Lyngdorf audio TDA2200AD m/room perfekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf audio TDA2200AD m/room perfekt

Er vell en av de som gledet meg til å se nærmere på dette produktet, når modulen room perfekt skulle komme. Men skuffelsen var stor når den skulle lanseres i mai, ble utsatt og fikk meldingen at den var klar for levering 19. juni og prisen kom frem. 48000kr. Ikke nok med det. De satt OPP forsterkeren uten room perfekt fra 28000 til 32000 kr. Så skal de ha 16000kr for room perfekt. Noen i det hele tatt som har hørt denne med room perfekt. Syntes dette virker noe høy for å si det mildt, når du kan få diverse forsterkere med Rom korr. til bare prisen av room perfekt modulen. Har alle de andre som bruker rom korr. mistet mye av oppsettet eller er det en danske som sitter å gnir seg odt i hendene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er "room perfect" en variant av romkorreksjon eller er det simpelt hen ikke romkorreksjon på modellen til 32000?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lyngdorf

http://www.lyngdorf.com/ContentId/407/Default.aspx

http://www.lyngdorf.com/ContentId/367/Default.aspx

Dette skriver hifiklubben:

Digital equalizer og romkorreksjon
    Som en nyhet har TDA2200AD innbygget digital equalizer, elektronisk delefilter og separat analog linjeutgang til å drive separate bassystemer. Med en målemikrofon (kjøpes separat) kan du via en PC og det medfølgende softwaret foreta en rekke justeringer, som korrigerer for rommets og høyttalernes farging av lyden. Reguleringen foregår 32-bit digitalt, og derfor vil du aldri oppleve den forringelsen vanlige equalizere gir. Senere vil en ny hardwaremodul bli tilgjengelig, som vil gi full romkorreksjon (room perfekt)med hittil uhørt kvalitet. Dermed får du enda flere muligheter til å optimere lyden til rommet, og den store friheten av å plassere høyttalerne akkurat hvor du vil. De vil spille optimalt, nesten uavhengig av rommets akustikk.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en TDA2200 med Roomperfect på hjemlån nå. Høres lovende ut så langt..

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt fikling med mikrofon som måtte plasseres flere forskjellige steder i rommet har jeg nå fått "kalibrert" rommet mitt.

Ifølge TDAen så har den brukt 13% korreksjon for å korrigere rommet mitt. Selve målingen var unnagjort på noen få minutter, ved at jeg først plasserte mic i senterposisjon hvor jeg normalt sitter når jeg hører på musikk.

Deretter måtte den plassereres minst 3 vilkårlige steder i rommet for at forsterkeren skal kunne beregne korreksjonen. Såfremt forsterkeren har oppnådd over 90% såkalt "Room-learning" så kan den beregne korreksjonen, alternativt så kan man foreta flere målinger til man har ønsket prosent.

I setup kan man ha opptil 8 "sweespoter" på forskjellige steder, eksempelvis en instilling for sofaen, en annen for lenestolen osv. og en såkalt "global" innstilling for å låte best mulig uansett hvor man befinner seg i rommet.

Etter korrigeringen mener jeg det skjedde følgende med lyden:

Bassen ble atskillig strammere og mer punch i. Den gikk også lavere, men var mer distinkt uten tendenser til romling. Nyanser i bassen ble tydeligere.

Mellomtonen åpnet seg mer opp og det virket som om sideveggene ble flyttet lengre til siden slik at lydbildet ble bredere. Stemmer kom mer frem og fikk mer fylde og klang.

Diskanten ble enda mer detaljert, men samtidig mer "slike-aktig" slik at tendenser til skjærende lyd ble borte selv på høye volum.

Totalt sett ble lyden i mine ører mer oppløst, detaljert og "varm", samtidig som innspillinger som jeg tidligere har avskrevet som dårlige og "tynne" i lyden ble atskilig bedre å høre på.

Men om det er verdt mellomlegget på 16 lapper er en annen sak...

Må teste det litt mer for jeg bestemmer meg ;-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lyngdorf

Fint å få litt tilbakemelding.
    Har ventet på denne en stund, men når den endelig kom, ble jeg mildt sagt sjokket over prisen, de forlangte, selv de på hifiklubben så andre veier når jeg spurte dem hva de syntes om prisen.
    Det jeg blir sittende igjen å spørre meg selv er om en hjemmekinoforsterker type AX4 (går iallefall for 10500 kr) kombinert med foreksempel lyngdorf sin effektforsterker 2175 til 10000kr gjør den samme jobben (til under halve prisen). Tross allt brukes pioneer 10 menn av beste kvalitet 2 år på å utvikle rom korr. systemet deres, pluss oppgraderinger under veis. Spør meg selv hvem har utviklet Lyngdorf sitt system osv.

Tviler ikke på at produktet er godt, men kan den stive prisen forsvares.
    En siste ting som trekker dette produktet ned er prisøkningen de hadde. Hvilken andre bokser har økt i pris uten endring de siste årene.

Kjenner mange dansker og de er nordens jøder uten tvil.

Vurderer å teste en hjemme selv, men den må sammenlignes med overnevnte kombi, får da å se om prisen kan forsvares.

Men det blir spennende å høre din vurdering tilslutt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte krever slike romkorresjoner enorme datamengder, og det er rett og slett ikke billig å utvikle! Skal jo ikke tape penger disse heller . Og de er vel så si i et marked hvor handlekraften ikke er størst.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Copland da?
    http://www.copland.dk/top/copland205index.html

Edit, og selvsagt DEQX!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Kjenner mange dansker og de er nordens jøder uten tvil
    :-?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Copland da?
    http://www.copland.dk/top/copland205index.html

Edit, og selvsagt DEQX!
    Denne er vel begrenset til stereobruk, og det ser ikke ut som den har balanserte inn/utganger. Litt begrenset bruksområde. Står også lite om akkurat hva RK gjør...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lyngdorf

Hm, må se nærmere på dette produktet, men det jeg kunne se var at denne kostet 1250 £. Da blir vell det samme pris som lyngdorf mudulen.

Moderator "korrigert".

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det utviklet samme sted?
    Om den er satt sammen i Kina, Estland eller Danmark vet jeg ikke, men Copland er dansk ja....

Moderator edit: Quote "korrigert"

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grunn til at prisen har gått opp på 2200 er at prisene på aluminium, gull etc. har gått kraftig opp. Men vet ikke om det tilsvarer at forsterkeren skal opp 4k..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kjenner til skal Copland bruke Dynaton-systemet, og da dette ble lansert var det også rykter på gang om at dette systemet var på vei inn i Lyngdorf sine bokser også. Dynaton sitt system skal være betraktelig bedre enn det som sitter i de opprinnelige boksene fra TacT, som igjen skal være vesentlig bedre enn hva som sitter i en hvilken som helst receiver.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Lyngdorf

Copland sitt produkt kommer i slutten av august ifølge Olav på
    Audiocompaniet som er forhandler i norge.

Kanskje dette blir et mere spennende produkt.

Alu. prisen har gått opp men det tilsvarer kanskje 0,50 kr.

Og gullet?? hvor mye brukes det av dette for denne forsterkeren 1 gram reint, 1 krone kanskje.

Nei tror nok følgende skjedde.

Mister Lyngdorf har hatt denne boksen på turne med mange gode tilbakemelding og for å dekke reisekostnader og at kritikerne var førnøyde ble alle 2200 produktene satt opp ?

Det hifiklubben sa til meg når jeg spurte om prisen virkelig gikk opp, var at dette var en klar trend i markedet???

Det som jeg ble skuffet over, var at jeg overveiet dette produktet før prisen gikk opp, men siden jeg skulle ha room perfekt uansett ventet jeg slik at boksen ble komplett med en gang.
    Kom fra ferie og så på nettet at prisen hadde gått opp 4000kr. Gikk ned på hifiklubben og spurte om dette var med room perfekt. Nei det er det ikke den koster da 48000kr.

Så for meg blir det pr. dags dato. utelukket å betale denne prisen for dette pruduktet. Har omtrent aldri hørt noen som setter opp elektronikk etter 2 år på markedet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile copland

Her er meldingen jeg fikk:

Foreløpig er den 14.000,-. men det ble kalkulert for ett år siden. Copland har lansering for apparatet i sluten av August, og dette er en kraftig revidert utgave sammenlignet med prototypen for ett år siden. Jeg regner allikevel med at prisen ikke blir så mye endret, hvis noe.

mvh,
    Olav
    Audiocompaniet as
    Oslo

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RoomPerfect

Hei! Som mit Nick kanskje antyder, så er jeg den stolte eier av en 2200 med Room Perfect. Ser det er mange som bærer seg over prisen på dette systemet, og jeg må innrømme jeg ble mildt satt ut da jeg fikk høre prisen. Det som jeg syns er viktig å tenke på i denne sammenhengen er at når man er oppe i disse prisklassene, koster en hørbar forbedring mange penger uansett! og ja, Room Perfect er en meget hørbar forbedring. Det koster, men etter å ha hørt virkningene det kan ha, og ikke minst at man slipper å være en utdannet akustiker og elektroingenør for å sette det opp, så var jeg ikke lenger i tvil, og har ikke angret ett sekund. Siden "hjalmarjalla" formulerte seg så vakkert om virkningene, skal jeg ikke si noe annet enn at jeg er enig i det, siden senga roper på meg. Men man må nok gjennom et par låter til før det er kvelden.
    Og forresten, prisstigning ER en trend i markedet da materialkostnader i produksjon har gått kraftig opp, så dette er noe vi kommer til å se mye mer til. Noen av produsentene vil nok legge seg på en lavere inntjening med det første, eller som mange av de gjør, gi butikkene en lavere margin før prisene settes opp ved f.eks. lansering av nye produkter. Kjipt, men sånn er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kjenner til skal Copland bruke Dynaton-systemet, og da dette ble lansert var det også rykter på gang om at dette systemet var på vei inn i Lyngdorf sine bokser også. Dynaton sitt system skal være betraktelig bedre enn det som sitter i de opprinnelige boksene fra TacT, som igjen skal være vesentlig bedre enn hva som sitter i en hvilken som helst receiver.
    Det virker som om du er en opplyst mann, hvorfor da spørsmålet:

"Er "room perfect" en variant av romkorreksjon eller er det simpelt hen ikke romkorreksjon på modellen til 32000?"

Send en mail til Lyngdorf og spør om de bruker Dynaton sitt system istedenfor å tåkelegge. Ifølge deg er det revolusjonerende å si sannheten i en tid av total tåkelegging?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye spennende på gang:

Copland fikk vi demonstrert på messen i Stavanger i fjor høst - 2005.
    (Det virket bare på fredagen, så lørdag og søndag var det visstnok noe feil på systemet................), og det ble presentert på ML Summit.

TacT RCS 2.2 har vi fått testet i flere av våre egne systemer.

Etter dette har vi fått oppleve både Pioneer og Denon receivere med romkorreksjon til en langt lavere pris - men allikevel langt større oppplevelse.

Så hva som er kriteriet for å vurdere "best opplevelse" i forhold til pris, får være opp til den enkelte - men jeg er oppriktig glad for å få den beste "opplevelsen" med den billigste løsningen............

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også eier av en 2200 med analog innganger. Samt en Ax4 fra pio som jeg bruker til surround. Jeg har gledet meg så inn i hampen til roomperfect skulle komme slik at mitt litt vanskelige rom kunne bli forbedret. Har prøvd ax 4 sitt mcacc system og klart dette virker;men det blir litt uakseptabelt å kjøre analogt via pioneer for cd lyd.
    Prisen de skal ha for roomperfect (16 lapper) er helt uakseptabel. Jeg har inntrykk av at de satte opp prisen på tda2200 med 4 lapper slik at forskjellen med og uten skulle virke mindre.
    Hva med ATB systemet? Er ikke dette en manuell utgave av roomperfect slik at med litt tweaking hvil man kunne oppnå samme resultater?
    Har også kommet i tanker om å prøve med en pc mot mcacc og bruke dette som en mal mot tda 2200 innebygde equalizer som tross alt finnes der.

Men tilbake til prispolitikk. Dette er helt over alle støvelskaft! Ble nærmest lovet en pris på maks 8000 noe som kunne ha vært akseptabelt. Men 16000? ikke søren. Nå må dere høre Lyngdorf ;UAKSEPTABELT!!!!!!

Kom med innspil her alle med tda2200!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •