Lyngdorf audio TDA2200AD m/room perfekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg snuste også på Lyngdorf 2200AD, og oppdaget at prisen plutselig hadde
    gått opp til kr.32.000,-
    Ringte deretter HifiKlubben (Stavanger) og lurte på hva som foregikk.
    Dem sa det var en prisøkning i forbindelse med tilpassning til Roomperfect
    osv.osv., men at jeg kunne kjøpe forsterkeren til gammel pris frem til
    1.september.Bestemte meg til slutt for å kjøpe den, og betalte da 27.990,-

Kostnad for oppgradering til Roomperfect vil koste meg 16.500,- dersom
    jeg går for dette, noe jeg antageligvis gjør, men dette er jo masse penger
    så man tar det i flere omganger.

--
    Yulquen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yulquen
    jeg snuste også på Lyngdorf 2200AD, og oppdaget at prisen plutselig hadde
    gått opp til kr.32.000,-
    Ringte deretter HifiKlubben (Stavanger) og lurte på hva som foregikk.
    Dem sa det var en prisøkning i forbindelse med tilpassning til Roomperfect
    osv.osv., men at jeg kunne kjøpe forsterkeren til gammel pris frem til
    1.september.Bestemte meg til slutt for å kjøpe den, og betalte da 27.990,-

Kostnad for oppgradering til Roomperfect vil koste meg 16.500,- dersom
    jeg går for dette, noe jeg antageligvis gjør, men dette er jo masse penger
    så man tar det i flere omganger.

--
    Yulquen
    Akkurat.. Så de prøver å hente inn litt produksjonskostnader til roomperfect ved å øke prisen på Tda 2200? Jeg kjøpte en tda220oad i februar til 28000 og da lovet de at Roomperfect villl komme på rundt 8000. Nå er den steget til 16500 + en prisstigning på tda en på 4000. Jeg tror de er i ferd med å prise seg fukkstendig ut. Meld deg på Yahoo brukergruppen til Lyngdorf:http://launch.groups.yahoo.com/group...guid=113255695
    og si din mening. Det har jeg gjort!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roomperfect
    Hei! Som mit Nick kanskje antyder, så er jeg den stolte eier av en 2200 med Room Perfect. Ser det er mange som bærer seg over prisen på dette systemet, og jeg må innrømme jeg ble mildt satt ut da jeg fikk høre prisen. Det som jeg syns er viktig å tenke på i denne sammenhengen er at når man er oppe i disse prisklassene, koster en hørbar forbedring mange penger uansett! og ja, Room Perfect er en meget hørbar forbedring. Det koster, men etter å ha hørt virkningene det kan ha, og ikke minst at man slipper å være en utdannet akustiker og elektroingenør for å sette det opp, så var jeg ikke lenger i tvil, og har ikke angret ett sekund. Siden "hjalmarjalla" formulerte seg så vakkert om virkningene, skal jeg ikke si noe annet enn at jeg er enig i det, siden senga roper på meg. Men man må nok gjennom et par låter til før det er kvelden.
    Og forresten, prisstigning ER en trend i markedet da materialkostnader i produksjon har gått kraftig opp, så dette er noe vi kommer til å se mye mer til. Noen av produsentene vil nok legge seg på en lavere inntjening med det første, eller som mange av de gjør, gi butikkene en lavere margin før prisene settes opp ved f.eks. lansering av nye produkter. Kjipt, men sånn er det.
    Enig at det er synd at prisen har steget til nesten 50K. MEN da får man jo bare vurdere om det er verdt pengene eller ikke, på lik linje med andre hifi produkter. Eller ? . Jeg er mer interesert i tilbakemelding på hvor god forsterkeren med innbygd romkorrekson virkelig er . Jeg har et litt vanskelig rom og er plaget med at det er svært bassfattig og at de øvre frekvensene også blir en smule mye dempet. Må spille med Sub til musikk for å få det rette trykket/lyden. Kan TDA 2200 med aut. romkorreksjon også klare å forsterke deler av frekvens området , eller klarer den bare demping ? (Er klar over at man manuelt kan sette sine egne preferanser ved manuell bruk av equ., men tenkte nå på virkningen av romkorreskjonen) . Hørt at man kan lagre flere innstillinger, feks en til rolig akustisk musikk/jazz og en annen til feks rock med med en annen "lydsignatur" . Stemmer dette ?

PÅ forhånd takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Enig at det er synd at prisen har steget til nesten 50K. MEN da får man jo bare vurdere om det er verdt pengene eller ikke, på lik linje med andre hifi produkter. Eller ? . Jeg er mer interesert i tilbakemelding på hvor god forsterkeren med innbygd romkorrekson virkelig er . Jeg har et litt vanskelig rom og er plaget med at det er svært bassfattig og at de øvre frekvensene også blir en smule mye dempet. Må spille med Sub til musikk for å få det rette trykket/lyden. Kan TDA 2200 med aut. romkorreksjon også klare å forsterke deler av frekvens området , eller klarer den bare demping ? (Er klar over at man manuelt kan sette sine egne preferanser ved manuell bruk av equ., men tenkte nå på virkningen av romkorreskjonen) . Hørt at man kan lagre flere innstillinger, feks en til rolig akustisk musikk/jazz og en annen til feks rock med med en annen "lydsignatur" . Stemmer dette ?

PÅ forhånd takk for svar.
    Ja;den greier å heve og senke nivåer. RPC modulen er i tillegg til den interne eq kretsene(og bruker dermed ikke den eksisterende eq muligheten?). RPC har bare 1 setting og ikke noe minne. Du kan heller ikke lese ut hvalslags verdier den regner seg frem til.
    IMO!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris...

Blir noe overrasket over alt hyl om pris her...
    Dere er klar over at den bygger på RCS2.2 som koster 40 lapper.
    Etter det lyngdorf sier er room perfect bedre også..
    De har ikke økt prisen på produktet, de har mer enn halvert den!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Ja;den greier å heve og senke nivåer. RPC modulen er i tillegg til den interne eq kretsene(og bruker dermed ikke den eksisterende eq muligheten?). RPC har bare 1 setting og ikke noe minne. Du kan heller ikke lese ut hvalslags verdier den regner seg frem til.
    IMO!
    hvilke høytalere bruker du Jan Erik ?

Har selv helicon 800. Har du hørt H800 på tda 2200 ?

Newcomer haraldo63 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, RoomPerfect er automatisert paramatrisk equalizer

Jeg har selv også tenkt mye på TDA2200, har ikke komt så langt ennå

RoomPerfect er dog komplett uinteressant for meg....

Ja, du kan oppnå samme resultat med de allerede innebygde parametriske equalizere i TDA2200 som hva RoomPerfect gir deg, fordelene med RP er at den gir enklere instillnger og at du kommer kanskje raskere til målet enn med den manuelle varianten.

Øret er et ganske finurlig instrument og du kan ikke uten videre korrigere for akustikkproblemer og stående bølger ved å endre frekvensrespons til lydkilden. Tenkt deg at du hadde en stradivarius fiolin i lytterommet ditt, dersom du hører på denne, så vil denne uansett høres ut som en stradivarius, det er en utopi å tenke seg at man må frekvenskorrigee stradivariuen for at den skal høres riktig ut.......

Sannsynligvis er uansett det beste å legge inn (sålangt man kan) akustikkplater o.l. for best mulig å kontrollere akustikk i lytterom, slik at det er behov for minst mulig korreksjoner over ca 200 Hz, deretter bruk ATB og mange lange kvelder for å fiunne best mulig korreksjoner under 200 Hz.
    Jeg tror uansett at det gir mer problemer enn fordeler å korrigere respons over 200 Hz.......
    Over 200Hz skal du ha flatest mulig respons fra høyttalerne, uansett hva rommet har å si, dersom du har problemer, fiks romakustikken........

Dersom du også får mulighet til å sette inn noen enkle "bass-traps" i hjørnene, så vil trolig alt bli bedre. En parametrisk equalizer kjan ikke gjøre noe med etterklangstiden i bassen, og det er nettopp noe av dette bass-traps fikser og som gjør bassen mye tightere og "raskere" og bedre.....

Husk: Det er kul umulig for RoomPerfect å gjøre noe med stående bølger i rommet ditt, har du sterke resonanser, så er det kun akustisk behandling av rommet som kan "drepe" dette. I mine øyne er digital romkorreksjon sterkt hypet.... Det kan hjelpe def, men du kommer mye mye lenger med å bruke noen tuse på akustikkk-kontroll i rommet + ATB.

Jeg kommer nok til å kjøpe TDA 2200 og sate på akustikkbehandling
    - Samt bruke den innebygde parametriske equalizer til å fikse de resterende problemer som jeg ikke makter å fikse med enkle midler (Stuen skal da ikke se ut som et lydstudio)

mvh

Harald N

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    hvilke høytalere bruker du Jan Erik ?

Har selv helicon 800. Har du hørt H800 på tda 2200 ?
    B&W 803d. En drøm!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Harald N. Har kjøpt ATB målepakke og driver å eksprementerer litt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor gammel denne linken på Hi-Fi-klubben er, men her er TacT-priser som ikke gir grunn til å snakke om prisøkning, ihvertfall.

http://www.hifiklubben.com/NO/Nyhete...tinfo/1473.htm

Eksempel: RCS2,2XDDD Før: 47.900 Nå: 33.500.

Anyone?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RCS2.2 og TDA2200 er komplett forskjellige produkter

Hei

Man kan ikke sammenligne RCS2.2x og TDA2200, RCS2.2x har vel såvidt jeg vet mange flere funksjoner, blant annet kan den korrigere fasefeil, noe som TDA2200 ikke gjør, ei heller med Roomperfect.
    RCS2.2x er vel da altså et mer avansert produkt for digital korreksjon enn det TDA2200 er.....

mvh

Harald N

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Etter litt fikling med mikrofon som måtte plasseres flere forskjellige steder i rommet har jeg nå fått "kalibrert" rommet mitt.

Ifølge TDAen så har den brukt 13% korreksjon for å korrigere rommet mitt. Selve målingen var unnagjort på noen få minutter, ved at jeg først plasserte mic i senterposisjon hvor jeg normalt sitter når jeg hører på musikk.

Deretter måtte den plassereres minst 3 vilkårlige steder i rommet for at forsterkeren skal kunne beregne korreksjonen. Såfremt forsterkeren har oppnådd over 90% såkalt "Room-learning" så kan den beregne korreksjonen, alternativt så kan man foreta flere målinger til man har ønsket prosent.

I setup kan man ha opptil 8 "sweespoter" på forskjellige steder, eksempelvis en instilling for sofaen, en annen for lenestolen osv. og en såkalt "global" innstilling for å låte best mulig uansett hvor man befinner seg i rommet.

Etter korrigeringen mener jeg det skjedde følgende med lyden:

Bassen ble atskillig strammere og mer punch i. Den gikk også lavere, men var mer distinkt uten tendenser til romling. Nyanser i bassen ble tydeligere.

Mellomtonen åpnet seg mer opp og det virket som om sideveggene ble flyttet lengre til siden slik at lydbildet ble bredere. Stemmer kom mer frem og fikk mer fylde og klang.

Diskanten ble enda mer detaljert, men samtidig mer "slike-aktig" slik at tendenser til skjærende lyd ble borte selv på høye volum.

Totalt sett ble lyden i mine ører mer oppløst, detaljert og "varm", samtidig som innspillinger som jeg tidligere har avskrevet som dårlige og "tynne" i lyden ble atskilig bedre å høre på.

Men om det er verdt mellomlegget på 16 lapper er en annen sak...

Må teste det litt mer for jeg bestemmer meg ;-)

Hallo

Hva kom du til til slutt ? Ganske stor forskjell på 16K , vurderer tda 2200 selv så det er spennede å høre andres mening ......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haraldo63
    Jeg har selv også tenkt mye på TDA2200, har ikke komt så langt ennå

RoomPerfect er dog komplett uinteressant for meg....

Ja, du kan oppnå samme resultat med de allerede innebygde parametriske equalizere i TDA2200 som hva RoomPerfect gir deg, fordelene med RP er at den gir enklere instillnger og at du kommer kanskje raskere til målet enn med den manuelle varianten.

Øret er et ganske finurlig instrument og du kan ikke uten videre korrigere for akustikkproblemer og stående bølger ved å endre frekvensrespons til lydkilden. Tenkt deg at du hadde en stradivarius fiolin i lytterommet ditt, dersom du hører på denne, så vil denne uansett høres ut som en stradivarius, det er en utopi å tenke seg at man må frekvenskorrigee stradivariuen for at den skal høres riktig ut.......

Sannsynligvis er uansett det beste å legge inn (sålangt man kan) akustikkplater o.l. for best mulig å kontrollere akustikk i lytterom, slik at det er behov for minst mulig korreksjoner over ca 200 Hz, deretter bruk ATB og mange lange kvelder for å fiunne best mulig korreksjoner under 200 Hz.
    Jeg tror uansett at det gir mer problemer enn fordeler å korrigere respons over 200 Hz.......
    Over 200Hz skal du ha flatest mulig respons fra høyttalerne, uansett hva rommet har å si, dersom du har problemer, fiks romakustikken........

Dersom du også får mulighet til å sette inn noen enkle "bass-traps" i hjørnene, så vil trolig alt bli bedre. En parametrisk equalizer kjan ikke gjøre noe med etterklangstiden i bassen, og det er nettopp noe av dette bass-traps fikser og som gjør bassen mye tightere og "raskere" og bedre.....

Husk: Det er kul umulig for RoomPerfect å gjøre noe med stående bølger i rommet ditt, har du sterke resonanser, så er det kun akustisk behandling av rommet som kan "drepe" dette. I mine øyne er digital romkorreksjon sterkt hypet.... Det kan hjelpe def, men du kommer mye mye lenger med å bruke noen tuse på akustikkk-kontroll i rommet + ATB.

Jeg kommer nok til å kjøpe TDA 2200 og sate på akustikkbehandling
    - Samt bruke den innebygde parametriske equalizer til å fikse de resterende problemer som jeg ikke makter å fikse med enkle midler (Stuen skal da ikke se ut som et lydstudio)

mvh

Harald N
    Planlegger kjøp av bass traps og andre akustikk produkter. Har du noen anbefalinger eller kansje tips om leverandører ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass Traps

Ad bass-traps vurderer jeg to muligheter som er særdeles økonomisk bra, og som samtidig kan være med høy WAF faktor:

1. Bass traps fra Golden age music: http://www.goldenagemusic.no/goldena...s/uk/index.htm
    (har nå norsk forhandler også :-D)

2. Rockwool akustikk plater
    10 cm tykke akustikk plater kuttet med 45 graders skjæring, disse limes sammen slik at man får 20 til 30 cm tykkelse, disse plasseres 45 grader i hjørnet

Begge alternativer kan kles med stoff etter ønske fra bedre halvdel, da kan man få en løsning som er pen og som tar seg langt bedre ut i rommet enn de fleste andre "ferdige-løsninger"

Jeg er noe usikker på hvor bra dette er, jeg tror dog produktene fra Golden Age er bra safe, og disse er bra prisgunsitg også

mvh

Harald

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre akustikkprodukter

En ting til....

Til å lage DIY diffusorer og absorpsjonspaneler kan man bruke f.ex Illbruck sonex plater: Products - illbruck acoustic, inc.

her er mange varianter til en pris som er OK, i alle fall rimeligere enn ferdigprodukter...
    Disse kan bl.a kjøpes her: Akustikkprodukter Bergen AV-Teknikk AS

mvh

Harald N

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo folkens; skjerping i rekkene. OT please!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny firmware.

release 3.7 2009 07/01:
    - Full gain home theater input and menu added.
    - Volume control improved with faster response.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Er vell en av de som gledet meg til å se nærmere på dette produktet, når modulen room perfekt skulle komme. Men skuffelsen var stor når den skulle lanseres i mai, ble utsatt og fikk meldingen at den var klar for levering 19. juni og prisen kom frem. 48000kr. Ikke nok med det. De satt OPP forsterkeren uten room perfekt fra 28000 til 32000 kr. Så skal de ha 16000kr for room perfekt. Noen i det hele tatt som har hørt denne med room perfekt. Syntes dette virker noe høy for å si det mildt, når du kan få diverse forsterkere med Rom korr. til bare prisen av room perfekt modulen. Har alle de andre som bruker rom korr. mistet mye av oppsettet eller er det en danske som sitter å gnir seg odt i hendene.
    Hvordan er lyd-signaturen til denne sammenlignet med Electrocompaniet sin EC 4.7? Jeg vurderer et bytte til noe jeg kan bruke som pre med room-perfect løsningen. Finst det alternativer som er sammenlignbare å kan skaffe meg litt mer bass og fylde i lyden samt få bort en noe slitsom diskant på høyere volum? Rommet mitt er nok på ingen måte perfekt og etter det jeg har lest av tester av room-perfect (lyd og bilde) så skulle dette visstnok forbedre lyden omtrent uansett hvor tåpelig plassert høytalerne var.

Edit: Kommer man langt med en surround forsterker med innebygd rom-kompensering?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Hvordan er lyd-signaturen til denne sammenlignet med Electrocompaniet sin EC 4.7? Jeg vurderer et bytte til noe jeg kan bruke som pre med room-perfect løsningen. Finst det alternativer som er sammenlignbare å kan skaffe meg litt mer bass og fylde i lyden samt få bort en noe slitsom diskant på høyere volum? Rommet mitt er nok på ingen måte perfekt og etter det jeg har lest av tester av room-perfect (lyd og bilde) så skulle dette visstnok forbedre lyden omtrent uansett hvor tåpelig plassert høytalerne var.

Edit: Kommer man langt med en surround forsterker med innebygd rom-kompensering?
    Er det ingen som har gjort seg opp noen meninger om denne eller prøvd ut romkompansering på stereo i det hele tatt? Holder på å lese igjennom romkomp. tråden innpå her nå, men så langt har jeg bare kommet meg igjennom halvparten og til da har det bare vært snakket så smått om TACT sin og ellers stortsett 5.1/7.1. Det blir sagt at surround forsterkerne spiller bra i stereo også har jeg sett, men Lyngdorf er vel hakket over dem antar jeg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vell få den lydsignaturen man vil. Det er flere program man kan velge for å tilpasse lyden slik man liker den.

Varm, kald, snill, hard, myk - Det er opp til deg!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •