Eltax vs Denon - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Nå stiller jo yamaha effektforsterkere i en litt annen klasse enn recieverne, det er nok maks forbruk på din Buril :-D
    Effektforsterkere er beregnet på litt mere avanserte brukere og de trenger derfor ikke oppgi gjennomsnitt fordi vi entusiaster bryr oss mindre om strømforbruket enn de som kjøper en reciever og er lykkelige med bare den ;-)

Er vel klasse A kretsene på din som gjør den såpass sulten på strøm.

Har du målt hvor mye den bruker ved idle i forskjellige modus forresten?

Jeg har en slik måler fra CO, har hatt intensjoner om å sjekke idle/gjennomsnitt/max på diverse ting lenge, men jeg har aldri fått ut fingern og faktisk gjort det.
    Mistenker at det går litt watt bare ved idling også :neutral:

A
    Jeg kjøpte en strømmåler på clas, (den måler antall kilowatt som passerer gjennoim måleren)
    På 4 timer (idle) hadde måleren kommet opp i litt over 3kw...
    Det betyr ca 800 watt på tomgang. Tror ikke den måleren er helt til å stole på.
    Men det kan jo være forklaringen på de høye strømregningene mine

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg kjøpte en strømmåler på clas, (den måler antall kilowatt som passerer gjennoim måleren)
    På 4 timer (idle) hadde måleren kommet opp i litt over 3kw...
    Det betyr ca 800 watt på tomgang. Tror ikke den måleren er helt til å stole på.
    Men det kan jo være forklaringen på de høye strømregningene mine
    Går det ikke an å stille den slik at den viser antall watt som blir trukket real-time? Trodde det gikk, har samme måler selv.
    800watt på tomgang er forresten veldig mye, var det forskjell på om du kjørte klasse A og AB?
    Tror ikke mine bruker like mye ved tomgang. Må nesten få sjekket det snart, bare for nysgjerrighetens skyld.

Strømregninger ja, vi har en forholdsvis solid strømregning, men når jeg bodde alene og hadde min egen serverpark på kjøkkenet var regninga adskillig verre. Anlegget stod på 24/7 og en hel del servere/PC'er.
    Hadde et forbruk på rundt 30 000 Kwh i året, ganske voksent forbruk til å være en leilighet på 27m2
    Og hafslund er jeg IKKE glad i :evil:

A

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne.
    Vet ikke om den kan stilles inn til å vise "realtime", men jeg skal prøve.
    800 watt høres veldig mye ut... Men fosterkeren er jo lovlig varm når jeg kjører klasse A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne.
    Vet ikke om den kan stilles inn til å vise "realtime", men jeg skal prøve.
    800 watt høres veldig mye ut... Men fosterkeren er jo lovlig varm når jeg kjører klasse A
    Jepp det er samme som jeg har, trodde det skulle være mulig å vise 'real-time' men det har jeg ikke testet.
    Jeg kjøpte min for å ha bevis i en liten klage til hafslund, var ikke spes glad for å ha 245volt i leiligheten min (hadde peak på nærmere 250v:shock, mener at vi har krav på bedre kvalitet når vi tross alt betaler mer for selve leveransen (dvs. nettleien hos hafslund) enn det strømmen faktisk koster. Men hafslund er noen arrogante r***høl som bare bryr seg om å tjene penger. Håper jeg en dag slipper å betale sure kroner til Hafslund, nettleiemonopolet deres er jo så hårreisende at man egentlig burde anmeldt dem for svindel :evil:
    Desverre betaler jeg nettleie til hafslund der jeg bor idag også, men her er det adskillig roligere på nettet, litt i overkant av 230v....

A

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten så jeg får lyst til å bygge mitt eget lille kraftverk i den nærmeste bekken, og vinke farvel til strømselskaper og skyhøye regninger
    Jeg betaler også høyere nettleie enn faktisk strømpris.
    Til den prisen vil jeg forlange at en ansatt hos kraftselskapet sykler på en ergometersykkel koblet til en generator, og forsyner anlegget med strøm

Men nå er vi rimelig OT, tror jeg
    Kanskje fortsette diskusjonen om strøm i en annen tråd?

PS: Snodig at strømmåleren min trenger batterier....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Snodig at strømmåleren min trenger batterier....
    Hehehe! Det syns jeg er rart også.

Ja, vi har visst vridd en reciever tråd over til å bli en strøm tråd. Beklager trådstarter!

A

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi har visst vridd en reciever tråd over til å bli en strøm tråd. Beklager trådstarter!

A

Denne tråden ble OT midt på side 1 tror jeg hva handlet den om igjen???

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det er samme som jeg har, trodde det skulle være mulig å vise 'real-time' men det har jeg ikke testet.
    Jeg kjøpte min for å ha bevis i en liten klage til hafslund, var ikke spes glad for å ha 245volt i leiligheten min (hadde peak på nærmere 250v:shock, mener at vi har krav på bedre kvalitet når vi tross alt betaler mer for selve leveransen (dvs. nettleien hos hafslund) enn det strømmen faktisk koster. Men hafslund er noen arrogante r***høl som bare bryr seg om å tjene penger. A
    Det er ikke noe feil fra Hafslund sin side, kravene er 230 +/- 10%. Grunnen til at volten var såpass høy der du bodde før var nok at leiligheten var veldig nær en trafo. De må ha høye spenninger nære trafoen, slik at de slipper unna med færrest mulige trafoer. Men 250 v så ryker nok elektronisk utstyr dessverre fortere enn normalt. Eneste mulighet er nok å montere inn noe som senker volten, men det blir nok en litt dyr affære, med spesial viklet trafo.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var hos noen som bodde vegg i vegg med gardermoen ( flyplassen ja ) de hadde 212V det er like ille... Rart at man ikke kan få det man betaler for?? jeg ligger stabilt på ca 226v... Men en peak på 250 er jo nesten kriminelt da...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spenning i alle hus varierer hele dagen. her har det gått helt nedi 205V.
    men vi har ingenting vi skulle sagt når den holder seg innenfor +-10% mesteparten av dagen...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er ikke noe feil fra Hafslund sin side, kravene er 230 +/- 10%. Grunnen til at volten var såpass høy der du bodde før var nok at leiligheten var veldig nær en trafo. De må ha høye spenninger nære trafoen, slik at de slipper unna med færrest mulige trafoer. Men 250 v så ryker nok elektronisk utstyr dessverre fortere enn normalt. Eneste mulighet er nok å montere inn noe som senker volten, men det blir nok en litt dyr affære, med spesial viklet trafo.
    Lyspærer røyk rimelig fort ja, ble glad i halogenlamper, men minst to-tre trafoer til lamper røyk også. Vifter som gikk på AC, feks hushbox eller forsterker kunne knapt brukes grunnet turtall fra he**** :roll:
    Ellers tror jeg det meste av elektronikk som gikk istykker mens jeg bodde der skyldes "brukerfeil".

Men jeg hadde en episode med tjukk hvit røyk ut av refleksportene :shock: Skjedde når jeg skrudde på effektforsterkeren til frontene, bassen på begge ble totalt utbrent, DC ut fra forsterkern, den ble senere testet på verksted og funnet 100% iorden. Dette var på en dag med endel tordenvær, kanskje ikke beste tidspunkt å koble om og endre på oppsettet, og selv om jeg fulgte alle "kunstens regler" så endte det slik når jeg skrudde på.
    Vet fortsatt ikke årsaken til dette, men mistenker upc kabelen siden jeg fikk gjentatte karameller fra denne.
    Skulle gjerne ha funnet ut årsaken, eneste forklaringen jeg har er uflaks :cry:

Jeg testet diverse skilletrafoer og til og med UPS'er men de er for dyre om man skal ha tilstrekkelig kapasitet og kvalitet for hifi bruk.

A

edit: tror hafslund sin trafo var ganske nærme, og det elektriske i bygget forholdsvis gammelt.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •