Yamaha rv-x595, stusselige greier?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha rv-x595, stusselige greier?

Jeg har en rx-v595 som er kobblet opp mot Yamaha ns-300 høytalere. jeg synes dette oppsettet låter dårlig. Jeg får ikke noe futt i høytalerne. Den gode, kraftige og kjappe bassen er fraværende. Jeg har mye bedre bass i mitt surrondsett til 995,- på pc'n. Det virker som om forsterkeren rett og slett er for svak. Jeg må vrenge opp volumet kraftig for å få den bassen jeg savner, men selv da er det stusselig. Jeg får bare en svak, dyp bass. Jeg har en 12" sub også, men selv på den (billig riktig nok) så får den fram bassen dårlig. Har hørt mye bra om disse 300-høytalerne, så det er neppe dem det er noe galt med. har prøvd dem i mange forskjellig vinkler og plasseringer uten resultat, så det ikke plasseringen. Bør jeg bytte forsterker? Har lest mye bra om Yamaha rx-v640. Er det en nevneverdig oppgradering, eller må jeg gå høyere for å merke noen stor forskjell? Noen andre med noen av disse komponentene som kan komme med et innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner du trøkk, er Harman Kardon eller NAD veien å gå. Personlig har jeg mer sans for Harman Kardon enn NAD, men det er en smakssak selvfølgelig.

Komplett.no selger HK billig.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte selv Yamaha høyttalere pga et bra tilbud, men jeg savnet til dynamik og spille glede. Det låt pent, kanskje for pent og ordentlig. Jeg hadde testet med en nyere forsterker fra Yamaha og HK som er nevnt tidligere.
    Det har vært en stor utvikkling på området pris vs kvalitet de siste årene.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det forsterkeren eller høytalerne som er det største problemet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er størst forbedring med en bedre forsterker som kan få høyttalerene til å yte 100%. Gjerne en som har litt driv og dynamikk i lyden. Harman Kardon kan være et bra valg, men det på prøves ut.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg håpte på. Lettere å bli kvitt en forsterker enn to digre høytalere.
    Det ser ut til at folk stort sett liker HK og NAD. Hva er det beste valget pris/prestasjon? Billig HK på komplett? Var jo svinaktig dyrt der også syns jeg. 10.000,- for en 7x70 er litt over det jeg kunne tenkt meg å betale. Så på NAD T752 til vel 6000,- på HIFI-klubben sine sider. Er det et kurrant valg om man vil ha litt power? Så ut til å ha det meste.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 6000 kroner kan du jo få kjøpt Yamaha RX-V 740 RDS. Da får du en god receiver, god i sterio er den også. Jeg vil nok tru at det er stor forskjell mellom denne og den du har fra før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke stikke til HiFiklubben og deponere på en NAD effektforsterker og se hva den kan gjøre med oppsettet? Få med deg litt utstyr hjem, og test det hjemme i kjente forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik, den HKen jeg har nå er på 5x40W. Det høres _ekstremt_ puslete ut, men jeg har *aldri* hørt en forsterker på 40W trøkke til slik som denne gjør. Å se på effekt er noe folk som handler på Elkjøp gjør. HK er verdenskjent for å lage noen av de mest strømsterke forsterkerne på markedet. Uansett, med NAD eller HK kan du ikke gå feil. Jeg ville styrt unna Yamaha, men mange er nok uenig med meg her. Det blir smak og behag. Noen liker asiatiske biler, andre liker europeiske - og godt er det :-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jo vært en løsning. Visste ikke at det gikk. Trodde det bare var Elkjøp som hadde slikt. Jeg får se over jul.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at Yamaha skiller seg litt ut fra de andre Japanske. De er litt mer musikalske, selvom de ikke er så veldig mye mer effektsterke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt uten sub? Kan det være en fasefeil i anlegget?

Les denne tråden:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4459

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det langt mer onteressant å vite karakteristikken enn F3-punktet.

Hvis den har en karakteristikk som likner en 4ordens så spiller det sjelden så veldig bra, den ville jeg ikke ha.

Jeg ville heller ikke ha en sub som har F3 på 20Hz. Det ville blitt vel mye bass.

Så må du se på hvordan målingen er gjort. Avstand, i rom/friluft, kompensajoner osv.

Så må man videre se på hvordan suben er konstruert. Hvilken side er elementer, bassrør, eller er det lukket kasse? Osv... De forskjellig kassekonstruksjonene har forskjellig oppførsel i et rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegg ang subwoofer er flyttet.

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4470

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [likerHIFI], er enig med deg, til en viss grad. Elkjøp/Expert oppgir nesten alltid watt i DIN 4 ohm. Mange folk blir da helt oppslukte, og trur virkelig at de får enorme krefter av en forsterker, men vi som vet iallefall litt mere, vet at det ikke er helt sant. Men vi vet også at, Yamaha, Sony, Panasonic, JVC, Pioneer, oppgir effekt i 8 ohm også, og da blir det jo så noenlunde på lik nivå som NAD. Og sammenligner du en forsterker fra Yamaha og NAD med nøyaktig lik effekt i 8 ohmm på papiret, så trur jeg faktisk de yter ganske likt (uten at jeg VET dette helt sikkert, ettersom at jeg ikke har testet dette før). Når det gjelder lyden på forsterkerene så er det vel et spørsmål om smak, utseende også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bare avgjøres ved å måle den maksimale utgangsspenningen og teste forsterkeren med i en effektkube som viser hvordan forsterkeren takler vanskelige laster.

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Yamaha rv-x595, stusselige greier?

Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Jeg har en rx-v595 som er kobblet opp mot Yamaha ns-300 høytalere. jeg synes dette oppsettet låter dårlig. Jeg får ikke noe futt i høytalerne. Den gode, kraftige og kjappe bassen er fraværende. Jeg har mye bedre bass i mitt surrondsett til 995,- på pc'n. Det virker som om forsterkeren rett og slett er for svak. Jeg må vrenge opp volumet kraftig for å få den bassen jeg savner, men selv da er det stusselig. Jeg får bare en svak, dyp bass. Jeg har en 12" sub også, men selv på den (billig riktig nok) så får den fram bassen dårlig. Har hørt mye bra om disse 300-høytalerne, så det er neppe dem det er noe galt med. har prøvd dem i mange forskjellig vinkler og plasseringer uten resultat, så det ikke plasseringen. Bør jeg bytte forsterker? Har lest mye bra om Yamaha rx-v640. Er det en nevneverdig oppgradering, eller må jeg gå høyere for å merke noen stor forskjell? Noen andre med noen av disse komponentene som kan komme med et innspill?
    Hei
    Selv har jeg en RX-X530RDS med Dali Suite høytalere (1.7, R0.7, C0.7)
    http://www.hifiklubben.no/show.php?P...4&search=suite
    og har ingen problemer med trøkk. Har en YAMAHA YST-SW315 subwoofer i tilegg og basstrøkk har aldrig vært noe savn.
    Vet lite om din forsterker, men min er oppgitt til 5x65W ved 8 ohm RMS.
    Det jeg vet er at NS-300 høytalerene har 2x6,5" bass elementer og det burde gi deg god nok trøkk hvis da ikke rommet du spiller i er meget stort. Du sier du også har en 12" subber i tilegg og da burde det jo være duket for skikkelige opplevelser.

Noen ting du kan prøve/sjekke.
    • 1. Har du stilt inn forsterkeren riktig? Min forsterker kan du stille inn høytalerene til SMALL/LARGE. Man kan også velge hvor LFE signalene skal gå MAIN/SUBB/BOTH.

2. Har NS-300 høytalerene BIWire tilkobling bak? I såfall må du ha ledninger (følger ofte med, de er korte) mellom minusene og plussene (ikke minus til pluss, men minus til minus) hvis du da ikke bruker BIWiere kabler. Uten dette på BIWiereing høytalere mister du signaler til feks BASS som merkes tydlig.
      3. Har du koblet minus og pluss kablene riktig.

Når det gjelder valg av forsterkere er det en smakssak.
    Leser en del Lyd og bilde blader og Yamaha kommer ofte sterkt ut i tester.
    RX-V640 har fått veldig bra omtaler, men jeg ville kanskje vurdert 740 da denne har OSD slik at man kan instille forsterkeren via TV. Det blir en del lettere.

Håper du får løst problemet ditt.
    Selv er jeg meget godt fornøyd med min YAMAHA.

Ellers Godt Nytt år

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •