Pioneer VSX-2016 eller VSX-1016 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-2016 eller VSX-1016 ?

Hei
    Jeg sitter med planer om LCD TV og Prosjektor. Jeg ønsker å benytte alle mine kilder (xbox, dvd, tuner osv) til begge visningsmedier (altså tv'en og prosjektor). Jeg har vanskeligheter med å se forskjell på 2016 og 1016, bortsett fra følgende:

Kode:
    Description                  VSX2016               VSX1016
    IPOD                         Yes                   No
    MCACC                        Advanced              Basic
    Surround Modes               13 + 1                8 + 1
    HDMI I/O                     2/1                   2 in/ 1 out (switching)
    Prisforskjellen er 3000 kr, og kan ikke direkte se noen større fordeler. Det viktigste spørsmålet for meg er videodelen, hva er f.eks. HDMI switching?

Vil det være mulig å sende alle innkilder ut via HDMI og/eller Komponent på begge modeller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er så kjipt med denne surroundtiden. en boks så steik full av funksjoner at folk glemmer hva den egentlig skal gjøre, lage lyd.
    så om forskjeller er BARE det du lister opp der er tvilsomt.
    blir like dumt å sammenligne en 8watts 300B rørforsterker til 20.000 med en nad på 50watt til 3000. hvor eneste forskjellen er 42watt
    komponentkvalitet!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he :-D

jeg antar at lyden er nogenlunde "lik" (lydforskjell på spesifikasjoner er MCACC delen) men er egentlig noe opptatt av den videodelen, ellers hadde jeg gått for noe langt rimeligere... tror jeg...

jeg orker ikke bare å dedikere visse enheter til prosjektor, og visse til tv'en eller gå gjennom et kabelbyttehel**te hvis du skjønner

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at switching bare gir deg mulighet til å bytte input mellom de 2 hdmi-inngangene, mens 2016 gir deg video conversion og mulighet til å kjøre f.eks. komponent inn (xbox360 f.eks.) og ut på hdmi.

I tillegg er mcacc'en som sitter i 2016 gull verdt. Har samme i min ax4, og resultatet må bare høres

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.
    Så hvis jeg vil ha alle mine innkilder (analoge og digitale) ut fra HDMI utgangen eller Komponent utgangen så må jeg velge en av disse?

VSX-2016
    VSX-AX2AS (VSX-AX2AV)
    VSX-AX4ASi (VSX-AX4AVi)

Klarer disse også HDMI -> Komponent?

En annen sak også vedr. en økonomiløsning, hvis jeg kutter ut HDMI helt, klarer VSX-516 (916 og 1016) opp-konvertering fra S-Video til Komponent og fra Komponent til S-Video?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på det samme. Jeg tenkte jeg skulle smelle en 1016 inn i stua.

I tillegg er mcacc'en som sitter i 2016 gull verdt. Har samme i min ax4, og resultatet må bare høres
    Hvor mange kilo gull snakker vi her? Jeg tror ikke økonomien holder til 2016 om dagen...

Tolket jeg switchingen rett som at man må kjøre HDMI inn og ut på 1016, men ikke på 2016 på en f.eks. xbox?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har funnet ut følgende ved å lese manualene til de ulike forsterkerne:

VSX-1016V
    "When the video converter is enabled, all analog video sources are output through all of the MONITOR VIDEO OUT jacks (HDMI and high-definition progressive component video cannot be converted) (3). See Video
    Converter Setup on page 51 to switch the video converter on or off. If several video components are assigned to the same input function (see The Input Assign menu on page 49), the converter gives priority to component, S-video, then composite (in that order)."

Konklusjon:
    Virker: Analogt -> Analogt, Analogt -> Komponent, HDMI -> HDMI
    Virker ikke: Komponent -> Analogt (hvis høyoppløst og progressivt), Analogt -> HDMI, HDMI -> Komponent

VSX-2016AV
    "The video converter ensures that all video sources are output through all of the MONITOR VIDEO OUT jacks. The only exception is HDMI and high-definition component video: since these resolutions cannot be downsampled, you must connect your monitor/TV to the receiver’s HDMI/component video outputs when connecting these video sources (1).
    If several video components are assigned to the same input function (see
    The Input Setup menu on page 55), the converter gives priority to HDMI, component, S-video, then composite (in that order)."

Konklusjon:
    Virker: Analogt -> Analogt, Analogt -> Komponent, Analogt -> HDMI, HDMI -> HDMI
    Virker ikke: HDMI -> Analogt, Komponent -> Analogt (hvis høyoppløst og progressivt)
    Usikkert: HDMI -> Komponent (tror det funker, må bekreftes)

VSX-AX2AV & VSX-AX4AVi
    "The video converter ensures that all video sources are output through all of the MONITOR VIDEO OUT jacks. The only exception is HDMI and high-definition component video: since these resolutions cannot be downsampled, you must connect your monitor/TV to the receiver’s HDMI/component video outputs when connecting these video sources (1).
    If several video components are assigned to the same input function (see The Input Setup menu on page 60), the converter gives priority to HDMI, component, S-video, then composite (in that order)."

Konklusjon:
    Virker ikke: HDMI -> Analogt, Komponent -> Analogt (hvis høyoppløst og progressivt)

VSX-AX2AS & VSX-AX4ASi
    "The video converter ensures that all video sources are output through all of the MONITOR VIDEO OUT jacks. The only exception is HDMI and high-definition component video: since these resolutions cannot be downsampled, you must connect your monitor/TV to the receiver’s HDMI/component video outputs when connecting these video sources (2). If several video components are assigned to the same input function (see The Input Setup menu on page 63), the converter gives priority to HDMI, component, S-video, then composite (in that order)."
    Konklusjon:
    Virker ikke: HDMI -> Analogt

(1) If the video signal does not appear on your TV or plasma display, try adjusting the resolution settings on your component or display. Note that some components (such as video game units) have resolutions that may not be converted. In this case, use an (analog) S-video or composite connection.
    (2) If the video signal does not appear on your TV or plasma display, try adjusting the resolution settings on your component or display. Note that some components (such as video game units) have resolutions that may not be converted. In this case, try switching Digital Video Conversion (in Setting the AV options on page 66) OFF
    (3) You must connect your monitor/TV to the receiver’s HDMI/component video outputs when connecting these video sources. If the video signal does not appear on your TV or plasma display, try adjusting the resolution settings on your component or display. Note that some components (such as video game units) have resolutions that may not be converted. In this case, use an (analog) S-video or composite connection.

Så da virker det at det er kun 2016+ som er aktuelt for meg. Det står i fotnote at visse oppløsninger ikke kan konverteres men satser på at xbox kan konverteres fra komponent -> HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun HDMI til HDMI som funker på 1016 altså...? Tv'n må fortsatt stappes full av div scart etc?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står også mellom disse to reciverene, og xbox blir vel eneste analoge kilden jeg har. Og ettersom jeg bare skal ha en hdmi kabel til prosjektoren ser det ut til at jeg må ha VSX-2016AV.
    Hva gjør egentlig mcacc`en i 2016?
    Det må vel vere feil her i teksten til netshop http://www.netshop.no/aspx/login.asp...045&plid=36045 der det står at 1016 har mcacc??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1016 har mcacc, men 2016 har advanced mcacc.

Advanced er - ja, nettopp - mer avansert, korrigerer stående bølger, "reverb", etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MCACC advanced

Pass på å få deg receiver med MCACC advanced, har testet både basic og advanced, sistnevnte er å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at 1016 kun klarer HDMI -> HDMI da dette er en ren switch, og står ikke noe spesielt om dette i manualen. Ikke ta det for god fisk men det er slik jeg har tolket det.

Kan noen bekrefte at VSX-2016 og alle bedre versjoner klarer "komponent -> HDMI" ? Og takler VSX-2016 HDCP og Audio på "HDMI -> HDMI" ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2016 takler hdcp og alt på HDMI. personlig hadde jeg gravd frem tusen kroner og kjøpt den nye AX2, som er en mye finere receiver.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2016 takler hdcp og alt på HDMI. personlig hadde jeg gravd frem tusen kroner og kjøpt den nye AX2, som er en mye finere receiver.
    Hva mener du med den nye AX2? Kommer det en ny?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det gjør det. Blir vel veil 10998,-
    Det fulle navnet er VSX-AX2AS-S.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger med en konvertingstabell som overstående poster hadde postet i en annen tråd :-)

AX2+ versjonene har visst oppkonverting av signalene også da, går nesten for an AX2 istedenfor nå jeg :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lostfields
    Legger med en konvertingstabell som overstående poster hadde postet i en annen tråd :-)

AX2+ versjonene har visst oppkonverting av signalene også da, går nesten for an AX2 istedenfor nå jeg :-D
    Det var ikke pengene det sto på altså?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiverene fra 2016 og opp kan vel konvertere HDMI til Komponent så lenge det ikke er HDCP signaler. Er de ubeskyttete så går det nok greit, selv om dette ikke er bekreftet noe sted som jeg kan se.

Newcomer Totte sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål angående Pioneer VSX-:

1016
    2016
    AX4AS
    AX4AV
    AX4ASi
    AX4AVi

Svitsjer disse bilde-kilde sammen med lyd-kilde? Ved kun 1 knapp?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.