Eltax vs Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eltax vs Denon

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124254
    vs
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...iver_Soelv.htm

Jeg har receiver, så jeg har ikke tenkt å gå til anskaffelse av noen av disse. Men, ser at Denon har 7x80, mens Eltax har 6x150. Likevel er Eltax langt billigere.
    Betaler man for kvalitet og merke i Denon? Hva er forskjellen på disse to?

Disse tallene, i watt, hvor mye forteller de egentlig? Ja, de forteller hvor mye lyd receiveren kan sende til høyttalerne. Hvis jeg vil ha best lyd, så velger jeg Eltax. Nei, i mine ører blir det galt. Men hvorfor?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at Eltax forsterkeren leverer 6x150W. Men den leverer ikke noe annet. Det er ikke stort problem å putte en trafo i en kasse og sett på et I/O rack bakom den. Koster ikke mye å gjøre det. For å si det på en annen måte, kr per W vinner sikkert Eltax. Men kvalitet og lydutførelse per kr vinner Denon by far! Slik jeg ser det i allefall. :-P

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi watt er ikke watt, finnes tusenvis av måter å måle det på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Fordi watt er ikke watt, finnes tusenvis av måter å måle det på.
    Utdyper du denne litt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel litt "slemt" å kalle tittelen på tråden for Eltax vs Denon. Denon ligger vel i en litt annen kvalitetsklasse enn Eltax. :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DRIT i watt. det har lite med lyd å gjøre

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Kilo watt???

Det kan mange ganger være ett salgstrick tror jeg.. Med disse "outsiderene" om jeg tør å kalle de detops: (ikkenovondtmeddetaltså) hehe..

Klart at 6x150W til 1995.- er grisebillig... Den ser jo bra ut også.. Leser man anmeldelsene så er de også ok....

Men, det skal ikke være lett gitt... Personlig holder jeg en knapp på Denon.. Men du verden, det hadde vært gøy å prøvd en Eltax 6x150 her hjemme oxo...

Cyrus:twisted:

Newcomer Sigurd070 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser nermere på spesifikasjonene til Eltaxen, ser du at den har et strømforbruk på 320 watt. I følge infoen skal den levere 6*150 watt=900 watt. Hvis du sammenligner den oppgitte effekten med strømforsyningen ser du fort at dette ikke kan gå an. Hvis forsterkeren bruker 320 watt, kan den i hvert fall ikke levere 900 watt! I tilegg kan du regne med at den er ca. 60% effektiv, det vil si at 60% går til effekt til høytalerne, og 40% blir til varme. Da blir regnestykket 320W/6=ca.53watt! hvis forsterkeren er 60% effektiv blir effekten i realiteten drøyt 30watt i hver kanal!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyrus the virus
    Det kan mange ganger være ett salgstrick tror jeg.. Med disse "outsiderene" om jeg tør å kalle de detops: (ikkenovondtmeddetaltså) hehe..

Klart at 6x150W til 1995.- er grisebillig... Den ser jo bra ut også.. Leser man anmeldelsene så er de også ok....

Men, det skal ikke være lett gitt... Personlig holder jeg en knapp på Denon.. Men du verden, det hadde vært gøy å prøvd en Eltax 6x150 her hjemme oxo...

Cyrus:twisted:
    Du vet jo ikke hva slags kunnskaper de har som har skrevet anmeldelsene... for alt det du vet sammenligner de lydkvaliteten med hva de fikk ut fra høyttalerene på TV'n. 6x150W er sikkert mulig til 1995,- men jeg vil tro THD er rimelig høy.

La meg sitere deler av den ene anmeldensen: "...Lyd med høye dimensjoner; Ordentlig lyddybde med Bass Boost knappen på."

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en morsom måte å se det på...Men hvorfor er det alltid slik at strømforbruket ved drift er lavere enn utgangseffekten? Er det på denne måten man avslører hvor mye en forsterker egentlig yter?

For å nevne noen eksempler:
    Pioneer VSX-916/915 bruker 360 W ved drift, men skal egentlig yte 700 W
    JVC RX-50560 bruker 140 W ved drift, men skal egentlig yte 500 W
    Yamaha HTR-5830 bruker 240 W ved drift, men skal egentlig yte 550

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder forskjellen mellom eltax og denon, så tror jeg den hovedsaklig ligger i forvrengningen i lyden. Denon (modellen som nevnes) har en forvrengning på 0,08% ved maks utgangseffekt. Eltax har ikke oppgitt dette noen steder (som jeg finner), men jeg tipper den har ca 3% forvrengning ved maks utgangseffekt.

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sigurd070
    Hvis du ser nermere på spesifikasjonene til Eltaxen, ser du at den har et strømforbruk på 320 watt. I følge infoen skal den levere 6*150 watt=900 watt. Hvis du sammenligner den oppgitte effekten med strømforsyningen ser du fort at dette ikke kan gå an. Hvis forsterkeren bruker 320 watt, kan den i hvert fall ikke levere 900 watt! I tilegg kan du regne med at den er ca. 60% effektiv, det vil si at 60% går til effekt til høytalerne, og 40% blir til varme. Da blir regnestykket 320W/6=ca.53watt! hvis forsterkeren er 60% effektiv blir effekten i realiteten drøyt 30watt i hver kanal!
    Flott svar! Dette burde fortelle trådstarter litt...

Men vær obs på at det finnes unntak. Yamaha f.eks oppgir effektforbruket i "gjennomsnitt/typisk forbruk". De oppgir altså ikke maks trekk. Slik er det sikkert med en del andre produsenter også, men på eltaxen tviler jeg.....

6x150w til 1995,- er rett og slett helt umulig! Om du hadde ganget prisen med 10 hadde du vel kunne nermet deg en receiver med den efekten...

Edit: skrivefeil

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i så fall ganske dårlig gjort ovenfor kunder som blir lurt til å tro at forsterkeren yter mer enn hva den egentlig gjør. Det kan jo resultere med at høytalerne blir sprengt...Burde vært lover for slikt!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel om man måler eltaxen med noen gitte verdier så får man nok 6*150W men om man hadde målt Denonen med samme verdier så hadde man nok fått mere en 7*80 også.. Jeg mener at Watt egentlig bare kunne ha vært fjernet fra en reciver jeg.. Det er et salgstriks som burde vært forbudt!! MANGE som skal kjøpe seg reciver som ser utelukkende på watt og da vil en Harman kardon på 7*75w til 11 900 bli ganske så uaktuell når man kan få en eltax på 6*150 til 1999,-.

Hvorfor er det egentlig ikke kommet en standard på dette?? er det fordi at alle "billig" merker er like "dårlige" og at alle "seriøse" merker som koster mere har et mere "seriøst" kjøpemarked, der folk VET hva de er gode for?? Tankene surrer..

Husker min første sourround opplevelse en Kenwood på 5 * 180w til 4000 elller noe. I følge selgeren ( nevner ikke butikk ) var dette noe av det råeste du kunne få tak i ! Vel jeg testet den og ble ikke akkurat blåst bak i stolen, uka etterpå testet jeg en HK avr 5000 vel den hadde jo "bare" 70W så forventningene var ikke akkurat store.. Vel jeg har aldri byttet fra HK enda! den nevnte HK`en står hjemme hos min far som kjøpte den dagen etter test!

Om noen leser enda så vil jeg anbefale og lese "billig watt som ikke finnes" på www.patos.no der står det ganske greit om hva som er riktig og ikke. Siden virket ikke nå! men les det

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Om noen leser enda så vil jeg anbefale og lese "billig watt som ikke finnes" på www.patos.no der står det ganske greit om hva som er riktig og ikke. Siden virket ikke nå! men les det
    Dette var en bra artikkel som alle som er usikre rundt dette bør lese.
    http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom fabrikatene kun oppgir gjennomsnittlig forbruk ved drift, så er det jo umulig å vite om forsterkeren faktisk yter like mye som det står at den skal klare.

F.eks
    Yamaha HTR-5830 bruker gjennomsnittlig 240 W ved drift, skal yte 550 W maks.....Umulig å si om Yamha lyger eller ikke.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere som Eltax er for såkalte "verdensmestere". Som alltid har det beste, den har jo 6x150 W. Jeg har en jeg kjenner som HAR HD bilder hjemme, fordi han har jo en HD-ready TV. Men han ser jo kun på NRK fra vanlig kabel-TV.

Husk at pris er ALLTID en indikasjon, spesielt når man snakker om lave priser. Er tilbudet for godt til å være sant, så er det nok det.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel stemme det! men om man er litt "smart" så låner man forsterkeren hjem! og da finner man fort ut hva de er gode for! Min erfaring med Yamaha er at de "lyver litt".

Når man skal kjøpe seg forsterker så er det 2 ting man ser på det er 1:vekt ( ikke på en digital en) 2. man ser bak hvor mye strøm strømforsyningen kan trekke!!

og som andersT2 sier: er tilbudet for godt til å være sant så er det nok det! Man betaler ikke 5-10000 mere bare på grunn av merke navnet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg har en jeg kjenner som HAR HD bilder hjemme, fordi han har jo en HD-ready TV. Men han ser jo kun på NRK fra vanlig kabel-TV.
    Hehehe... litt off topic... men ... Det er alltid "morro" med slike folk, det er helt utrolig hva de kan innbille seg.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det kan vel stemme det! men om man er litt "smart" så låner man forsterkeren hjem! og da finner man fort ut hva de er gode for! Min erfaring med Yamaha er at de "lyver litt".

Når man skal kjøpe seg forsterker så er det 2 ting man ser på det er 1:vekt ( ikke på en digital en) 2. man ser bak hvor mye strøm strømforsyningen kan trekke!!

og som andersT2 sier: er tilbudet for godt til å være sant så er det nok det! Man betaler ikke 5-10000 mere bare på grunn av merke navnet!
    2eren der er svak, veldig mange produsenter oppgir kun gjennomsnittsforbruk bakpå forsterkerne, så da er det igrunn bare vekt, og uavhengige tester med måling av effekt som gjelder.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •