Hvilken forsterker for Concept oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken forsterker for Concept oppsett?

Heisann. Har ekstremt lyst på å få meg Concept 8 fronter og Concept 1 eller 2 bak, og evt. Concept CT senter eller enn annen siden senteren er det svakeste leddet der mener jeg.

Men, er helt blank på hvordan man måler/vet hvor mye kraft du må ha for å drive høytalere og sånt. Lurer derfor på hvilken reciever som ville fungert bra på dette oppsettet?

Hvis jeg går til innkjøp, så blir det først fronter, så center, så bak. Liker veldig godt Denon recieverene som jeg har hørt litt hos venner etc, men hvor høyt opp må jeg for å få en god reciever til disse? Mulig å ta en reciever som klarer å drive surrounden også bruke effektforsterker til frontene (evt også senteren)...?

Takker for alle forslag som kan hjelpe meg i tankegangen...

PS: Noen som kunne linke til en god guide/forklaring på hvordan man ser hvor stor reciever du må ha, iforhold til høytalere?

Takk.

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal selv gå til anskaffelse av Concept 8 =) Så jeg kjøpte Denon AVR-3806 til å gjøre jobben.
    Vil bruke Concept 6 som vi har fremme nå, til bak. Og med tiden kjøpe Suite 0.8 Centeren.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva budsjett har du?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at noen på hjemmekino.no (Torja) har 3805 på sine Concept 8. Skal fungere bra det. Uansett bor det ganske mye i disse høyttalerene, så jeg vil tro det er more å bi-ampe dem med litt store forsterkere.

Ellers er det ikke lett å si hvilken forsterker som passer best til en høyttaler. Dette er fordi høyttalere trekker kraft fra forsterkeren variabelt avhengig av frekvens. Dette kan forklares med en impedansekurve. Når en vet impedansekurven til en høyttaler er det noe lettere å velge forsterker. Brå endringer i impedansekurven (fasevendinger) er ekstra krevende for forsterkeren.

Et annet problem er hvordan produsentene av forsterkere oppgir kreftene. Strømforsyning og kondensatorbanker er vesentlig for ytelsen, og nesten alle produsenter har forskjellige forholdstall på disse parameterene. Dessuten er det jo viktig å få rett lydsignatur. En høyttaler som allerede er spiss i diskanten trenger ikke en forsterker som særlig fremhever diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva budsjett har du?
    Har ikke noe budsjett ennå, er mer type ala ønske/tenke stadiet, og delene blir nok kjøpt hver for seg over lenger tid, så vanskelig å si hvor mye jeg har tenkt å bruke.

Jeg vet at noen på hjemmekino.no (Torja) har 3805 på sine Concept 8. Skal fungere bra det. Uansett bor det ganske mye i disse høyttalerene, så jeg vil tro det er more å bi-ampe dem med litt store forsterkere.
    Er 3805 på en måte minste kravet til dette oppsettet, uten å drepe høytalerene/lyden helt? Ville det funket å bruke en mindre modell, noe som f.eks 2106 i starten med bare Concept 8 og noen satelitter som surround, også heller kjøpe en effektforsterker for Concept 8 og da også utvide med Concept 2 eller noe sånt?

Ville det blitt noe billigere idet hele tatt? Men ville jo på en måte spredd kostnadene utover litt lenger periode, noe som gjør at det ikke sender lommeboken i krampe-rykninger, med alt på en gang?

Hmm... kanskje ikke så lurt i det lange løp heller, hvis jeg da uansett må kjøpe 3806 hvis jeg oppgraderer senere etter det?

Kom gjerne med noen innspill :P Takker

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut denne..
    Meget godt kjøp som jeg tror kan være en fin match for Dali'ene. kjøp en billig receiver med 5.1 utganger og du har enormt oppgraderingspotensiale;-)
    åkai.. jeg selger den, men hvis du kommer med ett ok bud kan jeg se på det;-) http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=9633&cat=13

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Concept vil jeg anbefale Yamaha, eller noe annet som ikke er altfor friske i toppen. Concept er i mine ører til tider litt vel frekk og påtrengede i de øverste tonene og behøver derfor en forsterker som kan kompansere litt for dette.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon 2807

Hei!

Jeg har Dali Concept 8 fronthøytralere, Concept CT og Concept 2 bak. På dette oppsettet bruker jeg Denon 2807. Jeg er strålende fornøyd med dette. Har vært flere innom her med intersse av hifi og hjemmkino som synes det fungerer veldig bra.

Men valget er ditt, dette er bare et velmende råd. Hva du har om krav og ønsker, er det kun du som kan avgjøre. Good luck!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2807

Vill nok også si 2807 til det. Der har du jo også faroudja video delen også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine svar.
    Vill nok også si 2807 til det. Der har du jo også faroudja video delen også
    Ang. 2807 så høres det flott ut å kunne bruke den da man har litt oppgraderingsmuligheter senere også. Kunne du utdype litt på faroudja video delen? Hva er dette, noe nytt? Hva vil det si for meg ?

Jeg har Dali Concept 8 fronthøytralere, Concept CT og Concept 2 bak. På dette oppsettet bruker jeg Denon 2807. Jeg er strålende fornøyd med dette. Har vært flere innom her med intersse av hifi og hjemmkino som synes det fungerer veldig bra.

Men valget er ditt, dette er bare et velmende råd. Hva du har om krav og ønsker, er det kun du som kan avgjøre. Good luck!
    Veldig fint oppsett du har må jeg si, nøyaktig det samme som jeg ønsker meg! :P Bruker du sub, evt. hvordan er conceptene på bassen?

Til Concept vil jeg anbefale Yamaha, eller noe annet som ikke er altfor friske i toppen. Concept er i mine ører til tider litt vel frekk og påtrengede i de øverste tonene og behøver derfor en forsterker som kan kompansere litt for dette.
    Er det store forskjeller på Denon og Yamaha? Har lest at veldig mange mener Denon passer veldig godt sammen med Conceptene, men det kommer kanskje også litt ann på hva slags lyd/musikk man liker...

Takker for innspill, og håper på fler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Concept 6 som front, Concept center, Concept 1 bak, og bruker Harman Kardon AVR 240. Dette fungerer helt glimrende! Helt fantastisk lyd. Hadde en Yamaha RX-V757 før denne, og det ble ikke noe bra! Anbefaler på det sterkeste Harman Kardon, som er bra både på hjemmekino og i stereo. Sett på AVR 340? Krefter er det nok av i HK!:d

Lignende tråder

1. Forsterker til mitt lille cerwin vega oppsett! :)
    By fred_stian in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 08-01-2006, 19:35
  2. Hvilken type surround-høyttaler til 7.1 oppsett?
    By las^se in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-07-2006, 01:26
  3. Hvilken forsterker Til cv CLS 215
    By bassemann in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 27
    Siste melding: 06-09-2005, 15:25
  4. Hvilken center i mitt oppsett???
    By Anfield in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 02-13-2005, 23:35
  5. Hvilken forsterker?