NAD vs Denon (litt lang, litt flytende post)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD vs Denon (litt lang, litt flytende post)

Hei!

Har ikke postet så mye, men tilbragt skremmende mye tid i galleriene!!

Jeg kjøpte meg nylig en platespiller, en Goldring gr1.2, og ble mektig imponert over lydkvaliteten. En herja Darkside of the Moon-vinyl fra et bruktmarked i Cordoba,Spania, spilte bedre enn tilsvarende helt strøkne CD. Jeg har en eldre Philips Dolby Digital hjemmekino-receiver, helt ok sak, men har fryktelig lyst på ny forsterker. Ser mye på film, men hører også veldig mye på musikk.

Derfor: jeg har lyst på en forholdsvis billig hjemmekinoreceiver, f.eks. Denon AVR-1906 eller NAD T743v2 og en THULE IA75B (2 kanals integrert forsterker, som ved et tastetrykk gjøres om til effektforsterker til f.eks. hjemmekino. Kobler CD- og LP-spiller til denne, og DVD-spilleren til hjemmekinoreceiveren), som kan brukes til til å drive fronthøyttalere til musikklytting. Selv synes jeg dette ser ut som en glimrende alternativ, men det kan jo være noe jeg har oversett? Har lest mye om lydkarakteristikk på Denon og NAD, og NAD er visst litt mer rocka? Jeg hører MYE på gammel Pink Floyd, Led Zeppelin, men ofte også på nyere rock, Queens of the Stoneage, Foo Fighters etc. Samboeren liker Ralph Meyers, Palace of Pleasure etc. Høyttalerne er forøvrig Dali 5005, vil Thule-forsterkeren være overkill på disse?

Noen som har noen innspill?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min personlige mening i dette blir vell nad.

når jeg for et halvt år siden gikk å lurte meg grønn på hvordan reciver jeg skulla ha bestemte jeg meg for enten 1906 eller t743 v2, mitt valg ble naden.

jeg valgte naden pga den hadde det ekstra skyvet i bunnen som denonen ikke hadde, syntes også at naden hadde mye bedre lyd i surround modus de få gangene jeg brukte den (ja, jeg prøvde på nad og denon hjemme til meg )

jeg hører mye på rock, techno og country. å med den musikksmaken ble jeg kjempefornyd med naden.

håper du ble noe klokere

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jada, blir stadig klokere. Vet jo godt at eneste måten er å dra til Hi-Fi Klubben og høre seg grønn, men det blir liksom aldri noe av.... Det blir helt altoppslukende når man først går og lurer også!!! Men litt stas er det jo

Åssen høyttalere kjører du på NADen din?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vill anbefale denon fordi den har så mykje finare lyd en nad sjølom nad er bedre i bass betyr ikkje att den er bedre og denon har en del ting som er kjekt å ha som auto adjustmenter ikkje sikker på om nad har det på den, Men eg meiner att denon er det rette valget i staden for nad..men du kan jo sjekke ut h\k pioneer, yamaha og onkyo,og camebridge:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde nok lukta innom cambridge og ja. Men mellom NAD og Denon hadde jeg valgt NAD. Men det kommer av jeg syns NAD sine surroundforsterkere er bedre på musikk enn Denon sine (for meg er musikk viktigere enn film)

Jeg har foresten hørt den NAD-en du snakker om sammen med Dali 104 (forgjengeren til 5005) og det låt meget pent i forhold til prisen

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjørte noen technics høytallere med "honeycomb" element (sikkert noen her som vet at dette var high end før i tiden.

det at denon har mye finere lyd er vell en smakssak. jeg syntes lt hørtes bedre ut på naden, prøvde flere forskjellige merker. cv, dali og bower, min mening er at lyden ble finest på naden, virket som den hadde bedre kontroll over høytallerne enn denonen hadde.

har kjørt cerwin sat-6, cerwin cls-6, cls-10, dali 6006 på naden når den har stått hjemme til meg samtidig som jeg lånte en 1906 av en kamerat, på alle de syntes jeg naden hørtes best ut

men jeg ville også sett på cambridge sin reciver til den prisen jeg syntes ikke den hadde nokk krefter, men den spilte meget fint på både dali og bower når jeg var på demo på hifiklubben.

sorry hvist det ble skrevet lit mye hær :P

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Cambridgen var kanskje ikke dum den heller nei

Ingen som har erfaring med den Thule-forsterkeren? Eller Thule generelt? Plater er "the new loud" for meg, så stereoytelse er viktig, og jeg vet ikke om jeg helt klarer å se for meg at man får lassevis av det i en billig receiver...

Proteque: den gode gamle 104 ja, fatter hadde de når jeg var ung, derfor jeg har gått for 5005

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med Yamaha?? Eller pioneer? Det er jo 2 veldig bra kandidater. Selv hadde jeg nok også sett på Harman/kardon.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal benytte effektforsterker er valget klart: Denon.

Pre-delen i Denon (2106 i mitt tilfelle) er faktisk relativt nøytral, mens effektdelen er litt "puslete" lydmessig. Dette merket jeg godt når jeg puttet på en Lyngdorf SDA2175. Jeg hadde før Nad T753, både v1 og 2. Denon er mer detaljert og "musikalsk" i mine øyne, men er langt i fra så strømsterk, men dette betyr ikke noe siden du skal putte på effekttrinn. Og pre-delen er som sagt meget bra. Dette går ikke så mye på lyd egentlig, men mer på at Denon har mye mindre egenstøy (som i null), mens NAD'en har meget hørbar susing, selv om denne er redusert en del i v2. I tillegg til at NAD satser på vifter som høres godt, mens Denon kjører vifteløst. Jeg hadde også mine to NAD forsterkere inne til reperasjon hele 4 ganger. Denonen har vært inne null ganger og jeg har aldri hatt et eneste problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvorfor, men jeg klarer bare ikke å forbinde Yamaha med gode stereoprodukter, bare motorsykler. Enda jeg vet de er veldig gode. H/K liker jeg godt, så det kan vurderes.

Marsboer: takk, muligens det jeg trengte å høre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig, nå ser det ut til at det ordner seg med deltidsjobben jeg søkte på, så da burde jeg faktisk ha råd til å kjøpe meg ny receiver i slutten av oktober. Ser ut til at jeg kan få en knallpris på Denon 2807 - i såfall slår jeg til på den, har mange egenskaper jeg tror jeg kan like veldig godt, og muligheten for pre-amp er jo der når jeg en gang kjøper nye høyttalere. Leste litt om Spendor (riktignok noe forhandler hadde skrevet, men dog) i nyeste Fidelity, og de virket nyyyyyyyydelige til mitt bruk. Men DET er langt frem i tid det. Utdannelse tar jo litt tid og penger det og

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •