULE Spirit IA60 og Patos Basic 310 også under 10k.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Du anbefaler NAD C352 istedenfor C325, prisforskjellen er ubetydelig, men hva er egentlig forskjellen mellom disse modellene? Mener du at HK og NAD vil få problemer med å drive Patos-ene?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

naaa

Det er nok heller nesten motsatt men når jeg tenker på patos 410 så har nok NAD C352 mest å fare med, men jeg mener kanskje at den litt mindre NAD C325BEE er jo den mest berømte og angivelig den beste forsterkeren av de to, men den har mindre kraft!
    så det er egentlig litt opp til hva bruken din kommer til å være.
    NAD er jo kjent for å ha rikelig med kraft og det er fortrinnet deres, lyden er nok mer nøytal hos Cambridge mens NAD gir litt ekstra i bassen.

Harman/Kardon HK 970 sies forresten også å ha mye kraft og kan ganske sikkert drive patos 410 godt. men jeg kan ikke si noe om hvordan den låter men ta en titt her: http://www.lydogbilde.no/index.php?c...4Z&testid=1899

De er kanskje ikke alltid til å stole på men du får hvertfall høre det fra noen som har hørt og testet et stort utvalg komponenter.

forøvrig kan du lese om Cambriden min der også:
    http://www.lydogbilde.no/index.php?c...er&testid=1955
    desverre bekrefter min erfaring med forsterkeren det de skriver, det er litt lite kraft :| men den spiller desto penere.

men hva slags musikk hører du på, hvor stort er rommet og liker du rikelig med bass eller noe mer korrekt?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med brukt?

Forsterker:

"Sted: Troms
    Pris: 5500 inkl frakt
    Selger Arcam A85 integrert forsterker. Meget pen i sort utførelse. Spiller nydelig. Gode omtaler kan leses ved å søke i google.
    Nypris 12000,-
    Selges for 5500,- inkl frakt
    mail til: mikal@andreassen.as
    tlf: 91386433
    Mvh Mikal "

"Sted: Stavanger
    Tlf: Tlf: 454 48 914
    Pris: 4500
    Creek A50i. Britisk "no nonsens" kvalitetsforsterker. Meget gode tester i fagpresse. Kun 12 måneder gammel. Ikke brukt siste 2-3 måneder. Nypris kr 6.844 hos Lyric HiFi idag. Original emballasje."

Høyttalere:

Rega R5
    Ny pris 8000,-
    Selges for 5000,-

Link: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1156925395

"Monitor Audio Silver 8
    « Annonse lagt inn: 08/27/06 klokken 8:08pm » Rediger annonse
    Nevnte høytaler selges. Høytalerne er i en veldig lys cherry finish og gode som nye på alle måter....
    Nyprisen er 12,500 og de er i underkant av 1 år gamle! Prisantydelse ca 6000!
    Selges grunnet oppgraderinger....
    mail: diaronnie@gmail.com
    tlf: 45487325
    bilder og info finner du her.... http://www.monitoraudio.com/products..._series/s8.htm "

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt samme type arcam som denne tidligere denne uken, og jeg hadde slått til tvert bare så det er sagt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

en del å spare

du får nok uten tvil mest for pengene om du gjør et godt brukt kjøp,
    men ver nøye når du skal kjøpe brukt!!
    Selv kjøper jeg helst nytt med en eller annen form for garanti (pysete jeg)
    vet det meste er bra men har brent meg på brukt kjøp før og føler meg aldri sikker nok

hørte noen her som skrev kontrakt ved brukt kjøp, det kan jo vere en ide!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for tipset om å kjøpe brukt, men jeg tror jeg satser på å kjøpe nytt. Synest det er litt tryggere, spesielt siden jeg har lite peiling. Men til svar på det AjSelj spurte om. Jeg er ute etter mest mulig korrekt lyd. Jeg bruker en SONY DVD-spiller som CD-avspiller. Er sikkert ikke det aller beste, men det får holde inntill videre. Mulig jeg også kommer til å bruke den til filmlyd, men i hovedsak er det til avspilling av musikk. Synest det hørtes fornuftig ut å velge den litt kraftigere NAD-en. Tror jeg går får Dali Concept 6 høytalerne.

Du nevner også HK970 som forsterker. Er det noen som har noen erfaringer med denne?

Jeg har også hørt at tidligere kom NAD uten fjernkontroll. Er dette fortsatt tilfelle?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD kommer med fjernkontroll

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korrekt-

Cambridgen er faktisk nermere korrekt enn NAD er mener nå jeg. men så var det dette med kraft da...
    mår det gjelder nøytraler høytalere har jeg ikke noe serlig erfaring desverre, bare hva jeg har hørt og lest som jeg ikke kan stå innefor selv. Dali har jeg derimot hørt men syns ikke den var veldig korrekt.
    hørte den, en liten dali ikon og B&W på Cambridgen før jeg kjøpte. hørte på i omtrent en time. likte B&W best da, men det er fordi jeg likte at den hadde mer fylde i mellomtonen og virket ikke like skarp diskanten.

Dynavoicen jeg har nå er ikke nøytral den helle legger på litt i mellomtonen og litt nedover i bassen. noe jeg personlig liker

(Cambridge 640 kommer forresten med en utrolig god fjernkontroll! liten bonus det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Cambridge 640 på Hifiklubben på fredag... Kjøpte utstillingsmodellen til 1998 kroner, og så langt er jeg veldig fornøyd!

Men litt uenig i den fjernkontrollen det skrytes av her... Den ser helt rå ut! alluminium, tung og kjempetøff, men liker den ikke... Synes det er dårlig rekkevidde på den, og jeg må sikte veldig på forsterkeren for at den skal fungere, og veldig vanskelig å stille lyd, fordi når en trykker så går det veldig mye lyd opp og ned av gangen, så må nesten gå bort til de å stille hvis jeg skal høre om kvelden som det må være litt stille(bor i blokk) for å få passe volum

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanskje

den kunne nok vert litt med "forsiktig" i volum justeringen, er enig med deg i det.
    men jeg har ikke hatt problemer med verken rekkevidden eller dette med å måtte rette den direkte på.
    var det nye batterier i den? har sikkert ikke mye å si men hørtes litt rart ut.

og BTW så var jeg innom å hørte på system til ca 60,ooo,- i dag og det eneste jeg syns var latterlig dårlig var fjernkontrollen. Cambridge kontrollen var mye bedre. men også det er jo en smakssak :-D

håper du får nokk kraft uta den da, skal guffe opp med litt Minor minority selv nå.

Var det forrestet 640.v.2 du kjøpte?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C. Alshus sine anbefalinger er som vanlig meget gode, jeg vil anbefale deg å se spesielt på forsterkerne da spranget fra Cambridge opp til A85 er merkbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var jævlig sikker på at jeg kjøpte V2, men nå ble jeg plutselig litt usikker... står ikke V2 på den... står det det på din? kjøpte utstillingsmodellen så fikk ikke med eske eller noe...

forskjeller på v2 og vanlig?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    C. Alshus sine anbefalinger er som vanlig meget gode, jeg vil anbefale deg å se spesielt på forsterkerne da spranget fra Cambridge opp til A85 er merkbart.
    A85 er en meget god forsterker, og den nevnte er forøvrig nede i 4k nå:-D

Er ikke det billig så vet ikke jeg, men så er ikke selgeren helt god heller da

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Marantz cd 5001 i et halvt år nå, den er KNALL! Nå på fredag kjøpte jeg Cambridge 640A v2. Så langt er jeg meget fornøyd, en ekstrem oppgradering i forhold til surround receiveren min. For folk som er opptatt av design er det kanskje mer fristende å gå for to produkter fra samme produsent, da er sikkert cd spilleren fra cambridge (tror den heter 640C) sikkert god den og... Fjernkontrollen til cambridge er digg. Syns ikke den har veldig dårlig rekkevidde assÅ...

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuuDpus
    Jeg var jævlig sikker på at jeg kjøpte V2, men nå ble jeg plutselig litt usikker... står ikke V2 på den... står det det på din? kjøpte utstillingsmodellen så fikk ikke med eske eller noe...

forskjeller på v2 og vanlig?
    har cd-spilleren 640C v.2 .... står ikke noe fremme på selve spilleren, men står iallefall på brukermanualen, og lurer på om det også står bakpå spilleren...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en mail og spurte, og fikk til svar at det var den vanlige jeg hadde... da ble jeg plutselig veldig skuffa, med tanke på at den har 65 istedefor 75 watt... damn... det var ikke noe moro å finne ut:P

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

opp med hodet.

det er nokk ikke voldsom forskjeld i praksis uansett. omtrent like store strøm resurser i dem og det teller like mye.

Jeg var ikke sikker jeg heller på hvilken jeg hadde kjøpt og måtte skjekke etterpå. syns det er irriterende når de ikke gjør deg oppmerksom på slike ting da, det kan jo så absolutt påvirke kjøpet. men se det slik du sparte en tusenlapp!

Jeg er ennå veldig fornøyd med comboen DVD89 og 640 og kan annbefale Cambridge for alle som er på jakt etter billig HiFi uten mye farging av lyden.
    sel innehaveren på Lyrica syns det fint kunne brukes med ProAc høytalerene jeg var å så på i går. de er til 20,000,-.

holdt kontrollen freil vei i går kveld og trykket og spilleren reagerte så jeg må absolutt ikke rette den mot spilleren.

Men hvordan går det med EirikEl trådstarteren vår, hva velger han som egentlig stilte spørsmålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja... uansett så nekter jeg å tro at jeg ville tjent noe på å ha v2 de nærmeste åra... er student, og kommer ikke til å kjøpe høytalere med det første uansett... så foreløpig spiller de på ett par dantax p1000, og den vanlige 640a skaper mer enn nok liv i dem, og de tåler forsåvidt bare 75w rms også

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •