Skikkelig surroundforsterker og DVD spiller med HiFi over seg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skikkelig surroundforsterker og DVD spiller med HiFi over seg

Hei & hå!

Har en onkel som er ute etter godlyd på hjemmeplan.
    I første omgang skal han ha stereo men over tid planlegges det oppgradering til hjemmekinoanlegg.

Det han da er ute etter er en skikkelig 5+.1 forsterker og DVD spiller som makter å avspille CD'er på anstendig vis.

Høyttalerne blir mest sannsynlig et par Arvus Duo så der skulle det ikke mangle på kvalitet.

Forsterker og spiller med HDMI ville være en klar fordel.

Har sett på Cayin og Vincent. Synd Holfi ikke har noe i det segmentet -det er liksom der ett sted en bør ligge i kvalitet, men nada HDMI der desverre.
    Prisklasse ca 18 - 25 lapper for spiller og forsterker.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en hjemmekinoreceiver som også duger på musikk i to kanaler, kan jeg personlig anbefale Arcam sine produkter. Har selv AVR350, og den klarer seg bemerkelsesverdig godt mot dedikerte stereoprodukter i Pure Direct. Koster 19.998,- før pruting. Sjekk www.arcam.no

Oftest vil de fleste receivere trenge effektforsterkere i tillegg for å skikkelg sparke liv i høyttalere som disse Arvus. På receivere under 20k er det i dag ikke såååå mange som har nok kraftreserver til å yte høyttalerne rettferdighet på dette nivået. Arcam AVR300/350 og Primare SPA21 er noen av de jeg selv kjenner kan klare det.

Så, et alternativ er en rimeligere receiver med effekttrinn. Et annet er å kjøpe en integrert stereoforsterker med prosessorinngang. Da kan du bruke forforsterkerbiten på avspilling av musikk i to kanaler, mens den kan fungere som et effekttrinn i et senere tenkt multikanalsoppsett. Arcam FMJ A32 er et slikt produkt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke Arvus-høyttalerne, men som Anfield sier er det få receivere som har "nok" kraftreserver. Min kombinasjon Primare SPA21/DVD26 burde være aktuelt gitt hi-fi-ambisjonene, dog er nypris (20+12=32) utenfor prisklassen. Selv har jeg kjøpt brukt, men det er laaangt mellom brukte Primarekomponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte med en gang på Thule når jeg leste innlegget ditt

Thule sine DVD spillere kan vel sees på som en CD spiller med Hifi lyd som også kan spille film med fremdragende bildekvalitet feks Thule DVA 250 B Digit 2 som har ytelser i high -end klassen. Se test på sterephile.no . Gjerne kombinert med Thule IA 350B som er en high-end stereoforsterker med kjempekrefter som kan gjøres om til 5.1 forsterker med et trykk på fjernkontrollen. Har denne komboen selv og er mega fornøyd.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Tenkte med en gang på Thule når jeg leste innlegget ditt

Thule sine DVD spillere kan vel sees på som en CD spiller med Hifi lyd som også kan spille film med fremdragende bildekvalitet feks Thule DVA 250 B Digit 2 som har ytelser i high -end klassen. Se test på sterephile.no . Gjerne kombinert med Thule IA 350B som er en high-end stereoforsterker med kjempekrefter som kan gjøres om til 5.1 forsterker med et trykk på fjernkontrollen. Har denne komboen selv og er mega fornøyd.
    Hva slags høyttalere har du, Glenn. Min erfaring med Thule er at de krever matching for å yte sitt beste. I tillegg har vel ikke Thule DVA 250B HDMI, eller? Jeg synes i det hele tatt at Thule er gode på hifi, men de er litt vel spartanske når det gjelder fleksibilitet når det gjelder hjemmekino. Prioriterer man musikken kan Thule likevel være et korrekt og logisk valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva slags høyttalere har du, Glenn. Min erfaring med Thule er at de krever matching for å yte sitt beste. I tillegg har vel ikke Thule DVA 250B HDMI, eller? Jeg synes i det hele tatt at Thule er gode på hifi, men de er litt vel spartanske når det gjelder fleksibilitet når det gjelder hjemmekino. Prioriterer man musikken kan Thule likevel være et korrekt og logisk valg.
    Har ikke HDMI og heller ikke romkorreksjon som kan være godt å ha i et vanskelig rom. Enig at denne THULE komboen først og fremt er et Stereo produkt, men jeg personlig synes det fungerer bra til film og ikke minst musikk DVD. Det er jo etter hvert blitt en kjent problemstilling: Kombinere High end lyd i stereo med et hjemmekino oppsett ? Kansje greit å kjøpe en skikkelig reciver for så å intergre denne med feks en integrert forsterker etter hvert slik at du slipper å bruke forforsterkerdelen i reciveren når du kjører stereo og at den integrerte tar seg av fronthøytalere i 5.1

Jeg har helicon 800, bruker også velodyne dd15 ¨til musikk for å få det siste ut av dypbassen. Synes dette en en flott kombo med THULE.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon har jo rikelig med lyd i diskanten, ja. Det er min erfaring at Thule har en liten avrunding i toppen som gjør at det nok blir en god match.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Denon og Marantz?

Denon 3920 er vel ganske musikalsk?

Marantz SR7500.

Dette er i hvertfall etter hva jeg har skjønt 2 veldig gode og musikalske komponenter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det er rimelig bortkastet å bruke penger på gode dacèr både i amp og spiller.
    skal man ha receiver og en digitalkabel kjøper man en billig dvd ala pioneer 696 og legger noen tusen ekstra i receiver.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vel det er rimelig bortkastet å bruke penger på gode dacèr både i amp og spiller.
    skal man ha receiver og en digitalkabel kjøper man en billig dvd ala pioneer 696 og legger noen tusen ekstra i receiver.
    Absolutt et poeng.

Så lenge du har en god surroundreceiver (har selv Arcam AVR300 som gjør en flott jobb, og etter hva jeg skjønner er AVR350 enda bedre på musikk), så er det først og fremst bildegjengivelse som er viktig når du kjøper DVD-spiller. Ekstern DAC kan man også oppgradere med i etterkant hvis man vil bedre CD-lyden ytterligere. Disse Arcam-receiverne er også temmelig kraftige på effektsiden og kan med sin 1200VA strømforsyning drive det meste i stereo (2x120W i 8ohm, men driver faktisk 7x100W SAMTIDIG i surround).

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Hi-Fi lyd og stereo er førsteprioritet ville jeg vurdert en 6 kanals analog forsterker og brukt dekoderene i DVD-spilleren.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •