Bruke stereoforsterker som effektforsterker sammen med surroundforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke stereoforsterker som effektforsterker sammen med surroundforsterker?

Jeg har en Lyngdorf TDA2200 stereoforsterker og et par B&W fronthøyttalere som jeg bruker til både musikk og film. På musikk sender jeg signalet via digital coax fra et eget lydkort i pcen til forsterkeren, og på film bruker jeg en Denon dvd-spiller med digital overføring.

Jeg har i grunnen vært ganske fornøyd med dette til mitt bruk da jeg bruker anlegget mest til musikk, men ser filmer i ny og ne.

Men så tenkte jeg at det kanskje er mulig å bruke Lyngdorfen som ren effektforsterker og koble denne i et oppsett med en rimelig surroundforsterker sklik at jeg kan kjøre surround når jeg ser film, og kun Lyngdorfen når jeg hører på musikk. I så fall vil dette være løsningen på det jeg lenge har ønsket meg, nemlig best mulig stereolyd til musikk, men likevel mulighet til å se filmer i surround.

Lyngdorfen har ikke noen egen form for "surround-modus", men volumet kan stilles likt fra gang til gang via et display i front som viser lydstyrken i tall.

Er det noen som har prøvd å kombinere stereo og surround på denne måten? Takknemlig for alle forslag og erfaringer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvfølgelig mulig, men da vil jeg anbefale å kople CD-spilleren direkte til stereoforsterkeren din slik at du slipper å kjøre signalet gjennom den rimelige surround receiveren (som ikke har så god forforsterker). Men mest sannsynlig vil stereoforsterker og receiver ha forskjellig gain, noe som gjør at de ikke vil spille homogent med de andre høyttalerene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre dette selv, vil tro det vil funke greit spesielt hvis receiveren har autosetup og romkalibrering. Da vil da jo tilpasses stereoforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på dette jeg også. Hørte med Hi Fi klubben i Drammen som mente det var en god ide, koble fronter og dvd spiller til tda2200 , sourround forsterker er da ikke aktivert ved stereo bruk, og TDA 2200 er effektforsterker for fronter i sourround. Du må finne lydnivå på TDA 2200 som passer deg og ditt lydnivå. Du kan endre lydstyrke på senter og bak høytalere fra fjernkontrollen på de aller fleste fjernkontroller så jeg tror ikke det skal være noe problem i praksis. Er du fornøyd med tda 2200 på 803 D ? Dumt spørsmål kansje....

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Har lurt på dette jeg også. Hørte med Hi Fi klubben i Drammen som mente det var en god ide, koble fronter og dvd spiller til tda2200 , sourround forsterker er da ikke aktivert ved stereo bruk, og TDA 2200 er effektforsterker for fronter i sourround. Du må finne lydnivå på TDA 2200 som passer deg og ditt lydnivå. Du kan endre lydstyrke på senter og bak høytalere fra fjernkontrollen på de aller fleste fjernkontroller så jeg tror ikke det skal være noe problem i praksis. Er du fornøyd med tda 2200 på 803 D ? Dumt spørsmål kansje....
    Oops..Hadde nesten glemt denne tråden. Jeg er UTROLIG fornøyd med kombinasjonen TDA2200 og 803D :-) Spiller fantastisk bra sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvordan du satte opp dette oppsettet? (Tenker i samme baner, men med NAD...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •