Receiver/bedre effektdel til Ikon 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver/bedre effektdel til Ikon 6

Hei

Jeg har nå for tiden Dali Ikon 6 biampet på en Denon AVR-2106 og er forsåvidt svært godt fornøyd med lyden. Det eneste jeg savner litt er enda bedre stereoperspektiv og dybde. Jeg spiller av musikk i lossless format via bit-perfekt ASIO output fra PC'en min digitalt. Det vil si at det overhodet ikke skjer noe digital upsampling til 48khz i maskinen, eller noen annen form for behandling av lyden så signalkilden min er omtrent så bra den kan bli siden jeg slipper ustabile CD'er o.l.

Jeg sitter med en følelse av at Denon'en nå er det svakeste leddet. Jeg har hørt at pre-delen skal være meget god, så derfor er det kanskje mest aktuelt med en effektdel. Jeg merket i hvertfall stor forskjell i lydkvalitet mellom å benytte NAD C372 sin effektdel sammenlignet med Denon's integrerte effektdel (i Denons favør). Antall W betyr ikke så mye (så lenge det ligger rundt 100W pluss) siden Denon forsterkeren leverer mer enn nok til mitt bruk så lenge jeg biamper, men effekt har jo aldri vært noe negativt

Viktige egenskaper for meg er et best mulig stereoperspektiv og holografi samt en relativt tørr og definert bass med silkemyk diskant. Det aller viktigste for meg er at diskanten IKKE må bli for hissig, slik den fort kan bli på Ikon 6 med feil forsterker (som f.eks NAD'en)

En SVS PB10 og Dali Ikon 2 er på vei, slik at jeg må ha surrounddelen intakt.

Noen tips???

Jeg er villig til å bruke 10-15K på dette, siden jeg mener Ikon 6 er så fantastisk bra at de fortjener såpass.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en Nakamichi PA-7E på hifisentralen for 3000 kroner nå.
    2x225 watt i 8Ohm. Sies å være MEGET god. Akto bruker den på sine Marin Logan til 50000,-

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke ut denne: http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=1

Du får den for 9000 om du slår til nå...

Tar noe mindre plass enn alt det andre siden den er i klasse-V (likner litt på digital). Er meget bra i Bi-ampet modus:-)

Da har du til gjengjeld en kanal til senter;-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det anbefalt å anbefale sine egne annonser?

Men ja, Linn effektforsterkern er knallbra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kan jo slå tilbake på meg selv om han ikke blir fornøyd..
    Men, ser veldig mange som gjør akkurat det å anbefale sine egne produkter:-)
    Så om jeg "tråkker noen på tærne" så beklager jeg det;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Har faktisk sett på annonsen din, men jeg går for mest mulig kvalitet i to kanaler denne gangen. Den nakamichi forsterkeren var jo knalltøff da Men ettersom han som selger den synes den virket lys på Dali 5005, så tror jeg nok at dette fort kan mismatche litt på Ikon serien.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem det siden alle som her vurdert den anbefaler den i Bi-amp modus (vil si to kanaler pr. høyttaler).
    Men, du får ha lykke til;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo tenkt litt på Oberon 4.1 eller 6.1 da (prisforskjellen er jo så liten at det nesten er dumt å ikke kjøpe 6.1..) eller kanskje også Lyngdorf SDA2175 som jeg ser har fått sinnyke testresultater (utenom her på forumet, hvor enkelte ser ut til å hate denne) og som ble kåret til årets effektforsterker 2005 i Hi-fi world tror jeg det var. Lyngdorf utvikler jo også forsterkerene sine i samarbeid med Dali.

Problemet er at jeg bor på Lillehammer og at det nok er lyngdorf forsterkeren som er den eneste innen rekkevidde for en test i og med at Hifi klubben er den eneste hifi sjappa som jeg vet om her. Får ringe dem på mandagen, men jeg mistenker at sannsynligheten for at de har en som jeg kan teste er liten.. De har hatt svært lite på lager de siste årene har jeg lagt merke til.

Skulle svært gjerne testet MA blokkene, synes det er risikabelt å bare svi av 10k pluss uten å vite om det faktisk gir meg det jeg er ute etter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig..
    Man svir ikke av 10000 sånn helt uten videre uten å vite hva man bruker dem på.
    Virker som en fornuftig plan å kjøpe lyngdorf(tact) pga det;-)

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.
    Jeg har selv Ikon 7, og slet en del i bynnelsen med å finne rette effekttrin til mine. Jeg endte opp med PS AUDIO HCA-2, denne kan jeg anbefale på det varmeste !!!! Den har en veldig fin varm lyd, slik at den ikke blir for ivrig i toppen. Den har også bra drag i bassen, og detljene og stereo perspektiv er i toppklassen, dette er et HI END produkt, som er alt for lite utbredt. Om du bor i nærheten skulle dut absolut fått lånt den slik at du hadde fått prøvd hvilket bra prodikt dette er. De selges nå på Ton Art i Trondheim for 9900,- som demo brukte, ordinær pris er 19900,- De 150W er virkelig ikke til tvile på, jeg kjøpte en Thule IA350B som jeg prøvde smatidig. Den ble litt lysere i topppen og ikke nevneverdig merkabart mere krefter. For info på Ton Art sine sider bruk linken !

http://home.loopme.com/tonart/sites/...83i25193i28208

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren så lovende ut den. Hvilke andre forsterkere prøvde du?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Den forsterkeren så lovende ut den. Hvilke andre forsterkere prøvde du?
    Hei.
    Jeg prøvde først en Harman Kardon AVR330, som ble alt for lys i toppen og ikke helt de store lydkvalitetene. Senere kjøpte jeg en Rotel RB981, som også ble noe skrikete i toppen, prøvde også 2 stk RB981, for å se om det ble bedre sving i bassene slik at de kanskje ikke skulle bli så spisse i toppen. Har også ette jeg kjøpte PS AUDIO prøvd Denon forsterkeren jeg har nå, en AVC-A1SR, som er en skikkelig kraftplugg, men den ble også en skikelig nedtur i forhold til PS AUDIO'en. Ser av nicket ditt at du bor på Mars, så det blir vel litt langt unna, om du ville tatt et test runde med min PS før du bestemmer deg :-P . Men uansett, jeg kan GARANTERE at du bli fornøyd. Men til så brae høytalere og forsterker trenger du brae nøytrale signal og høytalerkabler. Kan der anbefale Slike som jeg har, de er sykt brae til prisen, folk har bytta til disse til fordel for Nordost Red Dawn. Blir vel rund 5 lapper for 2 x 2,5m høyt kabel og 2 x 1m signal rca. Om du mot all forventnig ikke skulle bli fornøyd med kablene får du pengen tilbake.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede to par av de ikke helt ueffne Tara Labs Omni 3 i min bi-amping konfigurasjon. Disse har silkemyk diskant og veldefinert bass, så det blir nok foreløpig ikke noe problem. Forøvrig er diskanten meget bra i oppsettet mitt med Denon nå, ikke antydning til skriking. Men jeg savner litt mer stereodybde og bedre holografi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •