Watt DIN/RMS.. Sterke watt, svake watt, tullewatt og NAD watt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Satt inn ett multimeter nå. Spenningen over terminalene ligger på ca 0,1V strømmen ligger rundt 3-4A

Altså: 0,3-0,4 Watt

Men det er ikke så veldig høyt heller.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne må jo være ett fint bidrag i denne tråden;
    CICLOTRON DYNAMIC 20.000 W2H MONSTER AMP | FINN torget

Ved 2 ohms drift:
    20.000 Watt peak, 10.000 True Watts RMS
    Musical Program, 5.000 Watts RMS Continuous.
    Lurer litt på hva forskjellen er på "true watt rms", og "continous"..

Og lurer jaggu på hva denne leverer når man har delt effekten på to kanaler, og ikkeminst 8 ohm.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Satt inn ett multimeter nå. Spenningen over terminalene ligger på ca 0,1V strømmen ligger rundt 3-4A

Altså: 0,3-0,4 Watt

Men det er ikke så veldig høyt heller.
    Der er ikke uvanlig at en høyttaler oppgis til 90db ved 1W på 1 meter. Det begynner da å bli høy, ved 3W vil det da bli ca 94.5db. Men en høyttaler kan du vanligvis spille mye høyere, og med dynamikk og peaker i musikken vil jeg tro at du har behov for mer enn 3W. Med med lytting ved "moderat" lydnivå så vil jeg tro at 3W holder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Roar Moen forklarer

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger jeg på 1 - 1,5W og det er normalt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Nå ligger jeg på 1 - 1,5W og det er normalt volum.
    Interessant, har du tatt noen db målinger? Hva er normalt volum, har du begynt å presse høyttaleren? Jeg vil tro det er litt vanskelig å få nøyaktig målinger både på db og strøm-målinger, men det hadde jo vært greit med en pekke-pinn

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RedDawn
    Vel... Dette er en heller tvilsom påstand mener nå jeg da:
    For å kunne vite noe om hvor mye watt en forsterker kan gi er det derfor mer viktig å ta en kikk på baksiden for å se hvor mange watt den kan trekke fra lysnettet.
    Tallet bakpå en strømforsyningen bør ikke brukes til å anta noe som helst! Bortsett fra det har han noen gode poenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Vel... Dette er en heller tvilsom påstand mener nå jeg da:
    Kan du utdype hva som er tvilsomt? Jeg ser en viss logikk i det han skriver, og jeg skjønner jo at man ikke kan finne ut hvor mange watt en forsterker er på, men er det er vel en generelt sammenheng mellom oppgitt forsterker-effekt og forbruks-effekt?

En forsterker som er oppgitt til på 7x120w forbruker vel litt mer enn en forsterker på 7x50w??

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da må du vite hva tallet bak betyr. Hos noen fabrikanter er det en gjennomsnitts måling, andre er det max. Hvor mange kjører sine forsterkere på full guffe?
    Det siger fortsatt ikke en dritt om lyden. (som er det der interesserer meg)
    Man kan ikke stole blindt på det tallet....på min Thule 5x125 /2x350 watt stod der 1000w, på en 2x25 Klasse A/100 watt AB forsterker stod der 400 watt, og klasse A´en blåste Thule forsterkeren tilbake til steinalderen....det handler om lyden, lyden......på min Bryston står der 600 VA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, men da må du vite hva tallet bak betyr. Hos noen fabrikanter er det en gjennomsnitts måling, andre er det max. Hvor mange kjører sine forsterkere på full guffe?
    Det siger fortsatt ikke en dritt om lyden. (som er det der interesserer meg)
    Man kan ikke stole blindt på det tallet....på min Thule 5x125 /2x350 watt stod der 1000w, på en 2x25 Klasse A/100 watt AB forsterker stod der 400 watt, og klasse A´en blåste Thule forsterkeren tilbake til steinalderen....det handler om lyden, lyden......på min Bryston står der 600 VA.

Jeg er veldig enig med deg, men det er mulig jeg misforstår Roar Moen.

Ja, det er en forutsetnig at man vet hva som oppgis, men er det ikke et krav idag at all elektro/elektronikk utstyr skal oppgi max forbruks effekt under gitte forhold? Det er nå slik innen for mitt fagområde (automasjon/elektro), alt annet ville jo være meningsløst etter min mening.

Dem forsterkeren du nevner er mer eller mindre høyt respekterte merker som oppgir mer elle mindre troverdig verdier. Jeg tror Roar Moen sikter mer til lavbuskjett surroundreciveren, hvor oppgitt effekt er totalt feil. Leste noe artikler om dette for noen for noen få år siden hvor det ble testet effekt på enkelte forsterkere hvor den reele effekten var nedi 1/3del av oppgitt effekt, og dem kunne da også lett avsløre det ved at oppgitt forbrukseffekt som også var langt lavere enn den totale effekten den kunne gi ut til høyttalerene. Det burde altså vær motsatt, men det er altså ikke alltid slik pga av hvordan forskjellig type forsterkere er konstruert.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente er at en ikke kan bruke tall som står bakpå receiveren/forsterkeren til noe som helst med mindre en faktisk vet hva som er målt og hvordan. Det spiller liten rolle om forsterkeren er dyr eller billig. Harman kardon og Yamaha oppgir feks svært forskjellige verdier uten at de av den grunn er så forskjellige i praktisk ytelse. Harman Kardon vektlegger kontinuerlig ytelse, mens Yamaha er mer opptatt av tilstrekkelig kontinuerlig ytelse og kondensatorbanker som gir dynamisk effekt ved behov.

Jeg har sett svært mange som på forumet bruker grunnskole elektronikk-kunnskaper og setter opp artige regnestykker med tall fra strømforsyningen til diverse forsterkere. Mange av dem regner korrekt, men mangler totalt innsikt i hva tallene forteller.

Jeg tviler på at mange vil være uenige med meg i at visse merker som slutter på AX har heller underlige spesifikasjoner på sine forsterkere ifht opplevd ytelse, men det betyr jo ikke at spesifikasjonene er feil. Målemetodene kan en jo sette spørsmålstegn ved. Jeg mener feks at Harman Kardons fokus på kontinuerlige effekt blir noe feil all den tid kinolyd stort sett er veldig dynamisk. Skulle det forekomme lyder i en film som gir kontinuerlig max effekt i alle kanaler samtidig så forlater jeg rommet.

Det beste hadde vært om alle kunne enes om målestandarder slik at en kunne sammenligne verdier på tvers av produsenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det jeg mente er at en ikke kan bruke tall som står bakpå receiveren/forsterkeren til noe som helst med mindre en faktisk vet hva som er målt og hvordan.
    Ja, jeg skjønner hva du mener og jeg kjenner godt til hvordan dem forskjelllige målemetodene og måtene for å oppgi utgangseffekt, og det gjør nok Moen også. Men disse metoden bør/skal vel ikke draes inn i hvordan forbrukseffekt måles? Jeg vil tro forbrukseffekt på alt utstyr skal måles etter visse(strenge) krav under visse forhold, det er vel ikke uten grunn til at vi har en merking/CE-merking av utstyr. Om tallen som er oppgitt bak er til å stole på er en helt annen diskusjon, men dem bør kunne stoles på....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, jeg skjønner hva du mener og jeg kjenner godt til hvordan dem forskjelllige målemetodene og måtene for å oppgi utgangseffekt, og det gjør nok Moen også. Men disse metoden bør/skal vel ikke draes inn i hvordan forbrukseffekt måles? Jeg vil tro forbrukseffekt på alt utstyr skal måles etter visse(strenge) krav under visse forhold, det er vel ikke uten grunn til at vi har en merking/CE-merking av utstyr. Om tallen som er oppgitt bak er til å stole på er en helt annen diskusjon, men dem bør kunne stoles på....
    Jeg er enig i at det BØR stå bakpå strømforsyningen hvor mye den klarer å trekke fra strømnettet, men dette kan vi altså ikke stole på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor bare h/k som nevner ampere på forsterkerne sine.?har et gammel effektrinn som yter 5x100 watt i 8 ohm.har en strømforsyning på 100 ampere.måtte ha mange pioneerwatt for å få tilsvarende,ifølge en på soundgarden.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg hev en stroker 18" med subspole på ett 2x3watts bærbart anlegg på nittitallet.. fikk faktisk litt bass hehe men tror anlegget sprengte eller noe til slutt hehe
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt av det samme som å sette en VW Lupo motor i en semi trailer. Den vil muligens forflytte seg noen meter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er watt, men forsterkere leverer ulikt antall watt under ulike forutsetninger. De varierende forutsetningene er for eksempel:

- Grense for harmonisk forvrengning.
    - Lastimpedans.
    - Elektrisk fasevinkel.
    - Frekvens.
    - Varighet.

Grense for harmonisk forvrengning er for eksempel typisk "max effekt før forvrengningen overstiger 0,1%".

Lastimpedans, mange forsterkere kollapser når de skal drive lave impedanser. Dersom man kobler en for svak forsterker på en høyttaler som går ned til for eksempel 2 ohm på det laveste vil dette skape et problem for forsterkeren i det å levere max spenningssving og "stjele" effekt fra forsterkeren.

Elektrisk fasevinkel er viktig. Selv uten at impedansen er lav vil en bratt elektrisk fasevinkel kunne tvinge en forsterker i kne selv ved moderate effekter. Det hjelper lite hva en forsterker måler ved 0 grader dersom lasten går ut til 60 grader. Det samme gjelder tallet for Ampere, dette er også målt ved 0 grader men det interessante ville være hvor mye forsterkeren leverer ved den faktiske lasten. Det er her klasse A og spesielt klasse D har sin store fordel. Klasse A leverer en større andel av sin opprinnelige effekt ved vanskelige laster. Klasse D er praktisk talt fullstendig upåvirket av elektriske fasevinkler.

Mange forsterkere måles ved 1kHz. Det er ikke uvanlig at en forsterker klarer å levere 50-100% mer effekt ved 1kHz enn ved 20Hz, eller ved 20kHz.

Varighet er interessant, men kanskje ikke direkte knyttet til en kvalitetsparameter. For musikk er forholdstallet 1/8 en god tommelfingerregel. Det vil si at et musikksignal med peak effekt på 80W har en gjennomsnittlig effekt på 10W. Selv om virkningsgraden bare er 40% betyr det allikevel at man kan spille på 80W peak uten å trekke mer enn ca 25W effekt fra nettet. Om strømforsyningen har store kondensatorer kan strømtrekket forbli ganske stabilt. Man kan da redusere den relative trafostørrelsen uten at det betyr et gigantisk kompromiss. Imidlertid vil det bety at det er en grense for hvor lenge forsterkeren kan levere max effekt. Man kan godt si at "en bedre forsterker har så stor trafo at den kan levere effekten kontinuerlig". Men man kan like godt si at "en bedre forsterker har større kondensatorer slik at den kan by på et større dynamisk headroom ved vanskelige laster".

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fremdeles harman`s FCT måling som er den mest ærlige måten og oppgi på ?

Jada... ironi med nicket.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare får å ta et off topic spørsmål til deg snickers_is. Hvordan er det å sette inn større kondensatorer i en forsterker? Krever det da skifte av noen andre komponenter i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Bare får å ta et off topic spørsmål til deg snickers_is. Hvordan er det å sette inn større kondensatorer i en forsterker? Krever det da skifte av noen andre komponenter i tillegg?
    Større kondensatorer gir deg høyere peak/max og litt lenger holduptime ved ~peak. Har du en transistorforsterker som kanskje er av de minste i sin klasse er det mulig at du får en del bedre ytelse ved basslag og korte utladninger - men trafoen og driverene leverer ikke noe mer enn de gjorde før..

Konkret svar på spørsmålet (som ikke var rettet til meg):
    Forsterkeren din kan få litt bedre ytelse hvis du vil guffe hardt på, men driverene er tross alt balansert med resten av delene i forsterkeren. Logisk nok; kjører du mer strøm gjennom en transistor enn den er laget for, brenner du den - kanskje.

No pain, no gain.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •