Forsterkeren slår seg av!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Forsterkeren slår seg av!?

Har en Yamaha HTR-5830 reciever og Dynavice M65 høyttalere og når jeg drar på litt, nærmere bestemt -6.db lydnivå så slår forsterkeren seg av.
    Når jeg slår den på igjen så står det "check SP wires" jeg har sjekket høyttaler ledningene og det er ingen kontakt mellom dem.

Hva kan være galt?

Takk....

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være noe med kablene som går inni selve høyttalerene. -6dB er relativt høyt (mye membran bevegelse), og det kan hende at kablene blir strukket til et punkt hvor de møtes, som igjen ressulterer i kortsluttning..

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller det kan være sikkerhetsfunksjonen som slår inn grunnet overbelastning !
    I

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Eller det kan være sikkerhetsfunksjonen som slår inn grunnet overbelastning !
    I
    Da gis det vel beskjed via displayet at det er overbelastning som er grunnen?
    Har vært borti noe lignende som trådstarter før, med min Yamaha.. :-)

Men for all del, kan godt være overbelastning.. som sagt.., -6dB er relativt høyt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, ja det er relativt høyt og det er ikke så ofte det blir spilt så høyt...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "check SP wires" betyr vel bare at forsterkeren "ser" en overbelastnings tilstand over høytale terminalene. Dette trenger vel forsåvidt ikke komme av en direkte kortsluttning eller at kontakt punkter kommer sammen pga membran bevegelse osv, men kan komme av at høytalerene kan ha et litt for kraftig dykk i impedanskurven for en frekvens så de "suger" til seg mer effekt enn det forsterkeren kan gi og man får en overbelastnings situasjon når man tilfører en viss effekt og med et litt krevende musikk signal som inneholder visse frekvenser.

Går ut i fra at feilmeldingen ville vært noe annet hvis det var en overopphetings situasjon med for lite lufting og for høye omgivelses temperaturer osv, men det kan sikkert være lurt sjekke at forsterkeren får tilstrekkelig kjøling når den jobber tungt også, så ikke det er en indirekte årsak til at den senser en termisk overbelastning og til at den kobbler ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Check Speaker Wires" betyr, i allefall på min Yamaha, at det enten er en kortsluttning på kablene, eller at + /- er koblet feil på terminelen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    "Check Speaker Wires" betyr, i allefall på min Yamaha, at det enten er en kortsluttning på kablene, eller at + /- er koblet feil på terminelen.
    Det med +/- kobbling på terminalen, vil ikke det bare komme frem hvis man driver med rom kalibrering og bruker målermic? Skjønner ikke at forsterkern skal sense dette ved vanlig vanlig avspilling med litt høyt -6db pådrag på volum kontrollen.

Hva slags høytaler impedans er det anbefalt at i bruker manualen at Yamaha forsterkeren skal bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    "check SP wires" betyr vel bare at forsterkeren "ser" en overbelastnings tilstand over høytale terminalene. Dette trenger vel forsåvidt ikke komme av en direkte kortsluttning eller at kontakt punkter kommer sammen pga membran bevegelse osv, men kan komme av at høytalerene kan ha et litt for kraftig dykk i impedanskurven for en frekvens så de "suger" til seg mer effekt enn det forsterkeren kan gi og man får en overbelastnings situasjon når man tilfører en viss effekt og med et litt krevende musikk signal som inneholder visse frekvenser.
    Jeg er rimelig sikker på det som ask4me2 beskriver skjer. Det vil genere en slik type feilmelding på receiveren selv om kabling er i orden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •