Forsterker til mine Focal.JMlab Chorus S høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til mine Focal.JMlab Chorus S høyttalere

Jeg er på utkikk etter en forsterker som kan spille godt sammen med høyttalerne mine.

Foran: 716 S
    Følsomhet: 91,5dB
    Impedans: 8 ohm
    Effekt: 130 Watt

Bak: 705 S
    Følsomhet: 89dB
    Effekt: 65 Watt

Senter: CC700 S
    Følsomhet: 91dB
    Effekt: 100 Watt

Sub: SW700 S (som faktisk er aktiv ;-) )

Disse spiller i dag sammen med en Denon AVR-1905, som skal kunne gi 80 watt per kanal.

Hva skal jeg kunne lese ut av watt-tallene som er oppgitt for høyttalerne?

Har en følelse av at jeg ikke får ut det beste av høyttalerne mine med denne forsterkeren. For å bruke hifimagasin-sjargong så føler jeg liksom at det høres litt innestengt ut. Var hos en kompis med AVR-3806 (tror jeg det het) som spilte sammen med et Dali sett fra hifiklubben som er rimeligere enn mine høyttalere, og film var mye morsommere der synes jeg. Når det knirket og knaket og raslet og knaste i Freddy vs Jason kom lyden mye tydeligere og mer åpent frem.

Kan dere stille dere bak at jeg har litt feil forsterker til disse høyttalerne? Hva slags forsterker kan være et godt valg for meg? Ser etter både brukt og nytt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 706s tidligere og dro dem med en Yamaha RXV-450. Tror den hadde omtrent like mye oppgitt watt som din. Mange mente at disse høyttalerne låt likt med det meste, men da jeg byttet Yamahaen ut med Atollen jeg har nå og prøvde den på dem var det mildt et kvantesprang i lyd faktisk. Gitarer fikk liv og mikrodynamikken ble en helt annen. Nå har jo Atollen mye mer strøm og er en langt dyrere forsterker, men det er endel å hente. Denon er vel ikke kjent for å ha voldsomme kraftreserver selv om Chorus er lettdrevne.

Jeg vil anbefale deg å prøve å få lånt med deg hjem f.eks. en litt større Yamaha forsterker til Chorusene dine, jeg synes lydsignaturen i de receiverne passer bra på Chorus. Slik får du hørt om du hører noen forskjell.

EDIT: Hva slags spiller bruker du da?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren er en Oppo OPDV971H. Det går mest i film hjemme hos meg, og jeg bestemte meg for å se an hd-situasjonen litt før jeg evt. investerer i en dyrere spiller.

Yamaha har jeg faktisk mulighet til å få en god deal på gjennom jobb, så hvis det låter bra er det jo ingen sak :-). Er vel Yamaha som deales sammen med Focal på hifihuset også, når jeg tenker etter.

RXV-657 / RXV-659 er kanskje det som er naturlig å prøve da?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror egentlig at jeg bør kikke meg litt om på bruktmarkedet. Finne en forsterker som kostet skjorta for et par år siden, men som man kan få for 4-5000 nå.

Noen som har gode forslag til modeller jeg kan se etter da, fra f.eks Marantz, Denon, Yamaha eller Pioneer?

Har hørt gode ting om Denon AVR-3803, og den burde vel kunne drive høyttalerne mine hakket bedre enn AVR-1905 antar jeg?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den gamle forsterkeren solgt, så da vil jeg ha litt fortgang i sakene her :-)

Hva vil dere anbefale av forsterkere i prisklassen 4-5000 kr? Har litt lyst på en med romkorreksjon. HDMI er ikke viktig.

Yamaha RX-V659 og Denon AVR-2106 er to av de jeg har sett på. Noen som har erfaring med disse?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt Denon, men grunnen til at Yamaha passer godt er vel fordi de er litt avrundet i toppen. Chorus må ikke pares med for lys elektronikk. Har ikke hørt akkurat den Yamahaen du skriver opp så jeg kan ikke si hvor bra den vil passe ditt oppsett.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke lenge siden den kom i salg. Så at den hadde vunnet en EISA award for 06/07. Nå er den uansett bestilt, så får vi se om jeg blir fornøyd med valget :-)

Newcomer Tor med hammeren sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det med Yamaha RX-V659 og Jmlab høytalerene. Ble du fornøyd?

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd :-)

Tror det er to ting som gjorde forskjellen for min del. For det første så fikk jeg litt mer trøkk, noe som gjorde at høyttalerne spiller mye bedre. For det andre så er lyden mye "riktigere" etter at jeg har kjørt den automatiske romkorreksjonen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mye å vinne på å dempe førsterefleksjoner. Dvs. at du helst ikke bør høre reflektert diskant. Ellers ser jeg jo at du med fordel kunne hatt en effektforsterker til frontene. Det bor mere i høyttalerene dine enn du tror!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt i innlegg #2