Ønsker råd ang kjøp av forsterker til B&W 805S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ønsker råd ang kjøp av forsterker til B&W 805S

Hei,

Har nettopp fått lånt hjem en EC 4 1/2 og en Doxa 70SE av en venn som jeg syntes låt hakket mer fyldig enn min I21. Har forsåvidt drømt om å få Electrocompaniet utstyr i heimen en gang og har nå bestemt meg for at det skal skje.
    Først tenkte jeg å gå for en ECI 4, men har nå begynt å tenke i retning forforsterker og effekt. Er det noen som har noen tanker om hvordan jeg kan komme i gang med EC utstyr på en relativt billig måte? Brukt er en selvfølge.
    Jeg vil gjerne også ha råd til hvordan EC vil være med mine nyervervede B&W 805S.

PS! Jeg vet lite om EC fra tidligere kontra nye modeller osv. Prisleiet jeg sikter mot er 8-10 tusen.

Håper noen kan komme med råd.

EDIT: Endret tittel til å passe bedre med HåkonN's svar om at EC ikke nødvendigvis er det beste.

Mvh Eivinn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan musikk kommer dette til å bli brukt på?

Electrocompaniet og B&W syntes jeg låter veldig varmt og uten noe gnist eller attack i musikken. Dette fungerer behageligt og greit til visse typer musikk (for eks. blues), men til musikk med litt fart i ville jeg ha valgt noe annet. Jeg har hørt på forsterkere med B&W som har stålkontroll i bassen og er veldig dynamiske og friske, og IMHO er det flere andre mye bedre alternativ enn Electrocompaniet. I allefall til min musikksmak. Just my humble opinion...

Har du muligheten, prøv litt forskjellig og ikke lås deg på et merke fordi du "alltid har hatt lyst på det".

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg hører på mye forskjellig men har størst forskjerlighet til roligere typer musikk. Kan nevne R.E.M. og Rolling Stones som mine største favoritter, mens jeg også hører mye på diverse indie-rock band. Når jeg er i andre typer humør så går det i lett progressivt eller metal, samt lettere/gladere punk som International Noise Conspiracy, Turbonegro, etc. Med andre ord mye forskjellig...

Jeg trenger nødvendigvis ikke låse meg til Electrocompaniet, men må i så fall ha noen realle alternativer som jeg kan ha mulighet til å lytte på selv og få brukt i nevnte prisklasse. Alle erfaringer med 805S er i så måte interessante. Så da er det bare å komme med tips folkens ;-)

Har hørt at Classe er bra saker med B&W, men så var det prisen da.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns EC og B&W funker som hånd i hanske. Vet ikke hva du skal legge i forsterker, men en annen flott sak er Denon sin "kraftplugg" til 14000kr.
    Vil du ha litt lysere og "klarere" lyd så finnes det nok bedre alternativ.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1154927876

Denne er jo en mulighet, aldri testa den på BW, men den er iallefall knall på Dali.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må prøve meg på en kjapp lytterunde med en del musikk igjen før forsterkeren må leveres tilbake.
    Min initielle oppfattelse var først og fremst at EC spilte med mer pondus og at lydbildet virket litt bredere mens Primaren virket til å ha litt mer detaljer. Husker ikke hvem som kom med forklaringen, men at folka som spiller virker til å være tjukkere på "scenen" og like høye passer bra. Prøvde forsåvidt ikke så mye raskere musikk og jeg vet heller ikke i hvilken grad Doxa 70SE jobber med/mot EC 4 1/2.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Naim!

Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Hei,

Har nettopp fått lånt hjem en EC 4 1/2 og en Doxa 70SE av en venn som jeg syntes låt hakket mer fyldig enn min I21. Har forsåvidt drømt om å få Electrocompaniet utstyr i heimen en gang og har nå bestemt meg for at det skal skje.
    Først tenkte jeg å gå for en ECI 4, men har nå begynt å tenke i retning forforsterker og effekt. Er det noen som har noen tanker om hvordan jeg kan komme i gang med EC utstyr på en relativt billig måte? Brukt er en selvfølge.
    Jeg vil gjerne også ha råd til hvordan EC vil være med mine nyervervede B&W 805S.

PS! Jeg vet lite om EC fra tidligere kontra nye modeller osv. Prisleiet jeg sikter mot er 8-10 tusen.

Håper noen kan komme med råd.

EDIT: Endret tittel til å passe bedre med HåkonN's svar om at EC ikke nødvendigvis er det beste.

Mvh Eivinn
    Hei!

Jeg har selv hatt 805s inntil nylig. Brukt dem sammen med litt av hvert, men en forsterker skiller seg klart ut som best: Naim Nait 5i..

Naim og B&W er en klassisk kombinasjon i England, som jo begge merkene er fra, og låter meget bra. Dynamisk, livlig, flott punch i bassen +++

Dette er en forholdsvis billig forsterker, ca. 11000, men gi den lette høyttalere som 805s og den kvitterer med high end lyd.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holdt på å kjøpe 805S selv, som jeg forøvrig syntes er en knall høyttaler. Et merke som jeg aldri fikk hørt på med B&W, men som jeg har følelsen av vil passe meget godt med 805 er Densen. De har en forsterker (integrert riktignok) som har fått knallkritikk til 10 000,-, B-110:

Litt usikker på om den er kraftig nok til 805S, men det skader ikke prøve. Evn. ringe å snakke med en forhandler som vet litt mer om den. Jeg har hørt på storebror, og den var utrolig dynamisk, frisk og livlig.

EDIT: Så nå at du skulle ha brukt...

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1154927876

Denne er jo en mulighet, aldri testa den på BW, men den er iallefall knall på Dali.
    Ser ut til at annonsen forsvant før jeg fikk sett den. Hva var det for noe?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cpc
    Hei!

Jeg har selv hatt 805s inntil nylig. Brukt dem sammen med litt av hvert, men en forsterker skiller seg klart ut som best: Naim Nait 5i..

Naim og B&W er en klassisk kombinasjon i England, som jo begge merkene er fra, og låter meget bra. Dynamisk, livlig, flott punch i bassen +++
    Interessant Lurer på om det ikke er dine høyttalere jeg har fått kjøpt. Var dem fargen cherry?

Når det gjelder Naim Nait 5i så ser jeg den er 50 watt. Selv har jeg jo en Primare I21 på 70 watt. Vet ikke hvilken av disse som har mest styrke i ryggen, men hadde initielt tenkt på å gå oppover i styrke selv om dette ikke nødvendigvis skulle bety noe. Høres bare uvant ut å gå nedover i styrke :wink:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at annonsen forsvant før jeg fikk sett den. Hva var det for noe?
    Bladilus Thor mk2 eller hva de heter, kjempe forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant Lurer på om det ikke er dine høyttalere jeg har fått kjøpt. Var dem fargen cherry?

Når det gjelder Naim Nait 5i så ser jeg den er 50 watt. Selv har jeg jo en Primare I21 på 70 watt. Vet ikke hvilken av disse som har mest styrke i ryggen, men hadde initielt tenkt på å gå oppover i styrke selv om dette ikke nødvendigvis skulle bety noe. Høres bare uvant ut å gå nedover i styrke :wink:
    Hvis det var en bergenser som hentet dem for deg, så er det nok mine du har ja!

Ikke se på watt, 805s er lettdrevne, og profiterer på andre kvaliteter enn watt. Jeg har bla. hatt en Arcam FMJ A32 sammen med dem, denne er 2x100w i 8 ohm, men Naimen var bedre selv med bare 50w.

Har sendt deg en PM..

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Det værste med å være på jakt etter nye ting er at jeg blir så hauset opp i jaktens hete. Etter å ha lest opp og ned på forum om alle slags alternativer har jeg nå sett en annonse for en brukt EC 4.7. Disse er det ikke mange poster om her på forumet noe som gjør meg meget usikker. Tror rett og slett jeg må køye før jeg har gjør noe dumt og trykker på kjøp knappen :-?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kjekt å handle!

Hvilken cdspiller har du tenkt å bruke i anlegget ditt? Ikke Cambridgen vel?
    Et anlegg i denne klassen fortjener en skikkelig cdspiller..

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cpc
    Alltid kjekt å handle!

Hvilken cdspiller har du tenkt å bruke i anlegget ditt? Ikke Cambridgen vel?
    Et anlegg i denne klassen fortjener en skikkelig cdspiller..
    Det vil tiden vise, men et sted må man jo starte. Normalt sett så koster en full utskifting litt for mye så jeg pleier å se meg ut noe jeg vil ha og så jobber jeg mot det. Akkurat nå er jeg jo bestemt på å sondere terrenget, men har av og til problemer med å holde fingeren unna kjøp knappen :-D

Liker forøvrig å ha alt utstyret i samme utførelse noe som egentlig tilsier samme merke. Vet ikke om man får andre synergier enn WAF, men føles bedre å like utseende samtidig med lyden

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min soleklare erfaring er at man oppnår bedre lyd med alt fra samme produsent. Samme lydfilosofi, samme utviklingspersoner osv.

Det skal en god porsjon flaks, evt. mye prøving og feiling for å finne en ideell kombinasjon av forskjellige merker.
    Mange feiler i å innse dette, og kjøper testvinnere og "best-buys" i øst og vest. Dette er nærmest dømt til å gå galt, og mange sitter igjen med å stadig skifte komponenter da lyden ikke svarer til forventningene.

At det ser bra ut er heller ingen ulempe da..

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med forventninger er jo også noe. Det er veldig lenge siden jeg har hatt en god cd-spiller og så lenge jeg ikke hører en på akkurat min stereo er det vanskelig å være misfornøyd med hva man har.

Eneste grunnen til at jeg egentlig mobiliserer til utskifting er den lille tanken bakerst i hodet som sier at ting enda kan bedres kraftig. For meg er det viktigst å få litt bedre lyd ved lavere volum. Virker som om I21 på en måte gjemmer instrumenter når man spiller lavt. Det være seg en fiolin i bakgrunnen som plutselig blir fremtredene når man spiller litt høyere. Så vidt jeg skjønner er vel dette et problem som er delvis fysisk betinget (ref loudness knappene som eksisterte tidligere)?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Atoll? PR300 og AM200 kombinasjonen, noen som har testet? Litt nysgjerrig da jeg sitter med dette og har snust litt på 805S selv :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •