Gain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Gain?

Newcomer fersking sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gain?

Er det noen som kan fortelle meg hva gain er ( i samband med effektforsterker eller liknende)? :???:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain = grad av forsterkning...

dvs. hvor mange dB et signal øker i et(eller flere) forsterker ledd.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man refererer gjerne til volum-knottene (hvis de har) på en effektforsterker som gain. Man øker eller minker gain ved å regulere disse, endel effektforsterkere har et potmeter for volum på hver kanal.
    Har også sett at man bruker gain på volum regulering av enkelt kanaler i surround oppsett også. Og hvis man har mulighet til å regulere volum individuelt pr inngang på en forsterker så blir dette også gjerne kalt gain ;-)

Jozho sin forklaring er vel mere teknisk korrekt, men nå har du et par eksempler på steder jeg har sett begrepet gain brukt.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom gain er lik 0 på en sub. Betyr det at den får samme signal som fronthøyttalerne? Og økes gain, så vil den spille sterkere enn frontene? Kan man oppnå det samme ved å øke signalet fra receiveren til subben med noen db?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se for deg at du har to effektforsterkere med ulikt merke.
    Sansynligheten for at de to effektforsterkerene har ulik gain er ganske stor.

Det merker du på at den ene effektforsterkeren spiller høyere, (eller lavere..) enn den andre effektforsterkeren.

Gain = volum på ut-signalet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte oversatt er gain=forsterkning

Brukes i forbindelse med å sammenligne størrelsen på signalet ut fra en forsterker i forhold til signalet inn til forsterkeren.

En "vanlig" effektforsterker kan ha en spenningsforsterkning på 30dB, noe som tilsvarer ca. 32 ganger. Det vil si at om ditt signal fra f.eks. CD spiller er 1V vil signalet ut til høyttalerne dine være ca. 32V.

Ofte finnes et potmeter i forbindelse med innganger slik at du kan justere hvor mye spenningsforserknning du skal ha i forsterkeren.

Og som Pixel sier om to forsterkere har forskjellig forsterkning vil du høre dette på utgangssignalet (under forutsetning at de ellers er like) Har en en gain på 27dB og en annen på 30dB vil den som har mest gain levere dobbelt så mye effekt dersom de har samme inngangssignal.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Ser at denne tråden ikke har vært i bruk på en stund, så jeg "låner" den litt. Håper det er greit!

Jeg har 2 effektforsterkere, Vincent sp 331 og Rotel rb 1080. Disse har jeg planer om å bruke i et surround oppsett sammen med 2 forskjellige høytaler-par. Vincent'en er på 2x150 watt, har input sensitivitet på 1,2 volt og input impedanse på 47 kiloOhm. Rotel'en er på 2x200 watt, har input sensitivitet på 1,5 volt og input impedanse på 32 kiloOhm.
    Receiveren som jeg skal bruke som main har romkorrigering (MCACC).

Spørsmålene er da:
    - Klarer receiveren å utligne ovennevnte forskjeller slik at man får et balansert lydbilde?
    - Hvis ja, gjelder dette for alle lydnivåer, eller bare for det lydnivået MCACC bruker for å stille inn, slik at det vil oppstå skjevheter ved lavere og høyere lydnivå?
    - Dersom jeg skulle få lyst til å prøve å bruke Vincenten og Rotelen til å bi-ampe frontene; Vil dette gå? Vil det bli et ok resultat, eller blir det bare feil? Tenker da å bruke Vncent til diskant og mellomtone og Rotelen til bassen
    - Jeg skjønner hvordan input sensitiviteten (gain) virker, men hvilken rolle spiller input impedansen?

Jeg setter pris på all informasjon. Si fra dersom det trengs flere opplysninger.

mvh
    Ørjan

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messer
    Hei.

Ser at denne tråden ikke har vært i bruk på en stund, så jeg "låner" den litt. Håper det er greit!

Jeg har 2 effektforsterkere, Vincent sp 331 og Rotel rb 1080. Disse har jeg planer om å bruke i et surround oppsett sammen med 2 forskjellige høytaler-par. Vincent'en er på 2x150 watt, har input sensitivitet på 1,2 volt og input impedanse på 47 kiloOhm. Rotel'en er på 2x200 watt, har input sensitivitet på 1,5 volt og input impedanse på 32 kiloOhm.
    Receiveren som jeg skal bruke som main har romkorrigering (MCACC).

Spørsmålene er da:
    - Klarer receiveren å utligne ovennevnte forskjeller slik at man får et balansert lydbilde?
    - Hvis ja, gjelder dette for alle lydnivåer, eller bare for det lydnivået MCACC bruker for å stille inn, slik at det vil oppstå skjevheter ved lavere og høyere lydnivå?
    - Dersom jeg skulle få lyst til å prøve å bruke Vincenten og Rotelen til å bi-ampe frontene; Vil dette gå? Vil det bli et ok resultat, eller blir det bare feil? Tenker da å bruke Vncent til diskant og mellomtone og Rotelen til bassen
    - Jeg skjønner hvordan input sensitiviteten (gain) virker, men hvilken rolle spiller input impedansen?

Jeg setter pris på all informasjon. Si fra dersom det trengs flere opplysninger.

mvh
    Ørjan
    Ja det vil den, og det gjelder vel for alle lyndiåvaer, MEN de vil nok ha en litt annen klangsignatur, altså de vil sikkert låte litt annerledes, litt usikker på de to, men vincenten er vel ganske varm i klangen om jeg ikke tar feil?
    Vet ikke hva slags frontht du har, men jeg ville puttet rotel på front og vincent på bak, eller omvendt, det at du har forskjellig forsterker på surroundht er ikke SÅ farlig, da dette bare er ekstra effektkanaler, hvertfall på film.

Jeg ville ikke brukt begge to med bi amp på frontene, igjen vet ikke hva slags fronter du har, men vil ikke tro det er nødvendig, i tillegg så vet jeg ikke helt hvordan det igjen blir med klangsignatur etc, men for all del, 200watt holder jo til de fleste HT

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg regnet jo nesten med at dette burde gå fint da det vel skal gå greit å bruke effektforsterker kun på frontene også bruke selve receiveren til satelitter dersom man har slike..

Frontene er Infinity Kappa 9.2, så man kan vel si at jeg ikke er helt overbevist om at roteln skal klare med dem.. Har også en Rotel ra 980bx (integrert forsterker, men kan brukes som ren effekt også). Kanskje denne vil passe bedre med 1080 i biamping? begge har dampingfactor på 1000, men klarer ikke å finne flere specs for 980. Regner med at samme gain er et must når to effekter skal brukes i bi-amp?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messer
    Takk for svar. Jeg regnet jo nesten med at dette burde gå fint da det vel skal gå greit å bruke effektforsterker kun på frontene også bruke selve receiveren til satelitter dersom man har slike..

Frontene er Infinity Kappa 9.2, så man kan vel si at jeg ikke er helt overbevist om at roteln skal klare med dem.. Har også en Rotel ra 980bx (integrert forsterker, men kan brukes som ren effekt også). Kanskje denne vil passe bedre med 1080 i biamping? begge har dampingfactor på 1000, men klarer ikke å finne flere specs for 980. Regner med at samme gain er et must når to effekter skal brukes i bi-amp?
    tror den vil passe bedre ja, hvis begge forsterkerne har gain kontroll så må de vel ha samme gain, men vet ikke hvordan det blir med to forskjellige effekter for biamping, kan jo hende det ene har et høyere nivå en den andre, men gainen vil jo bli styrt fra reciever også om du skal bruke dette.

For meg høres det veldig rart ut gjøre det på denne måten, er jo kjedelig få altfor høy diskant iforhold til bass?
    Hmm, kan jo hende jeg missforstår deg litt på hele saken :P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke selge begge forsterkere og få noe der virkelig kan drive høyttalerne bra? Vincent 991 er nevnt i denne tråden f.eks.http://avforum.no/forum/receivere-fo...iver-best.html
    Du kan ikke, eller burde ikke biampe med to forskjellige forsterkere, og vis de da også har forskjellig gain går det ikke bra uansett. Ellers ville jeg testet hvilken Vincent eller Rotel der driver de bedst og bare bruke denne ene forsterkeren.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva med å selge det prøve få tak i en kraftigere vincent? feks vincent sav p200 eller noe? det skal jo være et beist på 50kg med 6x300 watt eller noe :P har sett den helt nedi 14

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mange gode tips her!

Som jeg skrev i min første post her, er hovedplanen min å bruke kun Rotel rb 1080 på Kappaene, men jeg vet at jeg ikke vil få maks ut av de på den måten. derfor lurte jeg på om det var mulig å bruke noen av de andre forsterkerne jeg har for å forbedre lydbildet og ta noe av lasten vekk fra 1080en.

Jeg skjønner at det er viktig med samme gain på to forsterkere som skal brukes sammen i biamp, og tror ikke at hverken 980 eller 1080 har justerbar gain, desverre. Klarer ikke å finne dette ut om min 980. Noen som har info?

Men, jeg trodde ikke det var noe problem å bruke to forsterkere med forskjellig effekt i biamping; en kraftig til bassene og en litt mindre kraftig oppover. Har da hørt at mange har gjort dette.. Men man er kanskje avhengig av aktiv deling for å få dette til å funke?

Er fortsatt ny og uerfaren her, så det kan fort hende at noen av spørsmålene mine har et par "logiske brister"..! Si gjerne fra i såfall. Jeg spør for å lære!

PS: SAV P200 høres bra ut, men er vel på 6x200 watt? Er vel uansett gode biampingsmuligheter her, så det ser ut som et godt alternativ for meg. Sliter litt med å finne utfyllende spesifikasjoner, bare.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem med forskjellig effekt i biamping, men gain må være samme. Du kan jo bare prøve, da vet du om gain er samme eller ikke.
    Personligt ville jeg jo, etter å ha prøvd Rotel, overveie en skikkelig god forsterker på bare fronterne hvor du trenger det.
    Biamping har jeg desverre ikke den store tro på.
    Der er masse info omkring 9.2i her, bl.a. Dag Johnsen vet hvike forsterkere fungerer bra, Vincent 991 monoblokker man kan ha tett ved høyttalerne f.eks., Sunfire osv. men der er flere alternativer.
    Har fornemmelsen av at Kappa blir solgt videre hele tiden fordi eierne ikke vil investere i gode forsterkere il de, og det er jo synd.
    Les den første posten her, den minner om din situation:Infinity Systems Kappa 9.2 i Series 2 Reviews

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •