Ny reciever. Pioneer VSX-1016V-S eller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny reciever. Pioneer VSX-1016V-S eller

VSX-1016V-S til kroner 5696kr eller Pioneer VSX-916-S til kroner 3290.

Per i dag har jeg en YAMAHA RXV620 RDS og den har jeg hatt i laaaaaange tider. I front har jeg Dali suite 3,9 eller noe i den duren, ikke de nyeste, men et litt eldre par. Dali center også. Jeg bruker anlegget mest til film via HTPC og litt til "fest" Mp3 via spdif.

Vil 916 gi meg et lite WOW, eller må jeg opp til 1016 for å merke stor forskjell?

Får 1.000kr for den gamle YAMAHA forstekeren og jeg må legge til at jeg slipper moms slik at de prisene jeg har oppgitt blir en del lavere.

Det skal og sies at jeg er en "ikke såååååå fattig student" men penger har litt å si.

Takker for alle innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo 1016 oppgitt til 150W på 6ohm og 916 oppgitt til 100W på 8ohm, så forskjellen blir vel ikke stor - noen andre må uttale seg her.

Den største forskjellen er at 1016 takler HDMI switching (men ikke blanding av komponent og hdmi) og 7.1 iforhold til 5.1. ville jeg sagt. Hvis ikke HDMI switchinga (som er håpløs uansett, må opp på 2016+) er viktig ville jeg gått for 916...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 1016 er THX sertifisert. Ser ikke ut til at 916 er det.
    Jeg hører i hvertfall stor forskjell på om jeg kjører i THX modus eller ei (har en egen THX knapp på fjernkontrollen). Det blir en helt annen dynamikk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på hva lostfields mente med "7.1 iforhold til 5.1", men 916 har også 7 kanaler og takler akkurat de samme surround-formatene, men 916 har kun 5.1 pre-inn men alle 7.1 som pre-ut.

Men du nevner at du bruker den litt til "fest". Jeg synes 915 (som er veldig lik 916) har litt lite kraft å gå på, min går stadig i protection hvis jeg drar på litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er det snakk om å dra på før den stopper opp? Tenker da på 916.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

Yamahaen jeg har nå spiller 5x130w i 4ohm. Om 916 ikke kan matche dette sånn rent kraftsmessig tror jeg at jeg dropper en oppgradering nå. Vil jeg merke stor forskjell fra Yamaha RX-V620RDS til en 916 eller en 1016 is the question. Er ikke så nøye på det og rommet/stuen jeg bruker er på langt nær optimal uansett. RK hadde vært morro å teste, men vil det bli "mye" bedre enn slik jeg har det nå?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'You talki'n to me?

Vel, dra på og dra på. Det kommer an på musikken. Jeg kan ikke gå høyere enn -25 db, men det kommer jo helt an på høyttalerne også. Mine er ganske strømkrevende, er på 4 ohm og alfor små til stua, så det kan hende jeg er litt kravstor. Den sier klart i fra før den går i protect, lyden blir klemt og masete.

Når det gjelder romkorreksjon så er disse to like, men du skal vite at systemet som sitter i disse er ganske primitivt, så ikke forvent det helt store. Men den stiller inn nivå, forsinkelse og til en viss grad justerer litt med eq, men altså ikke noe justering av fase, romklang elns som f.eks. MCACC Advanced gjør.

Edit: typo

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    91x er -betydelig- svakere enn 101x ...
    1015 leverer 2x130W / 5x95 i 8ohm, 2x210W / 5x115W i 4ohm (test med effektmåling: http://files.wibla.net/1015.pdf ).. 1016 yter neppe mer.
    Yamahaen din leverer mer effekt i 4ohm, så er høyttalerne 4ohm så er vel valget lett... MCACC Advanced får man heller ikke på 1016.

Edit: Test av 915 her: http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=6342
    .. ser den leverer 2x90W / 5x65W i 8ohm, og 2x140W i 4ohm.. er oppgitt 5x140W i 4ohm, men det -må- være en skrivefeil.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesestoff den testen av 915. Vanligvis er det et mareritt å lese tester etter at man har gjort et litt impulsivt kjøp, men for denne saken sin del, så er det morsomt. For det er ikke til å komme unna at man får utrolig mye leamikk for pengene, og ganske bra lyd, synes jeg. Men det er heller ikke til å komme unna at man får mer oompf ved å legge i noen kroner ekstra. Ville nok gått for 1016 hvis jeg skulle velge nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm. Var aldri noe tvil om at jeg skulle ha 1015, 915 var typ.. altfor spinkel, og utseendet var ikke noe å hoppe i været for heller, ikke i forhold til 1015.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ganske klart at alle hadde tatt 1016 framfor 916 om de hadde råd.

Men har en trangt budsjett så er tross alt 916 mer enn 2000 kr billigere enn 1016, så om en har trangt budsjett så er vel ikke 916 et dårlig kjøp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt et viktig moment, men siden trådstarter sier at:
    Det skal og sies at jeg er en "ikke såååååå fattig student" men penger har litt å si.
    så virker det som han har muligheten til å legge i litt ekstra, og siden han får kjøpt stæsjet uten moms, dvs. VSX1016 til ca 4500,-, hadde jeg ikke vært i tvil.

Men bevares, 916 er et godt kjøp til pengene, jeg er stort sett fornøyd med min 915, men som nevnt, jeg kunne trenge noe mer pulver.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt 1015 er nok et bra valg fremfor 1016 og 915/916, rent pris/ytelse-messig. forsterkerdelen i 1015 er også identisk med 1016, og 1016 veier faktisk pittelitt mindre enn 1015...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •