Effektforsterker til Usher

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Effektforsterker til Usher

Har Usher CP6371 fronter og X616 senter, og vurderer nå effektforsterkere til to eller eventuelt alle tre kanalene.
    Nå er frontene bi-ampet fra Pioneer AX2.

Har vurdert litt forskjellig, men ikke begynt lytterunden ennå...

De jeg har tenkt på forløpig er blant annet:
    Midgard 4.1 eller 6.1 (4.1 bør vel holde)
    Parasound Classic 2250
    Rotel 1080
    Disse ligger i området 10-15000 for stereo.
    Klar over at de har ganske forskjellige lydsignaturer, men jeg har som sagt ikke hørt på dem ennå...

Andre forslag tas imot med takk!

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at prisforskjellen på 4.1 og 6.1 ikke er avskrekkende stor, er det jo greit å ta den helt ut med en gang kanskje? Som jeg leste i en annonse i et amerikansk blad en gang: "Big is good! But bigger is always better!!"

Ligger noen av dem til salgs på avtorget nå også. Her bl.a. http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/10233

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du gjør noe dumt valg om du velger Oberon 6.1 av de du har satt opp som alternativer. Importøren av Usher bruker også disse for demo i egen butikk og rundt på messer. Nå er jeg selvfølgelig litt farget av å ha valgt Oberon 6.1 til samme fronter og center som deg, men anbefaler i alle fall å prøve Oberon:-)

Når det gjelder spørsmålet om 4.1 er nok så må jeg vel si meg enig i at når prisforskjellen er så liten som den er så ville jeg ha valgt 6.1 (noe jeg også gjorde).

Gøran

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett Oberon på torget, men det var noen andre som ville ha dem mer enn meg...
    Kommer til å ta en liten lytterunde. Vet at butikken der jeg kjøpte høyttalerene forhandler både Parasound, Midgard, Rotel og Vincent bl.a. så jeg får sjekke hva de har inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har sett Oberon på torget, men det var noen andre som ville ha dem mer enn meg...
    Kommer til å ta en liten lytterunde. Vet at butikken der jeg kjøpte høyttalerene forhandler både Parasound, Midgard, Rotel og Vincent bl.a. så jeg får sjekke hva de har inne.
    Jeg hørte 6371 sammen med Vincent og Parasound. Hørte også Rotel.
    Syntes det svingte best med Parasound! Luftig, musikalsk og varmt etter hva jeg kan minnes.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at høyttalerne dine er ganske så tungdrevne, og vil forandre karakter ganske mye med skifte av effektforsterker. Derfor må du også jobbe på nytt med plasseringen for hver effektforsterker du tester.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset! Plasseringen har helt klart mye å si i rommet.
    Har lest flere steder her at Usherene ikke er de enkleste å plassere.
    Fungerer ok biampet fra ax2, men jeg mistenker at de har adskillig mer å gi med mer krefter.

memoII
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at høyttalerne dine er ganske så tungdrevne, og vil forandre karakter ganske mye med skifte av effektforsterker. Derfor må du også jobbe på nytt med plasseringen for hver effektforsterker du tester.
    Hva er forskjellen på om eff.forsterkeren står øverst eller nedest i hylla da?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om å jobbe med plasseringen av høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av memoII
    Hva er forskjellen på om eff.forsterkeren står øverst eller nedest i hylla da?
    Som Audiomur sier, det handler om høyttalerne. Man kan fort oppleve flere dB forskjell i frekvensgangen med ulike forsterkere. Videre vil stående bølger i rommet, som faktisk også slår tilbake via høyttalerne, ha totalt forskjellig effekt med forskjellige forsterkere. Sist men ikke minst vil måten forsterkeren balanserer mellom bass, mellomtone og diskant i stor grad fordre ulik plassering. Dette er øret ekstremt følsomt for i praksis.

Dette gjelder i størst grad høyttalere som er relativt tungdrevne. Jeg snakker ikke da om ohm eller dB ved 1W, men om den elektriske fasevinkelen. Siden få høyttalerprodusenter viser kurver for dette, og enda ferre forbrukere forstår noe av en slik kurve, er det stort sett bare erfarign, ens egen eller andres, som egentlig forteller noe om hvor tungdreven en høyttaler er.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset! Plasseringen har helt klart mye å si i rommet.
    Har lest flere steder her at Usherene ikke er de enkleste å plassere.
    Fungerer ok biampet fra ax2, men jeg mistenker at de har adskillig mer å gi med mer krefter.
    Kan tenke meg at du blir å merke stoooor forskjell med ett skikkelig effekttrinn!
    Det gjorde ihvertfall jeg på mine Helicon, som også er ganske så tungdrevne.
    Ble aldri fornøyd med lyden før jeg fikk Oberon. Har også i ettertid testet ut masse forskjellig, men sålangt er det ingen som har dradd fra Midgard-blokkene.
    Uansett er nok det aller beste å teste ut forskjellig, slik at du selv blir fornøyd.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du Vettemann skal gå fra 4.1 til 6.1, har du testet hvor stor forskjell dette utgjør?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du Vettemann skal gå fra 4.1 til 6.1, har du testet hvor stor forskjell dette utgjør?
    Heisan! Nei har ikke fått testet dette, men tror ikke det vil bli store forskjellene, bortsett fra noen få desibel mere. Send en PM til Snickers, han kan alt om akkurat dette. Har vel overhodet ikke behov for 6.1, kan spille helt sinnsyyykt høyt med 4.1, det er ett lydtrykk som er helt hinsides, i tillegg til at det er ren og fin lyd, og full kontroll hele veien, verken blokkene eller høyttalerne kneler,men du vet mye vil ha mer og fanden vil ha fler

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som vet mest om forskjellen på 4.1 og 6.1 brukt på H400 er nok Kenti. Han har forresten 6381 nå, og jeg tror ikke den suger mer effekt enn 6371.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan starte med å anbefale Oberon til Usher, det tror jeg kanskje andre som har vært her å hørt også kan bekrefte. Når det er sagt, trenger ikke det bety at andre forsterkere ikke vil matche de. Klarer forsterkerene å levere effekt nok er det mer smak og behag som avgjør. Nå har det seg slik at 6381 suger en del ut av forstekerene, så det begrenser seg gjerne litt hvis man skal holde seg i prisklassen hvor Oberon ligger. Hvorvidt 6381 trenger mer effekt enn 6371 kan jeg ikke svare på, men det er naturlig å tro at det er ganske likt. Kanskje litt mer i favør 6381.

Jeg har hatt Oberon 4.1 og 6.1 på H400 ja. H400 trenger litt kraft for å låte på sitt beste, men de er ikke så tungdrevne at jeg merket nevneverdig forskjell mellom de.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lytterunde i dag har Oberon 6.1 kommet i hus, så nå blir det nok en del testing de neste dagene.
    Fikk også hørt Martin Logan Vantage på Marantz SA15, Parasound P3 og 2x Parasound Halo JC1. Etter min smak ble det litt mørkt i klangen, men det skyldes nok Parasound sin "amerikanske" lyd. Hadde kanskje for høye forventninger pga prisen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lytterunde i dag har Oberon 6.1 kommet i hus, så nå blir det nok en del testing de neste dagene.
    Fikk også hørt Martin Logan Vantage på Marantz SA15, Parasound P3 og 2x Parasound Halo JC1. Etter min smak ble det litt mørkt i klangen, men det skyldes nok Parasound sin "amerikanske" lyd. Hadde kanskje for høye forventninger pga prisen?
    Grattis med kongeblokker!! Blir nok å låte bra dette her skal du se

memoII
    Guest
    Ka farsken. Kor kult anlegg du ha.
    Grattis!!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •