Subwoofer forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer forsterker

Moderator: flytt hvis den er under feil kategori..

Jeg har kjøpt en subwoofer forsterker, brukt. Men fant ut at det skal også være volum kontrol på denne, og det har jeg ikke. Er det muligt å få brukt den uten den volum kontrolen? Og er det muligt å bygge slik volum kontrol?

Håper at det er noen der ute som kan hjelpe meg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du koblet dette?
    Jeg har også en egen forsterker til subwooferen, men bruker ikke volum kontroll på denne forsterkeren, fordi jeg har et elektronisk delefilter mellom forforsterker og sub-forsterker som har volum kontroll. Har du et lignende oppsett?
    Hva slags forsterker er det du bruker?
    Det går ann å koble en ekstern volumkontroll mellom forforsterker og effektforsterker. QED solgte for en del år siden massevis av disse.

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt den av ein kar her inne (husker ikke hva han het) Har ikke koblet den opp. Pga når jeg fikk den, så va det 5 ledniger, bare røde og sorte. Og ein flat kabel. Snakket med naboen (siden han er elektriker) fant ut at det va 2 sikringer inni som va øddelagte, og at den flat kablen skulle kobles til volum kontrol enhet.

Forsterkeren hette uscarvor (tror det va det) og du kan velge om du skal gi den signal med HT kabel eller Phone kabel.

På mandag skal jeg kjøpe dei sikringene som jeg trenger og lodde dei lednigene som må lodde/skøytes på plass.

Men hva vil skje hvis jeg gir den signal med HT kabel uten at jeg har den volum kontrol enheten??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm.... jeg tror jeg ville tatt en prat med han som solgte deg dette, og fått litt råd fra han.
    Hva slags subwoofer skal du bruke? Og hva har du av andre høyttalere og forsterker?

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må nesten det. Jeg har nettopp kjøpt meg Dynavoice. Men har ein gammel sure Dantax forsterker som skal byttes ut, når jeg har betalt forsikring og lånet ett par ting til. Har ein Gas 10" som jeg tenkte jeg skulle bygge kasse til og bruke den subforsterken på. Hvis det lar seg gjøre da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et lite bilde. Husker ikke helt om det er slik suben som forsterkeren sto i så ut. Men den er så og si helt lik vertfall. Om du ser på bilde, så ser du volum kontrollen i fronten på suben. Så forsterkeren din skal ha kontroll til volumet, men den er antagelivis enda montert i suben. Så du må vel ta en telefon til han du kjøpte forsterkeren av og be om å få den volum kontrollen også...;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler til uten volumenheten vil du nok ikke få noe lyd i det hele tatt. Du har entakelig tre ledninger til overs, og de skal inn på et volumpotmeter. Dersom du har en gammel forstreker el.l. liggende kan det hende at det finnes et på den som kan brukes, hvis ikke kan du få tak i et hos et radio/tv verksted. Blir fort noen hundrelapper dersom du må kjøpe påverksted. www.elfa.se er også et alternativ. Hører du med naboen som er elektriker kan det jo hende at han kan hjelpe deg å koble. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den flat kablen er det 7 ledninger:? Naboen nevdte det å lage volum meter, men etter bilde jeg så, så va det enda ein kontrol der, Sikkert gain eller noe. Men naboen meinte at det va forskjelige verdier på slike ting, skulle vist ikke være så enkelt som å bare bygge ny volum kontrol. Jeg vet ikke, er ikke elektriker eller tv, video repratør.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke tar feil er det kontroll for volum (samme som gain) og delefrekvens i fronten på UScarvor sub'en.

Om det er noen på forumet som har en slik kan det hende at de kunne ha målt resistans i de potmeterene og sagt noe om hvordan de skal være koblet. Mulig det skal gå noen til en diode for å vise om den er slått på også?

Har du i tillegg til de 7 to ledninger som skal til høyttalerelementet?

Har du mulighet for å ta bilde av herligheten, gjerne nærbilde?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Om jeg ikke tar feil er det kontroll for volum (samme som gain) og delefrekvens i fronten på UScarvor sub'en.

Om det er noen på forumet som har en slik kan det hende at de kunne ha målt resistans i de potmeterene og sagt noe om hvordan de skal være koblet. Mulig det skal gå noen til en diode for å vise om den er slått på også?

Har du i tillegg til de 7 to ledninger som skal til høyttalerelementet?

Har du mulighet for å ta bilde av herligheten, gjerne nærbilde?

Ja kan ta bilde at det. Skal altid klare fikse det Tror jeg har funnet ut vilken som er til HT og hvilken som er til strøm. Skal ta bilder i morra. og prøve å få dei postet i morra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten opptatering: Har snakket med ein som har peiling på dette, han forklarte det at jeg ville ikke kunne bygge eller kjøpe volum potmeter og den andre jeg trenger til delefilteret. Men han forklarte det at jeg kunne klippe 2 ledninger så kunne jeg forsterker delen, men då hadde jeg ikke delefilter lenger da. Og så må jeg kjøpe strøm forsyning av han.

Men jeg glemte å spøre om hvordan vil volumet bli når jeg klipper vekk dei 2 ledningene og jeg vil kunne stille lyden i det heile tatt. Håper det, kan jo ikke ha den hvis lyden står på fullt eller på null.

Er det noen her som har peiling på akkuratt det??

Takker for svar og tips

Ps: bilder kommer snart

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det bare er to pot.metere er det ingen ting i veien for at det skal gå an å gjøre noe med det.

Men jeg tror det må noen bilder til for å se hva som må gjøres.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Her er bilder. Er tatt med mobil. Har ikke Digitalt kamera. (må kjøpe det snart nå)

Bilde nr 4 og 5, der ser dere den tynne kablen, det er 3 ledninger på den. " av dei 3 skulle fjerners så kunne jeg bruke "bare" forsterker delen på denne.

Men han sa at det skulle være volum og Hz kontrol på denne.

Takker for svar og tips

Ps: er dårlige kvalitet på disse bildene....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren skal være der det er en sort og en rød, men det har du sikkert skjønt allerede. Så trenger du en transformator for å koble på er det er to røde og en sort. Likeretter og kondensatorer er det på kortet så det trenger du ikke.

Når det gjelder kabelen hadde det vært fint med et nærbilde der den kommer inn på kortet og et der de to røde og en sort kommer inn på kortet for å se hva slags type trafo du trenger.

Forsterkeren så faktisk bedre bygd ut enn jeg hadde trodd. De transistoorene er på 200W hver. Hva står det på kondensatorene? (De sorte "ølboksene")

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Høyttaleren skal være der det er en sort og en rød, men det har du sikkert skjønt allerede. Så trenger du en transformator for å koble på er det er to røde og en sort. Likeretter og kondensatorer er det på kortet så det trenger du ikke.

Når det gjelder kabelen hadde det vært fint med et nærbilde der den kommer inn på kortet og et der de to røde og en sort kommer inn på kortet for å se hva slags type trafo du trenger.

Forsterkeren så faktisk bedre bygd ut enn jeg hadde trodd. De transistoorene er på 200W hver. Hva står det på kondensatorene? (De sorte "ølboksene")

Hum. Litt Higetek dette. Men naboeb forstår det sikkert Jeg skal kjøpe strøm forsyning av dei som selger Uscarvor. Så det er ikke ett problem. Når det gjelder nær bilde, så skal jeg snakke med naboen, (han er fotograf) han har skikkligt kamera, så jeg skal få han til å ta noen bilder av den kablen du vil ha.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •