Lyngdorf SDA2175 på Denon AVR2106

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf SDA2175 på Denon AVR2106

Jeg kjøpte for et par dager siden et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn til min Denon AVR2601. Jeg har nå testet denne både på film og musikk de siste dagene og jeg kan si følgende om min erfaring angående SDA2175 vs den integrerte effektforsterkeren i Denon'en. Høytalerne mine består av Dali Ikon 6 front og Dali Ikon 2 bak, samt en SVS-PB10 sub kalibrert til en flat respons med en Behringer. Signalkabler var Tara Labs Prism 200a.

Min uerfarne vurdering (mitt lydnirvana er forøvrig nøytralitet):

1. Den største forskjellen kom i diskanten. Denon'en har allerede et usedvanlig detaljert lydbilde til prisen, og diskanten er meget klar og god på et lavt til moderat lyttevolum. Men dersom man skrudde volumet noe opp, ja faktisk bare opp til det mange anser som realistisk lyttevolum så inntraff lyttetrettheten fort på grunn av hissig diskant. Metal og rock låt stortsett helt forferdelig på anlegget på grunn av slitsom diskant. Jeg har alltid trodd dette var på grunn av Ikon høytalerne. Jeg ble ikke plaget med siblanter o.l, bare rett og slett en slitsom diskant.
    Når jeg satte inn Lyngdorf'en var det omtrent som å bytte ut høytalerne med tanke på diskant. Det var ikke spor av noe som helst slitsom diskant, og lyttetretthet eksisterer rett og slett ikke med denne forsterkeren. Vi snakker her om en +20db høyere på forsterkeren (etter at den er kalibrert på nytt med hensyn på ulik forsterkning i effekttrinnene) før man kan ane noen form for lyttetretthet. Dette får meg til å tro at det ikke kun er mangel på power som gjelder i Denon'en, siden diskanten virker noe overdrevet selv på lavere volum.
    Antageligvis gir de diskanten en liten boost, noe som gjør seg godt på de fleste høytalere i den tiltenkte prisklassen, men som ikke er en heldig kombinasjon på Ikon 6. Heldigvis la de til den boosten i effekttrinnet og ikke i pre-ampen. Det er nå en fryd med metal o.l. på høyt volum. Denne forsterkeren er virkelig å anbefale dersom du sliter med slitsom diskant. (Så lenge denne ikke innføres i pre-delen da)

2. Helt vanvittig forskjell i maksimalt volum. Dette kommer som en effekt av en utrolig behagelig lyd med null forvrengning, men også på grunn av masse power. Jeg har aldri vært borti en forsterker (men har heller ikke prøvd så mange) som kan spille så høyt, men likevel være helt uanstrengt lydmessig. Dette gjør at man kan spille musikk godt over realistisk lyttevolum uten at det blir slitsomt i lengden. Denne fullstendig uforvrengte lyden har en litt artig effekt. Man kan spille virkelig høyt uten at man får følelsen av at det er høyt, men desibelmålere samt det at lyden virkelig fyller huset (i motsetning til før) forteller at det rett og slett bare er lyden som er behagelig på høyt volum
    Men for å understreke det: Jeg har ikke testet lyden på Cerwin Vega maksvolum med flappende elementer i alle retninger, siden jeg stopper så fort jeg hørerer antydning til problemer i lydbildet. Men som sagt, denne forsterkeren kommer lenger enn noen annen jeg har hørt.

3. Mer sammenheng i lydbildet. Jeg får ikke lenger følelsen av at diskanten på Ikon høytalerne er en separat enhet i lydbildet, men heller at den bare er integrert naturlig i lyden.

4. Musikken virker nå mer nøytral og velbalansert. Med mer fokus på mellomtone, noe jeg savnet på Denon'en.

5. Mye mer trøkk fra frontene ved filmlyd, selv om volumet er det samme. Nok en gang den samme "merkelige" effekten. Volumet er fysisk det samme i desibel, men lyden fyller rommet/huset mye bedre enn før.

6. Stereobildet og holografi synes jeg faktisk var meget bra fra før på Denon'en, og her skjedde det heller ikke så mye med Lyngdorfen, selv om det ble noe større i dybden enn før. Her er det nok heller plasseringen av høytalerne som er det store problemet før jeg eventuelt kan si noe mer om dette.

7. Den er veldig tung til å være en switchet forsterker. Min "elektriske" far trodde nesten ikke på meg når jeg sa at den var switchet når han kjente vekten på over 14 kg Dette gir et meget solid kvalitetsintrykk.

8. Jeg vil ikke uttale meg om det er mer eller mindre punsj i bassen, siden jeg sender all bass under 80hz til suben. Bassområdet styres dermed etter egen smak med behringeren. Jeg synes imidlertid at hele lydbildet ble mye mer fyldig med Lyngdorfen. Dette skyldes mest sannsynligvis at denne har mye mer kontroll i diskanten, og man oppnår dermed et mer balansert lydbilde.

9. Siden Lyngdorf'en innfører et litt annerledes lydbilde på frontene, ble surroundeffekten ørlite grann redusert. Imidlertid er filmer mye mer engasjerende siden jeg nå har mye mer trøkk fra frontene, samt at lyden ikke fins slitsom uansett hva som skjer.

Oppsummering:
    1. Denon'en er imponerende bra til prisen. Men er både hissig i diskanten (uten siblantproblemer riktignok) og har for slapp bass med mindre man kjører bi-ampet. Mellomtonen har også litt for lite fokus etter min smak. Men holografi o.l er meget bra.

2. Lyngdorf'en er en eksepsjonelt bra med utrolig behagelig lyd uansett volum og jeg skulle gjerne sovet med den under armen om natta dersom jeg ikke hadde en samboer

For de av dere som synes lyden høres kjedelig ut, så har dere nok helt rett. Det som er tingen er at Lyngdorf'en mangler alt som er av imponatorfaktor. Det vil si at du nok vil synes andre er mer imponerende dersom du kun har en halvtime på deg til å velge. Men jeg skal love deg at dette er en forsterker som du lærer å sette pris på når du får noen dager på deg med skikkelig lytting. Du vil synes det meste annet i prisklassen høres ubalansert og forvrengt ut etter å ha levd med denne en stund.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende marsboer!

Kjempe anmeldelse!. Jeg snuser på samme forsterker.. Stå på.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk for anmeldelsen Har fått låne denne av hifiklubben. Klør i lommeboken får jeg si....

Edit: Nå er den kjøpt! Syntes dette var som å få nye høytalere. Ante ikke at de kunne spille så bra!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •