Watt DIN/RMS.. Sterke watt, svake watt, tullewatt og NAD watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer MacLysberg sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Watt DIN/RMS.. Sterke watt, svake watt, tullewatt og NAD watt?

Hva er egentlig forskjellen på å måle watt i DIN og RMS? Og at forsterkerne yter forskjellig om de blir målt med DIN og RMS?

Er ikke 1 watt en joule med energi pr. sekund?
    1 W = 1 J/s = 1 newton meter pr sekund = 1 kg·m2·s−3

Så hvordan kan det bli forskjell på wattene ved bruk av DIN og RMS?

Er det ikke på tide at vi får en ny målestandard for bruk ved måling av forsterker kraft?

Som f.eks dette:
    "9.1 kanaler, 2.280W kraftfullt surroundlyd (7x300W+2x90W DIN)" yter denne virkelig neste 2.3KW?

-
    Kraftig og svak watt. Hvordan kan det da være at NAD er kjent for å levere sterke watt og eltaks har svake watt? Har ikke watt fra en forsterker den samme betydningen som "vanlig watt"? - 1 watt = joule med energi pr. sekund -

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMS power
    To make it short, an RMS power value is directly related to perceivable energy (acoustical, heat, light - or what else applies).

"RMS" is really a rather meaningless figure, when measuring power. R.M.S. is useful for measuring the "power-producing equivalent" voltage. Thus 10 Volts RMS will produce the same power into a given impedance that 10 Volts DC would produce (onto a resistance) Any waveform of 10 V R.M.S.will produce the same power into that impedance. This is because it's the root of the mean of all the average squared voltages to which Norbert Hahn referred in the prior post. It is if little meaning to compute the mean of squares of all the power values in a wave.

RMS, when applied to power measurements, has come to mean "sine-wave power." A 100 Watt "RMS" amplifier can produce a 100 Watt sine-wave into its load. With music, the total actual power would be less. With a square-wave, it would be more.

DIN power
    The DIN 45000 defines different methods to measure power, depending on the device under test. Well, this is what I remember from reading the DIN some 25 years ago.

For home applicances there are three different numbers for power: Continous power, Peak power and power bandwidth; the latter does not apply for speakers.

Power measurement of an amp requires that the amp is properly terminated by Ohmic resistances of nominal value both at input and output. The continous power is measured when the amp is supplied by its normal power supply. It must then be able to deliver the rated power at 1 kHz for at least 10 minutes while the maximum THD does not exceed 1 %. To measure the peak power the normal power supply is replaced by a regulated power supply and the time for delivering the power is reduced. Thus, higher values for peak power are obtained. You may skip measuring the peak power by simply multiplying the continuous power by 1.1.

The power bandwidth is defined as the bw for which 1/2 of the rated continous power can be obtained.

Actually, DIN 45 500, CNF 97-330, EIA RS-426 and the encompassing IEC 268-5 specify not pink noise, but pink noise filtered by a filter that provides sinificant attenuation in the low and high frequency region of the spectrum to more closely model the long-term spectral distribution of music. Pink noise itself does not accomplish this

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

watt

Hei..

Ein Watt = Ein Watt

men..

Målingen av watt gjerast ved forskjellige innstillinger..

viktige faktorer som kan endre målt effekt er f.eks:

Hvor mye forvrengning? 1% ? 10%?? Vesentlig forskjell...
    Hvilken frekvens/frekvenser? 1000Hz? whitenoise? osv..
    Måles effekten med realistisk bruk av stømforsyning?
    Hvis man skal måle Ærlige watt fra en 7kanals forsterker med enkel strømforsyning, bør alle kanalene belastes samtidig.. Hvis man måler effekten i en og en kanal som mange useriøse merker kan finne på å gjøre. så vil jo den ene kanalen har strømreservene beregnet for alle 7 kanalene samtidig.. og dermed potensielt inntil 7 ganger effekten til en ærlig konkurrent..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De store merkene oppgir også ofte mindre Watt enn hva de i virkeligheten måler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon er vel for et stort merke å regne? Meg bekjent oppgir de (ofte? Av og til?) mer enn de egentlig presser ut. Skal legges til at jeg ikke har erfaring med Denon annet enn PMA-700AE og PMA-655R. Men mener jeg har lest, bl.a. her på forumet, at de gjerne skryter på seg litt. If not, da har jeg misforstått.

Også, Eltax er et stort merke i den forstand at de selger tonnevis av produkter. Det er ikke et stort merke i den forstand at mennesker som legger sjela si i å finne den optimale lyden fra en hjemmekinoreciever liker det. Og de skryter også ofte på seg watt.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Jeg har en Denon PMA1500AE som er oppgitt til 2x70 Watt RMS. Det er en stereoforsterker til 7000 kroner som veier nesten 15 kilo. TViler på at det er særlig overdrevet; snarere tvertimot.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er en litt gammel tråd, men:

Denon, og noen av NAD-recieverne oppgir jo et 6/7 ganger X-tall, som
    de har målt med to kanaler i drift. Det vil jo da naturlig bli høyere, enn hvis
    de har målt med alle kanalene i drift.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sluttet å se på Watt, jeg...

Nå ser jeg heller på hvor mange kilo forsterkeren veier

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster

Vet nå ikke helt om Isen og Midgard/klasseD-entusiastene vil si seg enig her da

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh - ikke T-amp fansen heller - vi snakker nemlig gram vi, ikke kilo

Men jeg likte uttalelsen veldig godt....

Uansett kan man kanskje si at jo mere glorete lys, jo mindre watt.............

(ref. den saken til salgs på finn med blinkende hjerter og det hele)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster

Så lenge det er snakk om klasse A klasse AB er det greit, men som BGuarden sier så teller ikke dette mye når man kommer til klasse D.

Og så spørs det hva som veier og, er det kabinettet eller trafo?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..isåfall må jo Xindak's integrerte sette rekord mht. regnestykket seriøse watt x kg (fant ikke deletegnet) delt på pris!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har RMS og Max å si for meg som konsumer? Jeg skal kjøpe anlegg til bilen - Jeg har valgt meg ut 2x12" Sony Xplod, merket med 380W RMS og 1300W Max hver, i 4 Ohm. Forsterkeren jeg har sett på yter 800W RMS@2Ohm, men 'bare' 1500Watt Max. Bør jeg se etter en forsterker som leverer like mye eller mer enn elementene ved BÅDE RMS og Max?

Og, første post >.<

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacLysberg
    Er det ikke på tide at vi får en ny målestandard for bruk ved måling av forsterker kraft?
    Nei, det er på tide der blir mer fokus på kvalitetslyd, og ikke all den prat om watt....kunne tenke meg et surround anlegg med 2A3 rør jeg. 3 watt per kanal må holde til det meste....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av excubated
    Hva har RMS og Max å si for meg som konsumer? Jeg skal kjøpe anlegg til bilen - Jeg har valgt meg ut 2x12" Sony Xplod, merket med 380W RMS og 1300W Max hver, i 4 Ohm. Forsterkeren jeg har sett på yter 800W RMS@2Ohm, men 'bare' 1500Watt Max. Bør jeg se etter en forsterker som leverer like mye eller mer enn elementene ved BÅDE RMS og Max?

Og, første post >.<
    Nei du trenger ikke forsterker som yter like mye som høytt, ihvertfall ikke når det gjelder bilsuber! Suber er også lettdrevne. "Max" er bare hvor mye de yter i korte øyeblikk så det skal du ikke bry deg så mye om.

Den forsterkeren du nevner er mer en nok. Husk at subene er oppgitt i 4 ohm og forsterkeren i 2 ohm. For å få ut 800 w av forsterkeren må du altså koble subene slik at forsterkeren "ser" dem som 2 ohm, altså seriekoble eller parallellkoble subene (husker ikke helt, men tror det heter parallell). Søk hjelp der du kjøper utstyret vil jeg råde deg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Nei du trenger ikke forsterker som yter like mye som høytt, ihvertfall ikke når det gjelder bilsuber! Suber er også lettdrevne. "Max" er bare hvor mye de yter i korte øyeblikk så det skal du ikke bry deg så mye om.

Den forsterkeren du nevner er mer en nok. Husk at subene er oppgitt i 4 ohm og forsterkeren i 2 ohm. For å få ut 800 w av forsterkeren må du altså koble subene slik at forsterkeren "ser" dem som 2 ohm, altså seriekoble eller parallellkoble subene (husker ikke helt, men tror det heter parallell). Søk hjelp der du kjøper utstyret vil jeg råde deg til.
    Jeg har tatt med i beregninga at subbene parallellkobles ned i 2 Ohm ja Flere som støtter utsagnet? Drit i Max/Peak så lenge RMS dekker godt over?

EDIT: Jeg bestiller forsterkeren fra en dansk webshop, poster noen linker

Subforsterker
    Subwoofere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    3 watt per kanal må holde til det meste....
    Nå har jeg verket regnet på eller testet dette ut, men for meg høres 3w litt lite ut for å drive det meste, selv for en rør forsterker. Riktig nok er det 3 gode watt, men får du nok volum??

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs på hvilken høyttaler du har. Klipsch Heritage er fin match med en 2a3 forsterker (heresy/forte/cornwall/lascala/khorn).

Hvor mange watt en forsterker kan levere og følsomheten/impedanskurve til høyttaleren er parametre som må vurderes som en helhet.

Det være sagt, så er det nok ikke ofte jeg bruker mer enn 1watt hjemme.

Her er en liste med høyttalere som er god match til SET forsterker (som disse lavwatts forsterkerene gjerne er.)

Welborne Labs

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

Det være sagt, så er det nok ikke ofte jeg bruker mer enn 1watt hjemme.

Energiøkonomisering dratt til det ytterste...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •