Surround Preamp/Processor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround Preamp/Processor

Er det noen som har forslag til Surround Preamp/Processor til priser under 15.000kr.

Kjenner selv til Rotel RSP-1068
    http://europe.rotel.com/products/specs/rsp1068.htm

Men håper å få hjelp av dere til å finne noen billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne koster 6K.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om du skal ha nytt eller om brukt er en opsjon, men om du kan få tak i en pent brukt RSP-1068 så tror jeg personlig det vil gi mye for pengene. Det trenger heller ikke bli så alt for dyrt. RSP-1068 ligger vel på rundt 7000-7500 for tiden (om jeg ikke husker alt for mye feil).

Jeg ville ikke ha kjøpt ny 1068 i dag. Det er jo ikke lenge til det kommer en 1069, og det å hente ut en ny 1068 nå vil gi stort verditap i tiden som kommer.

Jeg er i alle fall godt fornøyd med min 1068, og har ingen planer om å skifte ut enda (det sa jeg om resten av kinoen som nå mer eller mindre er i ferd med skiftes ut i forbindelse med flytting!).

Gøran

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvalget på prosessorer er veldig lite i de "normale" prisklassene.

Jeg kunne godt tenkt meg en ny prosessor selv siden den jeg har begynner å bli veeldig gammel :-D
    Men jeg har ikke så mye penger å bruke på slikt nå for tiden, men hadde jeg vært på jakt etter noe i klassen under 15k så ville jeg vurdert import av en outlaw prosessor, 230v->110v stepdowntrafo av høy kvalitet for en prosessor vil ikke koste stort.
    Ferdig importert med toll og tull kommer den på rett over 10k, og da får man prosessor med balansert ut på alle kanaler (hvis det er aktuelt for deg da)

Eller så er det den NAD'en nevnt lenger opp her, som jeg ikke gidder å høre på engang siden NAD har fått så mye pepper for støy og fordi utseende på den er mildt sagt dårlig, en prosessor til 6k burde ikke se ut som en reciever til 2k
    Rotel er vel den heteste kandidaten, men jeg har ikke råd til en slik, kanskje det blir en brukt etterhvert, men jeg syns prisen er rimelig stiv når den mangler balansert ut.

Jeg har også vurdert å teste forskjellige recievere som preamp/prosessor, her har jeg ikke gjort noe tester selv men hørt at det er veldig stor forskjell på forskjellige merker og modeller.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Denne koster 6K.
    NAD'en vil sikkert dekke mitt behov funksjonsmessig. Men utseende messig er den lite tiltalende. Ønsker nok noe mindre(lavere) og mere stilrent.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Er ikke sikker på om du skal ha nytt eller om brukt er en opsjon, men om du kan få tak i en pent brukt RSP-1068 så tror jeg personlig det vil gi mye for pengene. Det trenger heller ikke bli så alt for dyrt. RSP-1068 ligger vel på rundt 7000-7500 for tiden (om jeg ikke husker alt for mye feil).

Jeg ville ikke ha kjøpt ny 1068 i dag. Det er jo ikke lenge til det kommer en 1069, og det å hente ut en ny 1068 nå vil gi stort verditap i tiden som kommer.

Jeg er i alle fall godt fornøyd med min 1068, og har ingen planer om å skifte ut enda (det sa jeg om resten av kinoen som nå mer eller mindre er i ferd med skiftes ut i forbindelse med flytting!).

Gøran
    Har ikke sett altfor mange slike på bruktmarkede, men prøver å følge med. Til en slik bruktpris vil det jo ikke være så mye å spekulere på for min del.

Takk for info om at det kommer en 1069 snart. Det gjør jo ting litt anderledes. Ellers så grunnen til at jeg ønsker en 1068 kvalitet er jo at jeg også vil ha noe som kan spiller ren stereo lyd bra. Og har jeg oppfattet riktig så er det jo en bra forforsterker som sitter i denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Utvalget på prosessorer er veldig lite i de "normale" prisklassene.

Jeg kunne godt tenkt meg en ny prosessor selv siden den jeg har begynner å bli veeldig gammel :-D
    Men jeg har ikke så mye penger å bruke på slikt nå for tiden, men hadde jeg vært på jakt etter noe i klassen under 15k så ville jeg vurdert import av en outlaw prosessor, 230v->110v stepdowntrafo av høy kvalitet for en prosessor vil ikke koste stort.
    Ferdig importert med toll og tull kommer den på rett over 10k, og da får man prosessor med balansert ut på alle kanaler (hvis det er aktuelt for deg da)

Eller så er det den NAD'en nevnt lenger opp her, som jeg ikke gidder å høre på engang siden NAD har fått så mye pepper for støy og fordi utseende på den er mildt sagt dårlig, en prosessor til 6k burde ikke se ut som en reciever til 2k
    Rotel er vel den heteste kandidaten, men jeg har ikke råd til en slik, kanskje det blir en brukt etterhvert, men jeg syns prisen er rimelig stiv når den mangler balansert ut.

Jeg har også vurdert å teste forskjellige recievere som preamp/prosessor, her har jeg ikke gjort noe tester selv men hørt at det er veldig stor forskjell på forskjellige merker og modeller.

A
    Kunne ikke sagt det bedre selv angående den NAD'en

Vet ikke hvor viktig det er for meg med å ha muligheten for balansert. Når det gjelder Surround biten er jeg nemlig ikke så veldig kresen. Da den primært skal brukes til stereo lyd gjengivelse.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Kunne ikke sagt det bedre selv angående den NAD'en

Vet ikke hvor viktig det er for meg med å ha muligheten for balansert. Når det gjelder Surround biten er jeg nemlig ikke så veldig kresen. Da den primært skal brukes til stereo lyd gjengivelse.
    Ja, jeg er helt på linje med deg, det er stereo som har første pri. Og der er det vanskelig å vite om man faktisk kan leve med en komponent før man har fått testet dette hjemme med sitt eget utstyr.
    Jeg for min del har balanserte effektforsterkere og kunne derfor gjerne tenkt meg en balansert prosessor, men det er ikke noe must, jeg har en ubalansert preamp/prosessor idag som gjør en glimrende jobb i stereo.

Og når det spiller bra i stereo så skal det veldig mye til for at det blir dårligere i surround ;-)

Andre prosessorer du kan myse etter på bruktmarkedet er Harman Kardon Citation og Sunfire Cinema, jeg har sett noen av disse til salgs i løpet av de siste årene. Men noen av selgerne tror visst at de er laget av rent gull, så du må sjekke opp hva selgere sier. Eksempelvis en som skulle selge citation 2.0 som er endel år gammel til nesten samme pris som den hadde ny i butikk :roll: Han mente at nyprisen var over 50% høyere enn det jeg så mange steder før den forsvant fra butikkene.
    Da er det bare å ta seg en bolle og se etter noe annet hehe!

Har også sett både Citation og Sunfire til helt akseptable priser, begge går for å være bra saker, men jeg har aldri hørt noen av dem. Sunfire frister meg mest pga balansert utganger (nok en gang)

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    NAD'en vil sikkert dekke mitt behov funksjonsmessig. Men utseende messig er den lite tiltalende. Ønsker nok noe mindre(lavere) og mere stilrent.
    Cambridge sin reciever er så liten at den ser ut som en prosessor, og den har seff pre-out på alle kanaler.
    Håper Cambridge har tenkt til å lage en prosessor etterhvert, den tror jeg vil havne i riktig prisklasse for slike som meg som er "fattig" småbarnspappa :lol:

A

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en slik en kanskje være noe for deg?: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=9737&cat=all

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Kan en slik en kanskje være noe for deg?: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=9737&cat=all
    Har den pre-out? Jeg har sett litt på den men fant ikke noe svar på om den hadde pre-out eller ikke.
    Jeg vil fortrekke en ren prosessor/preamp for å slippe å betale for en forsterker-seksjon jeg ikke har bruk for og fordi da går alle pengene til høyest mulig preamp-del ;-)

Men det er mest sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe en reciever fordi det ser ut som om jeg kommer til å trenge en reciever til stuebruk etterhvert, hvis jeg får eget rom til galskapen min

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel kanskje den her du tenkte på?

http://www.outlawaudio.com/products/990.html

Jeg må innrømme at outlaw er et relativt ukjent merke for min del, men den har jo balanserte utganger så det burde jo borge for kvalitet, eller?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking are_e:

Hakke så mye peiling på Cav, syntes bare den så barsk ut jeg.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har inntil nå vært veldig fornøyd med en Thule Space 250B, som har balanserte utganger i stere(funker ikke i surround dog..), men nå har den pådratt seg en "syke" som ikke akkurat ser lovende ut....(se egen tråd) Så jeg vurderer litt hva jeg skal gjøre. Uansett et veldig interessant produkt for oss som er mer interessert i stereo enn surround og ikke har plass til begge deler :P

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    Det var vel kanskje den her du tenkte på?

http://www.outlawaudio.com/products/990.html

Jeg må innrømme at outlaw er et relativt ukjent merke for min del, men den har jo balanserte utganger så det burde jo borge for kvalitet, eller?
    Ja, det er denne :-D
    Tja, balanserte utganger er vel ingen garanti for kvalitet, men det virker som om den holder bra kvalitet. Og prisen er jo veldig lav i forhold til konkurrenter med balanserte utganger.

Outlaw har fått mye god kritikk i USA, og grunnen til at vi i Norge ikke har hørt så mye om dem er at de produseres for det amerikanske markedet og selges utelukkende der borte. Må importere via en US adresse hvis man vil ha den hit.
    Eneste problemet jeg kan komme på med å 'hente' en slik er hvis det skulle skje noe, men det er vel kanskje mulig å få utført rep. på dette kontinentet også. Men skal det gå på garanti så blir porto frem og tilbake en dyr affære.

Hmmm.. Når jeg tenker på min historikk med feil på nye apparater så er det kanskje litt i skumleste laget. Jeg har hatt unormalt mye feil på det jeg har kjøpt nytt føler jeg, nesten hver eneste komponent jeg har kjøpt ny har hatt en feil eller mangel. Brukte komponenter derimot har jeg hatt fint lite feil på :-D
    En mulighet er å finne en brukt 990 i usa, det er nok like greit siden prisen blir enda lavere og mange selgere der borte er villige til å sende til europa.

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hakke så mye peiling på Cav, syntes bare den så barsk ut jeg.. :-D
    Er enig, den ser tøff ut. Men jeg som er litt tilhenger av sorte komponenter er overbevist om at den hadde vært enda tøffere i helsvart :-D

Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    Jeg for min del har inntil nå vært veldig fornøyd med en Thule Space 250B, som har balanserte utganger i stere(funker ikke i surround dog..), men nå har den pådratt seg en "syke" som ikke akkurat ser lovende ut....(se egen tråd) Så jeg vurderer litt hva jeg skal gjøre. Uansett et veldig interessant produkt for oss som er mer interessert i stereo enn surround og ikke har plass til begge deler :P
    Thule er spennende ja, hva har gått galt med din? Skal finne tråden din og lese. Trist å høre om problemer uansett!
    Jeg har allerede balanserte effektforsterkere og hele morroa tar endel mere plass en samboeren setter pris på ops: Men hun er utrolig tålmodig og snill som lar meg få utfolde meg ganske fritt i stua :-D (tusen takk elskling!!!)

Etterhvert så blir det vel noe smått i stua og eget lyd/kinorom håper jeg.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange billige pre amper til surround. Så da stereo var viktigeste for meg kjøpte jeg en billig cambridge hjemmkinoforsterker med pre out på alle kanaler og koblet til min integrerte electrocompaniet forsterker. Da driver denne frontkanalene i hjemmekinoen, mens stereo lyden går som vanlig gjennom den integrerte forsterkeren. Eneste minuset er at en må stille inn volum kontrollen på den integrerte forsterkeren ved bruk i hjemmekinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister litt for min del og, men jeg vet ikke helt hva som lønner seg, oppgradering til 350B for min del koster 15k og da får jeg jo mye av det samme som denne...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av conan
    Det er ikke så mange billige pre amper til surround. Så da stereo var viktigeste for meg kjøpte jeg en billig cambridge hjemmkinoforsterker med pre out på alle kanaler og koblet til min integrerte electrocompaniet forsterker. Da driver denne frontkanalene i hjemmekinoen, mens stereo lyden går som vanlig gjennom den integrerte forsterkeren. Eneste minuset er at en må stille inn volum kontrollen på den integrerte forsterkeren ved bruk i hjemmekinoen.
    Hvordan syns du lyden i cambridge'n er? Du har kanskje ikke testet den i stereo i det hele tatt?
    Jeg har tenkt litt på noe av den samme løsningen, bruke en ren stereo preamp og henge en reciever på en inngang.
    At volumet må stilles er jo litt pes, men så lenge du vet hvor det skal stå for å være riktig i forhold til kalibreringen av surround så er det jo greit nok.
    Det som frister med cambridge er jo at den er så liten og søt i forhold til mange andre recievere, blir jo litt dumt å ha en mastodont av en reciever i tillegg til store effektforsterkere :-D

A

edit: men en mastodont av en prosessor hadde bare vært tøft, outlaw feks er jo helt utrolig svær, men så må man jo ha endel flate på baksiden for å kunne servere det antallet inn og utganger denne har.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    edit: men en mastodont av en prosessor hadde bare vært tøft, outlaw feks er jo helt utrolig svær, men så må man jo ha endel flate på baksiden for å kunne servere det antallet inn og utganger denne har.
    Sikkert bare luft inni dog :P Den var jo ikke spesielt tung såvidt jeg kunne se på måla...

Thulen min gir forøvrig fra seg noen "knepp" innimellom som jeg på beste måten kan omtale som digital støy, altså at den utstøter lyd fra senter innimellom. Blir helt borte om jeg velger phantom som nevnt....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •